8 نکته مهم در انتخاب کارت گرافیک مناسب برای انیمیشن‌سازی

ساخت انیمیشن و تصاویر سه بعدی متحرک یکی از کاربردهای جذاب و در عین حال حرفه‌ای کامپیوتر است که با توسعه نرم‌افزارهای طراحی، امروزه به یک صنعت در حوزه فیلم‌سازی، تبلیغات و آموزش تبدیل شده است.

طراحی کاراکترهای سه بعدی در محیط‌های نرم‌افزاری مثل Adobe Animate، افترافکت و غیره، به حجم حافظه بالایی نیاز دارد، چون بسیاری از آبجکت‌ها و ویژگی‌هایی که به مدل اضافه می‌شود باید در حافظه کارت گرافیک ذخیره شده و مورد پردازش قرار گیرد.

همچنین طراحی حرکت و واقعی‌سازی کاراکترها به قدرت پردازش بالایی نیاز دارد و کارت‌های گرافیک معمولی به هیچ عنوان این قابلیت را ندارند.

بنابراین انیمیشن‌سازهای حرفه‌ای و طراحان به دنبال بهترین کارت گرافیک برای انیمیشن و رندرینگ سه بعدی هستند تا از پس رندرگیری سه بعدی و طراحی کاراکترهای متحرک برآید.

اگر شما هم می‌خواهید کار طراحی انیمیشن و رندرگیری سه بعدی انجام دهید و به دنبال خرید کارت گرافیک مناسب برای انیمیشن‌سازی هستید، تا انتهای این مقاله با ما باشید تا در مورد ویژگی‌ها و نکات مهم هنگام خرید کارت گرافیک مخصوص انیمیشن‌سازی، اطلاعات لازم را کسب کنید.

بیشتر بخوانید : مشاهده انواع کارت گرافیک و مشخصات آن‌ها

چرا برای مدل‌سازی و ساخت انیمیشن به کارت گرافیک قوی نیاز است؟

در مدل‌سازی‌های سه بعدی و ساخت و طراحی کاراکترهای انیمیشنی، نرم‌افزارهای حرفه‌ای امکانات بسیار متنوعی را در اختیار طراحان قرار داده‌اند. این امکانات از کوچک‌ترین جزئیات مربوط به کاراکتر تا تصاویر پس‌زمینه و نورپردازی را شامل می‌شود.

انواع بافت‌های مختلف برای آبجکت‌ها به همراه هزاران قابلیت حرکتی که برای کاراکترها در نظر گرفته شده است، حجم بالایی از داده را به وجود می‌آورد که می‌بایست در کسری از ثانیه پردازش شوند.

بنابراین برای سرعت بیشتر پردازش و به خصوص کاهش زمان رندرگیری نهایی از مدل طراحی شده، به سخت‌افزارهای قوی نیاز است. پیش از این، درباره کارت گرافیک برای رندرینگ صحبت کرده بودیم.

حافظه رم کامپیوتر به همراه پردازنده مرکزی بار اصلی ذخیره داده‌ها و پردازش آن‌ها را به دوش می‌کشند، اما در صورت وجود حافظه کارت گرافیک و پردازنده گرافیکی GPU، بخشی از این بار پردازشی توسط کارت گرافیک انجام شده و سرعت پردازش به شدت افزایش می‌یابد.

به همین دلیل است که استفاده از یک کارت گرافیک مناسب برای انیمیشن‌سازی در این کاربردها توصیه می‌شود.

نکات مهم در انتخاب کارت گرافیک مناسب برای انیمیشن‌سازی

هماهنگ‌سازی حافظه رم سیستم، مادربرد و پردازنده با کارت گرافیک برای تجهیز یک کامپیوتر حرفه‌ای به منظور رندرگیری ویدیو یا انیمیشن سه بعدی بسیار مهم است.

هرچه تعداد هسته‌های پردازنده CPU در سیستم بالاتر باشد، سرعت و قدرت پردازش به خصوص در کارهای سنگین گرافیکی و سه بعدی بیشتر خواهد بود.

از طرفی برای ساخت و ویرایش تصاویر سه بعدی متحرک و انیمیشن، حداقل رم 8 گیگابایت توصیه شده در حالی که برای ویرایش ویدئو با رزولوشن 4k حداقل رم 16 گیگابایت می‌تواند مفید باشد.

فناوری رم سیستم هم می‌بایست حداقل DDR4 در نظر گرفته شود. اما در مورد کارت گرافیک مناسب برای انیمیشن‌سازی باید یک سری نکات را در نظر داشت که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. حافظه ویدئویی VRAM

حافظه ویدئویی (VRAM) بخشی در کارت‌های گرافیک پیشرفته است که همانند حافظه رم اصلی کامپیوتر عمل می‌کند و برای ذخیره موقت داده‌های در حال پردازش استفاده می‌شود.

هر چه VRAM بیشتر باشد، سرعت پردازش و قدرت پردازش پردازنده گرافیکی هم بیشتر خواهد بود. در کارت‌های گرافیک حرفه‌ای به منظور افزایش سرعت پردازش حداقل حافظه 8 گیگابایت توصیه می‌شود.

2. سرعت کلاک حافظه

سرعت کلاک هسته نشان‌دهنده حجم داده قابل ذخیره در واحد زمان است.

این پارامتر با پهنای باند حافظه رابطه مستقیم دارد و بیشتر بودن آن می‌تواند روی رزولوشن تصاویری که قابل ذخیره‌سازی و پردازش توسط GPU هستند، تأثیر مستقیم بگذارد.

3. سیستم خنک‌سازی

سیستم خنک‌کننده یکی دیگر از عواملی است که در انتخاب کارت گرافیک مناسب برای انیمیشن‌سازی باید در نظر گرفت زیرا کارت‌های گرافیکی به دلیل استفاده زیاد گرم می‌شوند.

