بهترین هارد اکسترنال برای گوشی ( آیفون و اندروید)

احتمالا شما هم بارها با کمبود فضای ذخیره سازی در گوشی موبایل خود مواجه شده‌اید. این روزها به دلایل مختلف، فضای گوشی‌های موبایل به سرعت پر شده و دیگر جوابگوی نیازهای شما نخواهد بود. از مهمترین این دلایل می‌توان به افزایش کیفیت دوربین‌های موبایل، وجود اپلیکیشن‌های سنگین مثل نقشه‌ها، سادگی بازنشر تصاویر و ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی و دانلود آن‌ها اشاره کرد.

اما آیا خرید یک گوشی جدید با حافظه بیشتر می‌تواند راه حل مناسبی باشد؟

واضح است که این کار هزینه زیادی برای شما خواهد داشت و منطقی نیست که صرفا به دلیل نیاز به فضای بیشتر، بخواهید گوشی خود را عوض کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای بهره مندی از حافظه بیشتر، استفاده از هاردهای اکسترنال است. یک هارد اکسترنال برای گوشی موبایل خود تهیه کنید و با خیال راحت عکس برداری کنید، فیلم‌های جدید را دانلود کنید و دیگر نگران پر شدن حافظه آن نباشید. زیرا با اتصال هارد اکسترنال به گوشی در عرض چند دقیقه می‌توانید اطلاعات را انتقال دهید و نگذارید که فضای گوشی شما مملو از تصاویر و فیلم‌های آرشیوی شود.

آیا هارد اکسترنال مخصوص گوشی موبایل وجود دارد؟

ممکن است این سوال در ذهن شما هم باشد که آیا هارد اکسترنال به گوشی وصل می‌شود؟ باید گفت بله! شما می‌توانید یک هارد اکسترنال را به گوشی خود متصل کنید. همچنین احتمالا هنگام گشت و گذار در اینترنت، عبارت “هارد اکسترنال مخصوص گوشی موبایل” را در بنرهای تبلیغاتی دیده باشید.

اما واقعیت این است که هارد اکسترنال مخصوص گوشی موبایل وجود ندارد و اکثر هاردهای اکسترنال برای گوشی نیز قابل استفاده هستند. اما نکته‌ای که وجود دارد، قابلیت پشتیبانی گوشی شما از هارد یا حافظه‌های ذخیره سازی است که در ادامه برای گوشی‌های اندروید و آیفون بصورت جداگانه بررسی می‌کنیم:

اتصال هارد اکسترنال به آیفون

هارد اکسترنال برای اندروید

گوشی‌های اندرویدی که از فناوری OTG بهره می‌برند، قابلیت اتصال هارد یا فلش را نیز دارند. در حال حاضر تمام گوشی‌های هوشمندی که بازار عرضه می‌شوند از OTG پشتیبانی می‌کنند، اما اگر چند سال پیش گوشی خود را خریداری کردید، بهتر است به صفحه مشخصات محصول در سایت‌های مرجع مراجعه کنید و از این موضوع مطلع شوید. البته بهره مندی از فناوری OTG شرط لازم برای اتصال هارد اکسترنال است اما کافی نیست. در ادامه نحوه اتصال هارد اکسترنال به گوشی اندروید را می‌بینید.

نحوه اتصال هارد اکسترنال به گوشی اندرویدی

برای اتصال هارد اکسترنال به گوشی اندرویدی باید دو موضوع را مدنظر داشته باشید:

  1. فراهم کردن برق مورد نیاز برای هارد اکسترنال

درایو های اکسترنال برخلاف فلش مموری‌ها نیاز به برق زیادی برای راه اندازی دارند، مخصوصا درایو های HDD که بصورت مکانیکی کار می‌کنند. بعضی از هاردهای اکسترنال با آداپتور همراه هستند که در این صورت با اتصال مستقیم به برق دیگر مشکل تامین برق نخواهید داشت.

اما برق درایو های رایجی که دارای آداپتور نیستند را باید از روش‌های دیگری مثل پاوربانک تامین کرد. برای این کار باید یک کابل از هارددیسک یا SSD به پاوربانک وصل کنید و یک کابل دیگر را از دستگاه ذخیره‌ساز به گوشی خود متصل کنید. البته برای اتصال هارد به پاوربانک باید یک کابل دیگر مانند آنچه همراه هارد اکسترنال وجود دارد (معروف به کابل USB-Y) تهیه کنید. با این کار هارد اکسترنال به گوشی اندرویدی شما متصل می‌شود.

موضوع تامین برق هارد به مولفه‌های مختلفی از جمله نوع هارد و ظرفیت آن بستگی دارد. در واقع بطور میانگین گوشی‌هایی که باتری با ظرفیت بالاتر از 2000 میلی آمپر دارند، می‌توانند برق هارد را تامین کنند و نیازی به پاوربانک نخواهید داشت. با این حال با توجه به تفاوت انواع هاردها توصیه می‌کنیم از پاوربانک برای تامین برق این دستگاهها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : اتصال هارد اکسترنال به تلفن همراه و تبلت
  1. فرمت هارد و گوشی‌های اندرویدی

مشکل دیگری که وجود دارد، عدم تطابق فرمت هاردهای اکسترنال با گوشی‌های اندرویدی است. همانطور که می‌دانید فلش مموری‌ها به راحتی به گوشی‌های اندرویدی متصل می‌شوند، اما هاردها به این صورت نیستند.

