مزایا و معایب استفاده از تبلت به جای لپ تاپ برای دانشجویان

تبلت به عنوان نوعی لپ تاپ سبک و قابل‌ حمل برای کاربردهای معمولی مانند بازی، پخش موزیک، جستجو در وب و غیره طی چند سال اخیر محبوبیت زیادی را در بین کاربران دستگاه‌های دیجیتال کسب کرده است.

وزن سبک، نمایشگر لمسی، امکان استفاده به عنوان گوشی تلفن همراه (با نصب سیم کارت) و امکان اجرای اپلیکیشن‌های مختلف، از جمله مزایای تبلت است که آن را نسبت به لپ تاپ و یا کامپیوتر رومیزی متمایز ساخته است.

از آنجایی که تبلت‌ها قابلیت اجرای انواع مختلف برنامه‌ها مثل برنامه‌های Word ،Powerpoint و غیره را دارند، برای بسیاری از کاربردهای مورد استفاده محصلان و دانشجویان قابل‌استفاده هستند.

امروزه شاهد هستیم که بسیاری از دانشجویان استفاده از لپ تاپ را به جای تبلت ترجیح می‌دهند و اصولاً برای امور دانشجویی خود، استفاده از صفحه کلید را به جای صفحه لمسی مناسب‌تر می‌دانند.

برای آنکه بدانیم کدام گزینه از میان تبلت یا لپ تاپ برای دانشجو مناسب‌تر است، در این مقاله مقایسه‌ای میان این دو دستگاه و قابلیت‌های آن انجام می‌دهیم تا مزایا و معایب هر یک را تعیین کرده و در تصمیم گیری به شما دانشجویان عزیز کمک کنیم.

مقایسه تبلت و لپ تاپ از جنبه‌های مختلف

از جنبه‌های مختلف می‌توان تبلت و لپ تاپ را برای کاربردهای دانشجویی با هم مقایسه کرد. یک دانشجو علاوه بر کارهای روزمره و عمومی نظیر جستجوی وب، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم، بازی و غیره، به یک ابزار مناسب برای انجام کارهای تخصصی نظیر کار با نرم‌افزارهای مختلف شبیه‌سازی، مدل‌سازی، برنامه‌نویسی و غیره نیاز دارد.

 لپ تاپ یا تبلت برای دانشجوها

لپ تاپ مناسب برای دانشجویان دارای قابلیت‌هایی است که بیشتر آن‌ها در تبلت موجود نیست و از این رو مقایسه ویژگی‌های این دو دستگاه به یک دانشجو در انتخاب ابزار مناسب خود کمک خواهد کرد.

عملکرد پردازشی و سیستم خنک کننده

لپ تاپ مناسب دانشجویی معمولاً لپ تاپی است که از پردازنده قوی برای اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین برخوردار باشد. اجرای برنامه‌های گرافیکی و طراحی سه بعدی به یک CPU قدرتمند نیاز دارد. با افزایش قدرت CPU، مصرف برق نیز بیشتر شده و گرمای بیشتری در دستگاه تولید می‌شود.

تبلت‌ها برخلاف لپ تاپ‌ها فاقد سیستم فن داخلی برای خنک‌سازی هستند، بنابراین به ناچار در تبلت از پردازنده ضعیف‌تری استفاده می‌شود تا توان کمتری مصرف شده و کمتر گرم شود.

علی‌رغم پیشرفت‌های تکنولوژی در ساخت ریزپردازنده‌های نسل جدید، باز هم پردازنده تبلت‌های فعلی در مقایسه با لپ تاپ از عملکرد پایین‌تری برخوردار است و برای اجرای نرم‌افزارهای سنگین مناسب نیستند.

سیستم عامل

برای کاربردهای دانشجویی، سیستم عامل مورد استفاده در دستگاه نیز مهم است. برنامه‌های اختصاصی شبیه‌سازی و برنامه‌نویسی معمولا بر روی ویندوز اجرا می‌شوند. بنابراین تبلت یا لپ تاپ مناسب برنامه‌نویسی باید قابلیت نصب این سیستم‌های عامل را داشته باشد.

اگرچه در مدل‌های قدیمی‌تر تبلت، سیستم‌های عامل مبتنی بر تلفن‌های همراه تعبیه شده بود (نظیر اندروید و ios) اما مدل‌های جدیدی از تبلت در بازار موجود است که سیستم‌های عامل ویندوز روی آن‌ها نصب شده است و بنابراین از نظر سیستم عامل، می‌توان گفت دو دستگاه مذکور تفاوتی با هم ندارند.

با این حال، قطعا استفاده از موس و کیبورد برای کار کردن با نرم افزارهای مختلف ویندوزی راحت‌تر و سریع‌تر از کار کردن با نمایشگرهای لمسی است.

