آشنایی با حداقل کارت گرافیک مناسب گیمینگ {آپدیت 2022}

کارت گرافیک گیمینگ با کارت‌های گرافیک معمولی که برای استفاده‌های روزمره از کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است.

اغلب برای کارهای روزمره، کارت گرافیک یکپارچه روی مادربرد پاسخگو خواهد بود اما برای اجرای بازی‌های گرافیکی روز باید از کارت گرافیک مجزا با سیستم خنک‌کننده پیشرفته استفاده کنید.

معمولاً گیمرها زمان زیادی را برای اجرای بازی‌ها صرف می‌کنند، بنابراین کارت گرافیک مورد استفاده در کامپیوتر آن‌ها باید از سیستم خنک‌کننده قوی برخوردار باشد تا در بلندمدت از آسیب رسیدن به کارت گرافیک و یا سایر قطعات کامپیوتر جلوگیری کند.

در کنار سیستم خنک‌کننده، یک سری قابلیت‌های دیگر از نظر حافظه کارت گرافیک، سرعت کلاک، توان تغذیه و غیره هم وجود دارد که باید برای انتخاب کارت گرافیک گیمینگ مدنظر داشت. اما حداقل کارت گرافیک مناسب گیمینگ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

در این مقاله قصد داریم نکاتی را به عنوان راهنمای خرید کارت گرافیک مخصوص بازی ارائه دهیم. اگر شما هم قصد خرید کارت گرافیک و ارتقاء سیستم خود را دارید تا بازی‌های روز را روی آن اجرا کنید باید حداقل ویژگی‌های لازم برای یک کارت گرافیک گیمینگ را بدانید، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : مشاهده انواع کارت گرافیک و مشخصات آن‌ها

حداقل کارت گرافیک مناسب گیمینگ

یک کارت گرافیک ارزان برای گیمینگ با حداقل مشخصات باید بتواند بازی‌های 1080p را به صورت روان اجرا کند.

جدا از بودجه‌ای که برای خرید کارت گرافیک مناسب بازی در نظر می‌گیرید، باید یک سری مشخصات حداقلی را برای کارت گرافیک موردنظر خود بررسی کنید. در این بخش به توضیح این مشخصات می‌پردازیم.

مشخصات کارت گرافیک بازی

حافظه ویدئویی یا VRAM

مقدار حافظه گرافیکی (Vram) کارت گرافیک شما به طور مستقیم بر وضوح تصویر بازی در حال اجرا و همچنین تنظیمات جزئیات آن بستگی دارد.

قدرت کلی واحد پردازش گرافیکی (که GPU نامیده می‌شود) روی کارت گرافیک تعیین می‌کند که چگونه می‌توانید یک بازی خاص را با تنظیمات خاص گرافیکی اجرا کنید.

بدون حافظه کارت گرافیک کافی، GPU محدود خواهد شد و قادر نیست با حداکثر قابلیت خود، کار کند.

دلیل این مسئله این است که حافظه VRAM محل ذخیره داده‌های موقت پردازش شده توسط GPU است و در صورتی که این حافظه کم باشد، فضای کافی برای ذخیره همه اطلاعات گرافیکی فراهم نیست و کارت گرافیک قادر نخواهد بود بازی را با همه جزئیات اجرا کند.

به طور کلی، برای بازی‌های 1080p، حداقل دو گیگابایت حافظه ویدئویی مورد نیاز است، در حالی که 4 گیگابایت برای اجرای بازی‌های 1080p با جزئیات بالا در سال 2022 توصیه شده است.

امروزه در کارت‌های گرافیک کمتر از 300 دلار، حافظه گرافیکی از 1 تا 8 گیگابایت تعبیه شده است. برخی از مدل‌های کارت‌های گرافیک پرطرفدار برای بازی‌های 1080p در انواع 3/6 گیگابایتی و 4/8 گیگابایتی عرضه می‌شوند.

در حال حاضر برای اکثر بازی‌های گرافیکی سنگین، حافظه VRAM 8 گیگابایتی پاسخگو است، البته به شرطی که مانیتور شما از این رزولوشن بالا پشتیبانی کند. اگر می‌خواهید بازی‌های 4k را روی مانیتور 4k اجرا کنید، حداقل VRAM 16 گیگابایت را برای شما توصیه می‌کنیم.

پورت‌های کارت گرافیک

تمام خروجی‌های استاندارد کارت‌های گرافیک امروزی (VGA، DVI، HDMI، و DisplayPort) از رزولوشن 1080p پشتیبانی می‌کنند. در بیشتر موارد، باید کارتی را انتخاب کنید که دارای پورتی مطابق با پورت ورودی مانیتور شما باشد.

