2 کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب در ایران

کارت‌های گرافیک قلب تپنده هر کامپیوتر گیمینگ هستند و سایر قطعات در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

بدون یک پردازنده گرافیکی قدرتمند در یک کامپیوتر گیمینگ که پیکسل‌های تصویر را به وضوح نشان می‌دهد، حتی سریع‌ترین CPU نیز چندان کارایی نخواهد داشت. معیارهای انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب متفاوت است و بسته به نوع کاربری و نوع بازی، از جنبه‌های مختلفی قابل‌بررسی است.

وقتی نوبت به انتخاب بهترین کارت گرافیک میان رده برای بازی‌های کامپیوتری می‌رسد، کارت گرافیکی مدنظر است که با نرخ فریم بیشتر در بالاترین تنظیمات گرافیکی، بهترین عملکرد را در ارائه تصویر بدون وقفه داشته باشد.

پردازنده‌های گرافیکی در حال حاضر در رتبه بالایی از نظر عملکرد قرار دارند. برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که به عرضه بهترین کارت گرافیک‌های گیمینگ می‌پردازند و البته باید گفت که این کارت‌های گرافیک در مقایسه با کارت‌های گرافیک معمولی برای کاربردهای روزمره، قیمت بالاتری هم دارند.

در این مقاله قصد داریم در مورد ویژگی‌های بهترین کارت گرافیک میان رده صحبت کنیم و معیارهای انتخاب یک کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب را بررسی نماییم. در صورتی که شما هم قصد خرید کارت گرافیک جدیدی برای اجرای بازی‌های کامپیوتری روز دنیا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

نگاهی به کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب

اگر به کامپیوترهای دسکتاپ موجود در بازار نگاه کنید، خواهید دید که سازندگان کامپیوترهای PC در مقایسه با CPU و یا رم، بر کارت گرافیک سیستم تأکید زیادی ندارند، مگر آنکه کامپیوتر مخصوص گیمینگ باشد.

یک کامپیوتر ارزان‌قیمت ممکن است اصلاً کارت گرافیک نداشته باشد و در عوض به APU تعبیه شده در CPU خود متکی باشد. این مکانیزم را پردازنده گرافیکی یکپارچه می‌نامند.

استفاده از گرافیک یکپارچه در بسیاری از کامپیوترهای معمولی و لپ تاپ‌های امروزی نیز رایج است و چندان چیز عجیبی نیست، اما اگر در مورد یک کامپیوتر گیمینگ صحبت کنیم، قطعاً گرافیک مجتمع نمی‌تواند پاسخگو باشد و به یک پردازنده گرافیکی مجزا نیاز است.

بیشتر بخوانید : مقایسه کارت گرافیک مجتمع و اختصاصی از جنبه‌های مختلف

واحد پردازنده گرافیکی یا GPU

تمام کارت‌های گرافیک مجزا در بازار توسط یکی از دو شرکت AMD یا Nvidia عرضه می‌شوند. این پردازنده‌ها با عنوان “GPU” یا “واحدهای پردازش گرافیک” نامیده می‌شوند.

چه کسانی به GPU نیاز دارند؟

امروزه اکثر کاربران کامپیوتر به کمک پردازشگر گرافیکی پردازنده می‌توانند از سیستم خود حداکثر بهره را ببرند.

تنها سه دسته از کاربران هستند که این نوع گرافیک پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست و باید از GPU ها استفاده کنند. بهترین کارت گرافیک ارزان برای گیمینگ برای این دسته از کاربران کامپیوتر طراحی و عرضه می‌شود.

  • طراحان و گرافیست‌های حرفه‌ای: این افراد که با نرم‌افزارهایی مانند CAD یا ویرایش فیلم و عکس کار می‌کنند، به یک GPU مجزا نیاز خواهند داشت. برخی از برنامه‌های کلیدی مورد استفاده این افراد می‌توانند ویدیو را از یک فرمت به فرمت دیگر تبدیل کنند یا با استفاده از منابع GPU علاوه بر منابع CPU، عملیات تخصصی رندرگیری را انجام دهند. این افراد به یک کارت گرافیک برای رندرینگ نیاز خواهند داشت.
  • کاربرانی که از چندین مانیتور به طور هم‌زمان استفاده می‌کنند: افرادی که به تعداد زیادی مانیتور نیاز دارند نیز می‌توانند از مزایای GPU مجزا بهره‌مند شوند. این‌گونه افراد معمولاً از نرم‌افزارهای ادیت حرفه‌ای و یا برنامه‌های نظارت سیستم استفاده می‌کنند. همچنین طراحان صنعتی که باید محصولات و قطعات طراحی شده از زوایای مختلف بررسی کنند، جزو این دسته هستند. این دسته از کاربران به کارت گرافیک مناسب طراحی نیاز دارند.
  • گیمرها: دسته سوم و البته وسیع‌تر جامعه کاربرانی که به GPU نیاز دارند، گیمرها هستند. انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب کار آسانی نیست زیرا فاکتورهای مختلفی را باید در تعیین بهترین کارت گرافیک میان رده مدنظر داشت. در ادامه این فاکتورها را بررسی می‌کنیم:

