هارد اکسترنال مناسب برای پلی‌استیشن و ایکس‌باکس

اگرچه هارد داخلی کنسول‌های بازی سونی و مایکروسافت برای بسیاری از گیمرها فضای ذخیره‌سازی کافی را ارائه می‌دهد اما معمولا پس از گذشت چند ماه از عرضه کنسول و انتشار بازی‌های انحصاری و پس از آن انواع DLC، این فضای ذخیره‌سازی ممکن است خیلی سریع گیمر را محدود کند. در این مطلب قصد داریم چند نمونه از بهترین هاردهای اکسترنال برای گیمینگ را به شما معرفی کنیم تا فرآیند خرید هارد اکسترنال را با کمترین دغدغه انجام دهید.

سعی کردیم برای کنسول‌های بازی ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری اس و سری ایکس، پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 5 هاردهای اکسترنالی را معرفی کنیم که حداکثر سازگاری را داشته باشند و بهترین عملکرد را ارائه دهند.

خوشبختانه کنسول‌های بازی نسل جدید یعنی PS5 و Xbox Series S و X محدودیت خاصی در زمینه پشتیبانی از درایو های اکسترنال از نوع HDD و SSD ندارند و می‌توان به راحتی فضای ذخیره‌سازی این کنسول‌ها را به مقدار دلخواه ارتقا داد و هم‌زمان از تجربه چندین عنوان درجه یک، لذت برد.

بهترین هارد اکسترنال برای PS4

کنسول بازی پلی‌استیشن 4 سونی بدون هیچ ترفند یا دردسر خاصی از هاردهای اکسترنال پشتیبانی می‌کند. برای سازگاری بهتر هارد اکسترنال با کنسول، فقط کافیست هارد را با فایل سیستم مناسب فرمت و سپس با کابل USB به کنسول متصل کنید.

بهترین هارد برای ps4

هارد داخلی این کنسول 500 گیگابایت فضا در اختیار گیمر قرار می‌دهد که شاید در نگاه اول زیاد به نظر برسد اما به خصوص در دو سال اخیر، حجم بازی‌های این کنسول به بیش از 50 و حتی 100 گیگابایت رسیده است و اگر چند عنوان ممتاز را در کنسول خود نصب کنید، این فضا به سرعت پر می‌شود.

خوشبختانه برای کنسول بازی PS4 به هارد اکسترنال خاصی نیاز ندارید و تقریبا اکثر هاردهای اکسترنال بازار با این کنسول بازی سازگاری دارند.

اس‌اس‌دی اکسترنال ای‌ دیتا SE770G یکی از بهترین ذخیره‌سازهایی است که می‌توانید برای کنسول ایکس‌باکس وان خود تهیه کنید. این درایو SSD اکسترنال در ظرفیت 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی عرضه شده است و از ویژگی‌های سطح بالایی مانند نورپردازی RGB، پورت دو طرفه USB Type-C و سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی 800 و 1000 مگابایت در ثانیه بهره می‌برد.

اگر به دنبال فضای ذخیره‌سازی بیشتری هستید و گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه لازم دارید، هارد اکسترنال ای‌ دیتا HM800 با ظرفیت ذخیره‌سازی حداکثر 8 ترابایت یکی از بهترین‌ها است. این هارد دیسک از رابط اتصال USB 3.2 بهره می‌برد و سرعت مناسبی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید بهترین هارد اکسترنال 2021

بهترین هارد اکسترنال برای PS5

تقریبا 6 ماه از زمان عرضه نسل جدید کنسول‌های بازی پلی‌استیشن می‌گذرد و در حال حاضر یکی از بهترین لوازم جانبی که می‌توانید برای این کنسول تهیه کنید، هارد اکسترنال است. به لطف آپدیت سیستمی جدیدی که توسط سونی برای کنسول PS5 منتشر شده است، کاربران اکنون می‌توانند علاوه بر بازی‌های PS4، بازی‌های PS5 را هم به صورت مستقل در هارد اکسترنال نگهداری کنند.

