تفاوت Thunderbolt 3 و USB C

اگر می‌خواهید تلفن همراه یا گجت الکترونیکی خود را به وسیله لپ تاپ یا Mac شارژ کنید، تنها دو گزینه برای این کار وجود دارد، پورت USB و Thunderbolt. این دو فناوری در نسخه‌های جدید خود بسیار شبیه به هم طراحی شده‌اند و تشخیص آن‌ها از یکدیگر مشکل است.


منظور از نسخه جدید، پورت‌های USB Type-C (به اختصار USB C) و Thunderbolt 3 است. این دو پورت دارای اتصالاتی هستند که از نظر فیزیکی با یکدیگر سازگارند. به همین دلیل تشخیص آن‌ها در لپ تاپ، کامپیوتر و سایر دستگاه‌ها ممکن است مشکل باشد.

در این مقاله قصد داریم، تفاوت Thunderbolt 3 و USB C را بررسی کنیم و راهکارهایی را ارائه کنیم که بتوانید هر کدام از آن‌ها را تشخیص دهید.

USB C چیست؟

USB یک کانکتور استاندارد در صنعت تجهیزات کامپیوتری است که برای هر دو منظور انتقال اطلاعات و شارژ دستگاه از آن استفاده می‌شود. در نگاه اول، کانکتور USB C شبیه کانکتور micro-USB بنظر می‌رسد. با این حال نسبت به micro-USB کمی بیضی‌تر و ضخیم‌تر است. این دو تفاوت جزئی باعث به وجود آمدن مهمترین ویژگی USB C شده است؛ یعنی دوطرفه بودن آن!

مانند پورت‌های Lightning شرکت اپل، کانکتور USB C نیز جهت بالا یا پایین ندارد. در واقع برای اتصال آن کافی است آن را وارد پورت مربوطه کنید و نیازی به چرخاندن آن به پشت و رو نیست.

علاوه بر آن، پورت‌های استاندارد USB C در دو طرف از یک کانکتور بهره می‌برند، بنابراین لازم نیست برای اتصال، دو طرف کابل را چک کنید.

کانکتور USB C توسط انجمن مجریان USB یعنی (USB-IF) توسعه داده شده است. این انجمن را گروهی از شرکت‌های سخت افزاری تشکیل می‌دهند که در طول این سال‌ها فناوری USB را توسعه و گسترش داده‌اند. اعضای USB-IF بیش از 700 شرکت مطرح از جمله Apple، Dell، HP، Intel، Microsoft و Samsung هستند.

در واقع به همین دلیل است که امروزه طیف وسیعی از دستگاه‌های الکترونیکی دارای پورت USB C هستند. هارد دیسک‌ها، گوشی‌ها و گجت‌های هوشمند همگی از USB Type-C برای شارژ باتری، انتقال اطلاعات و یا هر دوی آن‌ها استفاده می‌کنند.

USB C به دلیل سازگاری و قابلیت‌های فراوان به سرعت تبدیل به یک پورت استاندارد برای استفاده در دستگاه‌های مختلف شد. این پورت می‌تواند داده‌ها را با سرعت حداکثر 20 گیگابایت بر ثانیه انتقال دهد (این میزان با توجه به وجود فناوری به نام SuperSpeed در پورت متغیر است). همچنین USB C با قدرت انتقال برق نزدیک به 100 وات، می‌تواند باتری دستگاه شما را شارژ کند.

در برخی موارد حتی می‌توانید با کمک USB C سیگنال‌های صوتی و تصویری مربوط به DisplayPort را نیز انتقال دهید. این قابلیت اجازه می‌دهد تا دستگاه خود را به تلویزیون یا مانیتور خارجی متصل کنید (این نوع خاص از USB C باید قابلیت پشتیبانی از DisplayPort را از طریق USB داشته باشد).

البته هر دستگاهی که دارای پورت USB C باشد، نمی‌تواند همه این کارها را انجام دهد. به عنوان مثال پورت USB C استفاده شده در هارد دیسک نمی‌تواند سیگنال‌های ویدئویی را انتقال دهد. بلکه برای انتقال اطلاعات و یا تامین برق هارد از آن استفاده می‌شود.
اما پورت USB C استفاده شده در iPad برای شارژ باتری، اتصال آیپد به Mac یا ویندوز و خروجی ویدئو (اتصال به مانیتور یا تلویزیون) نیز کاربرد دارد. همه این کارها تنها با یک پورت USB C!

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید در مورد پورت تاندربولت (Thunderbolt) بدانید

Thunderbolt 3 چیست؟

پورت‌های تاندربولت 3 دقیقا مشابه پورت‌های USB C هستند. در واقع هر دو از کانکتور مشابه استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد، پورت‌های Thunderbolt 3 توانایی انجام همه وظایفی که برای USB C نام بردیم را دارند، اما با یک تفاوت: این پورت‌ها بسیار سریع‌تر هستند! در واقع پورت Thunderbolt 3 را می‌توان نسخه سریع‌تر و کامل‌تر USB C دانست.

