راهنمای خرید لپ‌ تاپ مناسب برای دانشجویان

لپ تاپ مناسب دانشجویی مانند کتاب یک وسیله ضروری برای دانشجویان به حساب می‌آید. لپ تاپ نه فقط برای انجام پروژه‌ها و تکالیف، بلکه برای اجرای پروژه‌های در حین تحصیل، پیگیری شبکه‌های اجتماعی، آموزش‌های ویدئویی، گوش دادن به فایل‌های صوتی اساتید، ارسال ایمیل، کلاس آنلاین و غیره مورد استفاده دانشجویان قرار می‌گیرد.

به خصوص با همه‌گیری ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش در دانشگاه‌ها و مدارس، یکی از ضروریات هر دانشجو، استفاده از لپ‌ تاپ برای اتصال به کلاس‌های مجازی و بهره‌گیری از امکانات موجود در این کلاس‌ها است.

یکی از نکاتی که باید در انتخاب لپ‌ تاپ دانشجویی مدنظر قرار دهید، بودجه شما است. بودجه یک دانشجو معمولاً محدودتر از سایر افراد شاغل در جامعه است و بر همین اساس، انتخاب یک لپ‌ تاپ مناسب که هم با بودجه دانشجو سازگار باشد و هم از دوام و کیفیت مناسب برخوردار باشد، ضروری خواهد بود. در این مقاله نکاتی را که هنگام جستجوی لپ‌ تاپ مناسب دانشجویی باید به آن‌ها توجه کرد، بیان می‌کنیم.

نکات مهم در انتخاب لپ‌ تاپ دانشجویی با قیمت مناسب

چه رشته‌ای قبول شده‌اید؟!

پیش از هر اقدامی باید بدانید که نوع رشته‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید با نوع لپ‌ تاپی که نیاز خواهید داشت، رابطه مستقیم دارد. به عنوان مثال لپ تاپ مناسب دانشجویان پزشکی با لپ تاپ مناسب برای رندرینگ تفاوت زیادی دارند.

رشته‌های علوم انسانی معمولاً به لپ‌ تاپ قوی برای کار نیاز ندارند و کاربردهای مرتبط با رشته تحصیلی عموماً با یک لپ‌ تاپ معمولی هم قابل انجام است. برخی از رشته‌ها به خصوص رشته‌های گرافیک و فنی و مهندسی (مانند مهندسی کامپیوتر، مکانیک، معماری، عمران، برق و غیره) نرم‌افزارهای گرافیکی سنگینی دارند که انجام تکالیف دانشجویی مستلزم استفاده از آن‌ها است. لذا لپ تاپ‌های مناسب برای رشته‌های مهندسی، گرافیک و پردازنده قدرتمندتری باید داشته باشند.

لپ‌ تاپ سبکی را انتخاب کنید

چرا وزن لپ‌ تاپ اهمیت دارد؟ شاید در نظر اول، وزن لپ‌ تاپ فاکتور مهمی به نظر نرسد، اما در محیط دانشگاه بخصوص دانشگاه‌هایی که دور از محل زندگی شماست، چندین ساعت در روز مجبور هستید لپ‌ تاپ را با خود حمل کرده و بین کلاس‌های مختلف، سلف غذاخوری دانشگاه، آزمایشگاه و حتی خوابگاه، جابجا کنید. بنابراین استفاده از یک لپ‌ تاپ سنگین چندان ایده مناسبی نیست.

انتخاب وزن مناسب برای لپ‌ تاپ اغلب با اندازه صفحه نمایش کوچکتر امکان پذیر است. معمولاً لپ‌ تاپ‌هایی که صفحه نمایش بزرگی دارند، مثلاً 17 اینچ، وزن بیشتری هم دارند. اما از طرفی استفاده از آن‌ها در یک محیط ثابت مانند خوابگاه برای تماشای فیلم‌های آموزشی به مراتب بهتر و لذت بخش‌تر از لپ‌ تاپ‌هایی با صفحه نمایش کوچک است.

برای اکثر افراد، یک صفحه نمایش 13 یا 15 اینچی ایده‌آل است، زیرا در کیف لپ‌ تاپ علاوه بر لپ‌ تاپی با این ابعاد، سایر وسایل نیز جا گرفته و در ضمن وزن این لپ‌ تاپ‌ها نیز کمتر است. اگر ابعاد صفحه نمایش برای تماشای فیلم و یا اندازه فونت کوچک‌تر متون برای شما اذیت کننده نیست، می‌توانید از لپ‌ تاپ‌هایی با ابعاد کوچک‌تر نیز استفاده کنید.

