راهنمای جامع خرید SSD برای پلی استیشن

همه می‌دانیم که دستگاه‌های پلی استیشن در کنار سایر قطعات کامپیوتری و صنعتی، پیشرفت کرده‌اند. نسل‌های اولیه پلی استیشن از یک درایو سی دی یا DVD برای پخش و اجرای بازی استفاده می‌کردند.

نسل‌های بعدی به حافظه داخلی مجهز شدند و امروزه نسل جدید پلی استیشن PS5 علاوه بر حافظه داخلی، قابلیت نصب درایوهای حالت جامد یا SSD را نیز داراست. اغلب بازی‌های ویدئویی جدید از حجم بالایی برخوردارند و اجرا و ذخیره آن‌ها روی حافظه داخلی پلی استیشن امکان‌پذیر نیست.

SSD پلی استیشن برای حل همین مشکل ارائه شده است و می‌توان با نصب این درایو روی دستگاه PS، بازی‌های روز دنیا را نیز روی آن اجرا کرد. معمولاً حافظه داخلی PS5 تنها 667 گیگابایت است که بخشی از آن توسط سیستم عامل پر می‌شود و حافظه باقی‌مانده هم به راحتی با نصب چند بازی، پر خواهد شد.

بنابراین دیر یا زود لازم است که از یک اس اس دی پلی استیشن حجم بالا برای اجرای بازی‌های جدیدتر استفاده کنید. در دستگاه‌های پلی استیشن یک اسلات داخلی برای نصب SSD در نظر گرفته شده است. البته این قابلیت روی دستگاه‌های جدید PS4 و PS5 قابل پیاده‌سازی است اما برای نسخه‌های قبلی PS، استفاده از هاردهای اکسترنال امکان‌پذیر است.

در این مقاله می‌خواهیم قبل از خرید اس اس دی برای PS با مشخصات درایو اس اس دی پلی استیشن آشنا شویم. همچنین خواهیم گفت که اس اس دی پلی استیشن را چگونه فعال کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

SSD پلی استیشن اینترنال چیست؟

اول از همه ببینیم که اس اس دی پلی استیشن چیست؟ SSD یک درایو ذخیره‌سازی با فناوری جدید بوده که چند سالی است وارد بازار شده و به تدریج جای درایوهای HDD قدیمی را گرفته است. سرعت دسترسی بالا به اطلاعات، قابلیت اطمینان بیشتر و اشغال فضای کمتر از مشخصات این درایوها است.

البته هنوز از نظر توسعه ظرفیت‌های ذخیره‌سازی، HDDها پیشتاز هستند. ارتقاء هارد لپ تاپ به SSD و یا جایگزین کردن هارد کامپیوتر با یک درایو SSD می‌تواند یک راه‌کار عالی برای افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات باشد، به خصوص اگر درایو SSD برای نصب فایل‌های سیستم عامل اختصاص یابد.

درایو SSD از پروتکل M.2 PCIe برای اتصال به دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کند. این درایوها را می‌توان به راحتی در کنسول‌های PS5 و PS4 نصب کرده و بازی‌ها و اپلیکیشن‌های چندرسانه‌ای را روی آن‌ها دانلود یا کپی کرد. همچنین می‌توان به راحتی اطلاعات را بین کنسول بازی و وسایل قابل اتصال از طریق USB و درایو SSD منتقل نمود.

چند نکته مهم در مورد ویژگی‌های SSD پلی استیشن اینترنال وجود دارد:

  • در دستگاه‌های PS که از درایو SSD پشتیبانی می‌کنند، تنها می‌توان از فرم فکتور M.2 استفاده کرد.
  • نوع درایو SSD می‌بایست PCIe 4.0 NVMe باشد.
  • حداقل سرعت خواندن درایو SSD می‌بایست 5500 MB/s باشد تا بتوان از آن در کنسول بازی PS استفاده کرد.
  • بهتر است که درایو SSD دارای هیت سینک داخلی باشد تا از گرم شدن آن جلوگیری شود. در صورتی که هیت سینک مجزا برای درایو SSD وجود نداشت، باید از یک سیستم خنک‌سازی جداگانه استفاده شود.
  • ظرفیت‌های پشتیبانی شده SSD پلی استیشن 250 گیگابایت، 500 گیگابایت، 1 ترابایت، 2 ترابایت و 4 ترابایت است.
بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد فناوری NVMe SSD

اس اس دی پلی استیشن را چگونه فعال کنیم؟

نصب و فعال‌سازی اس اس دی پلی استیشن، بسیار ساده است و حداکثر 10 دقیقه زمان لازم دارد. همانند نصب هارد اینترنال در لپ تاپ و کامپیوتر، نصب SSD پلی استیشن هم نیاز به یک سری ابزار اولیه دارد.

