هاب یو اس بی چیست؟ انواع USB Hub را بشناسید

تعداد پورت‌های کامپیوتر یا لپ تاپ شما کم است؟ می‌خواهید دستگاه‌های متعددی را به کامپیوتر وصل کنید اما تمام پورت‌های USB اشغال هستند؟ هاب یو اس بی در چنین مواقعی به کمک شما می‌آید.

هاب‌های USB زمانی که تمام پورت‌های دستگاه اصلی شما پر شده باشند و نیاز به پورت USB بیشتر داشته باشید، به کار می‌آیند. این هاب‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند و امکانات متنوعی دارند.

در این مقاله همه آنچه درباره انواع هاب یو اس بی، مزایا، معایب و کاربردهای آن باید بدانید، ذکر شده است، بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

هاب یو اس بی چیست؟

هاب یو اس بی که به نام Universal Serial Bus Hub و به اختصار USB Hub هم شناخته می‌شود، یک دستگاه سخت‌افزاری است که برای افزایش تعداد پورت‌های USB در یک کامپیوتر یا دستگاه دیگر به‌کار می‌رود.

پورت‌های USB به عنوان راه‌های اتصال دستگاه‌های مختلف به کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع می‌توان دستگاه‌هایی مانند پرینتر، موس، کیبورد، اسپیکر و سایر گجت‌ها را از طریق پورت USB به کامپیوتر متصل کرد.

هاب‌های USB در انواع مختلف و با تعداد پورت‌های متفاوتی در بازار موجود هستند. آن‌ها می‌توانند از دو پورت تا چند ده پورت داشته باشند. برخی از هاب‌ها دارای ویژگی‌های بیشتر مانند قابلیت شارژ برای دستگاه‌های موبایل یا قابلیت انتقال داده با سرعت‌های بالا هستند.

هاب‌های USB به عنوان یک روش ساده و موثر برای افزایش تعداد پورت‌های USB در کامپیوتر یا دستگاه متصل به کامپیوتر، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و به کاربران امکان متصل کردن بیشترین تعداد دستگاه‌ها به یک سیستم را فراهم می‌کنند.

هاب یو اس بی تایپ سی

کاربردهای هاب یو اس بی

همانطور که گفتیم، انواع مختلف هاب USB کاربردهای متفاوتی هم دارند. در زیر برخی از مهم‌ترین کاربردهای هاب‌های USB بیان شده است:

1. اتصال دستگاه‌های متعدد به کامپیوتر

اگر تعداد پورت‌های USB کامپیوتر شما کم باشد، با اتصال یک هاب USB‌ به کامپیوتر، می‌توانید تعداد پورت‌ها را بیشتر کنید. با این کار، اتصال دستگاه‌های مختلفی از دوربین و هارد اکسترنال گرفته تا ماوس و کیبورد و چاپگر راحت‌تر می‌شود.

2. اشتراک اینترنت

کاربرد دیگری که برای هاب یو اس بی می‌توان برشمرد، اشتراک‌گذاری اینترنت است. اگر مودم شما از نوع 4G باشد و بخواهید اینترنت را بین چند دستگاه مختلف به اشتراک بگذارید، می‌توانید از هاب USB برای این کار استفاده کنید.

برخی از مودم‌ها این قابلیت را دارند که می‌توان از طریق پورت USB آنها، اینترنت را با دستگاه‌های دیگر به اشتراک گذاشت.

3. شارژ دستگاه‌های دیگر

یکی دیگر از کاربردهای هاب یو اس بی که اتفاقاً بسیار هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، شارژ‌ کردن دستگاه‌های دیگر است. برای شارژ کردن موبایل یا تبلت می‌توانید کابل آن را به هاب USB متصل کنید.

برخی از هاب‌های USB از قابلیت شارژ‌ سریع پشتیبانی می‌کنند. بنابراین برای افرادی که می‌خواهند گوشی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن شارژ‌ کنند، این هاب‌ها بسیار کاربرد دارند.

4. اتصال به لپ‌تاپ

اکثر لپ‌تاپ‌ها با تعداد پورت‌های کم تولید می‌شوند. نهایت تعداد پورت‌های USB یک لپ‌تاپ به 4 عدد می‌رسد. اگر بخواهید از لپ‌تاپ برای انجام کارهای حرفه‌ای مانند آهنگسازی و تدوین فیلم استفاده کنید، این تعداد پورت کافی نیست.

