مشخصات کارت گرافیک مناسب فتوشاپ + معرفی بهترین‌ها

اگر عاشق ویرایش عکس‌ها و تصاویر دیجیتال هستید، قطعاً با نرم‌افزار Adobe Photoshop CC آشنا خواهید بود. فتوشاپ یکی از برنامه‌های ویرایش حرفه‌ای عکس و تصویر است که به شما کمک می‌کند تصاویر خود را ویرایش کنید و ویژگی‌های بصری زیادی را به آن‌ها بیفزایید.

می‌توانید به کمک این نرم‌افزار، لوگو یا بروشورهای تبلیغاتی برای خود طراحی کنید، کارت ویزیت شخصی بسازید و حتی عکس‌های قدیمی خود را بازسازی کنید. این اپلیکیشن یک برنامه ویرایش عکس پرکاربرد است که هم حرفه‌ای‌ها و هم آماتورها می‌توانند از آن استفاده کنند.

وقتی از فتوشاپ استفاده می‌کنید، به بهترین کارت گرافیک برای فتوشاپ نیز نیاز خواهید داشت، زیرا فتوشاپ یک نرم‌افزار با منابع بسیار زیاد است که حجم بالایی از پردازنده سیستم شما را اشغال می‌کند. با این حال، انتخاب بهترین کارت گرافیکی که از فتوشاپ پشتیبانی کند ممکن است سخت باشد.

مدل‌ها و برندهای بسیار زیادی وجود دارند که ویژگی‌های متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، بنابراین ممکن است هنگام خرید کارت گرافیک مناسب برای فتوشاپ دچار سردرگمی شوید.

بیشتر بخوانید : مشاهده انواع کارت گرافیک و مشخصات آن‌ها
در این مقاله به معرفی خصوصیات کارت گرافیک مناسب برای کارهای گرافیکی و به صورت خاص نرم‌افزار فتوشاپ خواهیم پرداخت. در ادامه هم چند نمونه از بهترین کارت‌های گرافیک را برای این کاربردها، معرفی می‌کنیم.

کارت گرافیک تا چه حد برای فتوشاپ مهم است؟

پیش از معرفی کارت گرافیک مناسب برای فتوشاپ ابتدا باید به این نکته بپردازیم که اصلاً کارت گرافیک تا چه حد برای اجرای نرم‌افزار فتوشاپ مهم است؟

نرم‌افزار فتوشاپ همانند برنامه‌های طراحی و مدل‌سازی گرافیکی مثل اتوکد یا تری دی مکس، یک برنامه سنگین است که حجم داده بالایی را به خصوص در طراحی‌های حرفه‌ای پردازش می‌کند.

در طراحی چند لایه، داده‌های گرافیکی لایه‌های قبلی باید در حافظه کارت گرافیک (VRam) ذخیره شده و در صورت لزوم فراخوانی شوند. بنابراین کارت گرافیک با سرعت پردازش بیشتر و حافظه ویدئویی با ظرفیت بالا برای اجرای این برنامه ضروری است.

گرافیک مورد نیاز برای فتوشاپ

فاکتورهای مهم در انتخاب کارت گرافیک مناسب فتوشاپ

برای انتخاب کارت گرافیک مناسب طراحی در نرم‌افزار فتوشاپ، یک سری فاکتورها را باید در نظر گرفت. در این بخش به بررسی مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب کارت گرافیک مورد نیاز برای فتوشاپ خواهیم پرداخت.

1. تعداد هسته

تعداد هسته‌های یک کارت گرافیک تعیین‌کننده قدرت پردازش آن است. همانند پردازنده CPU که تعداد هسته‌های زیادتر در آن به معنی قدرت و سرعت پردازش بالاتر است، در مورد پردازنده گرافیکی GPU هم همین مسئله صادق است.

با این تفاوت که تعداد هسته‌های یک کارت گرافیک بسیار بیشتر از پردازنده CPU است. در یک کارت گرافیک استاندارد تعداد هسته‌های پردازنده گرافیکی حدود 700 عدد است با این وجود، هر چه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد می‌توان گفت که قدرت پردازنده از نظر قابلیت پردازش تصاویر گرافیکی بیشتر خواهد بود.