نکته جالب اینجاست که می‌توانید دستگاه‌های خود را که از پورت USB C استفاده می‌کند به پورت Thunderbolt 3 لپ تاپ یا سیستم خود متصل کنید و کارکردی مشابه پورت USB C را دریافت کنید.

Thunderbolt 3 به شما این امکان را می‌دهد تا انواع داده‌ها را با سرعت 40 گیگابایت بر ثانیه انتقال دهید. این میزان، 2 برابر سریع‌تر از بهترین پورت‌های USB C و 4 برابر از اولین نسل تاندربولت بیشتر است.

یکی از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ با پشتیبانی از پورت Thunderbolt 3، لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia است. با کمک این پورت به راحتی می‌توانید XPG Xenia را شارژ کنید و تا 10 ساعت بدون وقفه از بازی کردن لذت ببرید.

بررسی xpg xenia

پورت تاندربولت 3 می‌تواند انتقال اطلاعات به یک هارد دیسک را سریع‌تر از USB C انجام دهد، البته اگر هارد مورد نظر از تاندربولت 3 پشتیبانی کند. همچنین این پورت می‌تواند قابلیت‌های بیشتری را برای اتصال مانیتورهای خارجی و دیگر گجت‌های جانبی مثل داک‌های توسعه فراهم کند.

در این میان پورت‌های USB C وجود دارند که از Thunderbolt 3 نیز پشتیبانی می‌کنند. این پورت‌ها و کابل‌ها ایده‌آل ترین تجهیزات برای شارژ باتری دستگاه‌های الکترونیکی و انتقال حجم زیادی از داده‌ها (به عنوان مثال داده‌های ویدئویی برای دو یا چند مانیتور خارجی 4K 60Hz) از یا به کامپیوتر هستند.

اگر به دنبال دستگاهی هستید که پورت‌های USB C آن از Thunderbolt نیز پشتیبانی کنند تا بتوانید از قابلیت‌های هر دوی این فناوری‌ها استفاده کنید، اولترابوک XPG Xenia 14 Lifestyle با پردازنده i7 را از دست ندهید.

فناوری Thunderbolt این پورت‌ها نسخه 4 است. از این رو جزو بروزترین لپ تاپ‌های موجود در ایران به شمار می‌رود. با این پورت‌ها می‌توانید Xenia 14 Lifestyle را شارژ کنید و تا 10 ساعت بدون نیاز به برق از لپ تاپ خود استفاده کنید که در نوع خود بی‌نظیر است.

برخی از شرکت‌ها به سرعت از این قابلیت‌ها در دستگاه‌های الکترونیکی خود استفاده کردند. اپل یکی از اولین شرکت‌هایی بود که از پورت Thunderbolt 3 در کامپیوتر و لپ تاپ‌های خود استفاده کرد. اگر نگاهی به فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی بیندازید، می‌بینید که طیف وسیعی از دستگاه‌های اپل به این پورت مجهز هستند.

توانایی انتقال سیگنال‌های ویدئویی (اتصال به مانیتور و تلویزیون) در این پورت‌ها به سیستم شما بستگی دارد. به عنوان مثال برخی از iMac ها می‌توانند دو مانیتور Apple Pro Display XDR 6K را به کمک کابل‌های Thunderbolt 3 به سیستم متصل کنند که در نوع خود فوق العاده است.

به تدریج تعداد کامپیوتر و لپ تاپ‌های ویندوزی که از Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کنند، در حال افزایش است. در حال حاضر بسیاری از اولترابوک‌ها، لپ تاپ‌های گیمینگ، هاردهای اکسترنال و داک‌های توسعه از این پورت کاربردی استفاده می‌کنند.

همانطور که قبلا گفتیم، پورت‌های تاندربولت 3 استفاده شده در رایانه‌ها (کامپیوتر و لپ تاپ) با USB C سازگار هستند. بنابراین اگر تعدادی از دستگاه‌های شما از پورت تاندربولت 3 و تعدادی از USB C استفاده می‌کنند، می‌توانید همه آن‌ها را به پورت تاندربولت 3 موجود در سیستم خود متصل کنید.

البته دستگاه‌هایی که از USB C استفاده می‌کنند، سرعت کمتری برای انتقال اطلاعات یا شارژ باتری نسبت به رقیب خود ارائه خواهند داد.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید در مورد USB Type C بدانید

در نهایت تفاوت Thunderbolt 3 و USB C در چیست؟

نکته واضح این است که پورت‌های USB C که از Thunderbolt 3 نیز پشتیبانی می‌کنند نسبت به نمونه‌هایی که چنین قابلیتی را ندارند، بسیار کاربردی‌تر هستند. اما برای درک بهتر تفاوت آن‌ها لازم است که چند دستگاه پرطرفدار را مورد بررسی قرار دهیم.

