5 مورد از بهترین کاربردهای هارد اکسترنال

بدون تردید این روزها بخش زیادی از زندگی روزمره ما تحت تاثیر کامپیوتر قرار دارد. ما از کامپیوترها برای ذخیره‌سازی تصاویر و ویدیوها، انجام دادن کارها و برقراری ارتباط با دوستان از طریق اینترنت استفاده می‌کنیم. هیچ‌کدام از این کارها بدون داشتن هارد دیسک امکان‌پذیر نیست.

هارد دیسک همان قطعه‌ای است که تمامی اطلاعات موجود در کامپیوترتان را ذخیره می‌کند. این اطلاعات می‌تواند فایل‌های شخصی یا نرم‌افزارهای تخصصی شما باشد. هارد دیسک در واقع مرکزی است که از زندگی دیجیتالی ما نگهداری می‌کند.

متاسفانه فضای ذخیره‌سازی در هارد دیسک‌ها نامحدود نیست. اگرچه ظرفیت 500 گیگابایتی شاید برای اکثر کاربران کافی باشد، اما اگر با فایل‌های حجیم مانند فیلم‌های با کیفیت، بازی‌ و فایل‌ برنامه‌های ویرایش تصویر و ویدیو کار می‌کنید احتمالا خیلی زود این فضا پر خواهد شد. خوشبختانه، شما همواره گزینه هارد اکسترنال را در اختیار دارید.

در ادامه قصد داریم به 5 مورد از بهترین کاربردهای هارد اکسترنال اشاره کنیم:

  • ذخیره‌سازی
  • پشتیبان‌گیری
  • ویرایش فایل‌های دیجیتال
  • به اشتراک‌گذاری اطلاعات
  • گیمینگ

بله درسته، شما می‌توانید به غیر از ذخیره‌سازی، کارهای مختلفی با هارد دیسک اکسترنال خود انجام دهید. اجازه دهید این 5 کاربرد را بیشتر توضیح دهیم.

ذخیره‌سازی هارد اکسترنال

هاردهای اکسترنال اساسا برای ذخیره‌سازی اطلاعات طراحی شده‌اند. هر کامپیوتری، چه یک سیستم دسکتاپ چه یک لپ‌تاپ، دارای یک هارد دیسک داخلی یا اینترنال است.

هارد های اکسترنال اسلیم ای دیتا

اکثر هارد دیسک‌ها فضای ذخیره‌سازی بین 250 گیگابایت تا 1 ترابایت را در دسترس قرار می‌دهند. اگرچه این مقدار برای یک کاربر معمولی کافی است، اما اگر از کامپیوترتان به عنوان یک ورک‌استیشن استفاده می‌کنید و با نرم‌افزارهای طراحی و ویرایش فیلم و عکس کار می‌کنید، احتمالا به فضایی بیش از 500 گیگابایت نیاز خواهید داشت.

با اتصال هارد اکسترنال به کامپیوتر، در هر لحظه و مکانی به اطلاعات ذخیره شده در آن دسترسی دارید. شما می‌توانید از هاردهای اکسترنال برای نگهداری فایل‌هایی که به‌ صورت پیوسته به آنها نیاز ندارید استفاده کنید. این فایل‌ها می‌تواند عکس‌ها و فیلم‌های قدیمی، اطلاعات ضبط شده یا آرشیوی، پروژه‌ها و نمونه‌ کارهای شما باشد.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید بهترین هارد اکسترنال  2021 چگونه فضای ذخیره‌‌سازی هارد

افزایش ظرفیت دیسک با هارد اکسترنال

علاوه بر استفاده از هارد اکسترنال، شما می‌توانید فضای ذخیره‌سازی موجود در هارد دیسک سیستمتان را هم افزایش دهید. این کار برای کاربران ویندوز 10 با استفاده از ابزار Storage Sense قابل انجام است. این ابزار به صورت خودکار فایل‌های موقت ذخیره شده در هارد دیسک را شناسایی و آنها را حذف می‌کند. برای فعال کردن ابزار Storage Sense مراحل زیر را دنبال کنید:

هارد های اکسترنال ای دیتا

  • کلید ویندوز از روی صفحه کلید را فشار دهید یا بر روی آیکون ویندوز در گوشه پایینی سمت چپ کلیک کنید
  • بر روی آیکون چرخ‌دنده (Settings) کلیک کنید
  • در این صفحه بر روی گزینه (System) کلیک کنید
  • در پنجره سیستم، تب (Storage) را انتخاب کنید

