نحوه اتصال هارد اکسترنال به گوشی و تبلت

گوشی هوشمند اندرویدی شما قابلیت شناسایی و خواندن اطلاعات ذخیره شده در فلش مموری‌های USB و حتی کارت‌های حافظه از نوع SD را ارائه می‌کند، به همین دلیل برای اتصال هاردهای اکسترنال به گوشی نیز مشکلی وجود نخواهد داشت. البته در این زمینه باید از ابزارهای مناسب استفاده کنید و همچنین چند نکته را مدنظر قرار دهید. در این مطلب، راهنمای گام‌به‌گام و کامل نحوه اتصال هارد اکسترنال به تبلت و گوشی هوشمند را ارائه کرده‌ایم.

خوشبختانه با استفاده از یک کابل تبدیل نه چندان گران‌قیمت، هر کاربر به‌راحتی می‌تواند فلش مموری USB یا کارت‌خوان را به‌صورت مستقیم به گوشی هوشمند یا تبلت خود متصل کند. در این مطلب می‌توانید نحوه انجام این کار را به‌طور کامل بیاموزید. همچنین اگر از یک گوشی اندرویدی جدید با رابط اتصال USB Type-C بهره می‌برید، کارتان حتی آسان‌تر هم خواهد بود.

در مقاله زیر می توانید اطلاعات بیشتری در مورد انتخاب هارد اکسترنال برای گوشی کسب کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین هارد اکسترنال برای گوشی ( آیفون و اندروید)

آیا اندروید توانایی خواندن فایل سیستم NTFS را دارد؟

اگر یک فلش مموری USB که با فایل سیستم NTFS فرمت شده است را به لپ‌تاپتان وصل کنید، شما فقط اجازه مشاهده یا خواندن فایل‌های ذخیره شده بر روی آن را خواهید داشت. اما سیستم عامل اندروید هنوز به‌صورت بومی یا Native قابلیت خواندن یا نوشتن در فایل سیستم NTFS را ارائه نمی‌دهد. به همین منظور با استفاده از چند تغییر ساده باید این قابلیت را به اندروید اضافه کنید. این تغییرات در ادامه توضیح داده می‌شود. از سوی دیگر، امروزه اکثر حافظه‌های SD و فلش مموری‌های USB به‌صورت پیش‌فرض با فایل سیستم FAT32 عرضه می‌شوند.

چه فایل سیستمی توسط اندروید خوانده می‌شود؟

اندروید به‌صورت پیش‌فرض از فایل سیستم NTFS پشتیبانی نمی‌کند و اگر کارت حافظه SD یا فلش مموری USB شما با این فایل سیستم فرمت شده باشد طبیعتا توسط گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی شما شناسایی نخواهد شد.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید در مورد سیستم فایل NTFS بدانید
سیستم عامل اندروید از فایل سیستم‌های FAT32، Ext3 و Ext4 پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، اکثر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی جدید نیز از فایل سیستم exFAT پشتیبانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید : بهترین فرمت برای هاردهای اکسترنال چیست؟

نحوه اتصال هارد اکسترنال به تبلت و گوشی

اتصال هارد اکسترنال به گوشی با استفاده از OTG

به‌لطف فناوری OTG که برگرفته از سرواژگان USB On-The-Go است، دستگاه اندرویدی شما، قدرتمندتر از چیزی است که فکر می‌کنید! این فناوری امکان اتصال سایر دستگاه‌های مجهز به رابط اتصال USB به گوشی گوشی هوشمند یا تبلت را میسر می‌کند و بدین منظور فقط کافیست یک کابل تبدیل ارزان‌قیمت بخرید و آن را به پورت شارژ گوشی یا تبلت خود وصل کنید.

بدین ترتیب، توانمندی‌های دستگاه شما تا حد غیرقابل تصور افزایش می‌یابد. البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، عدم پشتیبانی از فناوری OTG توسط تمام گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌های اندرویدی است.

در ادامه کمی بیشتر در خصوص این فناوری توضیح می‌دهیم تا درک بهتری نسبت به آن پیدا کنید.