2. رزولوشن

ویرایش عکس با کیفیت بالا امری ضروری است. بنابراین به کارت گرافیکی نیاز دارید که بتواند رزولوشن 4K را به شما ارائه دهد. کارت‌های گرافیک با رزولوشن 4K به حافظه بیشتری نیاز دارند و همچنین تعداد هسته‌های آن‌ها بیشتر است.

بیشتر بخوانید : با بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k آشنا شوید!

با این حال، کارت‌های گرافیک با رزولوشن کمتر را هم می‌توان برای ادیت عکس در فتوشاپ استفاده کرد اما رزولوشن نهایی و نمایش آن روی مانیتور چندان با کیفیت نخواهد بود.

3. سرعت کلاک

مورد دیگری که باید در انتخاب کارت گرافیک مناسب فتوشاپ در نظر بگیرید، سرعت کلاک است. سرعت کلاک تعیین‌کننده سرعت سیکل‌های پردازش داده در کارت گرافیک است و بر حسب مگاهرتز تعیین می‌شود.

در کارت‌های گرافیک پیشرفته سرعت کلاک بیشتر است و برای کاربردهای گیمینگ و یا رندرینگ امکان اورکلاک کارت گرافیک هم وجود دارد. منظور از اورکلاک کردن یعنی افزایش سرعت اسمی کلاک کارت گرافیک برای بهبود عملکرد آن در اجرای روان‌تر بازی‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی.

4. پورت اتصال به مانیتور

هرچند قابلیت‌های خود کارت گرافیک در پردازش داده‌های گرافیکی مهم است اما در کاربردهای فتوشاپ و یا سایر برنامه‌های طراحی و مدل‌سازی، مانیتور مورد استفاده کاربر هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین دلیل است که پورت‌های اتصال کارت گرافیک به مانیتور باید در انتخاب کارت گرافیک مناسب برای فتوشاپ در نظر گرفته شود.

کارت‌های گرافیک حرفه‌ای از پورت‌های DisplayPort یا DP استفاده می‌کنند که برای اتصال به مانیتورهای 4k مناسب است، همچنین پورت HDMI هم برای اتصال به مانیتورهای قدیمی‌تر در این کارت‌های گرافیک در نظر گرفته شده است.

پورت DisplayPort در کارت گرافیک

چه مقدار حافظه ویدئویی برای فتوشاپ نیاز است؟

چیزی که بیشتر کاربران نمی‌دانند این است که یک کارت گرافیک سطح بالا الزاماً همیشه دارای VRAM با ظرفیت بیشتر نیست.

به عبارت دیگر، هنگامی که به دنبال بهترین کارت گرافیک مناسب فتوشاپ هستید، باید به طور جداگانه در مورد VRAM یا حافظه ویدئویی آن تحقیق کنید.

معمولاً کارت‌های گرافیک سطح بالا حداقل حافظه ویدئویی 8 گیگابایت دارند که برای اجرای برنامه فتوشاپ و استفاده از قابلیت‌های مختلف آن مناسب است. در حالی که حافظه VRAM بیشتر می‌تواند سرعت اجرای دستورات را افزایش داده و نتایج رندرگیری را با سرعت بیشتری برای کاربر نمایش دهد.

تراشه Nvidia یا AMD؟

موضوع دیگری که باید بررسی کرد، سازنده تراشه کارت گرافیک مناسب فتوشاپ است. کارت‌های گرافیک امروزی از هر شرکت تولیدی که باشند عمدتاً از تراشه‌های ساخت Nvidia یا AMD استفاده می‌کنند.

کارت‌‌های گرافیک AMD به دلیل قیمت کمتر به عنوان سری‌های مقرون‌ به‌صرفه شناخته می‌شدند اما امروزه تراشه‌های جدید Nvidia به دلیل کاهش قیمت و افزایش عملکرد، رقابت این دو نام تجاری را سخت‌تر کرده است.

