هدست استریو چیست و چه تفاوتی با هدست‌های عادی دارد؟

شکی نیست که هرچقدر کیفیت صدای یک بازی یا فیلم بیشتری باشد، لذتی که می‌بریم هم بیشتر خواهد بود. با این حال برای لذت بردن به تجهیزات مناسبی هم نیاز است که هدست استریو یکی از آنهاست.

روی جعبه بسیاری از هدست‌ها عبارت «استریو» حک شده است؛ استریو یعنی چه؟ هدست استریو چیست؟ این نوع هدست چه تفاوتی با هدست‌های معمولی (مونو) دارد؟

در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. بنابراین اگر قصد خرید هدست دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در انتهای مقاله 2 مورد از بهترین هدست‌های استریو بازار ایران را معرفی می‌کنیم.

هدست استریو چیست؟

استریو یا Stereo در واقع مخفف واژه «Stereophonic» است. این واژه به صدایی اشاره می‌کند که به بیش از یک بلندگو هدایت می‌شود.

در واقع پس از پخش صدای استریو از بلند شنونده احساس می‌کند صدا از چندین منبع مختلف تولید شده است.

به بیان ساده‌تر وقتی صدایی به شکل استریو پخش می‌شود، کیفیت و حجم صداها مانند دنیای واقعی است و به همین دلیل همه‌چیز زنده‌تر به گوش می‌رسد.

هدست استریو وظیفه دارد صدا را در دو سیگنال صوتی مختلف میان گوشی‌های خود پخش کند. این دو سیگنالی که از دو گوشی هدست پخش می‌شوند یکسان نیستند.

اگر با هدست استریو به یک موسیقی گوش دهید به دلیل تفاوت سیگنال‌های گوشی‌های راست و چپ انگار که در سالن کنسرت نشسته‌اید.

بنابراین، هدست‌های استریو تجربه واقعی‌تری را ایجاد می‌کنند که دارای عمق و حس مکان است.

مزایای هدست استریو

همانطور که در بخش قبل گفتیم صدایی که از طریق هدست استریو به گوش شما می‌رسد بسیار واقعی‌تر است.

اما این هدست‌ها مزایای جذاب دیگری هم دارند که عبارت است از:

  • موسیقی عمق بیشتری دارد: وقتی یک آهنگ را از طریق هدست استریو گوش می‌دهید، عمق بیشتری احساس می‌کنید. این همان حس حضور در سالن کنسرت است که هدست‌های استریو به شما می‌دهند.
  • موقعیت سازها را متوجه می‌شوید: به دلیل اینکه عمق صداها در هدست استریو مشخص می‌شود، تشخیص موقعیت سازها برای شنوندگان راحت‌تر است. در واقع به راحتی می‌توان تشخیص داد که مثلا ساز درام و پرکاشن دورتر و سازهای گیتار یا ویولن نزدیک‌تر هستند.
  • با موسیقی‌های امروزی سازگارتر است: آهنگ‌هایی که امروز تولید می‌شوند همگی از نوع استریو هستند. بنابراین اگر می‌خواهید موسیقی را همانطور که تولید شده بشنوید باید از هدست یا بلندگوهای استریو استفاده کنید.

کاربردهای هدست استریو

حالا که با مفاهیم و مزایای هدست استریو آشنا شدیم سوالی مطرح می‌شود. این هدست‌ها چه کاربردی دارند؟ دقیقا چه افرادی می‌توانند از آن استفاده کنند؟

در زیر برخی از کاربردهای این هدست‌ها بیان شده است:

  • آهنگسازی: آهنگسازهای حرفه‌ای برای اینکه بتوانند صدای سازها را به شکل دقیق‌تر بشنوند به هدست استریو نیاز دارند.
  • ایستگاه‌های رادیو و تلویزیون: یکی دیگر از کاربردهای هدست‌های استریو در ایستگاه‌های رادیو و تلویزیون است. چنین مکان‌هایی که تولید محتوای صوتی می‌کنند باید هدست استریو داشته باشند.
  • تماشای فیلم: اگر خوره فیلم باشید حتما می‌دانید که تماشای فیلم با هدست استریو لذت بیشتری دارد.
  • انجام بازی: گیمرهای حرفه‌ای برای اینکه از انجام بازی نهایت لذت را ببرند از هدست‌های استریو استفاده می‌کنند.