اس‌اس‌دی داخلی PS5 سرعت بسیار بالایی دارد اما متاسفانه فضای ذخیره‌سازی محدود 825 گیگابایتی را در دسترس قرار می‌دهد. البته حتی همین فضا هم واقعا در دسترستان نیست و برای دانلود و نصب بازی‌ها فقط 667 گیگابایت فضا در اختیار دارید!

در این بخش به دو مورد از بهترین هاردهای اکسترنال مناسب PS5 اشاره می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید فضای ذخیره‌سازی به مراتب بیشتری را در اختیار داشته باشید.

 البته برای اجرای بازی‌های PS5 باید اطلاعات آنها را از هارد به کنسول انتقال دهید، اما بازی‌های PS4 مستقیما از روی هارد اکسترنال قابل اجرا هستند.


بهترین هارد برای PS5

بیشتر بخوانید : چرا تمام هاردهای اکسترنال برای تلویزیون مناسب نیستند

هارد‌دیسک اکسترنال فوق مقاوم

هارد‌ اکسترنال ضد ضربه HD830 ای‌دیتا با ظرفیت ذخیره‌سازی 2، 4 و 5 ترابایتی می‌تواند بهترین هارد اکسترنال برای PS5 شما باشد. این هارد اکسترنال از بدنه‌ای بسیار مقاوم با طراحی زیبا برخوردار است و برای اتصال به کنسول از رابط USB 3.2 بهره می‌برد.

این هارد اکسترنال در دو رنگ مشکی و آبی عرضه شده و به لطف استاندارد نظامی MIL-STD 810G 516.6 در برابر سقوط از ارتفاع 1.22 متری مقاوم است. علاوه بر این، ای‌دیتا HD830 از گواهینامه IP68 بهره می‌برد و در برابر نفوذ آب و گرد و غبار نیز مقاومت بالای را از خود نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید هارد اکسترنال ضد ضربه و ضد آب

درایو SSD اکسترنال مناسب PS5

اگر برای کنسول پلی‌استیشن 5 خود به دنبال یک ذخیره‌سازی جانبی پرسرعت و فوق‌العاده عالی هستید، اس‌اس‌دی اکسترنال ADATA SE900G یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. این درایو اکسترنال با ظرفیت حداکثر 2 ترابایتی قابل خرید است و به خوبی با کنسول PS5 سازگاری دارد.

این درایو اکسترنال SSD دارای طراحی بسیار زیبا و نورپردازی RGB است که می‌تواند تکمیل کننده تجهیزات گیمینگ در اتاق بازی شما باشد. ای‌دیتا SE900G از رابط اتصال USB-C بهره می‌برد و سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن نیز 2000 مگابایت در ثانیه است.

بهترین هارد اکسترنال برای Xbox One

زمانی که کنسول بازی ایکس‌باکس وان به بازار عرضه شد، بسیاری از گیمرها فکر می‌کردند هارد داخلی 500 گیگابایتی این کنسول جوابگوی نیاز آنها خواهد بود. اما با انتشار عناوین پرچمدار مایکروسافت و انواع دی‌ال‌سی‌های جذاب، این فضای ذخیره‌سازی خیلی سریع پر شد.

برخلاف کنسول پلی‌استیشن 4 سونی که حداکثر از هاردهای اکسترنال با ظرفیت 8 ترابایتی پشتیبانی می‌کند، کنسول نسل قبل مایکروسافت با هاردهای اکسترنال با ظرفیت 16 ترابایتی نیز سازگاری دارد. البته بدین منظور نیز باید از دو هارد 8 ترابایتی استفاده کنید.

خوشبختانه مانند کنسول بازی PS4، برای افزایش فضای ذخیره‌سازی ایکس‌باکس وان نیز به هارد اکسترنال خاصی نیاز ندارید و تقریبا اکثر هارد‌های موجود در بازار توسط این کنسول پشتیبانی می‌شوند.

