راهنمای خرید هارد اکسترنال ضد ضربه و ضد آب

حتما تا الان برایتان این سوال پیش آمده است که برای محافظت از آسیب دیدن هارد اکسترنال چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟ اگر از یک متخصص کامپیوتر این سوال را پرسیده باشید احتمالا به شما گفته است هارد اکسترنال را در شرایط دمایی مناسب نگهداری کنید و یا هنگام اتصال و جداسازی هارد نکاتی را رعایت کنید.

اما اگر هارد اکسترنال ضربه بخورد چطور؟ یا در شرایطی که مجبور باشید هارد اکسترنال را با خودتان به یک مسافرت ماجراجویانه ببرید؟ در چنین شرایطی بهترین انتخاب هاردهای اکسترنال مقاوم و ضد ضربه هستند که مقاومت بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارند.

قاب محافظ هارد اکسترنال

این نوع از هارد دیسک‌های اکسترنال در برابر شرایط محیطی نامساعد مانند برف و باران، گل و لای، نفوذ آب و گرد و غبار، میدان‌های الکترومغناطیسی، ضربات و سقوط از ارتفاعی مشخص مقاوم هستند و امنیت اطلاعات ذخیره شده‌ی شما را تضمین می‌کنند.

هارد اکسترنال ضد ضربه در رده‌های مختلفی در بازار وجود دارند که با توجه به نیاز و نوع کاربری خود می‌توانید آنها را انتخاب کنید.

در این راهنمای خرید هارد اکسترنال ضد ضربه و ضد آب نکات مهمی که بهتر است برای خرید یک هارد اکسترنال مقاوم رعایت کنید را ارائه کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید : 5 مورد از بهترین کاربردهای هارد اکسترنال

نکات مهم در خرید هارد اکسترنال ضد ضربه

بسیاری از نکاتی که در خصوص خرید بهترین هارد اکسترنال ضد ضربه باید در نظر بگیرید با هاردهای اکسترنال معمولی نیز مشترک است. در ادامه به مهمترین نکات اشاره می‌کنیم.

رابط اتصال

بسیاری از هاردهای اکسترنال ضد ضربه و مقاوم از رابط اتصال USB 3.2 Gen 1 بهره می‌برند و سرعت بالایی را ارائه می‌دهند. البته برای دسترسی به این سرعت بالا باید سایر دستگاه‌های شما مانند کامپیوتر دسکتاپ یا لپ‌تاپ نیز از این رابط پشتیبانی کنند.

در غیر این صورت می‌توانید از هاردهای اکسترنالی که رابط‌های USB 3.1 و حتی پایین تر دارند استفاده کنید. این نوع از هاردها سرعت پایین‌تری برای جابه‌جایی فایل ارائه می‌دهند اما قیمت به مراتب پایین‌تری دارند.

در حال حاضر رابط اتصال USB 3.2 Gen 2×2 با حداکثر پهنای باند 20 گیگابیت بر ثانیه‌ای، بالاترین سرعت را در دسترس قرار می‌دهد. این رابط در دو نوع Type-C و Thunderbolt 3 وجود دارد و نوع تاندربولت 3 حداکثر پهنای باند 40 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

USB 3.2 Gen

اگر به سرعت جابه‌جایی اطلاعات بالا نیاز دارید، خرید درایو اکسترنال SSD پیشنهاد می‌شود. اس‌اس‌دی‌های اکسترنال مبتنی بر اینترفیس PCI Express و پروتکل NVMe معمولا سرعتی بین 1000 تا 3500 مگابایت بر ثانیه را در دسترس قرار می‌دهند. این در حالی است که اس‌اس‌دی‌های اکسترنال ساتا سرعتی در حدود 550 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌کنند.

سرعت چرخش

اگر قصد خرید هارد اکسترنال HDD را داشته باشید، سرعت چرخش دیسک‌ها حائز اهمیت می‌شود. این نوع هاردها معمولا در دو مدل با سرعت چرخش 5400 و 7200 دور در دقیقه عرضه می‌شوند. طبیعتا نوع 7200 دور از نظر خواندن و نوشتن اطلاعات، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

هارد اکسترنال ضد ضربه با سرعت 7200 دور در دقیقه چندان رایج نیست و گزینه‌های انتخابی شما کاملا محدود خواهد شد. اگر به سرعت بالاتر نیاز دارید، بهتر است به سراغ درایو های اکسترنال SSD بروید که هم عملکرد بهتر و هم به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی، دوام بیشتری دارند.