قابلیت حمل

از نظر قابلیت حمل، مسلماً تبلت‌ها نسبت به لپ تاپ‌ها دارای برتری هستند. تبلت به دلیل سبک و نازک بودن، به راحتی در یک کیف دستی جای می‌گیرد اما لپ تاپ به کیف جداگانه برای حمل نیاز دارد. مناسب‌ترین لپ تاپ دانشجویی، با ابعاد کوچک و وزن کم، باز هم به دلیل وجود صفحه کلید، فن و سایر اجزای داخلی از یک تبلت سنگین‌تر است.

لپ تاپ سبک Xenia 14 Lifestyle

 

با این حال با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، لپ تاپ‌های جدید با وزن و ضخامت بسیار کم معرفی شده‌اند که می‌توانند قابلیت حمل بسیار بالایی را ارائه دهند.

صفحه نمایش و کارت گرافیک

در تبلت‌های امروزی، رزولوشن تصویر نهایتاً FullHD یا 1080p است در حالی که در لپ تاپ‌ها رزولوشن‌های تصویر بیشتر نیز وجود دارد. تکنولوژی صفحه نمایش برای اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی و بصری و نیز اجرای بازی به ترتیب بر اساس دو معیار تعداد رنگ و تعداد فریم در واحد ثانیه (FPS) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که از میان FPS یا تعداد رنگ بیشتر؛ کدامیک در انتخاب نمایشگر مهم‌تر است؟ در پاسخ باید گفت که FPS بیشتر سبب می‌شود که برنامه یا بازی شما روان‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد در حالی که تعداد رنگ بیشتر، نمایش برنامه را از نظر بصری ارتقا می‌دهد.

در فناوری‌های مورد استفاده در مانیتور لپ تاپ، هر دو فاکتور در نظر گرفته می‌شود در حالی که در صفحه نمایش تبلت به دلیل استفاده بیشتر از این وسیله برای بازی و نیز تکنولوژی لمسی بودن صفحه، FPS مد نظر است.

اگر به عنوان یک دانشجو از نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین و طراحی سه بعدی استفاده می‌کنید، انتخاب بهترین مانیتور لپ تاپ مورد استفاده شما باید با توجه به هر دوی این فاکتورها (FPS و تعداد رنگ) صورت گیرد.

بیشتر بخوانید : نکات قبل از خرید لپ‌ تاپ برای طراحی سه‌ بعدی

مسلماً برای کاربرد برنامه‌های تخصصی گرافیکی و مدل‌سازی‌های سه بعدی که نیاز به رندرگیری دارند، تبلت توصیه نمی‌شود. بنابراین از نظر صفحه نمایش در این مقایسه، برتری با لپ تاپ است.

همچنین باید گفت که لپ تاپ به واسطه بهره‌گیری از کارت گرافیک، قابلیت اجرای نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی و رندرینگ را داراست و با انتخاب کارت گرافیک مناسب برای لپ تاپ بسته به نوع نرم‌افزارهای مورد استفاده، از بابت اجرای بدون تأخیر این برنامه‌ها و نمایش خروجی‌های و جزئیات آن، خیال‌تان راحت خواهد بود.

عمر باتری

در بررسی مشخصات یک لپ تاپ خوب برای دانشجو، عمر باتری فاکتوری است که باید مد نظر قرار گیرد.

در مقایسه میان تبلت و لپ تاپ باید گفت که لپ تاپ‌های پیشرفته امروزی با استفاده از فناوری‌های مختلف در ساخت باتری و استفاده از دو باتری، می‌توانند مصرف انرژی را تا 20 ساعت به صورت مداوم تامین کنند.

شارژدهی باتری لپ تاپ Xenia 14 Lifestyle

 

در حالی که تبلت‌ها به واسطه استفاده از باتری‌های نسل جدیدی لیتیومی، مدت زمان خیلی بیشتری را بدون نیاز به شارژ مجدد پاسخ می‌دهند.

البته به خاطر محدودیت‌های موجود در استفاده از برنامه‌های تخصصی در تبلت‌ها، عملاً مدت زمان بیشتری که باتری تبلت پاسخ می‌دهد تنها برای کاربردهای روزمره مفید است و برای یک دانشجو چندان کارآمد نیست.

فضای ذخیره‌سازی

تبلت یا لپ تاپ برای دانشجو علاوه بر کاربردهای روزمره و تخصصی، یک فضای ذخیره‌سازی فایل‌های مهم درسی نیز هست. فایل‌های صوتی کلاس، ویدئوهای آموزشی، اسناد مکتوب یا نگارشی مربوط به دروس مختلف، همگی باید در فضایی مطمئن ذخیره گردد تا دانشجو در صورت لزوم به راحتی به آن دسترسی یابد.

