هر آنچه که باید درباره کارت گرافیک اکسترنال بدانید

گیمرها، طراحان حرفه‌ای و تدوینگر‌ها به فکر اضافه‌ کردن کارت گرافیک اکسترنال برای بهبود قدرت پردازش گرافیکی سیستم خود هستند.

اگر عملکرد لپ‌تاپ‌تان به‌اندازه کافی برای اجرای بازی‌های مختلف مناسب نیست و توقع بیشتری از آن دارید، مطمئنا اتصال کارت گرافیک اکسترنال به لپ‌تاپ باعث بهبود آن می‌شود.

سؤال مهم این است که کارت گرافیک اکسترنال چیست و برای خرید آن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

اگر به دنبال خرید کارت گرافیک هستید و می‌خواهید از کارت گرافیک اکسترنال استفاده کنید، خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کارت گرافیک اکسترنال چیست؟

کارت گرافیک اکسترنال (به‌اختصار eGPU) یک کارت گرافیک معمولی است که خارج از سیستم یا لپ‌تاپ نصب و راه‌اندازی می‌شود.

کارت‌های گرافیکی که داخل سیستم و روی مادربرد نصب می‌شوند، کارت گرافیک اینترنال (Internal) هستند.

در واقع به کارت‌‌‌های گرافیکی که خارج از کامپیوتر یا لپ‌تاپ که از طریق کابل تاندربولت یا USB C به سیستم متصل می‌شوند، کارت گرافیک اکسترنال (External) می‌گویند.

بیشتر بخوانید : تفاوت Thunderbolt 3 و USB C

این نوع کارت‌های گرافیکی قدرت پردازش گرافیکی سیستم را افزایش می‌دهند و خروجی تصویر بهتری را تجربه خواهند کرد.

استفاده از داک گرافیک اکسترنال ساده است. بعد از نصب و راه‌اندازی eGPU، سیستم شما درخواست‌‌‌ها و تنظیمات گرافیکی موردنظرتان را به‌ جای ارسال سمت پردازشگر پیش‌ فرض یا کارت گرافیک اصلی، به سمت کارت گرافیک اکسترنال می‌فرستد.

این کار قطعا نتیجه بهتر و عملکرد گرافیکی بالاتری را فراهم می‌کند.

پورت تاندربولت

کابل یا پورت تاندربولت (Thunderbolt) دقیقا شبیه به پورت USB C است و رابط اصلی برای اتصال کارت گرافیک اکسترنال به سیستم محسوب می‌شود.

نقطه تمایز اصلی پورت USB و پورت تاندربولت سرعت بسیار بالای آن است. می‌توانید هر دستگاهی که از USB C پشتیبانی می‌کند را به پورت تاندربولت متصل کرده و با سرعت بیشتری از آن استفاده کنید. اما تمام پورت های USB تایپ سی لزوما از تاندربولت پشتیبانی نمی‌کنند.

عملکرد کارت گرافیک اکسترنال

نکته مهم درباره کارایی eGPU، کاهش عملکرد آن‌ در برابر استفاده از همان کارت گرافیک به عنوان گرافیک اینترنال دوم است.

این کاهش عملکرد یعنی ممکن است با وجود استفاده از کارت گرافیک اکسترنال لپ‌تاپ، نتیجه‌ای که از آن مشاهده می‌کنید کمی کمتر از حد انتظارتان باشد! حالا سوال اینجاست که چه عاملی دلیل این اتفاق است؟

لپ‌تاپ‌ها برای تامین انرژی دو کارت گرافیک بهینه‌سازی نشده‌اند. به همین دلیل احتمال زیادی وجود دارد که با وجود eGPU از نظر مصرف برق قطعات به مشکل بربخورید.

همچنین ممکن است CPU لپ‌تاپ هم برای پشتیبانی و اتصال کارت گرافیک اکسترنال به لپ‌تاپ طراحی نشده باشد.

نحوه عملکرد کارت گرافیک اکسترنال

البته درست است که عملکرد کارت گرافیک اکسترنال برای بعضی از لپ‌تاپ‌ها با کاهش عملکرد هم مواجه می‌شود، اما علی‌رغم این اتفاق تاثیری که در نتیجه دیده می‌شود باز هم کیفیت بالاتری خواهد داشت.

به‌ خصوص درباره کارت گرافیک‌های فوق پیشرفته و با ظرفیت بالا که در سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند.

گران‌تر بودن داک‌های خارجی

شاید به نظر برسد که یک داک خارجی فقط یک قطعه با درگاه PCle و یک سیم رابط است، اما همین قطعه می‌تواند قیمت بسیار گرانی داشته باشد.

