هیت سینک SSD چیست؟ + بهترین SSD های هیت سینک دار

حافظه SSD مانند سایر قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر، در حین کار، تولید گرما می‌کند. برای خنک کردن این قطعه، از هیت سینک SSD استفاده می‌شود.

اما اینکه هیت سینک SSD چیست و چه ویژگی‌هایی دارد برای خیلی از کاربران کامپیوتر ناشناخته است. شاید شما هم در برگه مشخصات حافظه SSD خود دیده باشید که واژه هیت سینک نوشته شده است.

برای اینکه دقیقا بدانید هیت سینک اس اس دی چیست و چه کاربردی دارد تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در ضمن، اگر قصد خرید حافظه SSD مجهز به هیت سینک دارید، در انتهای این مقاله دو نمونه از پرطرفدارترین حافظه‌های SSD موجود در بازار را به شما معرفی می‌کنیم.

هیت سینک SSD چیست؟

هیت سینک (Heat Sink) همانطور که از نام آن پیداست به سینک حرارتی گفته می‌شود که برای انتقال گرما از یک نقطه به نقطه دیگر ساخته شده است.

هیت سینک اس اس دی یک قطعه سخت‌افزاری است که روی بدنه حافظه SSD نصب می‌شود و باید گرما و حرارت موجود روی بدنه SSD را دریافت کرده و به محیط خارجی آن انتقال دهد.

هیت سینک برای اس اس دی

تمام حافظه‌های SSD هنگام استفاده گرم می‌شوند و اگر حرارت تولید شده آنها به درستی کاهش پیدا نکند، آسیب‌های جدی به آنها وارد می‌شود.

هیت سینک های SSD اغلب از مواد هادی مانند آلومینیوم ساخته می‌شوند که قابلیت خوبی در انتقال حرارت دارند. این قطعه به صورت مستقیم بر روی بخش‌های داغ حافظه SSD قرار می‌گیرد و باعث افزایش سطح تماس حرارتی و انتقال آن می‌شود.

هیت سینک SSD معمولا به وسیله پیچ و سیستم‌های خاصی نصب می‌شوند تا بدون لغزش و حرکت‌های اضافی در محل خود قرار گیرند.

توجه داشته باشید که در صورت عدم وجود هیت سینک برای SSD، افزایش دما ممکن است به اطلاعات حافظه آسیب وارد کرده و روی سرعت انتقال آنها هم تاثیرگذار باشد.

ویژگی‌های یک هیت سینک SSD مناسب

هیت سینک اس اس دی می‌تواند در اندازه، طرح و مواد اولیه متفاوتی ساخته شده باشد که این موضوع روی قیمت نهایی حافظه SSD تاثیرگذار است.

اما به طور کلی، ویژگی‌های هیت سینک SSD عبارت است از:

1. اندازه و ابعاد

اندازه هیت سینک ارتباط مستقیمی با اندازه حافظه SSD دارد. به عنوان یک قانون کلی، اندازه هیت سینک اس اس دی باید به گونه‌ای باشد که تمام سطح حافظه را بپوشاند و به راحتی داخل کیس کامپیوتر نصب شود.

2. مواد ساخت

برای ساخت هیت‌سینک‌ها معمولاً از موادی مانند آلومینیوم که رسانای خوبی برای انتقال حرارت هستند استفاده می‌شود.

آلومینیوم خواص حرارتی خوبی دارد و به خوبی حرارت را از حافظه SSD جذب کرده و به محیط خارجی منتقل می‌کند. همچنین، برخی هیت‌سینک‌ها ممکن است از مواد دیگری مانند مس یا مواد هیبریدی تشکیل شده باشند.

3. سطح تماس

ویژگی مهم دیگر هیت سینک مناسب SSD، سطح تماس آن است.

هیت سینک SSD باید گونه‌ای طراحی شود که به صورت مستقیم بر روی بخش‌های داغ حافظه SSD قرار گیرد تا بتواند حرارت را به طور موثری از آن جذب کرده و به بخش‌های دیگر انتقال دهد.

4. سیستم نصب خاص

همانطور که در بخش قبل گفتیم، شیوه نصب هیت سینک اس اس دی یکی از آن موضوعاتی‌ست که حساسیت بالایی دارد.