تا زمانی که اجرای بازی‌های بالاتر از 1080p را در برنامه خود ندارید، پورت‌های VGA و HDMI در کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر، برای شما مناسب خواهد بود. اما اگر به دنبال بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4k هستید، باید به فکر کارتی باشید که از پورت DisplayPort پشتیبانی کند.

پورت‌های HDMI 2.0 از نرخ نوسازی 240 هرتز در مانیتور پشتیبانی می‌کنند. اگر مانیتور شما بسیار پیشرفته است و از سرعت رفرش 360 هرتز یا بالاتر پشتیبانی می‌کند، باید به دنبال کارت گرافیکی بگردید که از پورت DisplayPort 1.4b پشتیبانی می‌کند، در این صورت از حداکثر قابلیت مانیتور خود استفاده کرده‌اید.

پورت‌های اتصال کارت گرافیک بازی

فناوری Nvidia یا AMD

هر دو شرکت سازنده تراشه کارت گرافیک یعنی AMD و Nvidia دارای گزینه‌های خوبی هستند و در سال 2022، بین 100 تا 400 دلار در بازار قیمت دارند.

از نظر نرم‌افزارهای پشتیبانی، کارت‌های گرافیک Nvidia دارای برتری هستند و همچنین از فناوری DLSS نیز پشتیبانی می‌کنند.

این فناوری امکان افزایش نرخ فریم را بین 5% تا 40% فراهم می‌کند. البته این قابلیت بیشتر برای اجرای بازی‌های 1440p یا 4k استفاده می‌شود، اما برای بازی‌های 1080p نیز اجرای روان‌تر و تصویر صاف‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

اسلات اتصال

امروزه بیشتر کارت‌های گرافیک از اسلات PCIe x16 برای اتصال به مادربرد استفاده می‌کنند. البته ابعاد و شکل کارت‌های گرافیک متفاوت است و همچنین عرض باس اتصال آن‌ها بر اساس تعداد پین‌های اتصال می‌تواند متفاوت باشد.

تعداد اسلات‌های کارت گرافیک یک فاکتور مهم است و لازم است پیش از ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر و خرید کارت گرافیک مناسب بازی مطمئن شوید که مادربرد سیستم شما تعداد اسلات‌های کافی برای اتصال کارت گرافیک دارد.

تعداد بیت

یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده سرعت و قدرت پردازش کارت گرافیک، تعداد بیت است.

یک GPU با حافظه VRAM 4 گیگابایت و رابط 256 بیتی به مراتب قدرت بیشتری نسبت به یک کارت گرافیک با حافظه VRAM 6 گیگابایت اما رابط 128 بیتی دارد. با این حال بیشتر بازی‌ها با کارت‌های گرافیک دارای رابط 128 بیتی به راحتی قابل‌ اجرا هستند.

نوع حافظه کارت گرافیک

همانند رم کامپیوتر، VRAM هم دارای استانداردهای مختلف ساخت است که بر اساس آن، سرعت ذخیره داده‌ها در حافظه کارت گرافیک تعیین می‌شود.

استانداردهای حافظه VRAM به طور معمول GDDR3، GDDR5 است و اخیراً هم استاندارد GDDR6 وارد بازار شده است.

استاندارد GDDR5 برای اجرای بیشتر بازی‌ها مناسب است اما اگر می‌خواهید یک کارت گرافیک برتر تهیه کنید که در آینده هم برای اجرای بازی‌های 4k مشکلی نداشته باشد، مدلی را انتخاب کنید که دارای حافظه GDDR6 باشد.

سیستم خنک‌کننده

معمولاً کامپیوترهایی که برای گیمینگ استفاده می‌شود، مدت زمان زیادی مشغول کارند. یک کارت گرافیک گیمینگ باید از سیستم خنک‌کننده قوی برخوردار باشد تا در طولانی مدت دچار آسیب نشود. فناوری خنک‌سازی یکی از فاکتورهای مهم در افزایش عمر مفید کارت گرافیک است.

معمولاً کارت‌های گرافیک پیشرفته از سیستم رادیاتور و فن برای خنک‌سازی استفاده می‌کنند.

در صورتی که قصد انجام بازی‌های 1080p دارید، سیستم خنک‌کننده فن با دو یا سه فن برای کارت گرافیک شما کافی خواهد بود، اما برای اجرای بازی‌های 4k، به دنبال کارت گرافیکی با سیستم خنک‌کننده پیشرفته‌تر باشید.