لپ تاپ کوچک با قابلیت حمل بالا

البته این نکته نیز قابل‌ تأمل است که در لپ‌ تاپ‌هایی با ابعاد کوچک‌تر از 13 اینچ، به دلیل کوچک شدن صفحه کلید، تایپ کردن دشوارتر خواهد بود، بنابراین اگر وقت زیادی را صرف تایپ یا چت کردن با سایر همکلاسی‌های خود می‌کنید، استفاده از این لپ‌ تاپ‌های کوچک چندان معقول نیست.

قدرت لپ‌ تاپ شما چقدر باشد؟

لپ‌ تاپ‌ها طیف گسترده‌ای از انواع پردازنده با قدرت و قیمت‌های مختلف را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید بسته به استفاده‌ای که از لپ‌ تاپ دارید، نوع پردازنده و قدرت آن را انتخاب کنید. ممکن است عمر باتری برای یک فرد در اولویت باشد و برای فرد دیگری، عملکرد لپ‌ تاپ در استفاده از نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی و یا رندرگیری مهم باشد.

میزان توان مصرفی پردازنده با قدرت پردازنده رابطه عکس دارد. بنابراین عمر باتری در لپ‌ تاپ‌های دارای پردازنده‌های قوی، محدودتر خواهد بود. اگر مایل هستید باتری لپ‌ تاپ شما در تمام مدت روز جوابگو باشد و بتوانید کل روز را در مرورگر وب به جستجو بپردازید، از Chromebook استفاده کنید.

این لپ‌ تاپ‌ها معمولاً از پردازنده‌های کم‌مصرف استفاده می‌کنند که نسبت به سایر تکنولوژی‌ها، عمر باتری بیشتری دارند. معمولاً لپ‌ تاپ‌هایی با پردازنده‌های Core i5 و Core i7 و یا پردازنده های Ryzen 5 و Ryzen 7، قدرت پردازشی بیشتری دارند اما عمر باتری آن‌ها به اندازه Chromebookها یا لپ تاپ هایی با پردازنده های کم مصرف نیست.

چرا هارد دیسک و SSD لپ‌ تاپ باید در اولویت باشد؟

اگرچه با گسترش فناوری‌های ذخیره‌سازی مبنی بر فضای ابری، استفاده از فضای ذخیره‌سازی محلی در لپ‌ تاپ‌ها، یعنی همان هارددیسک‌ها از استقبال کمتری برخوردار شده است، اما هنوز هم انتخاب لپ‌ تاپی با حجم هارد دیسک مناسب که نیازهای شما را برآورده سازد، اهمیت زیادی دارد.

اگر قصد دارید برنامه‌های زیادی را نصب کنید و یا فایل‌های ویدئویی حجیمی را استفاده می‌کنید، بهتر است از هارددیسک‌های با حجم 500 گیگابایت و یا بیشتر بهره ببرید. اگر ممکن است در آینده به فضای بیشتری نیاز داشته باشید، می‌توانید از هارددیسک‌هایی با فضای کمتر شروع کنید و در آینده در صورت لزوم، آن را ارتقا دهید.

نکته مهمی که باید در مورد هارد بدانید، این است که این قطعه تاثیر زیادی بر سرعت لپ‌ تاپ شما دارد. فناوری‌های SSD امروزه جایگزین مناسبی برای هاردهای معمولی شده‌اند، به این دلیل که در کنار قیمت بالاتر، از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و توان کمتری نیز مصرف می‌کنند، بنابراین عمر باتری لپ‌ تاپ شما بیشتر خواهد شد.

اگر با لپ‌ تاپ خود دائماً در محوطه دانشگاه در رفت‌ و آمد هستید و از کلاسی به کلاس دیگر می‌روید، استفاده از SSD به عنوان حافظه لپ‌ تاپ گزینه بهتری خواهد بود، زیرا درایوهای SSD سرعت بسیار بیشتری نسبت به هاردهای معمولی دارند که لذت استفاده از لپ‌ تاپ را دوچندان خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : مقایسه هارد دیسک و SSD : چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

انتخاب هارد اکسترنال برای لپ تاپ دانشجویی
یک راه حل مناسب برای استفاده از درایوهای SSD کم حجم، به کارگیری یک هارد اکسترنال در کنار آن‌هاست که به درگاه USB لپ‌ تاپ متصل می‌شود و هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را متصل کرده و از حافظه بیشتری استفاده کنید. بنابراین در صورتی که سایر معیارها نظیر اندازه صفحه نمایش، وزن و یا قدرت پردازنده برای شما اولویت دارد، نگران فضای ذخیره سازی لپ‌ تاپ خود نباشید.

