راهنمای خرید هارد اکسترنال با ظرفیت پایین

کاربرانی که به دنبال خرید هارد اکسترنال با ظرفیت پایین هستند، نیازمندی‌های خاصی دارند. این دسته از کاربران بهتر است قبل از خرید به یک سری از نکات توجه داشته باشند تا نسبت به هزینه پرداختی بهترین انتخاب را انجام بدهند.

در این مقاله نکاتی در خصوص خرید هارد اکسترنال ارزان و با ظرفیت پایین ارائه می‌شود که با کمک آنها می‌توانید به هدف خود برسید. هارد اکسترنال بهترین انتخاب برای جابه‌جایی اطلاعات حجیم محسوب می‌شود.

کاربرانی که قصد خرید هاردهای اکسترنال با ظرفیت پایین دارند، معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کاربرانی که به ظرفیت پایین و سرعت انتقال اطلاعات بالا نیاز دارند و کاربرانی که صرفا به دنبال یک هارد اکسترنال ارزان هستند.

رابط‌های اتصال

هاردهای اکسترنال فارغ از ظرفیت ذخیره‌سازی با رابط‌های اتصال متفاوتی در دسترس هستند. در واقع یکی از مهمترین تفاوت‌ها بین هارد اینترنال و اکسترنال به همین رابط‌های اتصال مربوط می‌شود.

هاردهای اینترنال صرفا با رابط اتصال ساتا در بازار عرضه شده‌اند. این در حالی است که هاردهای اکسترنال از رابط‌های اتصال متنوعی شامل USB، USB Type-C، eSATA، Firewire و تاندربولت بهره می‌برند.

تفاوت رابط‌های اتصال هارد اکسترنال

به غیر از تفاوت‌های ظاهری، هر کدام از این رابط‌ها سرعت خواندن و نوشتن متفاوتی را ارائه می‌دهند. اگر به دنبال بالاترین سرعت‌های جابه‌جایی اطلاعات هستید باید به سراغ هاردهای اکسترنالی بروید که از جدیدترین نسل USB و تاندربولت پشتیبانی می‌کنند. البته، سرعت چرخش هارد که به صورت RPM یا دور در دقیقه مشخص می‌شود نیز بر روی عملکرد هارد اکسترنال تاثیر می‌گذارد.

انواع هارد اکسترنال

هنگام خرید هارد اکسترنال با ظرفیت پایین باید به نوع کاربری خود نیز توجه داشته باشید. هارد اکسترنال در سه نوع 2.5 اینچی یا لپ‌تاپی، 3.5 اینچی یا رومیزی در بازار وجود دارد. هر کدام از این هاردهای اکسترنال مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

هارد اکسترنال 2.5 اینچی

هاردهای اکسترنال 2.5 اینچی رایج‌ترین نوع هارد اکسترنال ارزان قیمت است که معمولا در ظرفیت‌هایی پایین از 500 گیگابایت تا 2 ترابایت قابل تهیه هستند. این نوع از هاردها سرعت چرخش 5400 دور را ارائه می‌دهند و از این حیث سرعت خواندن و نوشتن پایین‌تری نسبت به یک هارد اکسترنال 3.5 اینچی دارند.

اما مزیت این نوع از هاردهای اکسترنال این است که نیازی به آداپتور برق ندارند. علاوه بر این، هاردهای اکسترنال 2.5 اینچی معمولا ابعاد کوچک‌تر، وزن سبک‌تر و قابلیت حمل بسیار بالایی را ارائه می‌دهند.

هارد اکسترنال 2.5 اینچی قابل حمل

کوچک شدن ابعاد در این هاردهای اکسترنال باعث می‌شود تا حافظه کش کوچک‌تر و ظرفیت ذخیره‌سازی محدودتر باشد. بنابراین، این نوع از هاردهای اکسترنال برای کاربرانی که دائما اطلاعات خود را جابه‌جا می‌کنند و نیازی به ظرفیت ذخیره‌سازی یا سرعت بالا نیاز ندارند، بهترین انتخاب است.

هارد اکسترنال 3.5 اینچی

این نوع از هاردهای اکسترنال دارای ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتری هستند و معمولا در ظرفیت‌های بالاتری عرضه می‌شوند. علاوه بر این، به لطف ابعاد بزرگ‌تر، سرعت چرخش دیسک در این هاردها بالاتر (7200 دور در دقیقه) است و در نتیجه سرعت خواندن و نوشتن بالاتری را ارائه می‌دهند.

هارد اکسترنال 3.5 اینچی رومیزی

از سوی دیگر، هاردهای اکسترنال 3.5 اینچی معمولا در ظرفیت‌های بالاتر از 2 ترابایت عرضه می‌شوند و برای کاربرانی که به ظرفیت ذخیره‌سازی بالا نیاز دارند، گزینه‌ای مقرون به‌ صرفه هستند.

ظرفیت ذخیره‌سازی

همان‌طور که گفته شد، هارد اکسترنال ظرفیت پایین معمولا به هاردهایی با ظرفیت کمتر از 1 ترابایت گفته می‌شود. عموما هاردهای اکسترنال ارزان قیمت در دو ظرفیت 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی قابل خرید هستند.

این نوع از هاردها برای ذخیره‌سازی حجم زیادی از فایل‌های صوتی و تصویری مناسب نیست. در واقع کاربران از این هاردهای اکسترنال صرفا برای جابه‌جایی اطلاعات تحقیق، پروژه‌ها و یا انتقال محدود فیلم، بازی و موسیقی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : بهترین هاردهای اکسترنال ای دیتا با ظرفیت بالای 1 ترابایت

کدام را انتخاب کنیم؟

هر کدام از این هاردهای اکسترنال با ظرفیت‌های ذخیره‌سازی، رابط‌های اتصال و طراحی ظاهری متفاوتی قابل خرید هستند. هر کاربر باید با توجه به نوع کاربری، ویژگی‌های مدنظر و حجم اطلاعاتی که قصد جابه‌جایی آنها را دارد، بهترین گزینه را انتخاب نماید.