پیش گوشتی مناسب برای باز کردن پیچ‌های قاب دستگاه، درایو اس اس دی مناسب و سیستم خنک‌سازی مجزا در صورت لزوم، از پیش‌نیازهای این کار است.

قرار دادن هارد SSD در PS

برای نصب SSD پلی استیشن اینترنال به روش زیر عمل کنید:

  • قبل از شروع فرآیند نصب، یک جسم فلزی را در بدنه یا داخل دستگاه لمس کنید تا الکتریسیته ساکن به زمین منتقل شود در غیر این صورت، SSD M.2 و کنسول PS5 ممکن است آسیب ببینند.
  • قاب بالایی PS5 را جدا کنید. توجه داشته باشید که پیش از این کار باید دستگاه را خاموش کرده باشید. برای این کار پیچ‌ها را یکی‌یکی از صفحه فلزی کنار فن باز کنید. برای جدا کردن پیچ‌ها از پیچ‌گوشتی استفاده کنید.
  • برای دسترسی به محفظه SSD پلی استیشن، ممکن است پوشش پلاستیکی یا فلزی زیر قاب وجود داشته باشد که باید آن را بردارید.
  • توجه داشته باشید که هارد داخلی را که به خود برد الکتریکی دستگاه لحیم شده است جدا نکنید. برای نصب درایو اس اس دی، یک بخش دیگر در نظر گرفته شده است که از نوع اسلات M.2 است.
  • برای نصب اس اس دی پلی استیشن، لبه قطعه را نگه دارید، آن را با اسلات دستگاه تراز کنید و سپس اس اس دی را با زاویه حدود 30 درجه به داخل فشار دهید.
  • قبل از ادامه، مطمئن شوید که SSD به درستی وارد شده است. عدم انجام این کار ممکن است به SSD و کنسول بازی آسیب برساند.
  • درایو SSD پلی استیشن را به سمت پایین خم کرده و آن را با پیچ محکم کنید. احتمالاً پیچ‌های مهارکننده قبلاً در محل مورد نظر قرار داده شده‌اند که پیش از نصب درایو، می‌بایست آن‌ها را باز کنید.
  • درپوش محل نصب درایو را قرار داده و پیچ‌های آن را هم محکم کنید.
  • قاب اصلی دستگاه را جایگذاری کرده و پیچ‌های آن را نیز ببندید. دقت کنید که قاب به درستی جا بیفتد، در غیر این صورت پیچ‌ها جا نمی‌خورند.
  • اکنون می‌توانید کنسول را روشن کرده و پس از نمایش صفحه تنظیمات، دستورالعمل‌های روی صفحه را برای فرمت کردن SSD پلی استیشن دنبال کنید.
  • به یاد داشته باشید که اگر قبلاً فایلی را در حافظه SSD ذخیره کرده‌اید، در این مرحله با فرمت کردن، محتویات آن پاک می‌شوند و نمی‌توانید آن را بازیابی کنید. اگر این فایل‌ها برایتان مهم است، قبلاً آن‌ها را به یک درایو ذخیره‌سازی دیگر مانند هارد اکسترنال منتقل کنید زیرا فرمت کردن اس اس دی پلی استیشن جزئی از مراحل نصب آن است.

چگونگی نصب بازی و اپلیکیشن روی SSD پلی استیشن

حال که درایو SSD پلی استیشن را روی کنسول بازی خود نصب کردید، نوبت به نصب بازی و یا اپلیکیشن‌های مورد نظر روی آن می‌رسد.

می‌توانید بازی‌های مورد نظر را از PlayStation Store روی SSD پلی استیشن خود دانلود کنید. برای این منظور به صفحه اصلی پلی استیشن وارد شده و به مسیر Settings > Storage > Installation Location بروید.

انتقال بازی از هارد پلی استیشن به SSD

برای آنکه اپ‌ها و یا بازی‌های موجود را که قبلاً نصب کرده‌اید، جابجا کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به صفحه اصلی بازی‌های خود رفته و Game Library را انتخاب کنید. داده‌هایی را که می‌خواهید منتقل کنید Highlight کنید، دکمه Options را فشار داده و سپس Move Games and Apps را انتخاب کنید.
  • در صورتی که می‌خواهید بازی‌ها یا اپ‌ها را از درایو USB به SSD پلی استیشن منتقل کنید، در همین صفحه به تب Items You Can Move to M.2 SSD Storage رفته و هر یک از بازی‌ها یا اپ‌هایی را که می‌خواهید منتقل کنید، تیک بزنید. سپس Move را انتخاب نمایید. به این ترتیب می‌توانید بازی‌ها را بین درایو داخلی کنسول بازی، درایو اکسترنال USB و SSD پلی استیشن جابجا نمایید.
  • همچنین می‌توانید فضای خالی درایو SSD پلی استیشن اینترنال را چک کرده و یا برخی از داده‌های روی آن را حذف کنید. برای این منظور هم می‌توانید از مسیر Settings > Storage > M.2 SSD Storage به محتویات درایو اس اس دی دسترسی داشته باشید.