معیارهای انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب

برای انتخاب و خرید بهترین کارت گرافیک ارزان‌قیمت، باید علاوه بر قیمت، به مشخصات مختلفی دقت کرد. در این بخش به معرفی این مشخصات خواهیم پرداخت:

1. رزولوشن تصویر

رزولوشن نسبت تعداد پیکسل‌های افقی به عمودی است که کارت گرافیک برای نمایش روی مانیتور تعیین می‌کند. وقتی از منظر بازی به یک گرافیک نگاه می‌کنید، تفاوت در رزولوشن تصاویر نهایی، تأثیر زیادی روی قیمت کارت‌های گرافیک دارد.

امروزه، حتی کارت‌های گرافیک میان رده و ارزان‌قیمت نیز برنامه‌های معمولی گرافیکی را با وضوح بالا مانند 3840 در 2160 پیکسل (معروف به 4K) نمایش می‌دهند. اما برای بازی‌های کامپیوتری سنگین، این کارت‌ها تقریباً قدرتی برای ایجاد نرخ فریم بیشتر و رزولوشن‌های بالاتر ندارند.

در بازی‌های کامپیوتری، کارت گرافیک، موقعیت‌ها، هندسه و نور را محاسبه کرده و تصویر روی صفحه نمایش را در زمان واقعی تولید می‌کند. برای این کار، هرچه سطح جزئیات بازی و وضوح مانیتور بالاتر باشد، رزولوشن بیشتری برای کارت گرافیک یا GPU مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید : با بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k آشنا شوید!

2. نرخ رفرش مانیتور

فاکتور دومی که باید در انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب مدنظر داشت، نرخ رفرش مانیتور است.

طی سال‌های گذشته، نرخ رفرش 60 هرتز یک مقدار متداول برای بیشتر کامپیوترهای شخصی بود، اما با توسعه کامپیوترهای گیمینگ حرفه‌ای، این نرخ رفرش به 144 هرتز، 240 هرتز و حتی اخیراً به 360 هرتز نیز رسیده است.

هرچه نرخ رفرش مانیتور بالاتر باشد، اجرای بازی روان‌تر خواهد بود. بهترین کارت گرافیک‌های گیمینگ باید از نرخ رفرش بالای مانیتور پشتیبانی کنند تا بهترین عملکرد در اجرای بازی حاصل شود.

بیشتر بخوانید : رفرش ریت (Refresh Rate) مناسب برای مانیتور گیمینگ

3. سرعت کلاک کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب

فاکتور دیگری که در انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب مهم است، سرعت کلاک پردازنده گرافیکی است.

هنگام مقایسه پردازنده‌های گرافیکی از یک خانواده، سرعت کلاک پایه بالاتر (یعنی سرعتی که هسته گرافیکی با آن کار می‌کند) و هسته‌های بیشتر نشان‌دهنده یک GPU با سرعت بالاتر است.

4. حافظه کارت گرافیک

حافظه کارت گرافیک به عنوان یک فاکتور در اجرای بازی‌های کامپیوتری باید مدنظر قرار گیرد.

معمولاً یک کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب در بازار امروز که برای رزولوشن‌های 1080p طراحی شده است، حافظه ویدئویی بین 4 تا 6 گیگابایت دارد در حالی که این حافظه رم ویدئویی در کارت‌های گرافیک با رزولوشن بالا بیشتر است و به 8 گیگابایت می‌رسد.

پهنای باند حافظه یکی دیگر از مشخصاتی است که برای انتخاب بهترین کارت گرافیک میان رده مهم است. این فاکتور به سرعت انتقال داده‌ها به داخل و خارج از GPU اشاره دارد. هرچه پهنای باند حافظه VRAM در یک کارت گرافیک بیشتر باشد، عملکرد آن بهتر است.

