5 مزیت هاب USB و نکات مهم قبل از خرید

کاربران حرفه‌ای، گیمرها و کسانی که می‌خواهند دستگاه‌های جانبی متعددی را به کامپیوتر یا لپ تاپ یا کنسول بازی خود متصل کنند، به دنبال خرید هاب USB هستند. هاب‌های USB در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند و با توجه به تعداد پورت‌ها، برند سازنده و کیفیتی که دارند با قیمت‌های متنوعی فروخته می‌شوند.

اگر شما هم قصد خرید هاب USB دارید و می‌خواهید نکات مهم قبل از خرید این دستگاه‌ها را بدانید، تا انتها همراه ما باشید.

هاب USB چیست؟

هاب یو اس بی یک دستگاه جانبی برای کامپیوتر یا دستگاه‌های دیجیتال محسوب می‌شود که تعداد پورت‌های USB را بیشتر می‌کند.

این دستگاه به عنوان یک تقسیم کننده USB عمل می‌کند و به کاربر این امکان را می‌دهد که یک پورت USB را به چندین پورت USB تبدیل می‌کند.

این دستگاه به ویژه برای دستگاه‌هایی که تعداد محدود و کمی پورت USB دارند و کاربران نیاز دارند تا دستگاه‌های مختلف را به آنها متصل کنند بسیار کاربرد دارد.

هاب USB های مختلف ویژگی‌های گوناگونی هم دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تعداد پورت‌ها: اولین ویژگی هاب‌های USB تعداد پورت‌های آنهاست. هرچقدر تعداد پورت‌های USB بیشتر و از نظر تکنولوژی جدیدتر باشد، ارزش هاب بیشتر شده و گران‌تر فروخته می‌شود.
  • پشتیبانی از استاندارد USB: هاب‌های USB معمولاً با استاندارد USB 2.0 یا USB 3.0 سازگاری دارند. استانداردهای جدیدتر از USB 3.0 شامل USB 3.1 و USB 3.2 هم هستند که سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می‌دهند. در هاب‌های جدید می‌توانید شاهد این پورت‌های نسل جدید هم باشید.
  • تغذیه از طریق USB یا منبع تغذیه جداگانه: برخی از هاب‌های USB توانایی تغذیه از طریق پورت USB را دارند، در حالی که برخی دیگر به یک منبع تغذیه جداگانه نیاز دارند. هاب USB هایی که به پورت‌های زیادی مجهز باشند یا طول کابل آنها خیلی زیاد باشد، برای جلوگیری از کاهش سرعت انتقال داده‌ها، به منبع تغذیه جداگانه‌ای متصل می‌شوند.
  • پشتیبانی از دستگاه‌های USB مختلف: هاب‌های USB به صورت عمومی با انواع دستگاه‌های USB سازگار هستند که از میان آنها می‌توان به فلش‌مموری، ماوس، کیبورد، دوربین، پرینتر، و سایر دستگاه‌های جانبی اشاره کرد.
  • قابل حمل بودن: بسیاری از هاب‌های USB به طور فیزیکی کوچک و قابل حمل هستند، که امکان حمل و استفاده آسان آن‌ها را فراهم می‌کند.

هاب یو اس بی Ugreen

مزایای خرید هاب USB

چرا باید هاب USB‌ بخریم؟ ساده‌ترین پاسخ برای این سوال، افزایش تعداد پورت‌هاست. اما این تنها پاسخ نیست. در ادامه برخی از مزایای خرید USB Hub را بیان می‌کنیم:

1. افزایش تعداد پورت‌ها

مزیت اصلی هاب USB، افزایش تعداد پورت‌های USB در دستگاه شما است. هاب‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که چندین دستگاه USB را به طور همزمان به دستگاه خود متصل کرده و استفاده کنید.

2. سهولت اتصال دستگاه‌ها

وقتی تعداد پورت‌های کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما کم باشد یا دستگاه در مکانی دور از دسترس قرار داده شود که اتصال فلش مموری یا دستگاه‌های جانبی به آن سخت باشد، هاب USB بسیار به کار می‌آید. با اتصال هاب USB به یکی از پورت‌ها، می‌توانید پورت‌های متعددی را در کنار دست خود داشته باشید.

3. کوچک و قابل حمل

از دیگر مزیت‌های خرید هاب USB کوچک و قابل حمل بودن آن است. این هاب‌ها اغلب در اندازه‌های کوچک و جیبی تولید می‌شوند تا کاربران به راحتی آنها را در کیف خود قرار داده و جابه‌جا کنند.

اندازه کوچک هاب‌های USB قرار گرفتن آنها روی میز کامپیوتر را ساده‌تر می‌کند و فضای زیادی هم اشغال نخواهد کرد.

4. پشتیبانی از دستگاه‌های مختلف

هاب‌های USB از مجموعه‌ای از دستگاه‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند که از آن جمله می‌توان به فلش مموری، ماوس، کیبورد، دوربین دیجیتال، هدفون، پرینتر و سایر دستگاه‌های جانبی اشاره کرد.

5. توانایی انتقال داده با سرعت بالا

هاب‌های USB توانایی انتقال داده‌ها با سرعت بالا را دارند. بسته به نوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت هاب، این دستگاه‌ها می‌توانند داده‌ها را تا سرعت‌های بسیار بالایی انتقال دهند.

در برخی از هاب‌ها، USB های مخصوصی با رنگ‌های قرمز یا نارنجی قرار داده می‌شود که نشان از انتقال پرسرعت داده‌هاست.