هدست مونو چیست؟

هدست‌های معمولی از نوع مونو هستند. در واقع هر هدستی که استریو نباشد، مونو است. این کلمه از واژه یونانی «monos» به معنای «تنها» گرفته شده است.

هدست‌های مونو فقط یک سیگنال از هر دو گوشی خود تولید می‌کنند. بنابراین عمق صدا در چنین هدست‌هایی وجود ندارد.

اگر با هدفون معمولی (مونو) به صدایی که به شکل استریو ضبط شده گوش دهید، هدست صداها را ترکیب می‌کند.

سپس هر دو گوشی هدست، آهنگ‌های مشابهی را پخش می‌کنند و به نظر می‌رسد که منبع موسیقی (مانند صداها یا سازها) دقیقا یک مکان است.

مزایای هدست مونو

شاید فکر کنید هدست‌های استریو خیلی بهتر از هدست‌های معمولی هستند. اما هدست مونو هم مزایایی دارد که حتما برای شما جالب است:

  • قیمت هدست‌های معمولی مقرون به صرفه‌تر از هدست‌های استریو است.
  • اگر آهنگی به صورت مونو ضبط شده باشد (اکثر آهنگ‌های قدیمی) گوش دادن به آن با هدست مونو خیلی بهتر از این است که با هدست استریو آن را بشنوید.
  • هدست‌های مونو برای گوش دادن به صحبت افراد خیلی بهتر است و باعث می‌شود صحبت‌ها واضح‌تر به گوش برد.

کاربردهای هدست مونو

با توجه به مزایای هدست مونو حتما متوجه شده‌اید که کاربرد هدست‌های مونو چه چیزی است.

در زیر برخی از کاربردهای این هدست‌ها را بیان می‌کنیم:

  • با این هدست راحت‌تر می‌توانید به صحبت‌های یک راهنمای گردشگری در یک موزه یا مکان دیدنی گوش دهید.
  • به موسیقی‌هایی که با یک میکروفن ( مانند میکروفن موبایل) ضبط شده بهتر گوش می‌دهید.
  • برای گوش دادن به کلاس درس هدست مونو بهتر است.
  • اگر در حال دویدن یا ورزش کردن باشید و بخواهید صدای محیط را هم بشنوید، هدست معمولی بهتر است.

تفاوت هدست استریو و معمولی چیست؟

حالا که با ویژگی‌های هدست‌های استریو و معمولی آشنا شدید وقت آن رسیده که تفاوت‌های این دو نوع هدست را بیان کنیم.

کانال‌ها

اولین تفاوت هدست استریو و مونو در تعداد کانال‌های آنهاست. هدست‌هایی که معمولی (مونو) هستند برای تولید صدا فقط به یک کانال نیاز دارند.

در مقابل، یک هدست استریو از دو یا چند کانال برای انتقال صدا استفاده می‌کند. هر کانال در این هدست‌ها یک آهنگ صوتی منحصربفرد را برای یک بلندگوی خاص ارسال می‌کند.

به طور معمول هدست‌های استریو، دو کاناله هستند اما ممکن است برای افزایش کیفیت یک هدست، چندین کانال برای آن در نظر گرفته شود (مانند هدست‌های 7.1 کاناله)

قیمت هدست استریو

ضبط کردن

هدست‌هایی که از نوع مونو هستند اگر میکروفن داشته باشند، صدا را به شکل مونو ضبط می‌کنند. این موضوع درباره هدست‌های استریو متفاوت است.

در واقع اگر با هدست استریو صدا ضبط کنید، صدای ضبط شده به شکل چند کاناله ذخیره می‌شود اما هدست‌های مونو به شکل تک کاناله ضبط می‌کنند.

از سوی دیگر، هدست‌های استریو صداها را با توجه به نحوه ضبط شدن آنها پخش می‌کند. اگر آهنگی که پخش می‌کنید استریو ضبط شده باشد، در هدست هم به شکل استریو پخش می‌شود.

کیفیت

به طور کلی هدست‌های استریو از کیفیت بالاتری نسبت به هدست‌های معمولی برخوردا هستند.

البته توجه داشته باشید که این یک قانون کلی است و امکان دارد هدست مونو با کیفیت بسیار بالاتر از استریو پیدا کنید.

