آیا تمامی هاردهای اکسترنال به یک اندازه ضد آب و ضد ضربه هستند؟

امروزه اکثر هاردهای اکسترنال با عنوان ضد ضربه و ضد آب شناخته می شوند و مشتریان هنگام خرید با آرامش ذهنی محصولی را انتخاب می کنند که عنوان ضد آب و ضد ضربه آن را یدک می کشد. با این حال گستره وسیعی از مشخصه های فنی پشت این دو نام نهفته هستند.

یکی از مراجعی که استانداردهای معتبر قطعات الکترونیکی را منتشر می کند IEC است که برای مشخصه فنی محافظت استاندارد IEC 60529 را منشتر کرده است. در حال حاضر این استاندارد شامل محافظت در برابر گردوغبار و آب می باشد و با IPXX نشان داده می شود که هر کدام از X یک عدد را نشان می دهد. عدد اول محافظت در برابر گردوغبار و عدد دوم محافظت در برابر آب را نمایش می دهد.

برای ویژگی ضدغبار بودن گستره اعداد از 0 الی 6 را شامل می شود:

برای ویژگی ضدآب بودن گستره اعداد از 0 الی 8 را شامل می شود:

تعدادی از محصولات موجود در بازار با عنوان کلی و مبهم ضد آب و ضد ضربه ارائه می شوند که با توجه به مطالب بالا، مشتریان در هنگام خرید باید درباره این ویژگی ها بررسی بیشتری را انجام دهند.

آخرین محصول شرکت ADATA به نام HD710M با استاندارد IP68 سازگاری دارد. لذا برای ضد گرد و غبار بودن اطمینان حاصل می شود که محصول کاملا مقاوم است.

در مورد ضد آب بودن این سوال باید پرسیده شود که چه عمقی؟ تا چند دقیقه؟ تست های فنی برای این محصول نشان می دهد HD710M عمق 1.5 متری آب را تا 60 دقیقه تحمل کرده و بعد از خارج کردن، بدون هیچ گونه اختلالی در بالاترین سطح عمل نموده است.

با علم به این نکته کاربر می تواند با خیال راحت در هر شرایطی، در منزل و محیط کار، صحرا، جنگل، ساحل دریا و کوهستان نیز هارد اکسترنال HD710M را به همراه داشته باشد.