هاردهای اکسترنال 2.5 اینچی یا لپ‌تاپی برای کاربرانی که به ظرفیت ذخیره‌سازی پایین، سرعت جابه‌جایی معمولی و قابلیت حمل بسیار عالی نیاز دارند، انتخاب مناسبی است. این نوع هاردها نیازی به منبع برق ندارند و معمولا برق خود را از پورت USB کامپیوتر یا لپ‌تاپ تامین می‌کنند.

برای کاربرانی که ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتر، سرعت بهتر و ظاهری زیباتر از اهمیت بالاتری برایشان برخوردار است، هارد اکسترنال 3.5 اینچی گزینه بهتری خواهد بود. البته خوب است بدانید که این روزها پیدا کردن ظرفیت پایین در بین هاردهای اکسترنال 3.5 اینچی کار چندان آسانی نیست!

هاردهای اکسترنال از نوع SSD برای کاربرانی که به دنبال حداکثر سرعت جابه‌جایی اطلاعات هستند، بهترین انتخاب است. این نوع هاردها به خصوص در برابر ضربات و مشکلات رایجی که در استفاده از هاردهای اکسترنال پیش‌ می‌آید، مقاومت بالاتری دارند. ابعاد کوچک و وزن بسیار کم از دیگر مزایای این نوع هاردها محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید بهترین هارد اکسترنال 2021

معرفی چند هارد اکسترنال با ظرفیت پایین

بهترین انتخاب برای کاربرانی که به دنبال هاردهای اکسترنال با ظرفیت پایین هستند، ظرفیت 500 گیگابایتی است. این هاردها قیمت ارزانی دارند و در عین حال، ظرفیت ذخیره‌سازی مناسبی را برای جابه‌جایی اطلاعات در دسترس کاربر قرار می‌دهند.

هارد دیسک ای‌دیتا مدل AE800

هارد دیسک ای‌دیتا مدل AE800 از جمله گزینه‌های جذابی است که می‌توانید تهیه کنید. این هارد اکسترنال با ظرفیت 500 گیگابایتی عرضه شده است و طراحی زیبایی دارد. AE800 از رابط‌ اتصال USB 3.0 و وای‌فای پشتیبانی می‌کند. بدین ترتیب کاربر قابلیت اتصال سیمی و بی‌سیم هارد اکسترنال به لپ‌تاپ، کامپیوتر، تبلت و حتی گوشی هوشمندش را دارد.

هارد اکسترنال و پاور بانک ای‌دیتا مدل

اما نکته جذاب در خصوص این هارد اکسترنال، باتری لیتیوم پلیمری داخلی آن است. این باتری از ظرفیت 5200 میلی‌آمپری بهره می‌برد و قابلیت شارژ گوشی هوشمند و تبلت را دارد.

هارد اکسترنال ای‌دیتا مدل HV610

هارد اکسترنال ای‌دیتا مدل HV610

این هارد اکسترنال از طراحی بسیار زیبا با رنگ‌بندی مناسب برای خانم‌ها بهره می‌برد. هارد اکسترنال ADATA HV610 از رابط اتصال USB 3.0 پشتیبانی می‌کند و فقط 165 گرم وزن دارد. علاوه بر این، طراحی هوشمندانه این هارد اکسترنال باعث می‌شود تا کابل دیتا همواره بر روی هارد قرار داشته باشد و به صورت ناخواسته آن را فراموش نکنید.

و اما اگر اس‌اس‌دی اکسترنال احتیاج دارید

اس‌اس‌دی اکسترنال ای‌دیتا مدل SE900G

اما به آن دسته از کاربرانی که بودجه بیشتری دارند و به حداکثر سرعت و امنیت اطلاعات نیاز دارند، این اس‌اس‌دی اکسترنال SE900G را پیشنهاد می‌کنیم. این اس‌اس‌دی اکسترنال از طراحی بسیار زیبا با نورپردازی RGB برخوردار است.

اس‌اس‌دی اکسترنال ای‌دیتا مدل SE900G

پورت USB Type-C تعبیه شده بر روی این هارد اکسترنال، از استاندارد USB 3.2 Gen 2×2 پشتیبانی می‌کند. این اس‌اس‌دی اکسترنال حداکثر سرعت خواندن و نوشتن 2000 مگابایت بر ثانیه‌ای را ارائه می‌دهد که برای جابه‌جایی سریع اطلاعات فوق‌العاده است.

سخن پایانی

چه برای آرشیو کردن اطلاعات و چه برای جابه‌جایی سریع آنها، هارد اکسترنال یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌ها است. هاردهای اکسترنال با توجه به نوع کاربری و ظرفیت مورد نظر در انواع مختلفی عرضه شده‌اند. در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکاتی که بهتر است قبل از خرید یک هارد اکسترنال با ظرفیت پایین بدانید، اشاره کنیم.

هارد اکسترنال 500 گیگابایتی و ارزان قیمت برای کاربرانی که صرفا به جابه‌جایی اطلاعات پروژه، تحقیقات یا فایل‌های شخصی نیاز دارند، بهترین گزینه‌ است. کاربرانی که به سرعت و امنیت بالاتری نیاز دارند می‌توانند از اس‌اس‌دی‌های اکسترنال بجای‌هارد های اکسترنال استفاده کنند.