فرق هدفون و هدست چیست؟ هدست بلوتوث بهتر است یا هدست سیمی؟

یکی از پرکاربردترین تجهیزات صوتی که هم مردم عادی و هم کاربران حرفه‌ای مانند آهنگسازها از آن استفاده می‌کنند، هدفون و هدست است.

اما سوالی که خیلی از مردم می‌پرسند این است که فرق هدفون و هدست چیست؟ اصلا این دو واژه واقعا به دو دستگاه مختلف اشاره دارند یا یکسان هستند؟

در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت هدفون و هد‌ست در چیست و چرا در ایران هدفون و هد‌ست اشتباه گرفته می‌شود.

علاوه بر این باید به این سوال پاسخ دهیم که هد‌ست بلوتوث بهتر است یا هدست با سیم؟ هرکدام از این هدست‌ها مزایا و معایب خود دارد دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

اگر قصد خرید هدست یا هدفون دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تفاوت هدست و هدفون چیست؟

اجازه دهید مستقیم برویم سر اصل مطلب و فرق هدفون و هد‌ست را همین ابتدای کار بیان کنیم.

در زیر تفاوت‌های اصلی هدست و هدفون بیان شده است:

1. میکروفون

اولین و آشکارترین تفاوت بین هد‌ست و هدفون، وجود میکروفون است. در ایران و تمام بازارهای جهانی به هدفونی که میکروفون داشته باشد، هدست می‌گویند.

البته روی برخی از هدست‌های بلوتوث ممکن است واژه «هندزفری» را هم ببینید که به هد‌ست‌های کوچکی که روی گوش قرار می‌گیرند گفته می‌شود.

به طور کلی تفاوت اصلی هد‌ست و هدفون، همین داشتن میکروفون است.

2. نوع کاربری

کاربری هدست و هدفون با هم فرق می‌کند! کسانی که هد‌ست خریداری می‌کنند قصد دارند از میکروفون آن هم استفاده کنند.

به عنوان مثال گیمرها (هدست گیمینگ)، اپراتورهایی که باید دائم در تماس باشند یا کسانی که قصد دارند تماس صوتی با کامپیوتر برقرار کنند، بیشتر به خرید هدست تمایل دارند.

در واقع هدف اصلی از ساخت هد‌ست‌ها، برقراری ارتباط و استفاده از میکروفون آنهاست.

اما کسانی که هدفون خریداری می‌کنند فقط به کیفیت صدا توجه دارند. آهنگسازها و کسانی که نیازی به میکروفون روی هدفون احساس نمی‌کنند، در بیشتر مواقع هدفون می‌خرند.

3. قیمت

تفاوت آخر بین هدست و هدفون، قیمت آنهاست. گرچه در یک ارزیابی ساده می‌توان گفت به صورت میانگین قیمت هدست و هدفون در یک محدوده قرار دارد اما تفاوت‌هایی هم وجود دارد.

در مدل‌های ارزان قیمت می‌توان گفت که هد‌ست‌ها مدل‌های متنوع‌تر و محبوب‌تری دارند اما در مدل‌های گران‌قیمت‌تر، هدفون‌ها حرف اول را می‌زنند.

هدفون‌هایی که آهنگسازان برای استودیوهای حرفه‌ای استفاده می‌کنند بسیار گران‌تر از هد‌ست‌های گیمینگ گیمرهای حرفه‌ای است.

هدست دقیقا چیست؟ چه انواعی دارد؟

هدست، همان هدفون است که میکروفن داخلی یا خارجی دارد. هد‌ست‌ها یا روی بدنه و کابل خود میکروفون دارند یا در داخل کاپ‌ها هدست میکروفون آنها قرار داده شده است.

هدست میکروفون دار

اکثر هدست‌ها به دلیل میکروفونی که دارند برای برقراری تماس‌های تصویری یا مکالمه‌های گیمرها در حین بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هدست‌های بلوتوث از پرفروش‌ترین هد‌ست‌هایی هستند که در بازار ایران هم طرفداران زیادی دارند.

انواع هدست‌ها

بجز با سیم و بی‌سیم بودن هدست، مدل‌های مختلف دیگری هم وجود دارد که نوع هدست را مشخص می‌کند.