دقت کنید که هدست‌های مونو برای پخش فایل‌های صوتی مونو تعبیه شده‌اند و اگر در موقعیت مناسب از آنها استفاده کنید کیفیت بسیار بالایی ارائه می‌دهند.

سازگاری

آهنگی که تولید شده و هدست باید با هم سازگاری داشته باشند. یک آهنگ مونو لزوما در یک هدست استریو صدای بهتری نخواهد داشت.

با این حال، آهنگ‌هایی که به شکل استریو ضبط شده‌اند با هدست‌های استریو سازگاری بیشتری دارند و کیفیت صدای بهتری در اختیار شما قرار می‌دهند.

قیمت

استریو بودن یک هدست روی افزایش قیمت آن تاثیر زیادی دارد. بنابراین به طور کلی هدست‌های استریو از هدست‌های معمولی (مونو) گران‌تر هستند.

این موضوع به خصوص زمانی که یک هدست استریو بی سیم خریداری کنید بیشتر هم حس می‌شود. این محصولات گران‌تر از سایر هدست‌های موجود در بازار هستند.

معرفی 2 مورد از بهترین هدست های استریو در ایران

پس از آشنایی با مفاهیم استریو و مونو در هدست، خوب است دو نمونه از بهترین هدست های استریو در بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

هدست XPG PRECOG مخصوص گیمینگ

اگر به دنبال خرید هدست استریو از یک برند معروف و جهانی هستید ما هدست XPG PRECOG از کمپانی ای دیتا (ADATA) را پیشنهاد می‌کنیم.

در زیر برخی از ویژگی‌های این هدست را معرفی می‌کنیم:

دارای درایورهای دوگانه

هدست XPG PRECOG به عنوان اولین هدست استریوی دنیا با دو درایور شناخته می‌‎شود. شرکت ای دیتا برای اینکه کیفیت صدای این هدست را ارتقاء دهد از ترکیب دو درایور مختلف برای این محصول استفاده کرده است.

یک درایور داینامیک و یک داریور الکترواستاتیک در این هدست استریو قرار داده شده تا صداهای با فرکانس خیلی بالا یا خیلی پایین با وضوح بالا تولید شود.

توجه داشته باشید که اکثر هدست‌های موجود در بازار فقط به درایور دینامیک مجهز هستند. درایورهای الکترواستاتیک فقط در هدست‌های گران‌قیمت قرار داده می‌شوند تا جزئی‌ترین صداها را هم به گوش کاربران برسانند.

دارای صدای فراگیر 7.1 کانال مجازی

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های هدست XPG PRECOG وجود تکنولوژی صدای فراگیر 7.1 کاناله است. این ویژگی برای گیمرهایی که بازی‌های اول شخص انجام می‌دهند بسیار کاربرد دارد.

با وجود این تکنولوژی، کوچک‌ترین صداهایی که در محیط بازی وجود دارد با کیفیت بالا به گوش گیمرها می‌رسد.

این هدست می‌تواند حتی فاصله نزدیک شدن مهاجم‌ها در یک بازی را به گونه‌ای تولید کند که انگار شخصی در نزدیکی شما قدم می‌زند.

قیمت هدست استریو

تکنولوژی حذف صدای محیط برای میکروفون

گیمرهای حرفه‌ای از میکروفون هدست استریو استفاده زیادی می‌کنند. این میکروفون وسیله‌ای برای هماهنگی بین هم‌تیمی‌ها محسوب می‌شود.

خوشبختانه کمپانی ای دیتا برای هدست XPG PRECOG از میکروفونی استفاده کرده که قابلیت حذف صدای محیط را دارد.

در واقع اگر در محیط‌های شلوغ بازی می‌کنید، سر و صدای محیط به هیچ وجه در هنگام مکالمه با میکروفون هدست به هدست طرف مقابل انتقال پیدا نمی‌کند.

طراحی ارگونومیک

هدست‌های گیمینگ باید به گونه‌ای طراحی شوند که گیمرها به راحتی تا چند ساعت بتوانند از آنها استفاده کنند.

هدست XPG PRECOG هم از این قاعده مستثنی نیست. وجود بالشتک‌های نرم روی کاپ‌ها و بازوهای با قابلیت تنظیم به کاربران اجازه می‌دهد تا چندین ساعت بدون درد و خستگی از هدست استفاده کنند.

