بهترین پورت برای اتصال مانیتور گیمینگ به کیس کدام است؟

بیش از یک قرن است که مانیتورهای کامپیوتر تولید می‌شوند و از ابتدا تاکنون پورت‌های مختلفی برای اتصال آنها به کامپیوتر معرفی شده است. بنابراین پورت مانیتور هم مانند خود این دستگاه در گذر زمان شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده است.

با ظهور کامپیوترهای گیمینگ، نیاز به پورت‌هایی که بتوانند دیتاهای با پردازش بهتری را از کامپیوتر به مانیتور انتقال دهند احساس شد. به همین دلیل تولید کنندگان مانیتور، در گام اول پورت‌های اتصال مانیتور به کامپیوتر را توسعه دادند.

این روزها پورت‌های زیادی پشت مانیتور دیده می‌شود که برای کاربری‌های گیمینگ هم قابل استفاده است.

در این مقاله قصد داریم انواع پورت مانیتور مناسب برای گیمینگ را معرفی کنیم. اگر قصد خرید مانیتور برای کیس گیمینگ خود را دارید همراه ما باشید.

انواع پورت مانیتور

پورت مانیتور از نظر تکنولوژی ساخت و کیفیتی که ارائه می‌دهند انواع گوناگونی دارند.

انواع پورت مانیتور

در ادامه همه پورت‌های متداول برای مانیتورها را معرفی می‌کنیم:

پورت VGA

پورت VGA یا Video Graphics Array یک استاندارد رابط تصویری برای اتصال کامپیوترها به مانیتورها است.

این پورت ابتدا توسط شرکت IBM در سال 1987 معرفی شد و به مرور زمان به عنوان استانداردی رایج برای اتصال مانیتورها به کامپیوترها شناخته شد.

در سال‌های ابتدایی، پورت VGA فقط برای اتصال کامپیوترهای شخصی IBM در نظر گرفته شده بود. آن زمان، استاندارد VGA شامل رابط 15 پینی D-sub بود که با کابلی به مانیتور متصل می‌شد.

این پورت توانست در مقایسه با استانداردهای قبلی مانند CGA و EGA کیفیت تصویر بهتری را ارائه دهد.

VGA با ارائه رزولوشن 640×480 پیکسل و 16 رنگ قابل نمایش، قدمی مهم در بهبود کیفیت تصویر روی مانیتورها برداشت.

این استاندارد پس از معرفی اولیه، به سرعت تبدیل به استانداردی عمومی شد و در طول دهه 1990، بسیاری از سیستم‌های کامپیوتری از پورت VGA برخوردار شدند.

پورت DVI

پورت DVI یا Digital Visual Interface یکی دیگر انواع پورت‌های مانیتور است. تاریخچه پورت DVI به سال 1999 برمی‌گردد که این پورت به منظور جایگزینی با پورت VGA معرفی شد.

VGA یک پورت آنالوگ بود که به طور گسترده در کامپیوترها و دستگاه‌های نمایش استفاده می‌شد، اما با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از نمایشگرهای دیجیتال، نیاز به یک رابط دیجیتال برای انتقال ویدئو به وجود آمد.

پورت DVI با استفاده از پین‌های آنالوگ و دیجیتال طراحی شده بود و شامل 29 پین می‌شد که قابلیت انتقال سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال را داشت.

به مرور زمان، نسخه‌های مختلف پورت DVI به وجود آمدند که شامل DVI-D ،DVI-A و DVI-I می‌شدند. DVI-D تنها برای انتقال سیگنال‌های دیجیتال استفاده می‌شد، DVI-A برای انتقال سیگنال‌های آنالوگ بود و DVI-I قابلیت انتقال هر دو نوع سیگنال را داشت.

پورت HDMI

پورت HDMI یا High-Definition Multimedia Interface یکی دیگر از انواع پورت مانیتور به شمار می‌رود که برای انتقال سیگنال‌های صوتی و تصویری بین دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود.

این پورت ابتدا در سال 2003 معرفی شد و پس از آن در بسیاری از مانیتورها، تلویزیون‌ها و کنسول‌های بازی مورد استفاده قرار گرفت.

مزیت پورت HDMI این بوده که می‌توانست به طور همزمان داده‌های صوتی و تصویری را انتقال دهد؛ موضوعی که تا پیش از این سابقه نداشت! این پورت از فرمت‌های ویدیویی مختلفی مانند HD و 4K و 8K پشتیبانی می‌کند.

از آنجا که پورت HDMI به طور گسترده استفاده می‌شود و با توجه به توسعه و به‌روزرسانی استانداردهای HDMI، امکانات و قابلیت‌های آن نیز بهبود یافته و نسخه‌های جدیدتری از این پورت عرضه شده است.