بهترین SSD برای پلی استیشن در ایران!

با وجود محدودیت‌هایی که شرکت سونی برای اس اس دی‌های قابل استفاده در PS5 اعمال کرده، در نهایت انتخاب‌های زیادی در ایران برای شما وجود ندارد.
با این حال برای اینکه جهت خرید SSD پلی استیشن دچار سردرگمی نشوید، با بررسی‌های متعدد، توصیه می‌کنیم از این SSD فوق العاده استفاده کنید:

SSD ای دیتا مدل Legend 960

SSD جدید ای دیتا دقیقا همان چیزی است که برای استفاده در پلی استیشن به آن نیاز دارید؛ یک غول تمام عیار!

یکی از ویژگی‌های برجسته این SSD، سرعت خواندن/نوشتن حداکثر تا 7400/6800 مگابایت بر ثانیه است که حیرت انگیز به شمار می‌رود!

بهترین SSD برای پلی استیشن

این SSD از آخرین رابط PCIe یعنی PCIe Gen4x4 پشتیبانی می‌کند و با استاندارد NVMe 1.4 نیز سازگار است.

از دیگر مشخصات SSD ای دیتا مدل Legend 960 می‌توان به گارانتی 5 ساله آونگ، ظرفیت تا 2 ترابایت و هیت سینک با عملکرد بالا اشاره کرد.

سؤالات متداول

آیا می‌توان درایو SSD ساتا را در کنسول بازی PS جای داد؟

خیر. کنسول‌های بازی PS4 و PS5 تنها برای پشتیبانی از درایوهای اس اس دی M.2 PCIe طراحی شده‌اند.

آیا می‌توان تنها بخشی از اطلاعات درایو SSD را پاک کرده و سپس آن را روی کنسول پلی استیشن نصب کرد؟

خیر، طی فرآیند نصب SSD پلی استیشن، لازم است که کل فضای درایو نصب شده فرمت شود.

اگر SSD پلی استیشن اینترنال دارای هیت سینک داخلی باشد، آیا نیازی به نصب هیت سینک جداگانه وجود دارد؟

خیر، این کار ممکن است عملکرد سیستم خنک‌سازی هیت سینک داخلی درایو را هم مختل کند.

مزیت SSD پلی استیشن نسبت به درایو USB اکسترنال چیست؟

درایو اس اس دی پلی استیشن به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان بازی را به صورت مستقیم روی آن دانلود کرد، به‌روزرسانی کرد و حتی اجرا کرد. در حالی که درایوهای USB اکسترنال تنها برای ذخیره بازی‌ها استفاده می‌شوند و برای اجرا یا به‌روزرسانی باید به هارد داخلی PS منتقل شوند.

آیا می‌توان بخشی از داده‌های یک بازی را روی هارد داخلی و بخشی دیگر را روی SSD پلی استیشن اینترنال ذخیره کرد؟

خیر، تمام داده‌های مربوط به یک بازی باید در یک مکان ذخیره شوند.

آیا نصب SSD پلی استیشن اینترنال، گارانتی دستگاه کنسول بازی را باطل می‌کند؟

معمولاً شرکت‌های سازنده کنسول‌های بازی، نصب اس اس دی را جزو آیتم‌های نقض‌کننده گارانتی در نظر نمی‌گیرند. اما پیش از این کار، برای اطمینان می‌توانید با شرکت سازنده، مفاد گارانتی قید شده در برگه ضمانت‌نامه، فروشگاهی که دستگاه را از آن خریداری کرده‌اید و یا وب‌سایت سازنده دستگاه مراجعه کنید.

سخن پایانی

برای خرید SSD پلی استیشن باید به فرم فکتور و ظرفیت درایو خریداری شده دقت کرد. همچنین در نظر داشته باشید که تنها کنسول‌های بازی PS4 و PS5 از نصب SSD پلی استیشن اینترنال پشتیبانی می‌کنند.

در صورتی که درایو اس اس دی خود را قبلاً روی دستگاه دیگری نصب کرده و فایل‌هایی روی آن دارید، دقت داشته باشید که با نصب اس اس دی پلی استیشن، اطلاعات موجود روی درایو فرمت می‌شود، بنابراین آن‌ها را پیش از نصب روی دستگاه، به درایو دیگری منتقل کنید.

اگر می‌خواهید از لذت بازی‌های جدید در دستگاه‌های کنسول امروزی بهره‌مند شوید، ناچارید که در آینده‌ای نزدیک از یک SSD پلی استیشن روی دستگاه خود استفاده کنید زیرا با پیشرفت گرافیک بازی‌های جدید، حجم آن‌ها هم بیشتر شده و هارد داخلی کنسول‌های بازی دیگر پاسخگو نخواهد بود.