هارد اکسترنال ای‌دیتا مدل HM800 در ظرفیت ذخیره‌سازی 2 تا 8 ترابایتی در دسترس قرار دارد و با استفاده از آن می‌توانید کلکسیونی از بازی‌های مورد علاقه‌تان را در اختیار داشته باشید. بدنه هارد از طراحی صنعتی و بسیار جذابی بهره می‌برد و می‌توانید آن را در کنار کنسول Xbox One خود قرار دهید.

درایو های SSD اکسترنال سازگار با Xbox One

اگر به فضای ذخیره‌سازی کمتر اما سرعت جابه‌جایی اطلاعات بالاتری نیاز دارید، اس‌اس‌دی اکسترنال SE770G و حتی SE900G نیز گزینه‌های بسیار خوبی هستند.

اگر برای جابه‌جایی بازی‌های خود به یک اس‌اس‌دی بسیار کوچک نیاز دارید، اس‌اس‌دی اکسترنال SD700 ای‌دیتا با رابط اتصال USB 3.1 Gen 1 و مقاومت بالا در برابر فشار، نفوذ آب و گرد و غبار انتخابی عالی است که در ظرفیت 250 گیگابایت تا 1 ترابایتی در دسترس قرار دارد.

بهترین هارد اکسترنال برای Xbox 360

بهترین هارد برای xbox 360

کنسول بازی ایکس‌باکس 360 عناوین بسیار جذابی دارد که هنوز هم برخی از گیمرها تمایل دارند آنها را در این کنسول تجربه کنند. اگرچه مایکروسافت در کنسول جدیدتر ایکس‌باکس وان امکان اجرای برخی از این عناوین را میسر کرده است اما هنوز هم چند بازی درجه یک وجود دارند که می‌توانید در Xbox 360 تجربه کنید.

کنسول‌های سری ایکس‌باکس 360 شامل مدل‌های اسلیم و اِلایت از هارد داخلی با حداکثر ظرفیت 250 گیگابایتی بهره می‌برند. اگر یک گیمر دوآتشه هستید که هم‌زمان چندین عنوان را بازی می‌کنید، احتمالا این فضا اصلا برایتان کافی نخواهد بود!

یکی از بهترین هاردهای اکسترنال مناسب Xbox 360 هارد اکسترنال ای‌دیتا HD710 Pro با ظرفیت متنوع 1 ترابایت تا 5 ترابایت است که  از رابط اتصال USB 3.2 بهره می‌برد. این هارد اکسترنال دارای بدنه‌ای بسیار مقاوم در برابر ضربه و نفوذ آب و گرد و غبار است. این هارد اکسترنال پرتابل از استانداردهای IPX8 و MIL-STD-810G 516.6 پشتیبانی می‌کند.

بهترین هارد اکسترنال و SSD اکسترنال برای Xbox Series S

دو کنسول بازی Xbox Series X و Xbox Series S از درایوهای اس‌اس‌دی جدید و پیشرفته‌ای بهره می‌برند که فضای ذخیره‌سازی پرسرعتی را در دسترس گیمر قرار می‌دهد. اما متاسفانه با توجه به حجم 100 گیگابایتی بسیاری از بازی‌های جدید، این فضای ذخیره‌سازی احتمالا خیلی سریع‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید پر می‌شود!

برای ارتقا فضای ذخیره‌سازی کنسول‌های جدید ایکس‌باکس نیازی نیست حتما از اس‌اس‌دی‌های گران قیمت استفاده کنید.

در اینجا به چند تا از بهترین درایو های اکسترنال برای ایکس‌باکس سری اس و ایکس اشاره می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید فضای ذخیره‌سازی کافی برای نصب ده‌ها بازی جدید و درجه یک را در اختیار داشته باشید.

