بهترین کارت گرافیک مناسب بازی {آپدیت 2023}

در دنیای بازی‌های کامپیوتری، توقفی وجود ندارد! بازی‌های جدید همه روزه به دنیای گیمرها وارد می‌شود و این گیمرهای حرفه‌ای هستند که خود را با این بازی‌ها هماهنگ می‌کنند.

بنابراین شکی نیست که برای اجرای بازی‌های سنگین ویدئویی، به یک سیستم قوی نیاز است.

اجزای مختلف سیستم کامپیوتر در اجرای بازی‌های ویدئویی و گرافیکی نقش دارند. پردازنده اصلی یا CPU و حافظه رم دو مؤلفه اصلی در هر کامپیوتر هستند که باید به‌روز باشند تا بازی‌های جدید را بتوان روی کامپیوتر اجرا کرد.

اما کیفیت اجرای بازی و نمایش آن و همچنین پردازش داده‌های گرافیکی به مؤلفه سومی به نام کارت گرافیک وابسته است. کارت گرافیک یا پردازنده گرافیکی (GPU) باید از سرعت پردازش و حافظه ویدئویی (VRAM) بالایی برخوردار باشد تا در اجرای بازی وقفه‌ای رخ ندهد.

اما مناسب‌ترین کارت گرافیک برای بازی چه خصوصیاتی دارد؟ آیا هر کارت گرافیکی را می‌توان برای اجرای بازی‌های روز به کار برد؟

در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. چنانچه شما هم یک گیمر حرفه‌ای بوده و به دنبال خرید کارت گرافیک مخصوص بازی هستید، پیشنهاد ما این است که تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : مشاهده انواع کارت گرافیک و مشخصات آن‌ها

فاکتورهای مهم در خرید کارت گرافیک مخصوص بازی

اگر اطلاعات زیادی در مورد کارت گرافیک ندارید، در اینجا مهم‌ترین فاکتورهایی را که باید هنگام خرید کارت گرافیک مخصوص بازی به دنبال آن‌ها باشید، ذکر خواهیم کرد.

یادگیری یک سری اصطلاحات و ویژگی‌ها در مورد واحد پردازش گرافیکی (GPU) به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام کارت گرافیک برای شما بهترین است.

1. هسته‌های CUDA و پردازنده‌های استریم

برای اشاره به هسته‌های GPU، معمولاً از دو اصطلاح مختلف استفاده می‌شود. شرکت انویدیا از اصطلاح «CUDA» برای هسته‌های کارت گرافیک استفاده می‌کند، در حالی که شرکت AMD از «پردازنده‌های استریم» استفاده می‌کند.

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه تعداد هسته کارت گرافیک بیشتر باشد، قدرت محاسباتی آن بیشتر خواهد بود.

اگرچه هسته‌های CUDA و پردازنده‌های استریم هدف نهایی یکسانی دارند، اما به دلیل تفاوت‌های بزرگ بین ساختار معماری کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD، محصولات این دو شرکت مسیر یکسانی را دنبال نمی‌کنند.

این بدان معناست که مقایسه این دو ساختار از نظر تعداد هسته‌های گرافیکی، نتیجه مشخصی نخواهد داشت. بنابراین همان‌طور که گفته شد، قاعده کلی هنگام خرید یک کارت گرافیک مناسب برای بازی این است که هسته‌های پردازشی آن بیشتر باشد تا قدرت محاسبات و سرعت اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها به حداکثر برسد.

2. حافظه ویدئویی یا VRAM

درست مانند حافظه‌های معمولی با دسترسی تصادفی یا همان RAM در کامپیوتر، حافظه کارت گرافیک یا VRAM نیز بر حسب گیگابایت اندازه‌گیری می‌شود.

هرچه یک کارت گرافیک از حافظه ویدئویی بیشتری برای ذخیره داده‌های گرافیکی برخوردار باشد، عملکرد بهتر و سریع‌تری در اجرای عملیات مختلف دارد. هنگام انجام یک بازی ویدیویی، یکی از این عملیات‌ها، نمایش تصاویر و بافت‌های پیچیده برای روان‌تر شدن اجرای بازی است.