USB OTG چیست؟

USB OTG در واقع یک استاندارد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که به شما اجازه می‌دهد یک دستگاه با رابط اتصال یو‌اس‌بی را به گوشی هوشمند یا تبلت خود متصل کنید. بدین منظور، گوشی یا تبلت شما باید از پورت USB Type-C یا microUSB برخوردار باشد که طبیعتا تمامی آنها به‌هرحال از یکی از این دو نوع پورت بهره می‌برند.

تقریبا هر دستگاه جانبی از ماوس، کیبورد و دسته بازی تا هدست و هر چیزی که فکرش را بکنید با استفاده از این فناوری قابلیت اتصال به گوشی یا تبلت را خواهد داشت. شما حتی این قابلیت را دارید که یک دستگاه دوم را با استفاده نمایشگر گوشی یا تبلتتان کنترل کنید!

بیشتر بخوانید : پارتیشن بندی هارد اکسترنال بدون نیاز به نرم افزار

سازگاری دستگاه با USB OTG

برای اتصال هارد اکسترنال یا فلش مموری USB به گوشی یا تبلت اندرویدی خود، باید مطمئن باشید که دستگاه شما از فناوری OTG پشتیبانی می‌کند. این اطلاعات معمولا بر روی جعبه دستگاه، وب‌سایت سازنده و یا بسیاری از سایت‌های خبری قابل مشاهده هستند. خوشبختانه تمام گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های جدید از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

با اتصال یک دستگاه جانبی با استفاده از فناوری OTG، پورت USB گوشی یا تبلت تبدیل به یک یواس‌بی هاست (USB Host) یا میزبان می‌شود که قابلیت کنترل کامل دستگاه متصل شده را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. بدین ترتیب، شما می‌توانید بر روی دستگاه‌هایی مانند سازهای موسیقی نیز کنترل کامل داشته باشید.

بیشتر بخوانید : چگونه روی هارد اکسترنال پسوورد بگذاریم؟

تامین برق برای اتصال هارد اکسترنال ظرفیت بالا به گوشی و تبلت

زمانی که یک هارد اکسترنال را به لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی خود وصل می‌کنید، هارد دیسک برق مورد نیاز خود را از کامپیوتر تامین می‌کند. همین موضوع در خصوص گوشی هوشمند یا تبلت اندروید شما نیز صادق است. اما نکته اینجاست که اکثر گوشی‌های هوشمند قابلیت ارائه انرژی برق در حد و اندازه یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر را ندارند و این موضوع می‌تواند اتصال هارد اکسترنال با ظرفیت بالا را با مشکل مواجه کند.

اکثر گوشی‌های هوشمند تنها قادرند 0.5 آمپر برق را در اختیار یک دستگاه جانبی قرار دهند. بنابراین، اگر هارد دیسک اکسترنال شما به جریان برق بیشتری از این مقدار نیاز دارد، اتصال انجام نشده و هارد توسط گوشی شناسایی نمی‌شود.

هارد دیسک‌ها معمولا برای شروع کار به برق بیشتری نیاز دارند. علت آن است که موتور الکتریکی موجود در تمامی هارد دیسک‌ها، برای شروع چرخش به انرژی بیشتری نیاز دارد.

اگر امکان اتصال هارد اکسترنال 1 ترابایتی به گوشی یا تبلت اندرویدی‌تان را ندارید و از سالم بودن هر دو دستگاه اطمینان دارید، طبیعتا مشکل در خصوص عدم تامین برق مورد نیاز هارد دیسک است.

شما می‌توانید با اضافه کردن یک منبع برق اضافی، این مشکل را به‌راحتی حل کنید. فقط کافیست یک کابل تبدیل با قابلیت اتصال دو دستگاه USB را تهیه کنید که امکان اتصال هارد اکسترنال و پاور بانک به تبلت و گوشی هوشمند را به‌طور همزمان میسر کند. با این کار، شما هیچ مشکلی در اتصال هارد اکسترنال به تبلت و گوشی نخواهید داشت. توجه داشته باشید که ابتدا باید پاور بانک را به گوشی یا تبلت متصل کنید و سپس برای اتصال هارد اکسترنال یا دستگاه‌های دیگر اقدام کنید.