میزان شارژدهی باتری لپ‌ تاپ‌ چقدر باشد؟

استفاده از یک باتری قوی با عمر طولانی، بهترین انتخاب برای کسانی است که به عنوان یک دانشجو فعالیت زیادی در روز انجام می‌دهند. برخی از لپ‌ تاپ‌ها چندین باتری قابل تعویض دارند، اما بیشتر لپ‌ تاپ‌ها تنها یک باتری دارند که باید بسته به میزان شارژدهی آن، میزان استفاده خود را مدیریت کنید.

اگر در دوران دانشجویی بیشتر امور خود را با لپ تاپ انجام می‌دهید، بهتر است در هنگام خرید لپ‌ تاپ، شارژدهی باتری را در اولویت بگذارید. یکی از بهترین لپ تاپ های دانشجویی با باتری فوق العاده، لپ تاپ XPG Xenia 14 Lifestyle با پردازنده i5 است. این لپ تاپ با ارائه 10 ساعت کارایی مداوم با تنها 1 بار شارژ، برای کاربری شما فوق‌العاده خواهد بود.

 

استفاده از نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل به همراه گرافیک قدرتمند Intel Iris Xe، باعث شده است تا این لپ تاپ در عین شارژدهی بالا، قدرت فوق العاده‌ای نیز داشته باشد. این اولترابوک زیبا تنها 970 گرم وزن دارد و برای افرادی که به دنبال لپ تاپ با قابلیت حمل بالا هستند، ایده‌آل به شمار می‌رود؛ مشخصات کامل اولترابوک Xenia 14 Lifestyle.

گارانتی لپ‌ تاپ چقدر باشد؟

در نهایت، پس از بررسی فاکتورهای فوق، گارانتی لپ‌ تاپ مورد نظر خود را بررسی کنید. معمولاً امروزه لپ‌ تاپ‌ها از 1 سال تا 3 سال گارانتی دارند. این گارانتی در مورد قطعات و خود لپ‌ تاپ است. اما با پرداخت هزینه بیشتر، گارانتی بیشتر نیز امکان‌پذیر است.

البته در انتخاب گارانتی بیشتر، به مدت‌زمان استفاده خود از لپ‌ تاپ نیز دقت کنید. ممکن است پس از فارغ‌التحصیلی دیگر نیازی به این لپ‌ تاپ نداشته باشید و یا برای ورود به بازار کار، لپ‌ تاپ قوی‌تری نیاز داشته باشید و آن را عوض کنید. بنابراین گارانتی طولانی‌مدت هم گاها هزینه اضافه است.

انتخاب مدل‌های ترکیبی لپ‌ تاپ و تبلت

یکی از فناوری‌های جدید که به مدل‌های ترکیبی یا 2 در 1 معروف هستند، لپ‌ تاپ‌هایی هستند که صفحه نمایش آن‌ها لمسی بوده و با جداسازی صفحه نمایش، تبدیل به تبلت می‌شوند. این لپ‌ تاپ‌ها دارای صفحه تاشو یا قابل چرخش به اطراف هستند و قسمت صفحه کلید آن نیز قابل جداسازی است.

برای حل برخی از محدودیت‌های لپ‌ تاپ‌های معمولی نظیر وزن سنگین، مشکل استفاده از صفحه کلید برای لپ‌ تاپ‌های کوچک‌تر و جاگیر بودن در کیف لپ‌ تاپ، می‌توانید از مدل‌های 2 در 1 استفاده کنید. البته این مدل‌ها قیمت بیشتری در مقایسه با مدل‌های معمولی لپ‌ تاپ دارند و از نظر استحکام نیز ضعیف‌تر هستند.

بیشتر بخوانید : مزایا و معایب استفاده از تبلت به جای لپ تاپ برای دانشجویان

نتیجه گیری

برای انتخاب لپ‌ تاپ دانشجویی، بهتر است پیش از انتخاب رشته تحصیلی اقدام نکنید. شاید این کار هزینه بیشتری را به شما تحمیل کند و یا کارایی لازم را متناسب با استفاده شما از لپ‌ تاپ نداشته باشد. فاکتورهای مختلف را کنار هم قرار دهید و اولویت‌بندی کنید.

به این دلیل که تنوع قیمت بین لپ‌ تاپ‌ها زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا اولویت‌های مربوط به قدرت پردازنده، اندازه صفحه نمایش، حجم هارد و عمر باتری را بررسی کرده و سپس متناسب با خواسته و بودجه خود، در میان لپ‌ تاپ‌های موجود در بازار، مناسب‌ترین لپ تاپ دانشجویی را انتخاب کنید.