به عنوان مثال، لپ تاپ Apple MacBook Pro دارای 4 پورت Thunderbolt 3 است، اما هیچ کدام از آن‌ها دارای علامت یا برچسبی جهت شناسایی نیستند. در واقع تنها به این دلیل که در مشخصات این لپ تاپ‌ها این موضوع ذکر شده است، می‌توان فهمید که این پورت‌ها تاندربولت 3 هستند.

همین مسئله در دستگاه‌های دارای پورت USB C مانند Microsoft’s Surface Laptop 3 نیز صادق است. پورت‌های این لپ تاپ از تاندربولت 3 پشتیبانی نمی‌کنند و علامتی برای فهمیدن این موضوع وجود ندارد.

در چنین مواردی تنها راه ممکن برای اطلاع از پورت موجود بر روی دستگاه، مطالعه توضیحات محصول روی جعبه دستگاه یا وب سایت شرکت است. در مورد کابل‌ها نیز به همین شکل است. برای مطلع شدن از نوع کابل مورد نظر باید اطلاعات روی بسته بندی را مطالعه کنید. زیرا ممکن است به هوای خرید کابل Thunderbolt 3 با یک کابل USB C به خانه برگردید!


بعضی دیگر از دستگاه‌های مجهز به USB C به ویژه لپ تاپ‌ها، دارای پورت‌هایی هستند که تعدادی از آن‌ها از Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کند و تعدادی از آن‌ها خیر. در این حالت معمولا با یک علامت شبیه رعد و برق، پورت‌های تاندربولت را مشخص می‌کنند.

علاوه بر این ممکن است پورت‌های USB C که فاقد پشتیبانی از Thunderbolt 3 هستند، با نشان SS (مخفف USB SuperSpeed) همراه با عددی که سرعت حداکثر این پورت‌ها را نشان می‌دهد، علامت گذاری شوند.

معمولا برای اینکه بدانید پورت‌های USB C، قابلیت شارژ دستگاه را دارند یا خیر (USB-PD یا USB Power Delivery)، باید به دنبال نشان SS روی باتری دستگاه باشید. برای شناخت بهتر این علائم، تصویر زیر می‌تواند کمک کنند.

پورت USB C

این تصویر نشان می‌دهد که علامت خاصی برای پورت‌های USB C/Thunderbolt 3 از طرف انجمن USB-IF مشخص نشده است. همانطور که گفته شد بهترین منبع برای فهم این موضوع، مشخصات ارائه شده توسط شرکت تولید کننده دستگاه است.

کدام پورت برای من بهتر است؛ USB C یا Thunderbolt 3؟

هرچند ممکن است بدیهی بنظر برسد که قطعا پورت Thunderbolt 3 پیشرفته‌تر بوده و استفاده از آن انتخاب بهتری خواهد بود، اما دیدگاه دیگری نیز وجود دارد!

در بسیاری از مواقع اصلا نیازی به تصمیم گیری برای این موضوع ندارید. برای درک بهتر، کافی است نگاهی دوباره به قابلیت‌های اساسی هر کدام از این پورت‌ها بیاندازیم:

  • شارژ باتری: در لپ تاپ‌هایی که از شارژ باتری توسط پورت USB C یا Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کنند، مشاهده می‌شود که اغلب توانایی این دو پورت برای شارژ یکسان است (هر چند که موارد استثنا نیز وجود دارد).
  • انتقال اطلاعات: یکی دیگر از کارکردهای مشابه USB C و Thunderbolt 3 هنگامی است که می‌خواهید دستگاه خود را که از تاندربولت پشتیبانی می‌کند (مانند لپ تاپ) را به دستگاهی متصل کنید که از این فناوری پشتیبانی نمی‌کند (مانند گوشی همراه یا هارد اکسترنال با کابل USB C). در این حالت انتقال اطلاعات انجام می‌گیرد، اما پورت Thunderbolt 3 در لپ تاپ نمی‌تواند انتقال اطلاعات را سریع‌تر از حالت معمولی انجام دهد.

اما مواردی نیز وجود دارند که قطعا Thunderbolt 3 در آن‌ها بهتر عمل خواهد کرد (البته بهره مندی از این امکانات منجر به خرید دستگاه‌های گران‌تر خواهد شد).

برنامه نویسان، گرافیست‌ها، تولیدکنندگان ویدئو و افرادی که روزانه حجم زیادی از تصاویر و ویدئوها را جابجا می‌کنند، همچنین افرادی که دستگاه‌های اپل مانند iMac دارند (که معمولا این دستگاه‌ها از Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کنند)، قطعا انتخاب دستگاه‌های با پشتیبانی از پورت تاندربولت انتخاب معقولانه‌تری برای این افراد خواهد بود.

جمع بندی

به عنوان نتیجه گیری می‌توان گفت که برنده مشخصی برای رقابت USB C و Thunderbolt 3 نمی‌توان در نظر گرفت. این پورت‌ها تنها متفاوت هستند و با توجه به هزینه متفاوت، کاربردهای مختلفی را تجربه می‌کنند. در نهایت اگر بخواهید آینده را در نظر بگیرید، احتمالا هر دوی آن‌ها جایگزین USB 4 خواهند شد.