بنابراین، انتخاب یک کارت گرافیک با سیستم خنک‌کننده بهینه برای این کاربردها مهم است. سیستم خنک‌سازی همچنین برای انتخاب کارت گرافیک مناسب بازی هم یک فاکتور مهم است.

سازندگان مختلف، سیستم‌های خنک‌کننده متنوعی برای توزیع بهتر حرارت نسبت به کارت‌های گرافیک سنتی طراحی کرده‌اند. علاوه بر این، کارت‌های گرافیک جدید مجهز به سیستم خنک‌کننده به مراتب کم صداتر نسبت به مدل‌های قدیمی هستند.

4. فضای اشغالی

پردازنده‌های گرافیکی مدرن، به‌ویژه آن‌هایی که برای کاربردهای حرفه‌ای مثل رندرگیری طراحی شده‌اند، فضای بیشتری را در داخل یک کیس کامپیوتر اشغال می‌کنند.

اگر یک کیس کامپیوتر کوچک دارید، باید آن را به یک کیس کامپیوتر جادار ارتقا دهید تا یک GPU با عرض 2 یا 3 اسلات در داخل آن جا بگیرد.

5. منبع تغذیه

پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته، به‌ویژه آن‌هایی که از سری RTX هستند، حداقل به 500 وات PSU یا توان تغذیه نیاز دارند.

کارت‌های گرافیک AMD در مقایسه با کارت‌های Nvidia انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. بنابراین، اگر یک کارت با توان مصرفی بالا مانند AMD RX 5700 XT دارید، ممکن است به منبع تغذیه 750 واتی نیاز داشته باشید.

کارت‌های گرافیک حجیم به منبع تغذیه قوی‌تری نیاز دارند تا از هرگونه خرابی قطعات در زمان اوج بار جلوگیری شود. نکته خوب این است که کارت‌های گرافیک امروزی در مقایسه با کارت‌های نسل قدیمی انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

به عنوان مثال، RTX 3060 Ti به توانی معادل 200 وات نیاز دارد و می‌تواند به راحتی با یک منبع تغذیه 500 واتی کار کند.

همچنین، برخی از کارت‌های گرافیکی برای کارکرد صحیح به کانکتورهای 6 پین، 8 پین یا هر دو نیاز دارند. PSU های مدرن معمولاً برای اتصال به پردازنده‌های گرافیکی با تمام این کانکتورها ارائه می‌شوند.

6. سازگاری با مادربرد

سازگاری مادربرد با کارت گرافیک عامل دیگری است که باید قبل از خرید یک کارت گرافیک مناسب برای انیمیشن‌سازی بررسی کنید.

همه پردازنده‌های گرافیکی مدرن از اسلات PCI Express x16 برای اتصال استفاده می‌کنند. اگر مادربرد شما قدیمی است و اسلات PCI Express x16 ندارد، وقت آن است که مادربرد خود را ارتقا دهید.

7. برند سازنده

همان‌طور که می‌دانید، دو برند مطرح در حوزه تولید تراشه‌های کارت گرافیک AMD و NVIDIA هستند.

از نظر قیمت هم NVIDIA و هم AMD کم و بیش در یک سطح هستند. با این حال، وقتی صحبت از عملکرد به میان می‌آید، NVIDIA تقریباً در هر سناریو برتری دارد.

در رابطه با نرم‌افزارها و تنظیمات، NVIDIA به دلیل نوآوری و سهولت استفاده، گزینه بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

کدام برند کارت گرافیک برای انیمیشن‌سازی مناسب‌تر است؟

8. بودجه

اگر به یک کارت گرافیک جدید برای ویرایش ویدئو یا انیمیشن‌سازی نیاز دارید، تا زمانی که کار با ویدئوهای 4k و بالاتر را شروع نکرده‌اید به کارت گرافیک فوق پیشرفته‌ای نیاز نخواهد داشت. در میان نمونه‌های موجود در بازار هم می‌توانید بهترین کارت گرافیک میان‌رده را انتخاب کنید.

اما در مقابل، برای ساخت فیلم‌های 4k یا کارهای گرافیکی سنگین مثل انیمیشن‌سازی، باید هزینه‌های بیشتری را برای یک GPU با کیفیت و قدرت بالا صرف کنید.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین کارت‌ گرافیک میان‌رده در بازار!

جمع‌بندی

بهترین کارت گرافیک برای انیمیشن و رندرینگ سه بعدی باید از قدرت پردازش و حافظه VRAM کافی برای پردازش حجم بالای داده‌ها در این کاربردها برخوردار باشد. طراحی سه بعدی و انیمیشن‌سازی یک عملیات سنگین گرافیکی است که بار زیادی را روی پردازنده کامپیوتر شما قرار می‌دهد.

در صورتی که از پردازنده گرافیکی یا همان کارت گرافیک با حافظه بالا استفاده کنید، این بار پردازشی بین کارت گرافیک و CPU تقسیم می‌شود و سرعت پردازش و رندرگیری را افزایش می‌دهد.

اما کارت گرافیک مناسب برای انیمیشن‌سازی با کارت‌های گرافیک معمولی فرق دارد و باید یک سری قابلیت‌های حداقلی را داشته باشد.

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام خرید کارت گرافیک مناسب انیمیشن‌سازی و طراحی سه بعدی مورد توجه قرار داد، پرداختیم.

البته صرف هزینه بیشتر به معنی تهیه یک کارت گرافیک قوی‌تر است اما لزوماً برای طراحی‌های سه بعدی و کار با فایل‌های ویدئویی معمولی صرف این هزینه زیاد لازم نیست.