از جمله نسخه‌های جدید این پورت می‌توان به HDMI 2.0 و HDMI 2.1 اشاره کرد که از قابلیت‌هایی مانند انتقال تصویر 8K، نرخ بروزرسانی بالا، فضای رنگی گسترده (Wide Color Gamut) و Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند.

انواع پورت مانیتور

پورت Display Port

یکی دیگر از انواع پورت مانیتور، DisplayPort است. این پورت در سال 2006 توسط کمپانی VESA توسعه داده شد و هدف آن جایگزینی پورت‌های قدیمی‌تر مانند VGA و DVI برای اتصال مانیتورها بود.

نسخه اول این پورت (DisplayPort 1.0) قابلیت انتقال سیگنال‌های ویدیو با کیفیت بالا و صوت را در یک کابل تنها فراهم می‌کرد.

این پورت قابلیت‌هایی مانند انتقال ویدئو با رزولوشن‌های چندگانه را دارد و همچنین از سیگنال‌های صوتی 8 کاناله پشتیبانی می‌کند.

نسخه‌های جدیدتری از DisplayPort نیز توسعه داده شده است. DisplayPort 2.0 که در سال 2019 معرفی شد، قابلیت‌هایی مانند انتقال تصویر 8K با نرخ بروزرسانی 60 هرتز، انتقال تصویر 4K با نرخ بروزرسانی 240 هرتز، پهنای باند 80 گیگابیت بر ثانیه و افزایش پهنای باند صدا را فراهم می‌کند.

پورت DisplayPort به طور گسترده در دستگاه‌های نمایش مانند مانیتورها، تلویزیون‌ها، دستگاه‌های پخش و لپتاپ‌ها استفاده می‌شود.

همچنین، با استفاده از آداپتورها و کابل‌های مناسب، قابلیت اتصال به پورت‌های دیگری مانند HDMI و VGA را هم دارد.

پورت Thunderbolt

یکی دیگر از جدیدترین پورت‌هایی که برای اتصال مانیتور به کیس گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، پورت تاندربولت است. این پورت در سال 2011 به طور رسمی معرفی شد.

در ابتدا فقط محصولات شرکت اپل و اینتل از این پورت پشتیبانی می‌کردند اما به مرور زمان، این پورت روی مانیتورها و مادربوردهای مختلفی پشتیبانی شد.
تاندربولت نسخه دوم خود را در سال 2013 معرفی کرد.

این نسخه سرعت انتقال داده‌ها را به 20 گیگابیت در ثانیه رساند و همچنین برای نمایش ویدیوهای 4K مناسب بود.

با معرفی نسخه سوم تاندربولت در سال 2015، از این کابل برای نمایش ویدیوهای 8K روی مانیتور و تلویزیون استفاده شد.

البته در سال 2019 نسخه 4 تاندربولت رونمایی شد اما بیشتر در زمینه بهینه کردن عملکرد و مصرف انرژی شاهد پیشرفت‌هایی بوده است.

پورت USB Type-C

یکی دیگر از پورت‌های چند منظوره‌ای که برای اتصال کیس گیمینگ به مانیتور مورد استفاده قرار می‌گیرد، پورت USB Type-C است.

این پورت علاوه بر انتقال صدا و تصویر، می‌تواند برای شارژ کردن دستگاه‌های مختلف هم استفاده شود.

پورت USB Type-C قابلیت انتقال ویدئو را از طریق استانداردهای مختلفی مانند DisplayPort و HDMI و Thunderbolt فراهم می‌کند؛ به این معنی که می‌توان با استفاده از یک کابل USB Type-C، ویدیوی دستگاه‌های مختلف را به مانیتور متصل کرد و تصویر را نمایش داد.

بنابراین، پورت USB Type-C در مانیتورها امکانات چند منظوره‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با استفاده از این پورت، می‌توانید داده‌ها را انتقال دهید، ویدیوها را روی مانیتور به نمایش در آورید و حتی دستگاه‌های مختلف را شارژ کنید.

بهترین پورت مانیتور برای گیمینگ

اگر گیمر حرفه‌ای هستید و می‌خواهید بهترین پورت مانیتور برای اتصال کامپیوتر یا کنسول به مانیتور را بشناسید، این بخش را از دست ندهید:

بهترین پورت مانیتور برای کامپیوتر گیمینگ: Displayport

اگر با کامپیوتر، بازی‌های ویدیویی خود را انجام می‌دهید ما به شما پورت Displayport را پیشنهاد می‌کنیم.

این پورت‌ها پهنای باند بالاتری دارند و به همین دلیل بهترین انتخاب برای بازی‌های PC هستند.