Ugreen USB Hub

نکات مهم در خرید هاب USB

خرید هاب USB ممکن است به نظر ساده برسد اما برخی نکات مهم و کاربری وجود دارد که در انتخاب محصول مناسب بسیار کمک‌کننده خواهند بود. در زیر تعدادی از نکات مهم در خرید هاب USB آورده شده است:

تعداد پورت‌ها

در اولین گام از خرید USB Hub باید مشخص کنید که هاب با چه تعداد پورت می‌خواهید. خرید هاب با تعداد پورت‌های خیلی زیاد شاید اصلا به کار شما نیاید و فقط فضای زیادی را روی میز کامپیوتر شما اشغال کند.

بنابراین با توجه به نیازی که دارید، هاب و تعداد پورت‌های آن را انتخاب کرده و خریداری کنید. توجه داشته باشید که ممکن است با افزایش تعداد پورت‌ها روی هاب، سرعت انتقال داده‌ها کاهش پیدا کند.

تکنولوژی USB

اغلب هاب USBهایی که در بازار وجود دارند از تکنولوژی USB 2.0 و USB 3.0 هستند. این هاب‌ها سرعت انتقال داده مشخصی دارند. USB 2.0 سرعت انتقال 480 مگابیت بر ثانیه‌ای دارد و USB 3.0 سرعت انتقال 5 گیگابیت بر ثانیه دارد.

برخی از تکنولوژی‌های USB سرعت بالاتری را هم ارائه می‌دهند که می‌توانید در هنگام خرید USB این نوع USB ها را خریداری کنید. به عنوان مثال USB 3.2 نسل 2 سرعتی معادل 10 گیگابیت بر ثانیه و USB 3.2‌ نسل 3 سرعتی معادل 20 گیگابیت بر ثانیه در اختیار شما قرار می‌دهد.

باید به این نکته هم اشاره کرد که روی برخی از هاب‌های USB پورت‌های USB Type-C هم وجود دارد تا دستگاه‌هایی که از این نوع USB‌ پشتیبانی می‌کنند به راحتی به هاب متصل شوند.

تغذیه از طریق USB یا منبع تغذیه جداگانه

هاب‌های پرقدرت که تعداد پورت‌های زیاد، تکنولوژی جدید و یا کابل بلندی دارند، برای جلوگیری از کاهش سرعت انتقال داده‌ها باید به پریز برق متصل شوند. بنابراین اگر به تعداد پورت‌های زیاد و کابل بلندی نیاز دارید، دقت کنید که هاب شما یک منبع تغذیه جداگانه داشته باشد.

برخی از هاب‌های بی‌کیفیت در بازار، با قرار دادن تعداد زیادی پورت USB 2.0‌ نظر کاربران را به خود جلب می‌کند. اما این هاب‌ها از نظر سرعت انتقال داده به‌طور همزمان مشکل دارند و وقتی چند دستگاه را به آنها متصل می‌کنید ضعف خود را نشان می‌دهند.

نوع کاربری

می‌خواهید از هاب USB برای چه دستگاهی استفاده کنید؟ با توجه به نوع دستگاه، خرید هاب هم متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر برای یک کامپیوتر خانگی هاب را می‌خرید، بلند بودن کابل USB و وجود تکنولوژی‌های جدید انتقال خیلی اهمیت ندارد.

اما اگر برای یک سیستم کامپیوتری یا سرور مرکزی این هاب‌ها را خریداری می‌کنید قطعاً نکات مهمی مانند طول کابل، بدنه مقاوم، سرعت انتقال بالا و تعداد پورت‌ها اهمیت دارد.

همچنین اگر هاب USB شما در مکان عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به کیفیت ساخت بدنه آن هم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

هاب USB Ugreen

پورت‌های اضافی

برخی از هاب‌های USB ممکن است دارای پورت‌های اضافی مانند پورت شبکه یا HDMI باشند. در واقع این یک آپشن اضافی محسوب می‌شود که روی هاب USB‌ قرار داده شده و برای کسانی که می‌خواهند از هاب برای کارهای مختلف استفاده کنند بسیار کاربرد دارد.

کیفیت ساخت

متاسفانه بیشتر هاب USB هایی که در بازار ایران وجود دارند به دلیل گمنام بودن شرکت سازنده، عدم ارائه گارانتی، کیفیت پایینی دارند. در هنگام خرید هاب USB حتماً به کیفیت و جنس بدنه آن توجه کنید و مطمئن شوید که کیفیت بالایی داشته باشد.

کیفیت و استحکام بدنه هاب به ویژه برای کاربری‌های عمومی که دستگاه‌های مختلف دائماً در حال وصل شدن و جدا شدن هستند بسیار اهمیت دارد.

قیمت

هاب‌های USB با قیمت‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. با توجه به برند سازنده، تعداد پورت‌ها، طول کابل و تکنولوژی به کار رفته، قیمت هاب USB مشخص می‌شود.

در بازار ایران می‌توانید هاب‌های USB را با حداقل قیمت 100 هزار تومان تا قیمت‌های بالای 5 میلیون تومان خریداری کنید.

گارانتی

آخرین نکته‌ای که در هنگام خرید هاب USB باید توجه کنید گارانتی محصول است. شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی هاب‌های USB برندهای معروف را گارانتی کرده و تا چندین سال خدمات پس از فروش آنها را ارائه می‌دهند.

آونگ یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در ایران است که هاب‌های USB را به طور ویژه گارانتی می‌کند.

سخن پایانی

خرید هاب USB برای کسانی که به دنبال افزایش تعداد پورت‌های کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود هستند بسیار مناسب است. در این مقاله با مزایای خرید هاب USB و نکاتی که در هنگام خرید این دستگاه باید بدانید آشنا شدیم. شما هم می‌توانید سوالات، نظرات و تجربیات خود از خرید USB Hub را با ما در در میان بگذارید.