درایو اکسترنال مقاوم SSD یا HDD

ذخیره‌سازهای اس‌اس‌دی دیگر نه تنها برای کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ، بلکه به صورت اکسترنال در بازار قابل تهیه هستند. این ابزارهای ذخیره‌سازی مبتنی بر حافظه‌های پرسرعت فلش و فاقد هرگونه قطعه مکانیکی هستند.

اگر مدام در حال جابه‌جایی اطلاعات خود هستید و در شرایط محیطی نامساعد قرار می‌گیرید، یک درایو اکسترنال ضد ضربه از نوع اس‌اس‌دی بهترین انتخاب است. علاوه بر این، به دلیل ماهیت ساختار داخلی، این نوع درایو های اکسترنال ابعاد و وزن به مراتب کمتری از هاردهای اکسترنال HDD دارند.

بیشتر بخوانید : آیا تمامی هاردهای اکسترنال به یک اندازه ضد آب و ضد ضربه هستند؟

قاب محافظ

هارد اکسترنال ضد ضربه معمولا از یک قاب محافظ از جنس پلاستیک سخت یا لاستیک بهره می‌برد. این قاب کاملا بر روی هارد دیسک محکم شده است و علاوه بر اینکه اثر ضربات و سقوط از ارتفاع را کاهش می‌دهد، از درایو در برابر آب و گرد و غبار نیز محافظت می‌کند.

اما اس‌اس‌دی‌های اکسترنال عموما دارای قاب‌های محافظ از جنس فلز هستند که مقاومت هارد دیسک در برابر ضربات را افزایش می‌دهد.

قاب محافظ در اکثر هاردهای اکسترنال مقاوم توسط کاربر غیر قابل جداسازی هستند. اما تعداد معدودی از هاردهای اکسترنال امکان جداسازی قاب محافظ را میسر می‌کنند. کاربر می‌تواند با قرار دادن اورینگ‌های اضافی بین قاب محافظ و بدنه اصلی هارد دیسک، میزان مقاومت هارد اکسترنال در برابر نفوذ آب و گرد و غبار و همچنین ضربات را افزایش دهد.

استانداردهای محافظتی

استانداردهای محافظتی مختلفی وجود دارد که هر کدام در برابر عوامل محیطی و شرایط نامساعد، سطح متفاوتی از مقاومت را ارائه می‌دهد. برای مثال بهترین هارد اکسترنال ضد ضربه در بازار ممکن است از استانداردهای نظامی و گواهینامه IP68 برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید : IP Rating آیا میران مقاومت در برابر آب و گرد و غبار چیست ؟

بدین ترتیب می‌توانید مطمئن باشید این هارد اکسترنال در برابر آب، گرد و غبار، گل و لای، ضربات و شوک ناشی از سقوط از ارتفاع مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهد. بعضی از هاردهای اکسترنال حتی در برابر دمای بسیار بالا و آتش سوزی نیز مقاوم هستند.

با توجه به شرایطی که قرار است از هارد اکسترنالتان استفاده کنید و خطراتی که احتمالا ممکن است هارد را تهدید کند، این استانداردها می‌توانند امنیت اطلاعات شما را تضمین کنند.

استاندارد های یک هارد

Adata پرچمدار درایو اکسترنال مقاوم با ظرفیت بالا

ای‌دیتا در زمینه تولید هارد اکسترنال ضد ضربه و ضد آب یکی از خوشنام‌ترین برندهای بازار در سطح جهان است. محصولات این کمپانی ارزش خرید بالایی دارند و معمولا از جدیدترین فناوری‌های محافظتی در آنها استفاده می‌شود.

برای خرید مقاوم‌ترین درایو اکسترنال از برند ای‌دیتا به گزینه‌های مختلفی از نوع HDD و SSD دسترسی دارید. در این بخش 3 مورد از گزینه‌های جذابی که بهترین برند درایو اکسترنال ضد ضربه جهان ارائه می‌دهد را معرفی کرده‌ایم.