در زیر انواع هدست‌ها معرفی شده‌اند:

  • هدست سیمی: این نوع هد‌ست از طریق یه کابل به کامپیوتر، لپ‌تاپ، گوشی و سایر دستگاه‌ها متصل می‌شود و متداول‌ترین نوع هدست از نظر اتصال است. این هد‌ست‌ها نیازی به شارژ شدن ندارند.
  • هدست بی‌سیم: این نوع هد‌ست‌ها از طریق یک دانگل بی‌سیم به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل می‌شوند. در واقع واسط بین هدست و کامپیوتر همان دانگل وایرلس است.
  • هدست‌های کاملا بی‌سیم: این نوع هد‌ست‌ها برخلاف مدل قبلی، به هیچ نوع دانگل یا واسطه‌ای برای اتصال نیاز ندارند. فناوری بی‌سیم درون برد این هدست‌ها تعبیه شده است.
  • هد‌ست روی گوش (Circumaural): به این هدست‌ها، معمولاً هد‌ست‌های بزرگ گفته می‌شود که روی کل گوش شما قرار می‌گیرند. این هد‌ست‌ها دارای بالشتک‌های بیضی شکل است که قابلیت‌هایی مانند حذف نویز و کیفیت صدای عالی را ارائه می‌دهد. از آنجایی که این هدست‌ها از نظر اندازه بزرگ هستند و کل گوش را می‌پوشاند، می‌توانند زودتر گوش کاربران را خسته می‌کنند.
  • هدست روی لاله گوش (Supra-aural): این مدل هدست‌ها فقط لاله گوش را می‌پوشاند نه اطراف آن را. هد‌ست‌های این مدل به گونه‌ای ساخته می‌شوند که محکم روی گوش قرار بگیرند. این هد‌ست‌ها سبکتر از مدل قبلی هستند اما کیفیت صدای پایین‌تری دارند.
  • هدست داخل گوشی (In-ear): این مدل هد‌ست‌ها اندازه بسیار کوچک‌تری دارند و به همین دلیل بیشتر برای مکالمه از آنها استفاده می‌شود. کیفیت صدای این هدست‌ها خیلی فوق‌العاده نیست.
  • هدست پشت باز (Open Back): پشت بدنه این هدست‌ها باز است تا وزن هد‌ست سبک‌تر شود. به همین دلیل ممکن است صدای محیط هم وارد هدست شود.
  • هدست پشت بسته (Close Back): آخرین نوع هدست، هد‌ست‌های پشت بسته هستند که پشت گوش بسته‌ای دارند. بنابراین هیچ صدایی از آنها به بیرون درز نمی‌کند. اگر دنبال یک هدست با قابلیت حذف نویز هستید، این هد‌ست‌ها بهترین انتخاب هستند.

مزایای هدست

در زیر برخی از مزایای هدست‌ها را بیان می‌کنیم:

  • قابلیت برقراری تماس و مکالمه با دیگران
  • مناسب برای انجام بازی‌های گروهی آنلاین
  • مناسب برای برگزاری کلاس‌های آنلاین
  • تنوع بالا
  • قیمت‌های متنوع

معایب هدست

هد‌ست‌ها گرچه مزایای متعددی دارند اما برخی از معایب آنها ممکن است شما را قبل از خرید به فکر فرو ببرد. این معایب عبارت‌اند از:

  • کیفیت صدای بلندگوی اکثر هد‌ست‌ها خیلی خوب نیست
  • میکروفون اکثر هدست‌ها کیفیت خیلی خوبی ندارد
  • طول عمر هد‌ست‌ها خیلی زیاد نیست (مخصوصا مدل‌های ارزان‌تر)

هدفون دقیقا چیست؟ چه انواعی دارد؟

حالا که با تفاوت هدفون و هدست آشنا شدید حتما می‌دانید که هدفون دقیقا به چه دستگاهی گفته می‌شود.

هدست سیمی

هدفون‌ها میکروفون ندارند و تمرکز اصلی سازندگان آنها روی «کیفیت صدا» بوده است.

بنابراین اگر به میکروفون نیازی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به جای خرید یک هد‌ست گران‌قیمت که هرگز از میکروفون آن استفاده نمی‌کنید، یک هدفون با کیفیت خریداری کنید.

انواع هدفون‌ها

هدفون‌ها هم مانند هد‌ست‌ها انواع گوناگونی دارند. برخی از این مدل‌ها با توجه به ظاهر آنها تعیین می‌شوند و برخی دیگر با توجه به نوع اتصال آنها.

تمام مدل‌هایی که برای هد‌ست‌ها بیان کردیم برای انواع هدفون‌ها هم وجود دارد.