با خرید هاب یو اس بی و اتصال آن به لپ‌تاپ می‌توانید تعداد پورت‌های لپ تاپ خود را بیشتر کنید.

5. اتصال دستگاه‌های اندازه‌گیری و کنترل

هاب‌های USB معمولاً برای اتصال دستگاه‌های اندازه‌گیری و نظارت مانند دوربین‌های مداربسته، دستگاه‌های مانیتورینگ دما و رطوبت و سایر وسایل کنترل و اندازه‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

6. اتصال دستگاه‌های گیمینگ

گیمرها هم به هاب یو اس بی نیاز دارند. برای اتصال لوازم جانبی مختلف به کامپیوتر یا کنسول، تعداد پورت‌های بیشتری نیاز خواهید داشت. بنابراین با اتصال یک هاب USB‌ به کامپیوتر یا کنسول، مشکل برطرف می‌شود.

هاب یو اس بی بیسیم

7. اتصال دستگاه‌های صوتی

آهنگسازها همیشه به تعداد پورت‌های بیشتری نیاز دارند. اتصال کارت صدا، میکروفن، اسپیکر و سایر دستگاه‌ها به کامپیوتر، همیشه با مشکل کمبود پورت مواجه می‌شود. هاب USB می‌تواند این مشکل را برای همیشه برطرف کند.

معایب هاب یو اس بی

هاب‌های USB نقاط ضعف و معایبی هم دارند که در استفاده از آنها باید در نظر گرفته شوند. در زیر به برخی از معایب اصلی هاب‌های USB اشاره شده است.

1. محدودیت‌های پهنای باند

هاب‌های USB معمولاً پهنای باند مشترک را بین تمام دستگاه‌های وصل شده به خود تقسیم می‌کنند. این به این معنی است که اگر چند دستگاه با سرعت بالا به هاب متصل شوند، ممکن است منجر به کاهش سرعت انتقال داده شود.

بنابراین، اگر بخواهید دستگاه‌هایی نیازمند پهنای باند بالا (مثل SSD های پرسرعت یا دوربین‌های رزولوشن بالا) را به هم وصل کنید، ممکن است مشکلات انتقال داده پیش بیاید.

2. محدودیت در تغذیه برق

هاب‌های USB از پورت USB مادر برق می‌گیرند و این موضوع می‌تواند محدودیت‌های مصرف برق ایجاد کند. در صورتی که دستگاه‌های وصل شده به هاب بیش از حد انرژی مصرف کنند، ممکن است هاب یا دستگاه‌های متصل به آن به درستی عمل نکنند.

3. نیاز به منبع تغذیه جداگانه

برخی از هاب‌های USB به عنوان منبع تغذیه دارای پورت شارژری هستند که می‌توان از آن برای شارژ دستگاه‌های موبایل استفاده کرد. اما این پورت‌ها نیاز به منبع تغذیه جداگانه دارند و این این موضوع می‌تواند مدیریت کابل‌ها و منابع تغذیه را پیچیده‌تر کند.

یو اس بی هاب چیست

4. امنیت و حفاظت از اطلاعات

اگر هاب‌های USB عمومی و در مکان‌های عمومی استفاده شوند، ممکن است اطلاعات شما در معرض خطر قرار گیرد.

هکرها می‌توانند به راحتی از این هاب‌ها برای نفوذ به سیستم‌ها و دزدیدن اطلاعات کاربران استفاده کنند. بنابراین، استفاده از هاب‌های ناشناخته و ناامن باید با دقت بالایی انجام شود.

5. ازدیاد کابل‌ها و اتصالات

از دیگر مشکلات استفاده از هاب‌های USB زیاد شدن کابل‌ها و اتصالات است. وقتی تعداد پورت‌های زیادی در اختیار داشته باشید، طبیعتاً کابل‌های زیادی هم در اطراف هاب قرار خواهند گرفت و این موضوع مدیریت کابل‌ها را با مشکل مواجه کرده و ظاهر شلوغی به محیط می‌دهد.

6. تاخیر در انتقال داده

با توجه به تقسیم پهنای باند میان دستگاه‌های وصل شده، ممکن است در انتقال داده‌ها تاخیری ایجاد شود، به ویژه اگر دستگاه‌ها با سرعت بالا به کامپیوتر متصل شوند.

