آموزش وصل کردن هدست به کامپیوتر، گوشی، PS4 و ایکس باکس

وصل کردن هدست به کامپیوتر، کنسول و سایر دستگاه‌ها همیشه سوالاتی را به همراه دارد. خیلی از کاربران شیوه درست اتصال هدست به این دستگاه‌ها را نمی‌دانند.

اتصال اشتباه سوکت‌های هدست به پورت‌هایی که مخصوص آنها ساخته نشده ممکن است هم به هدست و هم به دستگاه آسیب وارد کند. البته به دلیل ولتاژ کنترل شده هدست‌ها، مشکلاتی مثل سوختن هدست به ندرت پیش می‌آید.

با این وجود باید روش درست وصل کردن هدست به دستگاه‌های مختلف را بدانید. سوکت‌های هدست‌ها در دو مدل USB و جک 3.5 میلی‌متری ساخته می‌شوند و باید فقط به پورت‌هایی وصل شوند که مخصوص این سوکت‌ها تعبیه شده.

در این مقاله قصد داریم به تمام سوالاتی که درباره وصل کردن هدست به کامپیوتر، گوشی و کنسول دارید پاسخ دهیم و نکاتی درباره تنظیمات هدست در ویندوز 10 بیان کنیم. همراه ما باشید.

چگونه هدست را به کامپیوتر وصل کنیم؟

گوش دادن به موسیقی، پادکست یا تماشای فیلم با هدست جذاب‌تر است. اما اینکه هدست را چطور به کامپیوتر متصل کنیم جزو مشکلاتی‌ست که ممکن است با آن مواجه شوید.

پورت‌های زیادی پشت و جلوی کیس کامپیوتر وجود دارد و به همین دلیل ممکن است در اتصال سوکت هدست به پورت‌های کامپیوتر دچار اشتباه شوید.

اولین قدم برای وصل کردن هدست به کامپیوتر این است که بررسی کنید هدست شما دارای سوکت USB است یا خیر. اگر هدست شما سوکت USB داشته باشد می‌توانید آن را به پورت USB کامپیوتر وصل کنید و به همین راحتی هدست به کامپیوتر متصل شود.

چگونه هدست را به کامپیوتر وصل کنیم

در صورتی که هدست شما دارای جک صدا (جک3.5 میلی‌متری یا همان AUX) است، باید آن را به پورت صدای موجود پشت یا جلوی کامپیوتر متصل کنید.

پورت صدایی که پشت کامپیوتر وجود دارد دو نوع است: یکی برای ورودی صدا و دیگری برای خروجی صدا. برای وصل کردن هدستی که AUX دارد به کامپیوتر، باید آن را به ورودی صدا متصل کنید.

در برخی از موارد، هدست شما ممکن است دارای هر دو سوکت USB و AUX باشد. در این صورت، می‌توانید هر یک از این پورت‌ها را به کامپیوتر وصل کنید، و به دلیل اینکه برخی از کامپیوترها دارای پورت USB بیشتری هستند، ممکن است بخواهید از پورت USB استفاده کنید.

هدست‌هایی که هم سوکت USB دارند و هم AUX از سوکت USB اغلب برای برق‌رسانی به چراغ‌های LED روی هدست استفاده می‌کنند. در واقع سوکت USB در انتقال صدای این هدست‌ها تاثیری ندارد.

بعد از وصل کردن هدست به کامپیوتر، باید به تنظیمات صوتی ویندوز بروید تا بتوانید هدست را به عنوان دستگاه پخش صوتی معرفی کنید.

اکثر هدست‌ها اتو درایور هستند و به صورت خودکار پس از اتصال سوکت به پورت کامپیوتر فعال می‌شوند و نیازی به تنظیمات جداگانه ندارید.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید هدست خوب با قیمت مناسب (میکروفون دار)

وصل کردن هدست به PS4 چگونه است؟

اگر می‌خواهید با صدای بلند بازی‌های کنسول خود را انجام دهید حتما به هدست قدرتمند نیاز دارید. خوشبختنه کنسول PlayStation 4 یا PS4 پورت‌هایی برای اتصال هدست دارد که شنیدن صدای بازی را راحت‌تر می‌کند.

در اولین قدم برای وصل کردن هدست به PS4 باید نگاه کنید که هدست شما با این کنسول بازی سازگاری دارد یا خیر. بیشتر هدست‌ها با سوکت‌هایی ساخته می‌شوند که با این کنسول سازگاری دارند.

اما بهتر است قبل از خرید هدست، حتما مطمئن شوید که هدست شما برای کار با PS4 مشکلی نخواهد داشت.

بعد از اطمینان از سازگاری هدست با PS4، باید هدست را به دسته بازی PS4 وصل کنید. برای این کار، سوکت AUX هدست را به پورت جک 3.5 میلی‌متری روی دسته بازی متصل کنید.

پس از وصل کردن هدست به دسته بازی PS4، باید به تنظیمات کنسول رفته و ورودی صوتی را برای هدست تنظیم کنید.