معمولاً وقتی صحبت از کارت گرافیک مناسب بازی یا تدوین و طراحی به میان می‌آید، کارت‌های گرافیک Nvidia عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند. در مورد گرافیک مورد نیاز برای فتوشاپ هم همین مسئله صادق است و در کل برند Nvidia ترجیح داده می‌شود.

معرفی محصول

هرچند محصولات مختلف با تنوع بالا در بازار موجود است اما برای راحتی کار شما در انتخاب بهترین کارت گرافیک برای فتوشاپ، در این بخش دو مدل کارت گرافیک پرفروش با عملکرد بالا را که برای کار در محیط فتوشاپ مناسب هستند، معرفی خواهیم کرد.

کارت گرافیک ام اس آی GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC

کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC ساخت شرکت msi و عرضه شده توسط گروه آونگ در بازار ایران است که جزو کارت‌های گرافیک سطح بالا شناخته می‌شود.

این محصول از تراشه ساخت Nvidia استفاده می‌کند و سرعت کلاک آن در حالت اسمی برابر 1755 مگاهرتز است.

البته در صورت اورکلاک کردن این کارت گرافیک، تا 20% افزایش سرعت کلاک هم امکان‌پذیر است. حافظه ویدئویی این محصول با ظرفیت 8 گیگابایت مطابق با استاندارد GDDR6 در نظر گرفته شده است که در کاربردهایی مانند فتوشاپ به دلیل حجم بالای داده‌های گرافیکی که می‌بایست ذخیره شوند، بسیار کارآمد است.

به دلیل استفاده از سه پورت DisplayPort در این کارت گرافیک، امکان اتصال سه مانیتور به صورت هم‌زمان فراهم شده است. همچنین یک پورت HDMI هم برای اتصال به مانیتورهای قدیمی‌تر در نظر گرفته شده است.

کارت گرافیک ام اس آی GeForce RTX 3090 SUPRIM X 24G

این محصول هم ساخت شرکت msi است و توسط گروه آونگ در بازار ایران عرضه می‌شود.

کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X یکی از قوی‌ترین مدل‌های برند msi است که از تراشه Nvidia با سرعت کلاک 1875 مگاهرتز استفاده می‌کند.

این کارت گرافیک با حافظه 24 گیگابایت با استاندارد GDDR6X یکی از استثنایی‌ترین کارت‌های گرافیک موجود در بازار است که مخصوص کارهای سنگین گرافیکی، بازی‌های ویدئویی با رزولوشن 4k و حتی بالاتر و انواع نرم‌افزارهای تدوین و رندرگیری است.

این کارت گرافیک به راحتی برای فتوشاپ قابل‌استفاده بوده و همه قابلیت‌های فتوشاپ را می‌توان با استفاده از این محصول، اجرا کرد، بدون آنکه نگران تأخیر و یا هنگ کردن نرم‌افزار باشید. پشتیبانی از 3 پورت DisplayPort امکان اتصال این کارت گرافیک را به سه مانیتور به صورت هم‌زمان فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

کارت گرافیک مناسب برای فتوشاپ مثل هر نرم‌افزار طراحی و ویرایش دیگری باید از قدرت پردازش بالایی برخوردار باشد. حجم داده گرافیکی در نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ به دلیل امکاناتی که در ویرایش عکس‌ها و تصاویر دارند، و لایه‌بندی این عکس‌ها زیاد است و به یک کارت گرافیک با VRAM بیشتر نیاز دارد.

همچنین پورت اتصال به مانیتور برای نمایش بهتر تصاویر ویرایش شده با رزولوشن حداکثر در این کارت‌های گرافیک مهم است. در این مقاله علاوه بر بیان مشخصات کارت گرافیک مورد نیاز برای فتوشاپ به معرفی دو محصول ساخت شرکت msi پرداختیم که به صورت خاص برای کارهای گرافیکی سنگین طراحی شده‌اند.

البته هر دوی این مدل‌ها برای کارهای گرافیکی و رندرگیری سه بعدی استفاده می‌شوند و در واقع فتوشاپ نسبت به بسیاری از نرم‌افزارهای رندگیری سبک‌تر است، بنابراین کاربران گزینه‌های دیگری را هم علاوه بر این دو محصول می‌توانند انتخاب کنند.