سیستم کولینگ کارت گرافیک بازی

توان تغذیه

برای خرید کارت گرافیک مخصوص بازی باید مصرف انرژی آن را بررسی کنید.

کارت‌های گرافیک پیشرفته با مصرف توان کمتری وارد بازار شده‌اند در حالی که مصرف انرژی در مدل‌های قدیمی‌تر، بیشتر است. برای خرید کارت گرافیک مناسب بازی ابتدا باید منبع تغذیه کامپیوتر خود را بررسی کنید.

در صورتی که یک پاور 500 واتی دارید، تقریباً اکثر مدل‌های کارت گرافیک میان‌رده را می‌توانید انتخاب کنید، اما اگر پاور با توان کمتری روی کامپیوتر شما نصب است، یا باید منبع تغذیه خود را عوض کنید یا به فکر کارت گرافیکی با مصرف انرژی پایین‌تر باشید.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین کارت‌ گرافیک میان‌رده در بازار!

معرفی محصول

از آنجایی که خرید کارت گرافیک مخصوص بازی کار نسبتاً دشواری است و تنوع بالای محصولات در بازار باعث می‌شود که کاربران در انتخاب بهترین گزینه دچار سردرگمی‌ شوند، در این بخش دو نمونه کارت گرافیک مخصوص بازی را معرفی می‌کنیم که توسط شرکت آونگ در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌شوند.

کارت گرافیک ام اس آی GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC

کارت گرافیک MSI Geforce RTX 3070 Ventus 3X OC از پردازشگر NVIDIA® GeForce RTX™ 3070 استفاده می‌کند و دارای حافظه VRAM 8 گیگابایت است. استاندارد حافظه این کارت گرافیک GDDR6 است که بسیار جدید بوده و برای اجرای تقریباً همه بازی‌های روز مناسب است.

این کارت گرافیک دارای رزولوشن 7680×4320 است و به راحتی بازی‌های 4k را اجرا می‌کند. همچنین از پورت اتصال به مانیتورهای 4k هم پشتیبانی می‌کند.

سرعت کلاک حافظه VRAM در این مدل کارت گرافیک 1755 مگاهرتز است و از سه فن حرارتی و پدهای حرارتی به عنوان سیستم خنک‌کننده استفاده می‌کند.

این کارت گرافیک فوق‌العاده توسط آونگ در بازار ایران عرضه و گارانتی شده است.

کارت گرافیک ام اس آی GeForce RTX 2060 VENTUS GP OC

کارت گرافیک MSI Geforce RTX 2060 Ventus GP OC ساخت شرکت تایوانی msi است و از تراشه NVIDIA® GeForce RTX™ 2060 استفاده می‌کند. فرکانس هسته پردازنده گرافیکی 1710 مگاهرتز است و حافظه VRAM آن 6 گیگابایت با فناوری GDDR6 در نظر گرفته شده است.

این کارت برای اجرای بازی‌های 1080 و 1440p کاملاً مناسب است. سیستم خنک‌سازی در این مدل از دو فن حرارتی به همراه هیت پایپ و خمیر حرارتی بهره می‌گیرد و برای کنترل و مانیتورینگ آن می‌توان به راحتی از نرم‌افزار MSI Afterburner استفاده کرد.

این ابزار برای پایش، تست عملکرد و اورکلاک کارت گرافیک استفاده می‌شود و به سادگی برای این مدل کارت گرافیک قابل‌ استفاده می‌باشد. برای اتصال به مانیتور، این کارت گرافیک از 3 پورت DisplayPort نسخه 1.4a پشتیبانی می‌کند و علاوه بر این، پورت HTMI با سرعت انتقال 60 هرتز نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

جمع‌بندی

شاید شما هم به عنوان یک گیمر برایتان سؤال باشد که حداقل کارت گرافیک مناسب گیمینگ چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ در این مقاله سعی کردیم با مقایسه مشخصه‌های مختلف یک کارت گرافیک گیمینگ، به این سؤال پاسخ دهیم.

البته مشخص است که قیمت مدل‌های مختلف کارت گرافیک تعیین‌کننده مشخصات آن‌ها است، اما می‌توان در میان مدل‌های موجود در بازار یک کارت گرافیک گیمینگ ارزان هم پیدا کرد.

ظرفیت حافظه VRAM، سیستم خنک‌کننده، پورت‌های اتصال و توان مورد استفاده کارت گرافیک مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که برای خرید کارت گرافیک مخصوص بازی باید به آن‌ها توجه نمود. در پایان هم دو نمونه کارت گرافیک گیمینگ پرفروش در بازار ایران را که توسط شرکت آونگ عرضه و پشتیبانی می‌شوند، معرفی کردیم.