تجربه فوق العاده گیمینگ با لپ تاپ‌های دارای گرافیک Intel Iris Xe

در سال‌های اخیر، صنعت گیمینگ همواره در حال رشد بوده است. بازی کردن دیگر به عنوان یک سرگرمی برای نوجوانان مطرح نیست، زیرا امروزه افراد در هر سنی به بازی کردن یا گیمینگ علاقه دارند، حتی افراد سالخورده!

اگر به چندین سال قبل برگردیم شاید تنها گزینه برای گیمینگ استفاده از کامپیوترهای دسکتاپ بود. در واقع برای تجربه بیشترین لذت گیمینگ باید یک کامپیوتر گیمینگ پرقدرت خریداری می‌کردید.

با ورود کنسول‌های پرطرفدار مانند پلی استیشن و Xbox، مقداری از سلطه کامپیوترها بر بازار گیمینگ کاهش یافت. اما امروزه با معرفی تکنولوژی‌ها و پردازنده‌های پربازده می‌بینیم که برای تجربه گیمینگ نیاز به کیس‌های غول پیکر نداریم.

اینتل در سپتامبر 2020 با معرفی پلتفرم Intel EVO و نسل یازدهم پردازنده‌های موسوم به Tiger Lake، از پردازنده‌های گرافیکی فوق العاده این نسل نیز رونمایی کرد. در این مقاله قصد داریم بطور کامل به معرفی گرافیک یکپارچه Intel Iris Xe بپردازیم و عملکرد این گرافیک را در گیمینگ ارزیابی کنیم.

Intel Iris Xe چیست؟

برای شروع باید گفت که Iris Xe نام گرافیک یکپارچه مربوط به پردازنده‌های رده بالای لپ تاپی نسل 11 اینتل است. گرافیک یکپارچه جدید اینتل تنها در مدل‌های i5 و i7 گنجانده شده‌ است. پردازنده‌های قدرتمندی مانند Core i7-1185G7 و پردازنده‌های میان رده Core i5-1135G7 از میزبانان این گرافیک هستند.

در ادامه لیستی از پردازنده‌های لپ تاپی نسل 11 اینتل و حضور گرافیک Iris Xe در مدل‌های i5 و i7 را می‌بینید:

Processor Name Graphics Cores/Threads Frequency (GHz) Base Frequency Maximum Boost Power (watts)
Core i7-1185G7 Iris Xe 4/8 3 4.8 12 to 28
Core i7-1165G7 Iris Xe 4/8 2.8 4.7 12 to 28
Core i7-1160G7 Iris Xe 4/8 1.2 4.4 7 to 15
Core i5-1135G7 Iris Xe 4/8 2.4 4.2 12 to 28
Core i5-1130G7 Iris Xe 4/8 1.1 4 7 to 15
Core i3-1125G4 UHD Graphics 4/8 2 3.7 12 to 28
Core i3-1120G4 UHD Graphics 4/8 1.1 3.5 7 to 15
Core i3-1115G4 UHD Graphics 2/4 3 4.1 12 to 28
Core i3-1110G4 UHD Graphics 2/4 1.8 3.9 7 to 15

همانطور که می‌بینید پردازنده‌های i3 نسل 11 (Tiger Lake) همچنان از گرافیک یکپارچه UHD Graphics استفاده می‌کنند که در نسل‌های قبلی نیز شاهد آن‌ بودیم.

اما هیجان انگیزترین موضوع در مورد گرافیک‌های Iris Xe را باید ادعاهای اینتل در مورد عملکرد آن در روز رونمایی دانست. طبق گفته اینتل، این تراشه‌های گرافیکی جدید، عملکردی در حدود 2 برابر گرافیک‌های داخلی نسل قبل را ارائه می‌دهند.

همچنین افزایش چشمگیر کارایی سه بعدی گرافیک نیز از دیگر موضوعاتی بود که اینتل به آن پرداخت. این گفته‌ها نشان می‌دهد که از گرافیک Iris Xe می‌توان برای تجربه گیمینگ در لپ تاپ‌های نازک و سبک بهره برد. در ادامه بیشتر با قدرت این گرافیک فوق العاده و صحت گفته مدیران اینتل آشنا می‌شویم.