هاردهای اکسترنال پرتابل برای مسافرت

اگر اهل مسافرت هستید و دائم در حال جابه‌جایی، می‌توانید با خرید یک هارد اکسترنال پرتابل، تمام عکس‌ها و ویدیوهای خود را در آن ذخیره کنید و در طول سفر به همراه خود داشته باشید. اگرچه شما می‌توانید به راحتی تمامی تصاویر و ویدیوهای دلخواهتان را مستقیما درون هارد دیسک لپ‌تاپ یا حتی حافظه داخلی گوشی هوشمندتان ذخیره کنید، اما اگر تعداد این فایل‌ها زیاد باشد، فضای هارد دیسک یا حافظه داخلی گوشی به سرعت پر می‌شود.

با استفاده از یک هارد اکسترنال می‌توانید تعداد به مراتب بیشتری از این فایل‌ها را ذخیره کنید و در طول سفر نگران پر شدن هارد لپ‌تاپتان نباشید.

پشتیبان‌گیری با هارد اکسترنال

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای محافظت از اطلاعاتتان انجام دهید، تهیه نسخه پشتیبان به صورت منظم است. نسخه پشتیبان در واقع یک نسخه کپی از اطلاعات ذخیره شده در هارد دیسکتان است که در صورت بروز هرگونه مشکل، آسیبی به اطلاعاتتان وارد نشود.

رطوبت، ضربه، افتادنِ هارد دیسک و ویروس‌های کامپیوتری می‌توانند باعث آسیب دیدن کامپیوتر و نابودی هارد دیسک شوند. علاوه بر این، اگر کامپیوترتان به سرقت برود، شما اطلاعات خود را از دست خواهید داد! به همین دلیل مهم است که همواره یک نسخه پشتیبان از اطلاعاتتان را بر روی یک هارد اکسترنال داشته باشید.

این قابلیت امکان پشتیبان‌گیری در بازه‌های زمانی چند ساعته را در دسترس کاربر قرار می‌دهند.

برای بهره‌گیری از این قابلیت کاربردی باید حواستان باشد که هارد اکسترنال همیشه به کامپیوتر متصل باشد.

برای محافظت حداکثری، بهتر است اطلاعات نسخه پشتیبان را در دو فضای ذخیره‌سازی مختلف ذخیره کنید. شما می‌توانید برای پشتیبان‌گیری کارآمدتر از ترکیب فضای ابری و هارد اکسترنال استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای استفاده از هارد اکسترنال به زبان ساده

هارد اکسترنال مقاوم در برابر ضربه و آب ای دیتا

ویرایش فایل‌های دیجیتال

یک هارد اکسترنال برای ویرایش‌ فایل‌های دیجیتال فوق‌العاده مهم است. اما منظورمان از ویرایش فایل‌های دیجیتال چیست؟

ویرایش ویدیو، ویرایش تصاویر، تصویرسازی دیجیتال، رندرینگ سه‌بعدی، ویرایش صوت و شبیه‌سازی‌های پیشرفته از جمله مواردی هستند که ذخیره‌سازی فایل‌های مربوط به آنها فضای زیادی را اشغال می‌کنند و همچنین به توان پردازشی بالایی نیاز دارند.

اگرچه بخش اعظم کار توسط پردازنده و پردازشگر گرافیکی سیستمتان انجام می‌شود اما ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به آنها نیز توسط هارد اکسترنال صورت می‌گیرد و از این رو، دارای اهمیت بالایی است.

آرایش RAID

RAID در واقع برگرفته از سرواژگان «Redundant Array of Independent Disks» است. اساسا شما دو یا چند هارد دیسک را به یکدیگر متصل می‌کنید تا به عنوان یک هارد دیسک واحد کار کنند. شما می‌توانید از آرایش RAID برای ذخیره‌سازی اطلاعات به صورت هم‌زمان در چند هارد دیسک بهره ببرید. در این شرایط، اگر مشکلی برای یکی از هارد دیسک‌ها پیش بیاید، سایر هارد دیسک‌ها از اطلاعاتتان محافظت می‌کنند.

وقتی از نرم‌افزارهای تخصصی با کاربردهایی که نیازمند پردازش اطلاعات هستند استفاده می‌کنید، شانس اینکه هارد دیسک سیستم معیوب شود افزایش می‌یابد. معیوب شدن هارد دیسک می‌تواند به قیمت از بین رفتن تمام اطلاعات جدیدی که ذخیره نشده‌اند تمام شود.