اس‌اس‌دی اکسترنال ADATA SD700

اگر به یک درایو اکسترنال مقاوم با سرعت جابه‌جایی اطلاعات بالا نیاز دارید، اس‌اس‌دی اکسترنال ADATA SD700 یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. این درایو اکسترنال به اندازه کف دست است و به لطف گواهینامه IP68 در برابر نفوذ آب و گرد و غبار، مقاومت خوبی دارد.

به علاوه، این اس‌اس‌دی اکسترنال دارای استاندارد رده نظامی برای مقاومت در برابر شوک و ضربه است. ADATA SD700 از ابعاد 83.5 در 83.5 در 13.9 میلی‌متری بهره می‌برد و فقط 75 گرم وزن دارد.

 هارد ADATA SD700

پورت USB 3.2 Gen 1 به کار رفته در این اس‌اس‌دی سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی 440 و 430 مگابایت بر ثانیه‌ای را فراهم می‌کند. اس‌اس‌دی اکسترنال ADATA SD700 در دو رنگ زرد و مشکی و در سه ظرفیت 256 گیگابایتی، 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی در دسترس کاربران قرار دارد.

هارد اکسترنال HD770G ADATA

ADATA HD770G نخستین هارد اکسترنال ضد ضربه جهان است که از نورپردازی RGB بهره می‌برد. این هارد اکسترنال برای گیمرها و کاربرانی که هارد اکسترنال مقاوم با طراحی جذاب و چشم‌نواز می‌خواهند، بهترین انتخاب است.

مانند سایر هاردهای اکسترنال ضد ضربه و ضد آب ای‌دیتا، این محصول نیز از گواهینامه IP68 بهره می‌برد و در برابر ضربه، نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم است. هارد اکسترنال HD770G ای‌دیتا از استاندارد نظامی MIL-STD-810G 516.6 برخوردار است و در برابر سقوط از ارتفاع 1.22 متری، مقاومت بالایی را ارائه می‌دهد.

هارد مدل adatahd770

این هارد اکسترنال مقاوم ضد ضربه و شوک از رابط اتصال USB 3.2 Gen 1 بهره می‌برد و در دو رنگ مشکی و قرمز با ظرفیت 1 و 2 ترابایتی عرضه شده است. HD770G ADATA یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای خرید هارد اکسترنال ضد ضربه 2 ترابایت است.

هارد اکسترنال ADATA HD710M Pro

این هارد اکسترنال از طراحی بسیار جذاب و مستحکمی بهره می‌برد. بدنه آن از یک پوشش سیلیکونی بسیار مقاوم ساخته شده است که در برابر سقوط از ارتفاع 1.5 متری دوام می‌آورد. ADATA HD710M Pro از گواهینامه رده نظامی و IP68 برای محافظت در برابر ضربات، شوک، نفوذ آب و گل و لای و شرایط محیطی کاملا نامساعد برخوردار است.

هارد اکسترنال ADATA HD710M Pro

این محصول قادر است تا 60 دقیقه در عمق 2 متری آب از اطلاعات ارزشمند شما محافظت کند. به لطف رابط اتصال پرسرعت USB 3.2 Gen 1، جابه‌جایی اطلاعات فوق‌العاده سریع انجام می‌شود. ابعاد 133.5 در 98.5 در 21.5 میلی‌متری و وزن 270 گرمی باعث می‌شود تا بتوان این هارد اکسترنال مقاوم را در هر شرایطی حمل کرد.

این هارد اکسترنال مقاوم در برابر ضربه و آب در رنگ‌بندی متنوع شامل زرد، مشکی، آبی و قرمز با ظرفیت 1، 2، 4 و 5 ترابایتی در دسترس کاربران قرار دارد.

سخن پایانی

هارد اکسترنال ضد ضربه و شوک از مقاومت چندین برابر بالاتر از هاردهای اکسترنال معمولی بهره می‌برند. مقاومت هارد اکسترنال در این مدل‌ها باعث می‌شود تا اطلاعات حساس شما در برابر حوادث مختلف سالم باقی بمانند.

هاردهای اکسترنال معمولی که از هیچ نوع ساختار حفاظتی بهره نمی‌برند عموما با کوچک‌ترین ضربه و سقوط از ارتفاع کم و یا در معرض آب و گرد و خاک قرار گرفتن، ممکن است آسیب‌های جدی ببینند.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید بهترین هارد اکسترنال 2021