نوع حافظه نیز عامل مهمی در خرید کارت گرافیک با بهترین قیمت است، و انتخاب آن به نوع بازی‌ها بستگی دارد. انواع حافظه‌های VRAM که در کارت‌های گرافیک امروزی استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • HBM2
  • GDDR6
  • GDDR6X

تفاوت این نسخه‌های VRAM در سرعت‌های قابل‌ارائه و پهنای باند آن‌ها است. معمولاً یک کارت گرافیک مناسب فتوشاپ یا رندرگیری نسخه‌های ویدئویی، دارای حافظه نوع HBM2 می‌باشد در حالی که دو نسخه بعدی بیشتر برای کارت‌های گرافیک گیمینگ استفاده می‌شوند.

دو کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب در ایران

برای آنکه شما را در انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب کمک کنیم، دو محصول پرطرفدار در بازار ایران را در این بخش بررسی خواهیم کرد:

کارت گرافیک ام اس آی GeForce RTX™ 2060 VENTUS 12G OC

کارت گرافیک MSI GeForce RTX™ 2060 VENTUS 12G OC در بازار ایران توسط شرکت آونگ عرضه می‌شود. فرکانس بوست این کارت گرافیک Nvidia نزدیک به 1680 مگاهرتز بوده و دارای یک حافظه ویدئویی GDDR6 12 گیگابایتی است که برای اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین، کاملاً مناسب محسوب می‌شود.

معرفی محصولات کارت گرافیک MSI

این کارت گرافیک از دو فن پیشرفته به همراه هیت پایت و خمیر حرارتی به عنوان سیستم خنک‌کننده استفاده می‌کند.

پهنای باند انتقال داده‌های پردازنده گرافیکی در این کارت گرافیک 14 گیگابیت بر ثانیه است و سه پورت DisplayPort به همراه یک پورت HDMI برای اتصال انواع تجهیزات ویدئویی برای این محصول در نظر گرفته شده است.

کارت گرافیک ام اس آی GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC

کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC محصول دیگری از شرکت MSI بوده که دارای پردازنده گرافیکی NVIDIA® GeForce RTX™ 3070 با فرکانس بوست 1755 مگاهرتز است. همچنین یک حافظه ویدئویی یا همان VRAM 8 گیگابایتی در این محصول در نظر گرفته شده است.

یکی از بهترین کارت گرافیک‌های گیمینگ

سیستم خنک‌سازی با بهره‌وری بالا به کمک سه فن در این محصول در نظر گرفته شده است.

حداکثر رزولوشن قابل پشتیبانی این کارت گرافیک 7680×4320 یا همان 4K است و می‌تواند از مانیتورهایی با نرخ رفرش 120 هرتز پشتیبانی کند. رابطه اتصال PCI Express نسل چهارم نیز در این محصول در نظر گرفته شده است.

وجود سه پورت نمایش v1.4a و یک پورت HDMI 2.1 امکان اتصال تجهیزات ویدئویی را به این کارت گرافیک فراهم کرده است. این محصول با نرم‌افزار انحصاری MSI Center سازگار بوده و تنظیمات آن قابل سفارشی‌سازی است.

سخن پایانی

برای انتخاب یک کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب، علاوه بر موضوع هزینه باید فاکتورهای مختلفی را بررسی کرد. کارت‌های گرافیک مخصوص بازی نسبت به کارت‌های گرافیک معمولی از امکانات بیشتری برخوردارند به این خاطر که برای پردازش داده‌های گرافیکی در زمانی طولانی‌تر طراحی شده‌اند.

به این دلیل که جلسات بازی ممکن است چندین ساعت در روز طول بکشد، سیستم‌های خنک‌سازی و پردازنده گرافیکی در این محصولات در مقایسه با کارت‌های گرافیک میان رده معمولی، پیشرفته‌تر است.

اگر هدف شما خرید کارت گرافیک با بهترین قیمت است، باید بر اساس نوع کاربری خود، حد متوسطی را بین قیمت و عملکرد کارت گرافیک تعیین کنید. معمولاً کارت‌های گرافیک گیمینگ پیشرفته قیمت بالاتری دارند، بنابراین باید ببینید که یک کارت گرافیک معمولی و میان رده پاسخگوی نیاز شما خواهد بود یا اینکه با صرف هزینه بیشتر، می‌بایست محصول خود را از بین بهترین کارت گرافیک‌های گیمینگ انتخاب کنید.