در نمایشگرهای 1080p و 1440p، اکثر بازی‌های امروزی از VRAM حدود 2 تا 6 گیگابایت استفاده می‌کنند، بنابراین توصیه می‌کنیم به دنبال یک پردازنده گرافیکی با حداقل حافظه ویدئویی 8 گیگابایت باشید.

بیشتر بخوانید : آشنایی با حداقل کارت گرافیک مناسب گیمینگ {آپدیت 2022}

3. توان حرارتی یا TDP

TDP مخفف عبارت لاتین THERMAL DESIGN POWER و به معنی توان حرارتی کارت گرافیک است. این پارامتر به شما می‌گوید که یک کارت گرافیک به چه مقدار انرژی نیاز دارد تا حداکثر حرارت مقدار آستانه خود را تولید کند.

این پارامتر بسیار مهم است، زیرا انجام بازی‌های ویدیویی با گرافیک بالا نیازمند توان بیشتری است که به ناچار باعث گرم شدن کارت گرافیک خواهد شد.

اگر کارت گرافیکی با TDP بالاتر از حدود 200 وات در نظر می‌گیرید، پیشنهاد می‌کنیم روی یک سیستم کامپیوتری که دارای سیستم خنک‌سازی قوی است، سرمایه‌گذاری کنید.

استفاده از سیستم خنک‌سازی رادیاتوری با فن‌های بزرگ، از داغ شدن بیش از حد کارت گرافیک و افزایش دمای آن بیشتر از حد TDP جلوگیری خواهد کرد.

4. پورت‌ها

مطمئن شوید کارتی که در نظر دارید به مانیتور شما متصل می‌شود. کارت‌های گرافیک مدرن از پورت‌های 6 یا 8 پین برای اتصال به مادربرد استفاده می‌کنند. در صورتی که کارت گرافیک انتخابی شما به مادربرد متصل نمی‌شود، باید یک آداپتور یا حتی یک مانیتور جدید نیز بخرید.

مانیتورهای جدیدتر معمولاً دارای کانکتور HDMI یا DisplayPort هستند، در حالی که مدل‌های قدیمی‌تر فقط دارای پورت DVI بودند.

5. سرعت کلاک

سرعت کلاک که بر حسب مگاهرتز (MHz) اندازه‌گیری می‌شود، سرعت هسته‌های یک کارت گرافیک را نشان می‌دهد. بنابراین هر چه سرعت کلاک GPU بالاتر باشد، پردازش سریع‌تر انجام می‌گیرد.

این فاکتور به خصوص برای انتخاب کارت گرافیک مناسب طراحی بسیار مهم است، زیرا در پروسه طراحی و رندرینگ، سرعت پردازش داده‌های گرافیکی هرچه بیشتر باشد، سرعت رندرگیری هم به حداکثر خواهد رسید. البته امروزه بسیاری از کارت‌های گرافیک موجود در بازار دارای قابلیت اورکلاک کردن هستند.

همچنین نرم‌افزارهای مختلفی مخصوص اورکلاک کارت گرافیک ارائه شده است که می‌توان به کمک آن‌ها، سرعت کلاک بیشتری را از GPU دریافت کرد.

به عنوان مثال ابزار msi afterburner یکی از معروف‌ترین برنامه‌های مخصوص اورکلاک کارت گرافیک است که البته امکانات دیگری نظیر مانیتورینگ پارامترهای کارت گرافیک و تست‌های عملکرد آن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع دانلود، نصب و آموزش Msi Afterburner

6. پهنای باند یا سرعت حافظه

پهنای باند معادل با سرعت حافظه است که با ظرفیت حافظه ویدئویی فرق دارد. به عبارت دیگر حافظه کارت گرافیک هم دارای یک سرعت کلاک است که هرچه بیشتر باشد، پردازش داده‌ها و اجرای برنامه‌های گرافیکی و بازی‌های ویدئویی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

TFLOPS / GFLOPS .7

TFLOPS یا تعداد عملیات شناور در ثانیه بر حسب میلیارد، بیانگر قابلیت اجرای عملیات در یک GPU است. این پارامتر ممکن است به صورت GFLOPS هم بیان شود. TFLOPS با ضرب تعداد هسته در سرعت کلاک و ضرب آن در دو محاسبه می‌شود.