عملکرد گرافیک Iris Xe در تست‌های مختلف

جدول زیر عملکرد سه بعدی پردازنده Core i7-1185G7 به همراه گرافیک Iris Xe آن در بازی‌های مختلف با وضوح 1080p را نشان می‌دهد:

 اجرای بازی با کیفیت 1080p با گرافیک Iris Xe

همانطور که می‌بینید، گرافیک Iris Xe بسیاری از بازی‌های پرطرفدار را می‌تواند با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کند که در نوع خود کاملا مناسب است. در اکثر بازی‌های چند نفره یا آنلاین نیز می‌توانید به نرخ فریم بسیار بالاتری دست پیدا کرده و این عناوین را به راحتی اجرا کنید. البته با توجه به گفته اینتل، این اعداد با توجه به اجرای بازی با تنظیمات متوسط (Medium) بدست آمده است. با وجود استفاده از وضوح 1080p نتایج بدست آمده قطعا راضی کننده است.

اگر یک گیمر آنلاین هستید و بیشتر وقت شما به انجام بازی‌هایی مثل League Of Legends، CS:GO، Dota 2 یا Fortnite می‌گذرد، باید بدانید که با توجه به قیمت بالای کارت‌های گرافیک، استفاده از Iris Xe می‌تواند برای شما مناسب باشد.

این بازی‌ها را می‌توانید با نرخ بیش از 100 فریم بر ثانیه اجرا کنید که در نوع خود بی‌نظیر است. البته یادتان باشد که این نرخ فریم را در یک لپ تاپ نازک و سبک تجربه خواهید کرد، نه یک کامپیوتر دسکتاپ حجیم!

با ورود گرافیک Iris Xe و احتمالا بهبود هر ساله آن، قطعا چالشی جدید برای تولیدکنندگان کارت گرافیک اختصاصی مانند Nvidia و AMD ایجاد شده است. زیرا امروزه طیف وسیعی از جمعیت گیمرها را بازیکنان آنلاین تشکیل می‌دهند که با مشاهده آمار مربوط به تست‌های این گرافیک، می‌توانند با هزینه کمتر در کنار برخورداری از یک دستگاه سبک با قابلیت حمل بالا، از گیمینگ لذت ببرند.

امروزه بیشتر لپ تاپ‌هایی که به عنوان اولترابوک شناخته می‌شوند یا از کارت گرافیک جداگانه بهره نمی‌برند یا اگر بخواهند کارت گرافیک جداگانه‌ای در لپ تاپ منظور کنند سراغ سری GeForce MX شرکت انویدیا می‌روند.

در ادامه بررسی عملکرد گرافیک Iris Xe، بهتر است به مقایسه آن با یکی از پرکاربردترین کارت‌های گرافیک لپ تاپی یعنی Nvidia GeForce MX350 بپردازیم. همانطور که می‌دانید این کارت گرافیک نیز جزء گرافیک‌های ارزان قیمت به حساب می‌آید، اما تا به حال نسبت به گرافیک‌های یکپارچه عملکرد بسیار بهتری ارائه کرده است:

مقایسه عملکرد کارت گرافیک جدید اینتل

همانطور که می‌بینید رقابت بین گرافیک Intel Iris Xe و Geforce MX350 کاملا تنگاتنگ است، اما زمانی که این موضوع را نیز لحاظ کنید که در حال مقایسه یک گرافیک یکپارچه با یک کارت گرافیک اختصاصی هستید، قطعا این آمار هیجان انگیز خواهد بود.

جدول بعدی مربوط به مقایسه گرافیک جدید اینتل با رقیب دیرینه خود یعنی جدیدترین گرافیک داخلی AMD است. در این نمودار گرافیک‌های داخلی دو پردازنده لپ تاپی قدرتمند یعنی AMD Ryzen 7 4800U و Intel Core i7-1185G7 Tiger Lake در بازی‌های مختلف مقایسه شده است.

تفاوت گرافیک Intel و AMD در بازی‌های مختلف

همچنین اینتل ادعا کرده است که هنگام استریم کردن، عملکرد بسیار بهتری نسبت به گرافیک Ryzen از خود نشان می‌دهد. هر چند که ارزیابی صحت این دعا کمی مشکل است اما در یکی از تست‌های انجام شده با استفاده از سایر گرافیک‌ها مشخص شد که هنگام اجرای بازی CS:GO و استریم از طریق پلتفرم OBS به همراه استفاده از Discord، نرخ فریم در اولترابوک‌ها به نصف میزان حالت معمولی کاهش می‌یابد.

البته که همه گیمرها تمایل به استریم و برنامه‌ای برای آن ندارند، اما اگر می‌خواهید به عنوان یک استریمر در حوزه گیمینگ فعالیت کنید، این قابلیت گرافیک‌های Iris Xe قطعا برای شما مهم و کلیدی خواهد بود.