2 سال گارانتی آونگ

هدست استریو XPG PRECOG با گارانتی 2 ساله آونگ در بازار ایران عرضه شده است. بنابراین با خیال راحت می‌توانید این هدست را خریداری کنید و نگران آسیب دیدن یا خراب شدن آن نباشید.

آونگ به عنوان یکی از معروف‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی هدست در ایران، با پشتیبانی 24 ساعته این هدست را ضمانت کرده است.

هدست گیمینگ DS502

یکی دیگر از کمپانی‌های معروف که در دنیا طرفداران زیادی دارد و هدست استریو هم تولید کرده، کمپانی MSI است. هدست گیمینگ DS502 یکی از محصولات جذاب این شرکت است.

در ادامه برخی از ویژگی‌های مهم این محصول را معرفی می‌کنیم:

مجهز به سیستم لرزش هوشمند

یکی از جذاب‌ترین ویژگی های هدست گیمینگ استریو DS502 وجود سیستم لرزش هوشمند در بدنه آن است.

این هدست به یک موتور ویبراتور مجهز شده که با توجه به اتفاقاتی که در بازی رخ می‌دهد، روی کاپ‌های هدست لرزش ایجاد می‌کند.

لرزش هدست جذابیت انجام بازی را دو چندان می‌کند و در میان گیمرها طرفداران بسیار زیادی دارد.

دارای میکروفون با قابلیت تنظیم

وجود میکروفون روی هدست هماهنگی گیمرها را راحت‌تر می‌کند اما خیلی از مواقع گیمرها نیازی به میکروفون ندارند.

بنابراین نیاز است میکروفونی که روی هدست قرار داده شده جمع شده یا از جلوی دهان کاربران به کناری برده شود.

خوشبختانه هدست استریو DS502 به این قابلیت مجهز شده است. میکروفون هدست از نوع چرخشی بوده و کاربران می‌توانند آن را در زاویه مشخصی چرخانده و از جلوی دهان به کنار بزنند.

مجهز به تکنولوژی صدای فراگیر 7.1

صدای فراگیر 7.1 کاناله از آن تکنولوژی‌هایی‌ست که قلب گیمرها را به دست می‌آورد. این هدست MSI به این تکنولوژی جذاب مجهز شده است.

بنابراین صدای اتفاقاتی که در محیط بازی رخ می‌دهد با جزئیات زیاد و کیفیت بالا تولید شده و به گوش شما می‌رسد.

مانند هدست قبلی، این هدست هم می‌تواند صدای نزدیک شدن قدم‌های کاراکترهای بازی را به شما نشان دهد.

خرید هدست استریو بی سیم

دارای افکت‌های محیط متعدد

کمتر پیش می‌آید که هدست‌های گیمینگ با افکت‌های محیطی تولید شوند. اما این هدست MSI افکت‌های محیطی متعددی را به صورت نرم‌افزاری در اختیار شما قرار می‌دهد.

27 افکت محیطی در نرم‌افزار این هدست قرار داده شده است. به عنوان مثال شما می‌توانید اندازه اتاق یا محیطی که در آن بازی می‌کنید را مشخص کنید تا افکت‌ها با توجه به اندازه اتاق تولید شوند.

دارای اکولایزر 10 بانده

همانطور که گفتیم این هدست به یک نرم‌افزار اختصاصی مجهز شده است که امکانات متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اکولایزر 10 بانده با 12 حالت از پیش تعیین شده در این نرم‌افزار وجود دارد که می‌توانید به دلخواه خود هرکدام از این حالت‌ها را انتخاب کنید.

هرکدام از این 12 حالت ویژگی‌های مانند زیر یا بم بودن صدای خروجی را تغییر می‌دهند.

سخن پایانی

مفهوم هدست استریو برای خیلی از مردم ناشناخته است. به همین دلیل در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که هدست استریو چیست؟ همچنین ویژگی‌ها و کاربردهای هدست‌های استریو و مونو را مورد بررسی قرار دادیم.

در انتهای مقاله 2 مورد از پرطرفدارترین هدست‌های استریو بازار را معرفی کردیم که توسط کمپانی‌های MSI و ADATA تولید شده بودند.