در لپ تاپ‌های جدید به واسطه استفاده از فناوری SDD، فضای ذخیره‌سازی بیشتر، سرعت بیشتر و قابلیت اطمینان بالاتر ارائه شده است.

بیشتر بخوانید : مقایسه هارد دیسک و SSD : چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

در تبلت‌ها معمولاً فضای داخلی در مقایسه با لپ تاپ بسیار کمتر است و از حافظه‌های جانبی نظیر کارت‌های حافظه برای ارتقای این فضا می‌بایست استفاده گردد که قابلیت اطمینان بالایی ندارند. بر همین اساس، در این مقایسه، برتری لپ تاپ مشهود است.

تعداد پورت

تبلت و لپ تاپ مناسب دانشجویی از نظر تعداد پورت نیز قابل‌مقایسه هستند، به این دلیل که معمولاً دستگاه‌های جانبی زیادی مانند چاپگر، اسکنر، مانیتور اکسترنال، هارد درایو اکسترنال، حافظه فلش، قلم نوری و غیره وجود دارد که مورد استفاده دانشجویان است.

دستگاه مورد استفاده باید از تعداد درگاه‌های زیادی پشتیبانی کند تا دانشجو بتواند به راحتی و بدون نیاز به قطع یک وسیله دیگر، از این لوازم جانبی استفاده کند.

تبلت‌ها نیز اغلب قابلیت اتصال پورت USB (به صورت مستقیم یا با کمک مبدل OTG) را دارند. اما برای اتصال چندین وسیله جانبی به صورت همزمان مناسب نیستند.

یک لپ تاپ دانشجویی با قیمت مناسب، حداقل از 3 پورت USB و 1 پورت HDMI و بعضا پورت فوق العاده Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کند که برای اتصال چندین وسیله جانبی به صورت همزمان مناسب است. به همین دلیل از نظر تعداد پورت‌های پشتیبانی شده نیز لپ تاپ دارای برتری است.

قیمت

قیمت لپ تاپ مناسب دانشجویی در مقایسه با تبلت بیشتر است. لپ تاپ به واسطه استفاده از اجزای بیشتر و کاربردهای گسترده و نیز امکان اجرای برنامه‌های پیچیده، قیمت بیشتری دارد. به طوری که یک لپ تاپ ارزان دانشجویی در مقایسه با گران‌ترین تبلت، معمولا باز هم قیمت بیشتری دارد.

 

واضح است که برای کاربردهای دانشجویی که از نرم‌افزارهای پیچیده استفاده می‌کند، تبلت علی‌رغم قیمت کمتر، پاسخگوی نیاز دانشجو نیست و این اختلاف قیمت در بیشتر کاربردها، تاثیری در نتیجه انتخاب این دو دستگاه نخواهد داشت.

در نهایت قصد داریم یکی از بهترین لپ تاپ‌های دانشجویی موجود در ایران را معرفی کنیم: اولترابوک XPG Xenia 14 Lifestyle با پردازنده i7

این لپ تاپ فوق العاده سبک تنها 970 گرم وزن دارد و به همراه شارژدهی باتری 10 ساعته می‌تواند قابلیت حمل بالایی را برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین بهره‌مندی از نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل (i7-1165G7) و گرافیک فوق‌العاده Intel Iris Xe خیال شما را از بابت قابلیت‌های پردازشی راحت کند.

استفاده از پورت تاندربولت 4، 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 و 512 گیگابایت SSD M.2 و نمایشگر IPS با وضوح 1920×1200 دیگر مشخصات این لپ تاپ فوق سبک است.

کلام آخر

تبلت‌ها با وجود مزیت‌هایی که از نظر هزینه کمتر، سبکی، قابلیت حمل آسان‌تر، صفحه نمایش لمسی، قابلیت نصب سیم کارت و راه‌اندازی سریع ارائه می‌دهند، اغلب برای کاربردهای روزمره مناسب‌اند و برای یک دانشجو توصیه نمی‌شوند.

اجرای نرم‌افزارهای مختلف، تایپ آسان، مشاهده فیلم‌های آموزشی در صفحه نمایش بزرگ، فضای ذخیره‌سازی بیشتر و بسیاری نیازهای دیگر، تنها به واسطه انتخاب لپ تاپ برای دانشجویان محقق خواهد شد.

لپ تاپ دانشجویی به صورت اختصاصی برای اجرای برنامه‌ها و محیط‌های نرم‌افزاری طراحی شده است و بنابراین در مقایسه با تبلت که برای کاربردهای روزمره و غیر تخصصی ارائه شده است، گزینه بهتری برای دانشجویان است.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید لپ‌ تاپ مناسب برای دانشجویان