هیت سینک مخصوص SSD باید به گونه‌ای روی حافظه قرار گیرند که لرزش و جابه‌جایی اضافی نداشته باشد. این موضوع آنچنان مهم است که روی کیفیت خنک‌کنندگی هیت سینک تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

5. طراحی خنک‌کننده

برخی از هیت‌سینک‌های مخصوص SSD با خنک‌کننده‌های اضافی ساخته می‌شوند تا کار خنک‌سازی حافظه SSD به شکل بهتری انجام شود.

بهترین SSD هیت سینک دار بازار ایران

حالا که که متوجه شدید هیت سینک SSD چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، شاید بهتر باشد با دو مدل از بهترین حافظه‌های SSD هیت سینک دار بازار ایران آشنا شوید.

در ادامه به ویژگی‌های این دو مدل اشاره خواهیم کرد:

1. حافظه SSD هیت سینک دار Adata مدل LEGEND 750

در ابتدا با یکی از معروف‌ترین حافظه‌های SSD شرکت ADATA آشنا می‌شوید که با هیت سینک نسل جدید خود، طرفداران زیادی دارد.

حافظه SSD مدل LEGEND 750 با رنگ آبی، اندازه‌ای کوچک و با دو ظرفیت مختلف تولید و روانه بازار شده است.

Adata Legend 750؛ SSD هیت سینک دار

در ادامه به تمام آنچه درباره این حافظه SSD باید بدانید اشاره می‌کنیم:

سرعت بالای خواندن و نوشتن

برای اینکه یک حافظه SSD سرعت بالایی در خواندن و نوشتن اطلاعات داشته باشد باید از یک رابط قدرتمند استفاده کند. کمپانی ADATA برای حافظه LEGEND 750 از رابط PCIe نسل 3 استفاده کرده است.

به لطف وجود این رابط روی SSD، خواندن داده‌ها با سرعت 3500 مگابایت بر ثانیه و نوشتن داده‌ها با سرعت 3000 مگابایت بر ثانیه انجام می‌شود.

ارائه شده با دو ظرفیت مختلف

طراحان کمپانی ای دیتا برای این درایو SSD هیت سینک دار، از فرم فاکتور M.2 2280 استفاده کرده‌اند تا به راحتی روی تمام پلتفرم‌های مادربرد AMD یا اینتل نصب شود.

به لطف این نوع طراحی، دو ظرفیت مختلف برای این حافظه در نظر گرفته شده است. کاربران می‌توانند با توجه به بودجه‌ای که دارند، یکی از دو ظرفیت 500 گیگابایت یا 1 ترابایتی این درایو SSD را خریداری کنند.

مجهز با هیت سینک نسل جدید

همانطور که گفته شد هیت سینک اس اس دی به طور مستقیم روی عملکرد و سرعت حافظه تاثیر می‌گذارد. کمپانی ای‌دیتا به همین دلیل از هیت سینک‌های نسل جدید برای انتقال گرمای حافظه LEGEND 750 استفاده کرده است.

این هیت سینک که با روکشی به رنگ آبی روی حافظه SSD کشیده شده، می‌تواند دمای عملکرد آن را تا 15 درصد کاهش داده و خنک‌تر کند. توجه داشته باشید ضخامت این هیت سینک به گونه‌ای‌ست که کاربران می‌توانند از این SSD برای لپ‌تاپ خود هم استفاده کنند.

پشتیبانی از فناوری‌های جدید

دسترسی به حافظه‌های پنهان در SSD از طریق فناوری‌های خاص انجام می‌شود. در حافظه SSD مدل LEGEND 750 این کار از طریق فناوری‌های SLC cashing و Host Memory Buffer انجام می‌شود.

با دلیل وجود این فناوری‌ها در این SSD سرعت خواندن و نوشتن تصادفی 4K به اعداد 480K/260K IOPS رسیده است.

رمزگذاری اطلاعات با فناوری LDPC

ذخیره کردن اطلاعات در حافظه SSD باید با شیوه‌های کدگذاری خاص انجام شود تا امنیت و سلامت اطلاعات تضمین شوند. در این درایو SSD از سیستم رمزگذاری LDPC استفاده شده تا تمام داده‌ها در حین ذخیره شدن کدگذاری شوند.

دارای گارانتی 5 ساله آونگ

همیشه در حین انتخاب و خرید حافظه SSD به گارانتی داشتن آن توجه کنید. گارانتی‌های SSD به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید اطلاعات ذخیره شده خود را بازیابی کنید.