برای خرید کارت گرافیک مناسب بازی، بررسی این پارامتر مهم است، زیرا قدرت تراشه کارت گرافیک را در اجرای عملیات و نمایش روان‌تر بازی نشان می‌دهد.

RAY TRACING .8

اگرچه این ویژگی برای بازی‌های امروزی ضروری نیست، اما بدون شک در آینده یکی از مؤلفه‌های ضروری برای انتخاب کارت‌های گرافیک مخصوص بازی خواهد بود.

فناوری RAY TRACING یک فناوری جدید است که می‌تواند رفتار واقعی پرتوهای نور را در بازی شبیه‌سازی کند، بنابراین تصاویر بازی، بسیار واقعی‌تر به نظر خواهند رسید.

این ویژگی نه تنها تجربه بازی فوق‌العاده‌ای را برای گیمرها فراهم می‌کند، بلکه به توسعه‌دهندگان بازی اجازه می‌دهد تا بازی‌های واقعی‌تری را طراحی کنند.

قابلیت RAY TRACING توسط کارت‌های گرافیک NVIDIA ارائه می‌شود که یک مدل پیشرو در بازار پردازنده‌های گرافیکی بوده و دارای ویژگی‌های برتر دیگری هم است.

انتخاب بهترین سری کارت گرافیک مخصوص بازی

مسلماً بهترین کارت‌های گرافیک برای بازی، گران‌ترین مدل‌ها هستند. اگر بودجه کافی دارید و می‌توانید بدون نگرانی برای ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر خود هزینه کنید، دو سری کارت گرافیک RTX 3090 و RX 6900 XT را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بنابراین با صرف هزینه بیشتر، دست شما در انتخاب کارت گرافیک مخصوص بازی باز خواهد بود.

برای گیمرهای غیرحرفه‌ای که عمدتاً بازی‌های ویدیویی را با رزولوشن 1080p اجرا می‌کنند، پردازنده‌های گرافیکی با عملکرد قابل‌ قبول و قیمت نسبتاً ارزان در دسترس است.

به عنوان مثال دو نمونه برای بهترین کارت گرافیک ارزان برای گیمینگ، RTX 3060 Ti و RX 6700 XT هستند که قیمت معقولی دارند و در عین حال برای اجرای بیشتر بازی‌های روز جواب می‌دهند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک ارزان برای گیمینگ

در مقابل گیمرهای حرفه‌ای که به دنبال انتخاب بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k هستند، باید هزینه بیشتری هم متحمل شوند.

برای این افراد ما کارت‌های گرافیک سری 3090S و 6900 XTs را پیشنهاد می‌کنیم. هرچند در این مدل‌ها، نرخ فریم تنها 15 fps بیشتر از مدل‌های معمولی‌تر است اما قیمت آن‌ها 50 تا 70% بیشتر شده است.

اگر نمی‌خواهید این اختلاف هزینه زیاد را پرداخت کنید، به دنبال بهترین کارت گرافیک میان‌رده باشید. پردازنده‌های گرافیکی میان رده امروزی، مانند سری RTX 3060 Ti، عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده‌اند و به خصوص برای اجرای بازی‌های سنگین هم جواب می‌دهند، در حالی که قیمت آن‌ها کمتر از سری 6900 XTs است.

جمع‌بندی

برای تهیه یک کارت گرافیک مناسب برای بازی باید آیتم‌های مختلفی را در نظر بگیرید. قطعاً صرف هزینه بیشتر به معنی تهیه یک کارت گرافیک قوی‌تر است اما لزوماً برای اجرای همه بازی‌ها، صرف این هزینه ضروری نیست.

مهم‌ترین فاکتورهایی که در راهنمای خرید کارت گرافیک مناسب بازی عنوان می‌شود، سرعت کلاک، حافظه VRAM و سیستم خنک‌کننده است. از آنجایی که معمولاً گیمرها زمان زیادی را برای انجام بازی‌ها صرف می‌کنند، داغ شدن کارت گرافیک می‌تواند به آن آسیب رسانده و از عمر مفید آن کم کند.

البته تهیه یک کارت گرافیک قوی‌تر مستلزم صرف هزینه بیشتر است، اما از میان مدل‌های میان‌رده هم می‌توان کارت گرافیک مناسب گیمینگ انتخاب کرد.