برای این کار، باید به منوی تنظیمات PS4 رفته و در بخش «تنظیمات دستگاه»، بخش «صدا و دستگاه‌های خروجی» را انتخاب کنید.

در این قسمت، باید «خروجی صوتی» کنسول را به «هدست» تغییر دهید. همچنین، برای ارتباط صوتی با هم‌تیمی‌های خود، می‌توانید میکروفون هدست را هم فعال کنید و ورودی صوتی را برای میکروفون تنظیم کنید.

بعد از انجام این مراحل، هدست شما به PS4 متصل شده است و شما می‌توانید از آن برای شنیدن صداها و برقراری مکالمه با هم‌تیمی‌های خود استفاده کنید.

چگونه هدست را به PS4 وصل کنیم؟

همچنین اگر هدست شما دارای بلوتوث است، می‌توانید آن را از طریق بلوتوث به کنسول خود متصل کنید. برای این کار باید به تنظیمات بلوتوث PS4 بروید و هدست را به کنسول وصل کنید.

چگونه هدست را به گوشی وصل کنیم؟

تقریبا همه می‌توانند به راحتی هدست را به گوشی موبایل متصل کنند. اما ممکن است به دلیل نوع گوشی یا مدل خاص هدست این کار با سختی‌هایی همراه باشد.

مشکل اصلی زمانی به وجود می‌آید که بخواهید هدست بلوتوث را به گوشی متصل کنید و این کار برای هدست‌های نیمه‌حرفه‌ای یا گوشی‌های مدل قدیمی به سختی انجام می‌شود.

اما به طور کلی برای وصل کردن هدست به گوشی موبایل باید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید.

روش اول: وصل کردن هدست از طریق کابل AUX

اگر هدست سیمی دارید باید مطمئن شوید که جک 3.5 میلی‌متری یا همان AUX به عنوان سوکت اصلی هدست روی آن وجود داشته باشد.

با اتصال این سوکت به پورت AUX گوشی به راحتی می‌توانید هدست را به موبایل متصل کنید. این روش نیازی به نصب و راه‌اندازی هدست ندارد و لازم نیست هیچ تنظیمات دیگری انجام دهید.

روش دوم: وصل کردن هدست از طریق بلوتوث

اگر هدست شما از نوع بی‌سیم یا بلوتوث باشد، مراحل کار کمی طولانی‌تر می‌شود. در گام اول بلوتوث هدست و گوشی خود را روشن کند.

حالا در موبایل خود به قسمت تنظیمات بلوتوث رفته و جستجوی دستگاه‌های مختلف را انجام دهید. وقتی نام هدست خود را در دستگاه‌های جستجو شده پیدا کردید روی آن اشاره کنید تا هدست شما به موبایل متصل شود.

نکته مهم این است که پس از یکبار وصل کردن هدست به موبایل، در دفعات بعد دیگر نیازی نیست تمام این مراحل را طی کنید و هدست به طور خودکار به بلوتوث موبایل وصل می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که برخی از هدست‌ها برای وصل شدن به موبایل یک رمز ورود می‌خواهند. در 90 درصد مواقع رمزی که برای هدست‌ها در نظر گرفته شده به صورت «0000» است.

چگونه میکروفون هدست را فعال کنیم؟

روشن کردن میکروفون هدست کار چندان دشواری نیست. خیلی از میکروفون‌ها پس از اتصال سوکت هدست به کامپیوتر به طور خودکار فعال می‌شوند و نیازی به تنظیمات به خصوصی نیست.

هدست‌های گیمینگ و حرفه‌ای که میکروفون دارند، برای فعال و غیرفعال کردن میکروفون، کلید مخصوصی روی کابل هدست تعبیه می‌کنند.

در واقع کاربران برای استفاده از میکروفون کافیست کلیدی که روی کابل هدست قرار دارد را فشار بدهند تا بتوانند از میکروفون استفاده کنند.

چگونه میکروفون هدست را فعال کنیم؟

در هدست‌های قدیمی‌تر، سوکت 3.5 میلی‌متری (AUX) مخصوصی برای اتصال میکروفون هدست به کامپیوتر تعبیه می‌شد.

بنابراین در هدست‌های قدیمی اگر کاربران می‌خواستند از میکروفون استفاده کنند باید سوکت دوم را هم به کامپیوتر متصل می‌کردند و البته درایور مخصوص کارت صدای میکروفون را هم به صورت دستی نصب می‌کردند.

اما هدست‌های جدید که با سوکت USB به کامپیوتر یا کنسول متصل می‌شوند، به صورت خودکار میکروفون را روی سیستم نصب می‌کنند.

به همراه هدست‌های جدید، نرم‌افزارهای بخصوصی هم عرضه شده است. از این نرم‌افزارها برای تنظیم کیفیت صدای میکروفون هدست روی کامپیوتر استفاده می‌شود.

چگونه هدست را خاموش کنیم؟

خاموش کردن هدست‌های سیمی و بلوتوث با هم تفاوت دارد. برای خاموش کردن هدست سیمی کافیست سوکت آن را از دستگاه جدا کنید و به همین راحتی هدست خاموش می‌شود.