انواع هاب یو اس بی

هاب‌های USB به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، که هر کدام ویژگی‌ها و مزایا خاصی دارند. در زیر، نمونه‌هایی از انواع مختلف هاب‌های USB معرفی شده است:

1. هاب‌های USB 2.0

این نوع هاب‌ها از استاندارد USB 2.0 پشتیبانی می‌کنند و سرعت انتقال داده آنها تا 480 مگابیت بر ثانیه است. این هاب‌ها معمولاً دارای چندین پورت USB 2.0 هستند و برای اتصال دستگاه‌های معمولی مانند موس، کیبورد و چاپگر مناسب‌اند.

هاب‌های USB 2.0 ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین هاب‌های موجود در بازار هستند که به دلیل تنوع بالا و قیمت مناسبی که دارند در بسیاری از موقعیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2. هاب‌های USB 3.0

نوع دوم هاب‌های یو اس بی، هاب‌های USB 3.0 است. این هاب‌ها از تکنولوژی جدیدتری استفاده می‌کنند و به همین دلیل سرعت انتقال داده‌ها در آنها تا 5 گیگابیت بر ثانیه هم می‌رسد.

از این نوع هاب‌ها برای اتصال دستگاه‌هایی که به پهنای باند بالا نیاز دارند استفاده می‌شود (مانند SSD های اکسترنال و دوربین‌های با کیفیت بالا))

3. هاب‌ یو اس بی تایپ سی

نسل جدیدتر هاب‌های USB، هاب یو اس بی تایپ سی است. این هاب‌ها از طریق کابل‌هایی با سوکت Type-C کار انتقال داده‌ها یا شارژ‌ را انجام می‌دهند.

هاب یو اس بی تایپ سی سرعت بالایی دارد و در چند سال اخیر بیشتر دستگاه‌ها از موبایل و تبلت گرفته تا لپ‌تاپ و کنسول به این نوع پورت‌ها مجهز شده‌اند.

4. هاب USB آداپتور دار

نوع خاصی از هاب‌های USB مدل‌های آداپتور دار هستند. هاب USB‌ آداپتور دار از طریق یک آداپتور به پریز برق متصل می‌شود تا علاوه بر شارژ‌ دستگاه‌های مختلف، سرعت انتقال داده‌ها توسط این دستگاه افزایش پیدا کند.

معمولاً برای اتصال دستگاه‌هایی که برای انتقال داده به ولتاژ‌ بیشتری نیاز دارند (هارد اکسترنال) از این نوع هاب USB آداپتور دار استفاده می‌شود.

5. هاب‌های USB با پورت‌های شارژ سریع

برخی از هاب‌های USB دارای پورت‌های شارژ برای شارژ سریع دستگاه‌های موبایل و تبلت هستند. این پورت‌ها به شما اجازه می‌دهند تا دستگاه‌های موبایل خود را در سریع‌ترین زمان ممکن شارژ کنید و به طور همزمان داده‌ها را هم انتقال دهید.

6. هاب یو اس بی بیسیم (وایرلس)

نوع جدیدی از هاب‌ها که در چند سال اخیر طرفداران زیادی هم پیدا کرده است، هاب یو اس بی وایرلس یا بیسیم است.

این هاب‌ها به شما اجازه می‌دهند دستگاه‌های مختلف را بدون نیاز به سیم به کامپیوتر یا دستگاه‌های دیگر متصل کنید. هاب یو اس بی بیسیم از تکنولوژی بلوتوث یا وای فای برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند.

7. هاب USB با ویژگی‌های امنیتی

برخی از هاب‌ها دارای ویژگی‌های امنیتی مانند قفل‌های سخت‌افزاری یا رمزگذاری برای حفاظت از اطلاعات مهم کاربران هستند.

8. هاب USB صنعتی

این نوع هاب‌ها برای محیط‌های صنعتی یا شرایط خاص مانند محیط‌های خشک، مرطوب یا پر از گرد و غبار طراحی شده‌اند و معمولاً دارای ویژگی‌های مقاومتی و پایداری بالا هستند.

یو اس بی هاب چیست

نکات مهم در هنگام خرید هاب یو اس بی

اگر قصد خرید هاب یو اس بی دارید و می‌خواهید مناسب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین هاب را خریداری کنید، در ادامه مهم‌ترین نکات قبل از خرید را فهرست کرده‌ایم. نگاهی به آن بیندازید:

1. سرعت انتقال داده

اولین نکته‌ای که در هنگام خرید هاب یو اس بی باید به آن توجه کنید، سرعت انتقال داده‌هاست. اگر می‌خواهید دستگاه‌هایی که از پهنای باند بالا استفاده می‌کنند را به هاب متصل کنید، بهتر است هاب USB 3.0 بخرید.