فرمتی که گوشی‌های اندرویدی از آن پشتیبانی می‌کنند FAT32 بوده، اما فرمت هاردهای اکسترنال ویندوزی NTFS است، بنابراین قبل از اتصال آن‌ها نیاز دارید تا فرمت هارد را تغییر دهید. می‌توانید فرمت هارد را روی FAT32 قرار دهید، اما به دلیل قدیمی بودن این فرمت، توصیه می‌کنیم از فرمت exFAT استفاده کنید. این فرمت آپدیت شده FAT32 بوده بنابراین سرعت و امنیت بالاتری را ارائه داده و در گوشی‌های اندرویدی نیز پشتیبانی می‌شود.

اگر می‌خواهید از هارد خود دوباره بر روی کامپیوتر استفاده کنید، به عنوان روش جایگزین برای تغییر فرمت، می‌توانید از روش‌های نرم افزاری نیز استفاده کنید. به عنوان مثال با نصب نرم افزار Solid Explorer Pro و افزونه OTG آن می‌توانید هارد را بدون تغییر فرمت به گوشی اندرویدی خود متصل کنید. اما دقت کنید که استفاده از نرم افزارها برای تمام هاردها امکان پذیر نیست و این مورد را باید روی هارد و گوشی خود بررسی کنید.

اتصال هارد اکسترنال به گوشی اندرویدی

هارد اکسترنال برای آیفون

برای وصل کردن هارد اکسترنال به گوشی آیفون باید نسخه iOS گوشی شما 13 یا بالاتر باشد، زیرا شرکت اپل با انتشار iOS 13 قابلیت پشتیبانی از هاردهای اکسترنال را نیز به گوشی‌های آیفون اضافه کرد. برای اطلاع از نسخه iOS گوشی آیفون باید مراحل زیر را طی کنید:

وارد قسمت تنظیمات یا Setting شوید.

روی General کلیک کنید.

در قسمت About می‌توانید نسخه iOS را مشاهده کنید.

بعد از اطلاع از این موضوع به راحتی می‌توانید هارد اکسترنال را به گوشی آیفون خود متصل کنید. تنها موردی که ممکن است مانع از این اتصال شود، تفاوت کانکتور گوشی و هارد است. با تهیه یک هاب USB، ابتدا هارد را به هاب متصل کرده و سپس آیفون یا آیپد را از طریق کابل Lightning یا USB-C به هاب وصل کنید. پس از این کار، احتمالا علامت اتصال هارد روی گوشی را خواهید دید.اتصال هارد اکسترنال به گوشی آیفون

بهترین هارد اکسترنال برای گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

در ادامه قصد داریم 5 نمونه از بهترین هاردهای اکسترنال برای گوشی‌های اندروید و آیفون را معرفی کنیم. هاردهای معرفی شده همگی با گارانتی آونگ به بازار عرضه شده اند.

1. هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD720

هارداکسترنال ADATA HD720

یکی از جمع و جورترین هاردهای اکسترنال موجود در بازار که قابلیت حمل فوق العاده‌ای دارد. هارد اکسترنال HD720 به اندازه گوشی شماست و به راحتی می‌توانید آن را جابه جا کنید. بهره مندی از USB 3.0، ظرفیت تا 2 ترابایت و قیمت مناسب، مدل HD720 را به یک انتخاب ایده‌آل برای اتصال به تلفن همراه تبدیل کرده است.

2. هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro

هارد دیسک اکسترنال ضد ضربه، ضد آب و ضد گردوغبار HD710M Pro ای‌دیتا

هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro با تنها 270 گرم وزن و 2 میلی متر ضخامت، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اتصال به گوشی همراه شماست. برند معتبر ای دیتا به همراه ویژگی‌های جذابی مانند پشتیبانی از USB 3.1، بدنه سه لایه و مستحکم و بهره مندی از گواهینامه IP68 برای جلوگیری از ورود آب و گرد و غبار می‌تواند خیال شما را از بابت امنیت فایل‌های تلفن همراه تان راحت کند.

3. هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD680

هارد اکسترنال HD680 یک هارد با سابقه و پرطرفدار که احتمالا خیلی از شما با آن آشنا هستید. این هارد با طراحی ساده و ابعاد کوچک خود، می‌تواند در هر مکانی حتی هنگام مسافرت کنار شما باشد و از آن کمک بگیرید. استفاده از USB 3.1 و دوام بالای این محصول، مهمترین ویژگی آن است.

4. هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD770G

هارد مدل adatahd770

هارد اکسترنال HD770G یکی دیگر از محصولات پرطرفدار ای دیتا که با ظاهر منحصر بفرد خود توجه زیادی را جلب می‌کند. بهره مندی از نورهای RGB به  زیباترین شکل، مهمترین وجه تمایز این هارد اکسترنال از رقباست. همچنین استفاده از USB 3.1، ویژگیهای ضدآب و ضد شوک تکمیل کننده قابلیت‌های این هارد هستند.

5. هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD330

هارد‌اکسترنال HD330 در چند رنگ

از کوچک ترین هاردهای اکسترنال ای دیتا که با ظاهر ساده و شیک، قابلیت حمل بالایی دارد. هارد اکسترنال HD330 بدنه مستحکمی دارد بنابراین با امنیت خاطر بیشتری می‌توانید آن را جابجا کنید. استفاده از USB 3.1 و برند معتبر ای دیتا از مزایای این هارد سبک هستند.