هر آنچه باید در مورد Thunderbolt 3 بدانید

اگر با دنیای فناوری و تکنولوژی آشنا باشید، حتما نام Thunderbolt را شنیده‌اید. Thunderbolt 3، جدیدترین نسخه از دستاورد شرکت اینتل برای برقراری اتصال بین دستگاه‌های الکترونیکی، چند وقتی است که به بازار عرضه شده و قابلیت‌های جذابی دارد.

این فناوری از ابتدای معرفی اولین نسخه آن تا الان، تغییرات زیادی را به خود دیده است که باعث افزایش عملکرد و کارایی این پورت پرکاربرد شده است.

آگاهی از تفاوت تاندربولت 3 و USB C ضروری است. مخصوصا هنگامی که می‌خواهید ببینید چه لپ تاپ یا کامپیوتری برای شما مناسب است. البته اگر تفاوت ظاهری بین این دو پورت مشاهده نمی‌کنید، اصلا عجیب نیست!

اتصال کابل تاندربولت 3 به لپ تاپ

در این مقاله قصد داریم بطور کامل به بررسی Thunderbolt 3 پرداخته و تاریخچه، امکانات و ویژگی‌های این فناوری محبوب را بررسی کنیم.

تاندربولت (Thunderbolt) چیست؟‌

فناوری Thunderbolt (که در ابتدا چنین اسمی نداشت) در اواخر دهه 2000 با عنوان پروژه‌ای به نام Light Peak از سوی اینتل معرفی شد. هدف از این پروژه افزودن امکان انتقال داده‌های اپتیکال به انتقال داده‌ها با روش مرسوم به وسیله لوازم جانبی کامپیوتری بود (عمدتا ترکیب سیم و فیبر نوری).

فناوران این حوزه پس از آزمایش‌های مختلف به این موضوع رسیدند که با سیم کشی استاندارد مسی نیز می‌توان به نتایج مورد نظر اینتل رسید. بنابراین این فناوری بدون استفاده از فیبر نوری و با هزینه بسیار کمتر به مرحله تولید رسید.

فناوری تاندربولت به مرور زمان پیشرفت کرد که در ادامه به سیر تکاملی این فناوری می‌پردازیم.

تاندربولت 1

در اوایل سال 2010 بود که این فناوری با نام امروزی آن یعنی Thunderbolt عرضه شد و در ابتدا تنها در دستگاه‌های شرکت اپل دیده می‌شد. استیو جابز بارها از آن به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای ارائه یک اتصال پایدار و قدرتمند یاد کرد.

در مقایسه با دیگر پورت‌های اتصال (مخصوص هر برند) که در آن زمان رایج بود، این فناوری مزایای زیادی داشت که برای کاربری‌های مختلف قابل استفاده بود. Thunderbolt به تدریج برای طراحان و مهندسان به یک پورت پرکاربرد تبدیل شد. البته در آن زمان امکان اتصال مانیتورهای خارجی و لوازم جانبی دیگر، با استفاده از این فناوری وجود نداشت.

از آنجا که اولین نسخه Thunderbolt با کمک اپل روانه بازار شد، در سال اول تنها برای دستگاه‌های Mac قابل دسترس بود. علاوه بر این دسترسی محدود، کابل‌های Thunderbolt در آن زمان گران قیمت محسوب می‌شدند (حدود 50 دلار یا بیشتر قیمت داشتند).

با گذشت زمان و تغییر نیازهای کاربران، فناوری تاندربولت نیز مسیر توسعه خود را پیدا کرد و به مرور نسخه‌های بعدی این فناوری به بازار عرضه شدند.

تاندربولت 2

با ورود Thunderbolt 2 در ژوئن سال 2013، تغییرات زیادی متوجه این فناوری شد. برای اولین بار، این پورت قادر به انتقال همزمان فایل‌ها و داده‌های ویدئویی شد که در نوع خود بی‌نظیر بود. این دستاورد با ترکیب دو کانال دو جهته از کابل نسل اول با سرعت 10 گیگابایت بر ثانیه و تبدیل آن‌ها به یک کانال دو جهته با سرعت 20 گیگابایت بر ثانیه محقق شد.