تامین برق با پورت USB Type-C چگونه است؟

بسیاری از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی به درگاه یو‌اس‌بی از نوع جدیدتر Type-C مجهز هستند و از آن برای شارژ و جابه‌جایی اطلاعات بین گوشی/تبلت و کامپیوترهای شخصی استفاده می‌شود. اگر دستگاه شما هم از این پورت بهره می‌برد، کار آسان‌تری در پیش دارید. فقط کافیست موارد زیر را تهیه کنید:

  • یک کابل تبدیل نری USB Type-C به مادگی USB Type-A
  •  یک فلش مموری مجهز به رابط اتصال USB Type-C

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید در مورد USB Type C بدانید
توجه داشته باشید که کابل تبدیل به شما اجازه استفاده از فلش‌ مموری‌های قدیمی را می‌دهد و اگر قصد استفاده از یک فلش مموری مجهز به رابط یواس‌بی از نوع C را داشته باشید، کافیست آن را مستقیما به پورت USB گوشی خود متصل و با استفاده از فایل منیجر گوشی اطلاعات موجود درون آن را مشاهده کنید.

نحوه اتصال با استفاده از کابل USB OTG

1) هارد اکسترنال خود را به قسمت مادگی USB کابل/تبدیل OTG وصل کنید.

2) کابل/تبدیل OTG را به پورت USB گوشی یا تبلت وصل کنید.

3) بر روی نمایشگر گوشی، انگشت خود را از بالا به پایین بکشید تا به بخش نوتیفیکیشن‌ها دسترسی پیدا کنید. البته ممکن است رابط کاربری گوشی شما، به‌صورت خودکار فایل منیجر را در دسترستان قرار دهد.

4) با استفاده از فایل منیجر می‌توانید فایل‌های موجود درون هارد یا فلش مموری را مشاهده و یا آنها را به حافظه داخلی گوشی کپی کنید. بدین منظور گام‌های 5 تا 9 را دنبال کنید.

5) بر روی Internal Storage لمس کنید تا فایل‌های ذخیره شده درون هارد یا فلش مموری به شما نمایش داده شود.

6) فایلی که مایل به کپی کردن آن هستید را با نگه داشتن انگشت بر روی آن، انتخاب کنید.

7) بر روی دکمه‌ای که با سه نقطه مشخص شده است، لمس کنید.

8) گزینه Copy را انتخاب کنید.

9) اکنون با رفتن به مقصد موردنظر در حافظه داخلی گوشی یا تبلت و لمس بر روی دکمه Done، می‌توانید فایل را Paste کنید.

در این کار هاب USB-C برند دی لینک دارای 9 پورت متنوع با قابلیت هایی بیشتر از یاری رسانی میتواند همراهتان باشد.

بیشتر بخوانید : چرا تمام هاردهای اکسترنال برای تلویزیون مناسب نیستند

افزایش فضای ذخیره‌سازی گوشی با هارد اکسترنال

اگر گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدیتان از کارت‌های حافظه پشتیبانی نمی‌کند، با استفاده از یک هارد اکسترنال به‌آسانی و کاملا موثر می‌توانید حافظه داخلی دستگاه را افزایش دهید. نکته مهمی که باید قبل از خرید هارد اکسترنال به‌خاطر داشته باشید این است که هاردهای اکسترنال همیشه نمی‌توانند به گوشی یا تبلت شما متصل باشند (برخلاف کارت‌های حافظه microSD)، بنابراین، نمی‌توان از آنها برای نصب اپلیکیشن‌ها یا بازی‌ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید بهترین هارد اکسترنال 2021
اما اگر قصد ذخیره‌سازی انبوهی از فایل‌های موسیقی، عکس، ویدیو، اسناد و فایل‌های شخصی را داشته باشید با همراه داشتن یک کابل/تبدیل OTG و فلش مموری USB یا هارد اکسترنال پرتابل، به‌راحتی می‌توانید در هر لحظه به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید.