بالاترین سرعت SSD چند است؟ + معرفی دو SSD سرعت بالا

چند سالی می‌شود که کاربران حرفه‌ای برای ارتقاء سرعت کامپیوتر خود از حافظه SSD استفاده می‌کنند. به همین دلیل خرید SSD سرعت بالا که کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشد به دغدغه‌های این کاربران تبدیل شده است.

انتخاب و خرید SSD با سرعت بالا که از یک برند معتبر باشد، گارانتی خوبی در ایران داشته باشد و همچنین تا چندین سال بدون مشکل روی سیستم کار کند، کار ساده‌ای نیست. باید با مفاهیم مربوط به سرعت بالای SSD آشنا باشید و برندهای مطمئن بازار را بشناسید

اگر قصد خرید حافظه SSD را دارید و به دنبال مدل‌های SSD با بالاترین سرعت هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بالاترین سرعت SSD چند است؟

اینکه سرعت یک حافظه SSD بالا یا پایین باشد از دو جهت قابل ارزیابی است؛ سرعت خواندن و سرعت نوشتن.

به طور کلی هر زمان که صحبت از SSD سرعت بالا مطرح می‌شود، منظور این دو ویژگی است. در ادامه این دو را معرفی می‌کنیم:

1. سرعت خواندن (Read Speed)

سرعت خواندن SSD به میزان داده‌ای که حافظه می‌تواند در کسری از زمان بخواند اشاره دارد. این سرعت را به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری سرعت انتقال داده‌ها از SSD به سیستم عامل یا برنامه‌های کاربردی دیگر در نظر می‌گیرند.

بیشتر شرکت‌های تولید کننده SSD سرعت بالا از واحد مگابایت بر ثانیه (MB/s) یا گیگابایت بر ثانیه (GB/s) برای اندازه‌گیری سرعت خواندن SSD استفاده می‌کنند.

سرعت خواندن و نوشتن

2. سرعت نوشتن (Write Speed)

سرعت نوشتن SSD به میزان داده‌ای که می‌توان در واحدی از زمان بر روی حافظه SSD ذخیره کرد اشاره دارد. در واقع سرعت نوشتن SSD به شما نشان می‌دهد که این حافظه چه مقدار داده را می‌تواند در یک ثانیه ذخیره کند.

سرعت نوشتن SSD هم مانند سرعت خواندن، با واحد مگابایت یا گیگابایت بر ثانیه (MB/s یا GB/s) اندازه‌گیری می‌شود.

در کل، هر چقدر سرعت خواندن و نوشتن SSD بالاتر باشد، سیستم شما قادر خواهد بود به سرعت بیشتری به داده‌ها دسترسی کند و عملکرد سیستم بهبود خواهد یافت.

حافظه SSD سرعت بالا Adata مدل LEGEND 840

نوبت به معرفی دو مدل از سریع‌ترین SSD‌های موجود در بازار ایران رسید. در قسمت اول یک SSD از برند ADATA به شما معرفی می‌کنیم.

ssd adata legend 840

حافظه SSD مدل LEGEND 840 به لطف وجود رابط PCIe Gen4 x4 به عنوان یک SSD سرعت بالا در بازار ایران شناخته می‌شود. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این حافظه SSD را مشاهده کنید:

SSD با سرعت بالا در خواندن و نوشتن

اگر به دنبال یک SSD سرعت بالا هستید، مدل LEGEND 840 انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. این حافظه SSD برای خواندن اطلاعات سرعتی معادل 5000 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد که پردازش داده‌ها و اجرای ویندوز و برنامه‌های کامپیوتر را سریع‌تر می‌کند.

علاوه بر این، برای نوشتن اطلاعات روی حافظه، سرعتی معادل 4500 مگابایت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا به سرعت فایل‌ها و اطلاعات خود را روی حافظه ذخیره کنند.

دارای رابط PCIe Gen4 x4

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اس اس دی سرعت بالا، وجود رابط PCIe نسل 4 روی آن است. این رابط باعث شده سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها در حافظه به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

دقت داشته باشید که به دلیل وجود این رابط، حافظه SSD مدل LEGEND 840 تا سه برابر سریع‌تر از SSDهای نسل قبل (نسل 3) عمل می‌کند و تا 15 برابر هم از رابط SATA سریع‌تر است.

بنابراین اگر مادربورد کامپیوتر شما از رابط PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند، بهتر است این SSD سرعت بالا را برای سیستم خود خریداری کنید. البته این SSD روی اسلات‌های PCIe 3.0 هم کار می‌کند.

سازگار با کنسول PS5

اینکه بتوانید از یک حافظه SSD هم روی کامپیوتر و هم کنسول بازی استفاده کنید یک قابلیت ویژه به حساب می‌آید. مهندسان کمپانی ADATA این حافظه SSD را با این قابلیت تولید کرده‌اند که می‌توان از آن برای کنسول بازی هم استفاده کرد.

بنابراین اگر یک گیمر با کنسول PS5 هستید، می‌توانید این حافظه SSD را به عنوان حافظه اصلی کنسول خود خریداری کرده و از آن استفاده کنید. به دلیل ظرفیت بالا و سرعت فوق‌العاده‌ای که این SSD پلی استیشن دارد، سرعت اجرای بازی‌های کنسول به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

SSD سرعت بالا با سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای

طراحان SSD برای اینکه بتوانند گرمای این قطعه سخت‌افزاری را کاهش دهند، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها طراحی هیت سینک برای انتقال گرما به خارج از حافظه است.

کمپانی ADATA از همین تکنیک استفاده کرده و هیت سینک ساده ولی اختصاصی برای حافظه Legend 840 طراحی کرده است. این هیت سینک SSD با ترکیب رنگ خاکستری و خطوط طلایی خود، جذابیت فوق‌العاده‌ای به SSD داده است.

به لطف وجود این هیت سینک، حافظه SSD ای دیتا تا 15 درصد خنک‌تر می‌شود و تا ساعت‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : هیت سینک SSD چیست؟ + بهترین SSD های هیت سینک دار

مجهز به سیستم رمزنگاری LDPC

سیستم رمزنگاری LDPC یک روش پیشرفته برای رمزگذاری در حوزه فناوری است. این سیستم بیشتر در حافظه‌های SSD استفاده می‌شود و به کاهش خطاها در فرایند ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات کمک فراوانی می‌کند.

حافظه SSD سرعت بالای ADATA به این سیستم رمزنگاری مجهز شده است. بنابراین تمام داده‌های کاربران بدون کم و کاست به شکل درست در حافظه نوشته شده و در مواقع لازم، به همان شکل از حافظه خوانده خواهد شد.

گارانتی 5 ساله آونگ

هرگز حافظه SSD را بدون گارانتی خریداری نکنید! حافظه‌های SSD به دلیل ظرافت و حساسیت بالایی که دارند، هر لحظه در معرض آسیب دیدن و خراب شدن هستند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود هیچ‌وقت SSD بدون گارانتی نخرید.

خوشبختانه حافظه SSD ای دیتا مدل Legend 840 با گارانتی 5 ساله آونگ در بازار ایران عرضه شده است. آونگ یکی از قدیمی‌ترین (بیش از 15 سال سابقه) شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش در ایران است.

حافظه SSD سرعت بالا Adata مدل LEGEND 960

حافظه SSD سرعت بالای دومی که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم یکی از سریع‌ترین SSD های دنیاست. حافظه SSD مدل LEGEND 960 توسط کمپانی ای دیتا تولید و روانه بازار شده است.

ssd adata legend 960

این حافظه SSD با مجموعه‌ای از قابلیت‌های جذاب تولید شده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالا

هدف از این مقاله آشنایی با SSD های با سرعت بسیار بالاست. حافظه SSD مدل Legend 960 کمپانی ADATA ما را به هدف این مقاله نزدیک‌تر می‌کند. این حافظه سرعتی معادل 7400 مگابایت بر ثانیه برای خواندن و بازیابی اطلاعات در نظر گرفته است.

به لطف این سرعت بالا در خواندن، سرعت اجرای برنامه‌ها و سیستم عامل به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، برای ذخیره اطلاعات یا نوشتن روی این حافظه، 6800 مگابایت بر ثانیه در نظر گرفته شده است تا انتقال فایل‌ها و اطلاعات به آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

دارای رابط PCIe نسل 4

وجود رابط نسل 4 PCIe روی هر سخت‌افزاری، به طور مستقیم روی سرعت و کیفیت انتقال داده‌ها تاثیرگذار است. این SSD سرعت بالای ای دیتا به آخرین نسل از رابط‌های PCIe مجهز شده است.

بنابراین به راحتی می‌توانید این حافظه را روی مادربردهای اینتل یا AMD نصب کرده و از سرعت بالای خواندن و نوشتن آن لذت ببرید.

لازم به ذکر است که رابط PCIe نسل 4 تا چهار برابر سریع‌تر از PCIe نسل 3 و تا 13 برابر سریع‌تر از رابط‌های SATA عمل می‌کند.

SSD سرعت بالا سازگار با کنسول PS5

این حافظه اس اس دی سرعت بالا مانند مدل قبلی، با کنسول بازی PS5 سازگاری دارد. بنابراین به راحتی می‌توانید این SSD را روی کنسول خود نصب کرده و بازی‌های زیادی را روی آن ذخیره کنید.

لازم به ذکر است که این حافظه SSD با دو ظرفیت 1 و 2 ترابایت روانه بازار شده است تا برای ذخیره بازی‌های سنگین روی کنسول یا برنامه‌های حرفه‌ای روی کامپیوتر مناسب باشد.

همچنین به دلیل معماری خاص این حافظه، شما می‌توانید از آن برای ارتقاء لپ‌تاپ خود هم استفاده کنید.

پشتیبانی از نرم‌افزار نرم‌افزار SSD ToolBox

برای مدیریت تنظیمات SSD باید از نرم‌افزارهای جانبی استفاده کنید. اما کمپانی ADATA برای اینکه کاربران راحت‌تر این کار را انجام دهند، نرم‌افزار SSD ToolBox را توسعه داده است.

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید از وضعیت سلامت حافظه مطلع شوید، دمای آن را رصد کنید و ببینید طول عمر باقیمانده حافظه شما چقدر است. این نرم‌افزار به راحتی روی لپ‌تاپ و کامپیوتر نصب می‌شود.

SSD سرعت بالا با گارانتی 5 ساله آونگ

حافظه SSD سرعت بالای ای دیتا مدل Legend 960 با گارانتی 5 ساله آونگ روانه بازار ایران شده است. شرکت آونگ از سال 1385 کار خود را در زمینه ارائه خدمات پس از فروش به محصولات دیجیتال شروع کرده است.

آونگ هم‌اکنون به عنوان یکی از برترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در ایران شناخته می‌شود. به همین دلیل با خرید حافظه SSD ای دیتا نیازی نیست نگران خراب شدن SSD خود شوید.

سخن پایانی

هر چقدر سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌های SSD بالاتر باشد، کاربران و گیمرهای حرفه‌ای راضی‌تر خواهند بود.

در این مقاله دو مدل از SSDهای با سرعت بالای موجود در بازار ایران را به شما معرفی کردیم. شما هم می‌توانید تجربیات و نظرات خود درباره SSD سرعت بالا را با ما در میان بگذارید.