اما اگر سرعت انتقال برای شما مهم نیست و فقط به دنبال تعداد پورت‌های بیشتر و قیمت ارزان‌تر هستید، هاب‌های USB 2.0‌ هم قابل استفاده است.

2. تعداد پورت‌ها

فلسفه اصلی خرید هاب یو اس بی این است که تعداد پورت‌های کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما را بیشتر کند. اما وجود پورت‌های بسیار زیاد روی هاب که استفاده‌ای از آن نکنید، عملاً پول دور ریختن است.

بنابراین در هنگام خرید هاب یو اس بی با توجه به نیازی که دارید، هاب را انتخاب کنید. هاب‌های یو اس بی با پورت‌های خیلی زیاد، ممکن است به کار شما نیایند.

3. نوع پورت‌ها

هاب‌ها معمولاً دارای پورت‌های USB-A هستند که برای اتصال دستگاه‌های معمولی (مانند ماوس و کیبورد و پرینتر) مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر دستگاه‌هایی با پورت‌های متفاوت مانند USB-C نیاز دارید، در هنگام خرید به پورت‌های ورودی هاب توجه کنید.

4. قابلیت‌های اضافی

برخی از هاب‌ها دارای قابلیت‌های اضافی هستند، مانند پورت‌های شارژ، پورت‌های اترنت، پورت‌های HDMI برای اتصال به تلویزیون یا مانیتور و قابلیت‌های امنیتی. بنابراین اگر به دنبال قابلیت‌های بیشتر هستید، حتماً‌ در هنگام انتخاب، مشخصات فنی هاب را به دقت مطالعه کنید.

5. اندازه مناسب و قابل حمل بودن

توجه داشته باشید که هابی که انتخاب می‌کنید به اندازه‌ای باشد که به راحتی بتوانید در کیف یا جیب خود قرار دهید. اگر به قابل حمل بودن و اندازه مناسب اهمیت می‌دهید، هاب‌های کوچک‌تر را انتخاب کنید.

6. برند و کیفیت

در هنگام انتخاب و خرید هاب یو اس بی حتماً به برند یا شرکت سازنده هاب توجه کنید. خوشبختانه در بازار ایران، هاب‌های خوبی از برندهای معتبر جهانی وجود دارد که می‌توانید با خیال راحت، هرکدام از آنها را خریداری کنید.

خرید هاب از یک برند گمنام ممکن است به دستگاه‌هایی که به آن متصل کرده‌اید آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند.

7. توان و تغذیه

اگر می‌خواهید از هاب برای شارژ دستگاه‌های موبایل استفاده کنید، از مدلی با پورت‌های شارژ مناسب و توان کافی اطمینان حاصل کنید.

روی بدنه برخی از هاب‌ها و در کنار برخی از پورت‌های آن‌ها، علامت‌هایی حک شده که نشان می‌دهد برای شارژ سریع موبایل، می‌توانید از آن پورت بخصوص استفاده کنید.

8. قیمت

اگر سری به سایت‌های آنلاین یا فروشگاه‌های سطح شهر زده باشید، با طیف وسیعی از هاب‌های با قیمت‌های متنوع مواجه می‌شوید. بنابراین با توجه به نیاز شما و امکاناتی که هاب دارد می‌توانید مورد دلخواه خود را خریداری کنید.

9. گارانتی

خرید هاب یو اس بی که گارانتی هم داشته باشد، خیال شما را از هر جهت راحت می‌کند. در بازار ایران هم محصولاتی از برندهای معتبر جهانی وجود دارد که شرکت‌های ایرانی آن‌ها را گارانتی کرده‌اند. توصیه می‌کنیم در هنگام خرید هاب USB‌ محصولی را انتخاب کنید که گارانتی داشته باشد.

سخن پایانی

هاب‌های USB نیاز کاربران به پورت‌های بیشتر را برطرف می‌کنند. بنابراین اگر کامپیوتر، لپ‌تاپ یا کنسول بازی شما به پورت‌های بیشتری نیاز داشت، می‌توانید هاب یو اس بی خریداری کنید.

در این مقاله با انواع هاب یو اس بی آشنا شده و برخی از کاربردهای آن را مشاهده کردید. شما هم می‌توانید نظرات خود درباره خرید هاب USB را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید و مدل‌های مورد علاقه خود را برای ما بنویسید.