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از این اتفاق، بهره‌گیری از آرایش RAID است. اگر تازه می‌خواهید وارد فضای کاری ویرایش فایل‌های دیجیتال شوید توصیه می‌کنیم در خصوص پیکربندی آرایش RAID تحقیق کنید.

دیسک Scratch از نوع اکسترنال

یک دیسک Scratch در واقع هر هارد دیسکی است که یک نرم‌افزار برای ذخیره‌سازی اطلاعات مورد نیاز خود از آن استفاده می‌کند. اکثر کامپیوترها فقط دارای یک هارد دیسک هستند و بنابراین تنها دیسک Scratch در دسترس نرم‌افزار همان هارد دیسک است. اگر قصد ویرایش فایل‌های دیجیتال را داشته باشید، استفاده از یک هارد دیسک اکسترنال به عنوان دیسک Scratch می‌تواند مفید باشد.

در هارد دیسک کامپیوتر شما احتمالا تعداد زیادی نرم‌افزار، فایل‌های شخصی و اطلاعات متفرقه قرار دارد. هنگام ویرایش فایل‌های دیجیتال، تعداد زیادی فایل‌ موقتی بر روی هارد دیسک ذخیره می‌شود و بدین ترتیب ممکن است فضای هارد سیستم به کلی پر شود.

با اتصال یک هارد اکسترنال به سیستم و تعیین آن به عنوان دیسک Scratch می‌توانید فایل‌های مورد نیاز نرم‌افزار را به صورت اختصاصی بر روی آن ذخیره کنید. این کار کمک می‌کند تا فضای ذخیره‌سازی برای ویرایش فایل‌های دیجیتال سنگین در اختیار داشته باشید.

به اشتراک‌گذاری اطلاعات

یک هارد دیسک اکسترنال راهکاری عالی برای جابه‌جایی حجم زیادی از فایل‌ها به حساب می‌آید. محبوب‌ترین روش‌هایی که کاربران برای جابه‌جایی اطلاعات استفاده می‌کنند.

اما از آن سو، اگر از یک هارد اکسترنال استفاده کنید امکان انتقال فایل‌های بیشتر با سرعت به مراتب بالاتر وجود دارد. اگر قصد دارید اطلاعات کامپیوتر قدیمی خود را به کامپیوتر جدید منتقل کنید و یا قرار است اطلاعاتی را در اختیار شریک تجاری یا مشتری قرار دهید، هارد اکسترنال یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید : آموزش اتصال هارد اکسترنال به شبکه

کافیست اطلاعات مورد نظر را در هارد اکسترنال قرار دهید و در هر زمانی که تمایل داشتید اطلاعات را به کامپیوتر جدیدتان منتقل کنید. در واقع هارد اکسترنال همان فلش مموری است اما با ظرفیت ذخیره‌سازی به مراتب بیشتر!

نکته حرفه‌ای: بهترین هاردهای اکسترنال بازار از رابط‌های اتصال سریع مانند تاندربولت و USB-C بهره می‌برند.

گیمینگ

بازی‌های جدید از جزئیات گرافیکی فوق‌العاده‌ای بهره می‌برند و به علت اطلاعات زیادی که هنگام نصب باید بر روی هارد ذخیره شوند، به فضای ذخیره‌سازی قابل توجهی نسبت به گذشته نیاز دارند. اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید و قرار است هارد دیسک سیستمتان پر از بازی‌های مختلف باشد، یک هارد اکسترنال تهیه کنید و از آن برای نگهداری بازی‌ها بهره ببرید.

اگر قصد دارید از یک هارد اکسترنال برای گیمینگ استفاده کنید مطمئن شوید مدل انتخابی از رابط پرسرعتی مانند تاندربولت یا USB Type-C بهره ببرد. پورت USB Type-A سرعت بسیار پایینی دارد و نمی‌تواند اطلاعات را با سرعت مناسبی به سیستم منتقل کند. این موضوع باعث می‌شود تا لگ یا تاخیرهای نسبتا زیادی را هنگام اجرای بازی تجربه کنید.

بیشتر بخوانید : هارد اکسترنال مناسب کنسول پلی‌استیشن و ایکس‌باکس

اما از سوی دیگر، پورت‌های جدیدی مانند تاندربولت و USB Type-C سرعت بسیار بالایی دارند و با کمترین تاثیر منفی بر روی عملکرد سیستم، می‌توانید از بازی‌های جدید لذت ببرید. شما همچنین می‌توانید از یک هارد اکسترنال به عنوان فضای ذخیره‌سازی کنسول‌های بازی استفاده کنید.