دو اس‌اس‌دی اکسترنال SE770G و SE900G برای کنسول بازی ایکس‌باکس سری اس و ایکس‌باکس سری ایکس گزینه مناسبی است. و همین طور میتوانید از هارددیسک رومیزی HM800 ای‌دیتا در ظرفیت‌های ۴ تا ۸ ترابایتی نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین هاردهای اکسترنال ای دیتا با ظرفیت بالای 1 ترابایت

نحوه اتصال هارد اکسترنال به PS4

نحوه اتصال هارد اکسترنال به PS4

کمپانی سونی با انتشار یک فرمویر جدید امکان استفاده از هاردهای اکسترنال را در دسترس کاربران کنسول پلی‌استیشن 4 قرار داد. هارد اکسترنال سازگار با این کنسول باید از رابط اتصال USB 3.0 و ظرفیتی بین 250 گیگابایت تا 8 ترابایت برخوردار باشد.

در مورد بهترین هارد اکسترنال برای گوشی بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید : بهترین هارد اکسترنال برای گوشی ( آیفون و اندروید)

نحوه اتصال هارد اکسترنال به PS4

نخستین کاری که برای اتصال هارد اکسترنال به PS4 باید انجام دهید فرمت کردن هارد است. هارد اکسترنالتان را با استفاده از کابل USB به کنسول متصل کنید. پس از شناسایی هارد اکسترنال توسط کنسول، مراحل زیر را انجام دهید:

1) به Settings > Devices > USB Storage Devices بروید و هارد اکسترنال خود را انتخاب کنید.

2) گزینه Format as Extended Storage را انتخاب و دکمه X از روی کنترلر را فشار دهید.

3) گزینه Next را انتخاب کنید و دکمه X را فشار دهید.

4) گزینه Format را انتخاب کنید و دکمه X را فشار دهید.

5) با انتخاب گزینه Yes، دکمه X را فشار دهید.

6) در نهایت Okay را انتخاب کنید و دکمه X را فشار دهید.

اگر این مراحل را به درستی انجام داده باشید، از این پس بازی‌ها و نرم‌افزارهای جدیدی که در کنسول PS4 خود نصب می‌کنید، بر روی هارد اکسترنال قرار می‌گیرند. اطلاعات مربوط به Save بازی‌ها و تصاویر و ویدیوهای ضبط شده از بازی‌ها مانند قبل در هارد داخلی کنسول ذخیره‌ می‌شوند.

اگر هارد داخلی کنسول واقعا پر شده و می‌خواهید بعضی از بازی‌ها را به هارد اکسترنال خود انتقال دهید و فضای آزاد کافی برای Save بازی‌ها را فراهم کنید، مراحل زیر به شما کمک می‌کنند:

1) به بخش Settings > Storage > System Storage بروید.

2) بر روی گزینه Applications دکمه X را فشار دهید.

3) گزینه Options و سپس Move to Extended Storage را انتخاب کنید.

4) بازی‌های که قصد انتقال آنها را دارید با فشردن دکمه X انتخاب کنید و در نهایت با انتخاب گزینه Move، بازی‌ها را به هارد اکسترنال خود منتقل کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید هارد اکسترنال با ظرفیت پایین

سخن پایانی

به لطف تغییر سیاست‌های صورت گرفته توسط کمپانی‌های سونی و مایکروسافت، کاربران کنسول‌های بازی این دو کمپانی تقریبا دیگر بدون محدودیت خاصی می‌توانند فضای ذخیره‌سازی کنسول خود را تا حد چشم‌گیری ارتقا دهند.

استفاده از اس‌اس‌دی‌های اکسترنال به عنوان راهکاری نوین برای ذخیره‌سازی پرسرعت اطلاعات، باعث می‌شود تا سرعت فراخوانی و نصب بازی‌ها افزایش یابد و در عین حال امکان تجربه هم‌زمان چند عنوان ممتاز را در کنسول خود داشته باشید.

در این مطلب چند مورد از بهترین هاردهای اکسترنال مناسب گیمینگ را برای کنسول‌های بازی اصلی بازار معرفی کردیم که با گارانتی معتبر آونگ عرضه می‌شوند.