برخی از داک‌ها هم با برند خاصی از لپ‌تاپ‌ها سازگار هستند. اگر کارت گرافیک اکسترنالی داشته باشید که فقط با برند لپ‌تاپ شما کار کند و بعد از مدتی بخواهید یک لپ‌تاپ جدید تهیه کنید، عملا کارت eGPU شما بی‌استفاده است و نمی‌توانید آن را به لپ‌تاپ جدیدتان انتقال دهید.

این مورد هم هزینه دیگری است که باید برای خرید و اتصال کارت گرافیک اکسترنال به لپ‌تاپ در نظر بگیرید.

با توجه‌ به قیمت و شرایطی که برای استفاده از eGPU دارید، باید بهترین گزینه را برای نیاز‌های خود جست‌وجو کنید. برای مثال Razer Core X یکی از بهترین نام‌هایی است که در بازار دیده می‌شود، اما حداقل 400 دلار هزینه دارد.

پس مطمئن شوید عملکردی که انتظار دارید و همچنین سازگاری سیستم و لپ‌تاپ‌تان ارزش هزینه‌کردن را داشته باشد.

اهمیت جست‌وجو برای انتخاب بهترین eGPU

داک‌های خارجی سازگاری و ویژگی‌های مختلفی دارند. برای همین بسیار مهم است قبل از خرید، درباره ویژگی‌های داک گرافیک خارجی موردنظرتان مطمئن شوید.

لازم است مدت زمانی را صرف تحقیق و بررسی کارت‌های اکسترنال کنید. مطمئن شوید کارت eGPU موردنظرتان با بودجه، شرایط لپ‌تاپ و سیستم و عملکردی که از آن انتظار دارید، سازگار است.

اگر تجربه زیادی در این باره ندارید یا با فرد مورد اعتماد و متخصصی در ارتباط نیستید، بهترین منبع برای تحقیق اینترنت است.

آونگ تلاش کرده تا اطلاعات کاملی درباره انواع کارت‌های گرافیکی، ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر و فعال‌سازی کارت گرافیک در اختیار کاربران و خوانندگان خود قرار دارد.

بیشتر بخوانید : مشاهده انواع کارت گرافیک و مشخصات آن‌ها
بررسی در انتخاب کارت eGPU

بهبود عملکرد گرافیکی سیستم

مطمئنا افزایش عملکردی که توسط کارت‌های گرافیک اکسترنال بدست می‌آید را نباید نادیده گرفت.

با نصب این کارت‌های گرافیک، سیستم یا لپ‌تاپ شما قادر خواهد بود برنامه‌ها، بازی‌ها و عملکرد‌هایی که پیش‌ از این نمی‌توانست پاسخ دهد را عملی کند.

با این‌ حال ممکن نیست مقدار توانی که به سیستم اضافه می‌کند را به طور دقیق بررسی کرد و عدد و اندازه مشخصی برای آن گفت.

اگر لپ‌تاپ شما نمی‌تواند یک بازی خاص را اجرا کند یا اگر قدرت آن برای اجرای برنامه‌های گرافیکی مورد نیاز تان کافی نیست، مطمئنا استفاده از یک کارت گرافیک اکسترنال خروجی بسیار بهتری خواهد داشت.

مشکلات پردازنده‌های گرافیکی خارجی

مشکلات و کاستی‌هایی که در کارت‌های eGPU وجود دارد را هم باید در نظر بگیرید.

در عوض می‌توان انتظار داشت رفته‌رفته و با معرفی نسل‌های جدید کارت‌های گرافیک اکسترنال، مشکلاتی مثل پهنای باند و اتصالات Thunderbolt/USB-C بهبود پیدا کند.

اصلا دور از انتظار نیست که سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای GPU خارجی روز به‌ روز پیشرفته‌تر شوند و بتوانند سطح بهتری از عملکرد را ارائه کنند.

بیشتر بخوانید : چگونه همزمان از دو کارت گرافیک استفاده کنیم؟

بهترین کارت گرافیک اکسترنال

بسته به بودجه و نیاز شما می‌توان چندین گزینه مناسب برای استفاده از کارت‌های eGPU را معرفی کرد. اما متاسفانه انتخاب‌های زیادی برای شما در کشورمان وجود ندارد.

از این رو می‌توان انتخاب یک کارت گرافیک معمولی و تبدیل آن به یک کارت گرافیک اکسترنال را منطقی‌تر و به‌صرفه‌تر دانست.

باکیفیت‌ترین کارت eGPU خارجی بازار

جمع‌بندی

در این مطلب همراه شما ویژگی‌ها و کاربرد کارت گرافیک اکسترنال را بررسی کردیم. اکنون در جمع‌بندی مطالب گفته شده، می‌توان پاسخ بهتری برای ارزش خرید GPU اکسترنال پیدا کرد.