مزایای هدفون

اگر می‌خواهید هدفون بخرید خوب است با مزایای آن هم آشنا شوید:

  • در مقایسه با هدست، بسیار سبک‌تر است
  • فناوری حذف نویز بهتری دارد
  • برای گوش دادن به موسیقی با کیفیت بالا ساخته شده است
  • صدای باس (بم) بهتری دارد
  • قابل حمل است
  • طول عمر باتری آن بیشتر است.

معایب هدفون

نوبت به بیان نقاط ضعف هدفون رسید. معایب هدفون‌ها عبارت است از:

  • گزینه‌های اتصال کمتر نسبت به هدست
  • تاخیر صدایی در هنگام انجام بازی‌های سنگین

هدست حرفه‌ای به چه هد‌ستی گفته می‌شود؟

عبارت «هدست حرفه‌ای» چند سالی می‌شود که بین مردم متداول شده است. این عبارت را زمانی استفاده می‌کنند که بخواهند درباره نوع بخصوصی از هدست یا هدفون صحبت کنند.

به عنوان مثال شرکت‌های معروف سازنده هدست در دنیا، واژه Professional را فقط روی محصولاتی که برای آهنگسازها یا گیمرهای حرفه‌ای می‌سازند درج می‌کنند.

متاسفانه این عبارت در بازار ایران و بسیاری از کشورها مورد سو استفاده قرار گرفته و روی خیلی از هد‌ست‌های بی‌کیفیت هم درج می‌شود.

برای اینکه متوجه شوید یک هد‌ست حرفه ای است یا خیر باید مشخصات فنی پشت جعبه آن را با دقت مطالعه کنید و میزان امپدانس و حساسیت هدست را بخوانید.

حساسیت هدست چیست؟

میزان حساسیت یا Sensitivity یک هدست با اندازه‌گیری مقدار دسی‌بل خروجی هدفون بر واحد میلی‌وات سنجیده می‌شود و یکای آن dB/mW است.

حساسیت از آن دست ویژگی‌هایی‌ست که کیفیت هد‌ست را به طور واضح نشان می‌دهد و در راهنمای خرید هد‌ست لپ تاپ یا کامپیوتر حرفه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد.

اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر صحبت کنیم باید بگوییم که حساسیت هد‌ست یعنی چه میزان صدا بر مبنای دسی‌بل توسط یک میلی‌وات سیگنال الکتریکی تولید می‌شود.

به بیان ساده، هرچقدر حساسیت هد‌ست بالا باشد، خروجی صدای تولید شده بیشتر خواهد بود. حساسیت هدفون‌های ارزان‌فیمت چیزی بین 80 تا 110 دسیبل است.

توجه داشته باشید که اگر نیازی به صدای زیاد هد‌ست ندارید، دلیلی ندارد هزینه بیشتری کنید و هدست با حساسیت بالا خریداری کنید.

هدست باسیم

هدست بلوتوث بهتر است یا هد‌ست سیمی؟

حالا که با تفاوت بین هدست و هدفون آشنا شدید، وقت آن رسیده به آخرین سوالی که اکثر کاربران می‌پرسند پاسخ دهیم. هد‌ست بلوتوث بهتر است یا هدست سیمی؟

پاسخ به این سوال مانند این است که بخواهیم بگوییم اندروید بهتر است یا iOS؟ هرکدام از این سیستم عامل‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و نمی‌توان گفت کدامیک نسبت به دیگری بهتر است.

باید با توجه به نیازی که دارید هدست بلوتوث یا با سیم انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید هد‌ست خود را به کامپیوتر وصل کنید و فیلم تماشا کنید (وصل کردن هدست)، به تماس‌ها پاسخ دهید یا بازی آنلاین انجام دهید پیشنهاد می‌کنیم هد‌ست سیمی بخرید.

هدست‌های سیمی با مشکلات قطعی صدا در حین مکالمه مواجه نمی‌شوند و کیفیت صدای میکروفون آنها هم بهتر است.

اما اگر دوست دارید در حین قدم زدم یا ورزش به موسیقی دلخواه خود گوش دهید و در ضمن آن به تماس‌های موبایلتان هم پاسخ دهید، قطعا هدست بلوتوث انتخاب بهتری خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله فرق هدفون و هد‌ست را بیان کردیم. تفاوت اصلی این دو دستگاه صوتی، در وجود یا عدم وجود میکروفون است.

هدست‌ها به دلیل نوع کاربری خود، میکروفون دارند ولی هدفون‌ها با هدف تولید صدای با کیفیت تولید می‌شوند و میکروفون ندارند.

نظر شما چیست؟ شما هد‌ست را ترجیح می‌دهید یا هدفون؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.