در حالی که پهنای باند کلی کابل تغییر نکرده بود، کابل‌های نسل دوم، عملکرد بهتری نسبت به دیگر کابل‌های جانبی محبوب آن زمان داشتند.

یکی دیگر از تغییرات مهم نسل دوم این فناوری، سازگاری با آخرین استانداردهای پورت DisplayPort و 4K بود. جالب است که آن زمان هنوز وضوح تصویر 4K به صورت رسمی معرفی نشده بود. به همین دلیل، کاربران این پورت از اینکه Thunderbolt 2 از جدیدترین تکنولوژی‌ها پشتیبانی می‌کند، بسیار راضی بودند.

یکی دیگر از مزایای Thunderbolt 2، قابلیت پشتیبانی از دستگاه‌های دارای نسخه اول تاندربولت بود. در واقع اتصال دو نسل مختلف از این فناوری همچنان نیز امکان پذیر است. این نسل از تاندربولت همچنان به صورت انحصاری در اختیار اپل بود و با ظاهر شبیه به کانکتور Mini DisplayPort در دستگاه‌های Mac استفاده می‌شد.

تاندربولت 3 و 4

بالاخره استاندارد Thunderbolt 3 در ژوئن 2015 معرفی شد. در دسامبر همان سال نیز امکان پشتیبانی برخی از کانکتورهای USB C از این فناوری جدید فراهم شد.

اخیرا نیز دستگاه‌هایی با پورت Thunderbolt 4 روانه بازار شده‌اند که حداقل سرعت انتقال داده‌ها و سیگنالهای ویدئویی در آن‌ها تا 2 برابر نسبت به نسل قبل افزایش یافته است.

اتصال Thunderbolt 4 به لپ تاپ

همچنین این پورت‌ها می‌توانند از یک مانیتور 8K یا دو مانیتور 4K و اتصال PCI-E با سرعت 32 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی کنند.

امکانات و قابلیت‌های تاندربولت 3

قبل از پرداختن به ویژگی‌های تاندربولت 3، بهتر است مروری بر امکانات رقیب خود یعنی USB C داشته باشیم. USB C به عنوان جدیدترین کانکتور فناوری USB، می‌تواند تا 15 وات برق دستگاه‌ها را تامین کند (که بسیار بیشتر از استانداردهای قدیمی است).

البته این میزان در دستگاه‌ها و لپ تاپ‌های سازگار تا 100 وات نیز قابل افزایش است. این ویژگی کاربردی در USB C، تغییر بزرگی را در آینده اتصالات کامپیوتری ایجاد کرد.

در این حین که توپ در زمین USB بود و افراد زیادی از آن استفاده می‌کردند، طراحان تاندربولت یک تصمیم جالب گرفتند و به جای رویارویی با USB C به آن ملحق شدند!

در نهایت Thunderbolt 3، کانکتور Mini DisplayPort را کنار گذاشت و به جای آن از کانکتور USB C استفاده کرد. این کار باعث ایجاد یک پورت ترکیبی با مزایای فوق العاده شد که امروزه محبوب‌ترین روش برای اتصال و حتی شارژ دستگاه‌ها به شمار می‌رود.

بهره گیری از کانکتور USB C به تاندربولت اجازه داد تا به سایر دستگاه‌ها و لپ تاپ‌ها (علاوه بر اپل) نیز راه پیدا کند.