نکته مهم دیگر این است که Displayport از فناوری‌هایی مانند G-Sync و FreeSync پشتیبانی می‌کند. این دو فناوری که توسط اینتل و AMD معرفی شده‌اند از پاره شدن تصاویر (Screen Tearing) در حین انجام بازی جلوگیری می‌کند.

از دیگر دلایلی که Display port را به شما پیشنهاد می‌کنیم این است که می‌توانید با استفاده از این پورت چند مانیتور را به طور همزمان به یک کیس گیمینگ متصل کنید. با این کار فضای بازی شما بزرگتر می‌شود.

پورت مانیتور گیمینگ

بهترین پورت مانیتور برای کنسول: HDMI

اگر کنسول بازی دارید و به دنبال بهترین پورت برای اتصال کنسول به مانیتور هستید ما پورت HDMI را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پهنای باند برای یک کنسول خیلی مهم نیست و به همین دلیل HDMI می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

نسخه و نوع کابل HDMI که بین کنسول و مانیتور متصل می‌شود حداکثر نرخ تازه‌سازی و وضوح بالا را تعیین می‌کند.

به عنوان مثال، یک کانکتور و کابل HDMI 2.1 به شما اجازه می‌دهد با فرکانس 120 هرتز با کیفیت 4K روی پلی استیشن 5 یا سری ایکس باکس بازی کنید. این در حالی‌ست که کانکتور HDMI 2.0 حداکثر در 4K به 60 هرتز می رسد.

بهترین پورت مانیتور برای رزولوشن‌های مختلف

علاوه بر دستگاه‌های مختلفی که به مانیتور متصل می‌شود، موضوع رزولوشن هم مطرح است. کدام پورت‌ها برای کدام رزولوشن‌ها مناسب‌تر هستند.

بیشتر بخوانید : وضوح تصویر چیست؟ + نحوه تنظیم Resolution مانیتور

انتخاب پورت مانیتور بر اساس رزولوشن

در زیر به بررسی این موضوع می‌پردازیم:

رزولوشن Full HD

برای انجام بازی یا تماشای تصاویر به صورت Full HD، به نسخه خاصی از کابل HDMI یا DisplayPort نیاز دارید. نسخه‌های پایه از پورت HDMI و Displayport برای انجام بازی‌هایی با نرخ تازه‌سازی تا 144 هرتز مناسب هستند.

اما اگر فرکانس بازی شما تا 240 هرتز می‌رود باید حداقل از پورت HDMI 2.0 یا DisplayPort 1.2 یا نسخه‌های جدیدتر استفاده کنید.

رزولوشن QHD

بازی‌هایی با وضوح QHD یا همان 1440 پیکسل از طریق پورت‌های HDMI 2.0 قابل نمایش هستند.

توجه داشته باشید که اگر مانیتور شما به HDMI 1.4 مجهز باشد نهایت نرخ تازه‌سازی که مشاهده می‌کنید 75 هرتز خواهد بود.

برای انجام بازی‌های با رزولوشن QHD بهترین انتخاب، خرید مانیتور با پورت DisplayPort است. اگر نرخ تازه‌سازی بیشتر از 144 هرتز می‌خواهید نسخه 1.4 از Displayport را انتخاب کنید.

رزولوشن 4K

از نظر سخت افزاری، شما به بهترین پورت‌ها و کابل‌های موجود در بازار برای نمایش تصاویر 4K نیاز دارید.

برای بازی 4K با نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی، حداقل به HDMI 2.0 یا DisplayPort 1.2 نیاز است.

البته لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید مانیتوری انتخاب کنید که پورت آن در آینده و با پیشرفت بازی‌ها، کماکان قابل استفاده باشد بهتر است جدیدترین نسخه‌های پورت HDMI را انتخاب کنید.

پورت HDMI 2.1 از رزولوشن 8K هم پشتیبانی می‌کند و نسخه‌های بالای 1.3 از پورت DisplayPort هم از نرخ تازه‌سازی 130 هرتز در رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کنند.

سخن پایانی

اتصال مانیتور به کیس گیمینگ از طریق پورت‌ها انجام می‌شود. از گذشته تاکنون پورت‌های زیادی توسعه داده شده‌اند و حالا متداول‌ترین پورت‌ها برای اتصال مانیتور به کیس یا کنسول، پورت‌های HDMI و DisplayPort هستند.

در این مقاله با انواع پورت مانیتور آشنا شدیم و در نهایت بهترین پورت برای گیمرها و کسانی که می‌خواهند کنسول یا کامپیوتر گیمینگ خود را به مانیتور متصل کنند معرفی کردیم.

شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود درباره پورت مانیتور را با ما در میان بگذارید.