حافظه SSD ای دیتا مدل LEGEND 750 با گارانتی 5 ساله آونگ در بازار ایران به فروش می‌رسد. آونگ یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش در ایران است که قدمتی بیش از 15 سال دارد.

2. حافظه SSD هیت سینک دار Adata مدل LEGEND 850

اگر دنبال یک حافظه SSD قدرتمندتر و سریع‌تر هستید و بودجه بیشتری دارید، ما به شما حافظه ای دیتا مدل LEGEND 850 را پیشنهاد می‌کنید.

طراحی هیت سینک SSD این حافظه به گونه‌ای انجام شده که به طور موثری روی خنک کردن آن تاثیر گذار است.

Adata Legend 850؛ SSD هیت سینک دار

دیگر ویژگی‌های این حافظه عبارت است از:

سرعت خواندن و نوشتن فو‌ق‌العاده بالا

نکته بسیار مهم درباره حافظه SSD مدل LEGEND 850 وجود رابط PCIe 4.0 روی آن است. این رابط به طور ویژه‌ای سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها روی حافظه را افزایش می‌دهد.

به دلیل وجود این رابط، سرعت خواندن روی این حافظه به عدد 5000 مگابایت بر ثانیه رسیده و سرعت نوشتن آن عددی برابر با 4500 مگابایت بر ثانیه است.

ارائه شده با 3 ظرفیت مختلف

تنوع ظرفیت‌های این حافظه SSD بیشتر از مدل قبلی است. اگر بودجه کمتری دارید می‌توانید یک مدل با ظرفیت 512 گیگابایت از LEGEND 850 را خریداری کنید.

اما کمپانی ای دیتا برای بودجه‌های بالاتر، ظرفیت‌های 1 و 2 ترابایت را هم در نظر گرفته که مخصوص گیمرها و کاربران حرفه‌ای است.

سازگار با پلتفرم‌های مختلف

اینکه از یک حافظه SSD روی دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف استفاده کنید یک مزیت حساب می‌شود. کمپانی ای دیتا از این موضوع آگاه است و حافظه LEGEND 850 را با فرم فاکتور M.2 2280 طراحی کرده است.

این فرم فاکتور باعث شده کاربران بتوانند این حافظه را روی مادربردهای اینتل و AMD به راحتی نصب کنند. همچنین نکته جالب‌تر اینجاست که از این حافظه برای کنسول پلی استیشن 5 هم می‌توانید استفاده کنید.

مقاوم در برابر عوامل محیطی مختلف

یکی از مشکلاتی که اغلب برای حافظه‌های کامپیوتر و لپ‌تاپ به وجود می‌آید این است که به دلیل نوسانات برق یا دما، دچار نقص فنی شده و عملا از کار می‌افتند.

خوشبختانه طراحان کمپانی ای‌دیتا حافظه SSD مدل LEGEND 850 را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در برابر این مشکلات مقاومت داشته باشد.

به عنوان مثال باید به این نکته اشاره کرد که این حافظه می‌تواند تا دماهای منفی 40 درجه تا مثبت 85 درجه سانتی‌گراد هم کار کند.

علاوه بر این باید به مقاومت بالای آن در برابر شوک‌های محیطی هم اشاره کرد که امنیت اطلاعات شما را تضمین می‌کند.

دارای گارانتی 5 ساله آونگ

حافظه LEGEND 850 با وجود هیت سینک اس اس دی و قابلیت‌های مختلفی که دارد ممکن است دچار نقص فنی شود. به همین دلیل شرکت آونگ، این محصول را تا 5 سال گارانتی کرده است.

شرکت ایرانی آونگ به عنوان یکی از برترین نمایندگی‌های محصولات ADATA در ایران شناخته می‌شود و تقریبا برای تمام محصولات این شرکت گارانتی‌های طولانی مدت ارائه داده تا خیال کاربران از هر جهت راحت شود.

سخن پایانی

هیت سینک اس اس دی از آن دست موضوعاتی‌ست که بیشتر کاربران معمولی کامپیوتر و لپ‌تاپ از آن اطلاعی ندارند. ما در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که هیت سینک SSD چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

در انتها 2 مدل از پرفروش‌ترین حافظه‌های SSD موجود در بازار که هیت سینک دارند را به شما معرفی کردیم. شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود درباره هیت سینک اس اس دی را با ما در میان بگذارید.