تنها نکته منفی ادغام دو پورت، می‌تواند این موضوع باشد که کانکتورهای جدید با دستگاه‌های دارای پورت تاندربولت 1 یا 2 سازگار نیز نیستند (البته با خرید تبدیل‌های موجود در بازار می‌توان این مشکل را رفع کرد).
در ادامه امکانات و قابلیت‌های پورت محبوب Thunderbolt 3 را بررسی می‌کنیم:

  • بسته به پیکربندی، می‌توانید داده‌ها را با سرعت حداکثر 40 گیگابایت بر ثانیه ارسال کنید.
  • توانایی شارژ گوشی‌های هوشمند و اکثر لپ تاپ‌ها تا 100 وات شارژ.
  • بسته به پیکربندی، توانایی اتصال به یک کارت گرافیک خارجی.
  • توانایی انتقال سیگنال‌های ویدئویی (خروجی ویدئو) به دو مانیتور 4K با فرکانس 60 هرتز.

اگر نمی‌دانید که آیا درگاه USB C شما از Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کند یا خیر، به دنبال علامت رعد و برق در کنار این پورت باشید. اغلب با این روش این پورت‌ها را از پورت‌های USB C معمولی جدا می‌کنند.البته در همه دستگاه‌ها به این شکل نیست.

آینده Thunderbolt 3

دقیقا مانند اتفاقی که برای نسخه‌های قبلی این پورت یعنی Thunderbolt و Thunderbolt 2 افتاد، با سرعت سرسام آور رشد تکنولوژی، این فناوری نیز دیر یا زود جای خود را به نسل‌های بعدی می‌دهد. اما چیزی که مشخص است، این است که در حال حاضر Thunderbolt 3 به شدت سریع و کاربردی به نظر می‌رسد.

Thunderbolt 3 و USB C چه فرقی دارند؟

با ورود تکنولوژی‌های جدید مانند استاندارد USB4، ممکن است Thunderbolt جایگاه خود را به عنوان سریع‌ترین فناوری ارتباطی از دست بدهد. البته این موضوع در صورتی رخ می‌دهد که USB4 بتواند مزایای دیگری نیز ارائه بدهد، زیرا طبق اطلاعات رسمی موجود، این فناوری نیز مانند Thunderbolt 3 از سرعت حداکثری 40 گیگابایت بر ثانیه بهره می‌برد (جدیدترین فناوری USB در حال حاضر یعنی USB 3.2 GEN2 سرعت 10 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد).

جمع بندی

Thunderbolt 3 یکی از سریع‌ترین، پرکاربردترین و محبوب‌ترین فناوری‌ها برای انتقال اطلاعات و شارژ دستگاه‌ها است. با وجود Thunderbolt 3 دیگر مثل گذشته نیازی به داشتن پورت‌های مختلف بر روی لپ تاپ خود ندارید. اگر لپ تاپ شما دارای جدیدترین نسخه پورت تاندربولت است، می‌توانید تقریبا همه کارهای روزمره خود را با همان پورت انجام دهید. از انتقال اطلاعات گرفته تا شارژ لپ تاپ و اتصال به مانیتور خارجی، با کمک این فناوری دوست داشتنی با سرعت بالا قابل انجام هستند.

لپ تاپ گیمینگ جدید

اگر به دنبال خرید لپ تاپ مناسب بازی به همراه پشتیبانی از Thunderbolt 3 هستید، ما لپ تاپ XPG Xenia را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این لپ تاپ فوق العاده از تمام مزایای این پورت مانند انتقال اطلاعات با سرعت 40 گیگابایت بر ثانیه و شارژ باتری بهره می‌گیرد.

در واقع با کمک تاندربولت می‌توانید لپ تاپ خود را شارژ کنید و تا ده ساعت از آن استفاده کنید که رقم بسیاری بالایی برای یک لپ تاپ گیمینگ به شمار می‌رود.

XPG Xenia به لطف گرافیک قدرتمند NVIDIA® GeForce™ RTX 2070 Max-Q (گرافیک‌های Nvidia Max-Q) علاوه بر گیم، یک لپ تاپ مناسب رندرینگ و کارهای گرافیکی نیز به حساب می‌آید.