آموزش فعال‌سازی کارت گرافیک در لپ تاپ و کامپیوتر

اگر به تازگی یک کارت گرافیک برای کامپیوتر خود تهیه کرده‌اید یا لپ تاپ جدیدی خریداری کرده‌اید و می‌خواهید کارت گرافیک آن را فعال کنید، لازم است ابتدا یک سری نکات در مورد نحوه انجام این فعال‌سازی بدانید.

کارت گرافیک یکی از اجزای اصلی و مهم کامپیوتر است که ارتباط مستقیم با پردازنده اصلی، حافظه رم، حافظه هارد دیسک و سخت‌افزارهای خروجی مانند مانیتور دارد. فعال نبودن کارت گرافیک و یا عدم نصب صحیح درایور آن، باعث بلااستفاده ماندن قدرت کارت گرافیک می‌شود. در مقاله دیگری به‌طور کامل درباره نحوه پاک کردن درایور کارت گرافیک صحبت کردیم.

شاید بپرسید چطور؟ پردازنده هر کامپیوتر (به طور معمول) دارای یک کارت گرافیک یکپارچه داخلی است که در لپ‌تاپ ها در صورت عدم استفاده از GPU مجزا، از آن استفاده خواهد کرد.

علت داغ شدن مادربرد

بنابراین فعال‌سازی کامل کارت گرافیک در کامپیوتر و لپ تاپ از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شما هم قصد خرید کارت گرافیک و ارتقاء سیستم خود را دارید و با روش فعال‌سازی کارت گرافیک جدید آشنا نیستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فعال‌سازی کارت گرافیک

بسیاری از کامپیوترها و لپ تاپ‌های نسل جدید از قابلیت اتصال و اجرای خودکار یا همان plug-and-play برخوردار هستند، به این معنی که به محض اتصال هر سخت‌افزار، نیازی به فعال‌سازی دستی آن نیست و سیستم کامپیوتر، سخت‌افزار جدید را به صورت خودکار شناخته و با آن ارتباط برقرار می‌کند.

با این حال گاهی ممکن است کامپیوتر شما سخت‌افزار جدید مانند کارت گرافیک را نشناسد و یا کامپیوتر شما از قابلیت plug-and-play برخوردار نباشد. در این صورت هنگام ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر می‌بایست به صورت دستی کارت گرافیک جدید را فعال کنید.

روند فعال‌سازی کارت گرافیک بسیار ساده است و طی چند مرحله انجام می‌شود. پس از فعال‌سازی کارت گرافیک، می‌توان با دانلود و نصب درایور کارت گرافیک، اطمینان حاصل کرد که کامپیوتر این سخت‌افزار را شناخته و از آن استفاده می‌کند.

در این بخش، روش‌های مختلف فعال‌سازی کارت گرافیک را توضیح خواهیم داد.

فعال‌سازی کارت گرافیک از طریق Device Manager

مراحل فعال‌سازی به صورت زیر است:

  1. به عنوان administrator به کامپیوتر خود لاگین کرده و به کنترل پنل بروید.
  2. روی System کلیک کرده و سپس لینک Device Manager را یافته و روی آن کلیک کنید.
  3. لیست سخت‌افزارها را برای یافتن نام کارت گرافیک خود جستجو کنید.
  4. روی سخت‌افزار کارت گرافیک کلیک کرده و در صورت غیر‌فعال بودن روی گزینه Enable کلیک کنید. در صورت فعال‌سازی، روی گزینه save کلیک نمایید تا تغییرات اعمال شود.

فعال‌سازی کارت گرافیک Nvidia

فعال‌سازی کارت گرافیک از طریق Command Prompt

گاهی اوقات علت عدم شناسایی کارت گرافیک ناشی از درایورهای آن است که نمی‌توانند کارت گرافیک را بشناسند.

در این حالت به منظور رفع مشکل کار نکردن کارت گرافیک، می‌توان از cmd استفاده کرد:

  1. روی منوی استارت کلیک کرده و در باکس جستجو، عبارت cmd را تایپ کرده و اینتر بزنید تا Command Prompt باز شود.
  2. روی Command Prompt کلیک راست کرده و Run as administrator را انتخاب کنید.
  3. به محض اینکه کنسول باز شد، عبارت bcdedit /set pciexpress forcedisable را تایپ کرده و اینتر بزنید.
  4. با پایان عملیات، کامپیوتر خود را ریستارت کرده و پس از بالا آمدن مجدد سیستم، درایورهای جدید کارت گرافیک را دانلود و نصب کنید.

عدم شناسایی کارت گرافیک توسط سیستم

در واقع در این روش، از ترفند پاک کردن درایور کارت گرافیک و نصب مجدد آن برای فعال‌سازی کارت گرافیک کامپیوتر استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

اگر یک کارت گرافیک جدید برای سیستم تهیه کرده‌اید و پس از نصب آن روی مادربرد، می‌خواهید آن را فعال کنید، می‌توانید از روش‌های ارائه شده در این مقاله برای فعال‌سازی کارت گرافیک استفاده کنید.

در صورتی که نیاز به نصب درایور کارت گرافیک باشد، می‌توانید از محیط Command Prompt برای حذف درایور قبلی استفاده کرده و مجدداً درایور جدید را نصب نمایید. در ساده‌ترین حالت از طریق Device Manager می‌توانید هر سخت‌افزاری از جمله کارت گرافیک کامپیوتر خود را فعال نمایید.

البته پیش از فعال‌سازی و یا نصب درایور کارت گرافیک، از نصب صحیح آن روی اسلات مادربرد و اتصال کانکتور برق PCI-e اطمینان حاصل کنید.