اما برای خاموش کردن هدست‌های بلوتوث باید کلیدی که روی بدنه هدست وجود دارد را پیدا کنید. کلید خاموش کردن در برخی از هدست‌ها به شکل دکمه‌ای و در برخی دیگر به شکل فشاری است.

باید بدنه هدست را نگاه کنید و کلیدی که برای خاموش کردن هدست روی آن تعبیه شده است را بیابید.

شاید لازم باشد برای خاموش یا روشن کردن هدست کلید آن را چند ثانیه نگه دارید. برای اطمینان بیشتر بهتر است دفترچه راهنمای هدست را به طور دقیق مطالعه کنید.

اتصال دو هدست همزمان چگونه است؟

یکی از سوالاتی که خیلی از گیمرها می‌پرسند این است که چطور دو هدست را به طور همزمان به گوشی یا کنسول متصل کنیم.

برای این کار باید علاوه بر روشن کردن بلوتوث هدست‌ها، بلوتوث دستگاه اصلی (گوشی یا کنسول) را روشن کنید و به قسمت تنظیمات بلوتوث دستگاه بروید.

حالا در موبایل یا کنسول باید دستگاه‌هایی که بلوتوث آنها روشن است را جستجو کنید. کافیست هدست‌ها را به دستگاه مورد نظر نزدیک کنید تا به سرعت آنها را پیدا کند.

پس از پیدا کردن هدست‌ها، باید یکی از یکی آنها را به دستگاه وصل کنید. یکی از هدست‌های که در فهرست پیدا کرده را اول به دستگاه متصل کنید.

سپس گزینه «اضافه کردن دستگاه جدید» را بزنید تا پس از پیدا کردن هدست دوم، آن هم به راحتی به دستگاه متصل شود.

توجه داشته باشید که عملکرد هر دو هدست به شدت به نوع دستگاهی که به آن متصل می‌شوند و همچنین نوع هدست بستگی دارد.

وصل کردن هدست به ایکس باکس چگونه است؟

وصل کردن هدست به ایکس باکس (Xbox) شباهت زیادی به اتصال هدست به PS4 یا PS5 دارد. برای این کار اول باید مطمئن شوید که هدست شما با ایکس باکس سازگاری دارد.

اتصال هدست به ایکس باکس

مورد دومی که باید به آن توجه کنید قابلیت بلوتوث هدست است. اگر بخواهید از طریق بلوتوث هدست را به ایکس باکس متصل کنید، سازگاری هدست با این کنسول بسیار مهم است.

با این فرض که هدست شما با Xbox سازگاری دارد، باید در گام اول بلوتوث هدست را روشن کنید. سپس به تنظیمات ایکس باکس رفته و در گزینه Settings، روی Devices & Accessories کلیک کنید.

حالا باید گزینه «Add Bluetooth or other devices» را انتخاب کنید. پس از پیدا کردن نام هدست، باید گزینه Connect را بزنید.

تنظیمات هدست در ویندوز 10 را چطور انجام دهیم؟

چطور یک هدست را به کامپیوتری که ویندوز 10 دارد وصل کنیم؟ چطور هدست را به این ویندوز معرفی کنیم؟ این سوالاتی‌ست که خیلی از کاربران ویندوز 10 می‌پرسند.

در ادامه مراحل راه‌اندازی هدست در ویندوز 10 را بیان می‌کنیم:

  • در گام اول، سوکت هدست خود را به پورت کامپیوتر وصل کنید.
  • در نوار وظیفه (Taskbar) ویندوز، روی آیکون صدا کلیک کنید. (پایین سمت راست)
  • در پنجره Sound Settings، بر روی گزینه Sound Control Panel کلیک کنید.
  • پس از باز شدن پنجره Sound، در تب Playback، هدست خود را انتخاب کنید و بر روی دکمه Set Default کلیک کنید تا هدست شما به عنوان دستگاه پخش پیش فرض تنظیم شود.
  • همچنین می‌توانید در تب Recording، اگر هدست شما دارای میکروفون است، آن را انتخاب کرده و بر روی دکمه Set Default کلیک کنید تا به عنوان دستگاه ضبط صدا پیش فرض تنظیم شود.
  • برای تنظیمات پیشرفته هدست، در تب Properties، بر روی دکمه Levels کلیک کنید. در اینجا، شما می توانید تنظیماتی مانند حجم صدا، صدای میکروفون و موارد دیگر را تغییر دهید.
  • برای ذخیره تنظیمات، بر روی دکمه OK کلیک کنید.

سخن پایانی

وصل کردن هدست به کامپیوتر، کنسول‌های بازی و موبایل یکی از چالش‌هایی‌ست که برخی از کاربران با آن مواجه هستند. در این مقاله سوالات متداول درباره اتصال هدست به دستگاه‌های مختلف را پاسخ دادیم.

شما هم می‌توانید سوالات خود درباره وصل کردن هدست به دستگاه‌های مختلف را در بخش دیدگاه‌های این مقاله بنویسید تا در اولین فرصت به آنها پاسخ دهیم.