چه لپ تاپی برای گیمینگ با گرافیک Iris Xe انتخاب کنیم؟

مهمترین دارایی گیمرها کامپیوتر یا لپ تاپ آن‌هاست. با یک جستجو سریع در سطح اینترنت برای یافتن بهترین لپ تاپ مناسب گیمینگ، با انواع مدل‌های حجیم و پر زرق و برق روبرو خواهید شد که پول زیادی را برای آن‌ها باید کنار بگذارید.

اگر به دنبال یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها برای لذت بردن از گیمینگ هستید، باید سراغ لپ تاپ‌هایی با گرافیک یکپارچه Iris Xe باشید. اما در میان ده‌ها لپ تاپی که از این کارت گرافیک بهره می‌برند، کدامیک برای شما مناسب خواهد بود؟

یکی از کامل‌ترین لپ تاپ‌های گیمینگ معرفی شده با گرافیک فوق العاده Intel Iris Xe که به بازار ایران نیز راه پیدا کرده‌، اولترابوک XPG Xenia 14 Lifestyle با پردازنده i7 است. در واقع برندهای زیادی از این گرافیک در دستگاه‌های خود استفاده کرده‌اند، اما ما به دنبال اولترابوک گیمینگ با قابلیت‌های منحصر به‌فرد هستیم، نه صرفا یک لپ تاپ مناسب روزمره.

از آنجایی که برند XPG (از زیرمجموعه‌های برند مشهور ADATA) به صورت ویژه در صنعت گیمینگ در حال فعالیت است، قطعا انتخاب مناسب‌تری برای گیمرها خواهد بود. همچنین قلب تپنده این لپ تاپ 14 اینچی، پردازنده‌ i7-1165G7 است که از گرافیک Iris Xe بهره می‌برد.

XPG برای صفحه نمایش Xenia 14 Lifestyle از یک پنل IPS مات 14 اینچی با رزولوشن 1920 در 1200 و حاشیه‌های بسیار باریک بهره گرفته است. استفاده از SSD های فوق سریع GAMMIX با فضای 512 ترابایت و ظرفیت رم 16 گیگابایتی با فرکانس 3200 مگاهرتز باعث می‌شود تا تمام دستورات شما در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شوند.

از دیگر مشخصات وسوسه کننده این اولترابوک که باعث شد به عنوان بهترین لپ تاپ مناسب گیمینگ دارای گرافیک Iris Xe، به معرفی آن بپردازیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شارژدهی باتری تا 10 ساعت
  • بهره مندی از Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.1
  • پشتیبانی از Thunderbolt 4
  • وبکم HD IR
  • شاسی منیزیمی با وزن 970 گرم!

نتیجه گیری

عملکرد کلی و قدرت گیمینگ پردازنده‌های نسل جدید اینتل تحسین برانگیز هستند که بخش اعظمی از این موفقیت را می‌توان مربوط به گرافیک‌های فوق العاده Iris Xe دانست.

در طول مراسم رونمایی از کارت گرافیک Iris Xe، اینتل تاکید کرد که تعداد هسته‌ها و تریدها تنها راه ارزیابی عملکرد یک پردازنده نیستند. بسیاری از فعالان این حوزه، این گفته را بسیار هوشمندانه عنوان کردند. زیرا رقیب اصلی آن‌ها یعنی AMD توجه زیادی به تعداد رشته‌های پردازنده در هنگام معرفی نسل جدید پردازنده‌های خود داشت.

قابلیت‌های گیمینگ و هوش مصنوعی پیشرفته گرافیک جدید اینتل، حرف‌های زیادی برای گفتن در مقایسه با رقبا دارد.

بر این اساس به نظر می‌رسد گرافیک Iris Xe، اولین و مهمترین گام برای ورود قدرتمند غول پردازنده جهان به حوزه کارت‌های گرافیک باشد. احتمالا پروژه Xe قرار است مسیر طولانی را همراه ما باشد، اما باید دید که این همراهی به تولید کارت‌های گرافیک مجزا ختم می‌شود یا در سطح گرافیک‌های یکپارچه باقی می‌ماند.

بدون در نظر گرفتن آینده این پروژه، چیزی که در حال حاضر مشخص است این است که امکان اجرای بازی با کیفیت 1080p آن هم بر روی اولترابوک‌های نازک قطعا پیشرفت چشمگیری به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید : با لپ تاپ های XPG بیشتر آشنا شوید