IP Rating یا میران مقاومت در برابر آب و گرد و غبار چیست ؟

امروزه دستگاه‌های الکتریکی زیادی در بازار وجود دارند که در مقابل نفوذ آب و یا گرد و غبار، مقاوم هستند. در مشخصات بسیاری از تلفن های همراه، SSD های اکسترنال، دوربین های فضای آزاد و … با عباراتی مانند استاندارد IP68 یا استاندراد IP67 روبرو می شویم. این دستگاه‌ها موفق به دریافت استانداری به نام IP Rating شده‌اند که میزان نفوذ ناپذیری آن‌ها را مشخص می‌کند. استاندارد IP Rating دستگاه‌های الکتریکی را در دسته بندی‌های متفاوت نظیر IP 68، IP 57، IPX7، IPX5 و … قرار می‌دهد. در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به استاندارد IP Rating داشته باشیم و تفاوت‌های موجود بین کلاس‌های مختلف را برای شما شرح دهیم.

چرا دستگاه‌های الکتریکی از برخورد با آب هراس دارند؟

آب از یون‌های مثبت و منفی تشکیل شده و در نتیجه، رسانای جریان برق است. بنابراین برخورد آب با مدارهای الکتریکی به سرعت منجر به اتصال کوتاه و از کار افتادن مدار می‌شود. حتی برخورد قطرات اندک آب با یک مدار می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سیگنال‌های الکتریکی و در نهایت کاهش چشمگیر عملکرد دستگاه می‌شود. حتی قرار گرفتن مدارها در محیطی مرطوب می‌تواند به زنگ زدگی و در نهایت، خراب شدن کامل آن منجر شود.

منظور از استاندارد IP Rating چیست؟

استاندارد IP Rating (کلمه IP مخفف عبارت Ingress protection به معنای جلوگیری از ورود است) که توسط سازمان IEC (International Electrotechnical Commission) برای سنجش میزان مقاومت بدنه دستگاه‌های الکتریکی در مقابل رطوبت و یا گرد و غبار شکل گرفته است. اعدادی که در ادامه کلمه IP بر روی دستگاه‌ها قرار می‌گیرند، هر کدام معنی و مفهوم خاصی دارند. عدد اول مقاومت بدنه در مقابل ورود جسم خارجی به داخل دستگاه را نشان می‌دهد. عدد دوم نیز نمایان‌گر مقاومت دستگاه در برابر ورود رطوبت است. در جدول پایین تمام توضیحات مربوط به دسته بندی‌های گوناگون استاندارد IP Rating نوشته شده است.

مقایسه ip rating مختلف

منظور از استاندارد IP68 بر روی دستگاه‌ها چیست؟

SE800 دارای استاندارد IP68

  • دستگاه در برخورد با ذرات شن آسیب نمی‌بیند
  • دستگاه در برابر ورود مورچه‌ها مقاوم است
  • گرد و غبار نمی‌تواند درگاه اتصال دستگاه را با مشکل مواجه سازد
  • دستگاه در برخورد با قطعات آب سالم می‌ماند
  • ریختن مایعاتی مانند چایی بر روی دستگاه مشکل ساز نخواهد بود
  • دستگاه در شرایط مرطوب و بارانی به خوبی کار می‌کند

آیا داشتن استاندارد IP68 برای مقاومت یک دستگاه در برابر گرد و غبار و رطوبت کافیست؟

استاندارد IP68 به طور کامل سلامت دستگاه در مجاورت با آب و گرد و غبار را تضمین نمی‌کند. دلیل این امر، تفاوت در شیوه‌های تست دستگاه‌هاست. محصولی که مورد آزمایش قرار می‌گیرد، به ترتیب مراحل برخورد قطره‌ای، برخورد اسپری وار، برخورد تحت فشار زیاد و غرق شدن را پشت سر می‌گذارد. به عنوان مثال، دستگاهی که موفق به کسب استاندارد IP68 می‌شود، قطعا به مدت یک ساعت زیر آب نگه داشته شده است. اما در طول این آزمایش دستگاه در معرض اسپری قطرات آب قرار نمی‌گیرد. همچنین برای دستگاه‌هایی با استاندارد IPx5 می‌توان گفت که دستگاه به مدت ۳ دقیقه تحت شرایط تعیین شده قرار گرفته است. اما تولید کنندگان به هیچ عنوان دستگاه را در شرایط غرق شدن آزمایش نکرده‌اند. نکته بعد این که آزمایش‌‌های IP با استفاده از آب خالص صورت می‌گیرد. در نتیجه در دنیای واقعی، نتایج ممکن است با آن چه که در آزمایشگاه اتفاق افتاده، تفاوت داشته باشد.

در زمان بروز مشکل چه کار کنیم؟

اگر به صورت اتفاقی آب شیرین، آب میوه، چایی و یا شیر بر روی دستگاه ریخت، به سرعت محافظ گرد و غبار دستگاه را بسته و آن را به آرامی با آب خالص شستشو دهید. پس از این کار، دستگاه را در یک محیط خشک و خنک قرار دهید.

توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان از سشوار برای خشک کردن سریع دستگاه استفاده نکنید. چرا که دمای بالای سشوار می‌تواند باعث تغییر شکل بدنه و همچنین اجزای داخلی دستگاه آسیب دیده شوند. در پایان به یاد داشته باشید که این آسیب شامل گارانتی تعویض نمی‌شود و شرکت سازنده از ارائه خدمات رایگان معذور است.