تفاوت مادربرد amd و Intel در چیست؟ در این باره بیشتر بدانید

مادربرد جزء ضروری هر کامپیوتر است. مادربرد در حقیقت یک برد مدار چاپی (PCB) است که وظیفه نگهداری تمام اجزای حیاتی سیستم از جمله CPU و حافظه را بر عهده دارد.

مادربرد همچنین اتصالاتی را برای سایر وسایل جانبی مانند پخش‌کننده DVD، درایوهای USB، کارت‌های صدا، کارت‌های ویدئویی، کارت‌های شبکه و غیره فراهم می‌کند. همچنین مسیرهای الکتریکی را برای ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف در بر دارد.

اینتل و AMD دو شرکت مطرح در زمینه ساخت و فروش مادربرد هستند. تفاوت اصلی مادربردهای AMD و اینتل در این است که هر یک فقط یک نوع پردازنده خاص را می‌پذیرند.

از این رو، یک مادربرد AMD فقط با یک پردازنده Ryzen کار می‌کند، و به همین ترتیب، یک مادربرد اینتل فقط با یک پردازنده اینتل کار می‌کند و نه برعکس.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت‌های مادربردهای ساخت شرکت AMD و اینتل بپردازیم.

اگر شما هم قصد خرید مادربرد دارید و می‌خواهید تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر یک از محصولات AMD و Intel را بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : مشاهده انواع مادربرد و مشخصات آن‌ها

تفاوت مادربرد amd و Intel

هرچند شرکت‌های AMD و اینتل هر یک مادربردهای سازگار با پردازنده‌های خود را تولید کرده‌اند اما شرکت‌های دیگر نیز انواع مادربرد را تولید می‌کنند که با یکی از این پردازنده‌ها سازگاری دارند.

با این حال، تا به امروز، هیچ مادربردی ارائه نشده است که با هر دو پردازنده سازگار باشد.

دلیل این امر این واقعیت است که هر پردازنده به نوع سوکت متفاوتی نیاز دارد. مادربردهای اینتل دارای سوکت LGA 1156 و LGA 1366 هستند، در حالی که مادربردهای AMD از سوکت های AM2 و AM3 پشتیبانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید : پردازنده Ryzen؛ بررسی همه‌جانبه پردازنده پرطرفدار AMD

مادربرد اینتل یا ای ام دی

با توجه به این واقعیت که یک مادربرد AMD فقط با یک پردازنده AMD کار می‌کند، و به همین صورت در مورد مادربردهای اینتل، فروش و سهم بازار مادربردهای اینتل و AMD به طور مستقیم با فروش و سهم بازار پردازنده‌های اینتل و AMD ارتباط دارد.

AMD تنها رقیب قابل‌توجه اینتل در بازار پردازنده مرکزی (CPU) است، به خصوص برای کامپیوترهای شخصی مبتنی بر x86. اینتل و AMD با هم 99.1 درصد از سهم بازار CPU را در سه ماهه اول سال 2021 در اختیار دارند.

در این میان، اینتل 80.3 درصد سهم داشته در حالی که سهم AMD تنها 18.8 درصد بوده است.

AMD و Intel همیشه در حال رقابت با یکدیگر هستند. آن‌ها هدفشان این است که با یک ویژگی برتر محصولات جدید را تولید کنند و یک قدم جلوتر از یکدیگر بمانند. از این رو، محصولات آن‌ها همیشه با تفاوت‌های جزئی همراه است و این تفاوت‌ها است که از نظر هر شرکت، برگ برنده آن‌ها محسوب می‌شود.

به همین دلیل، این دو مادربرد به جز از نظر سازگاری با پردازنده، عملاً یکسان هستند.

آن‌ها قطعات مشابهی مانند حافظه، هارد دیسک، کارت گرافیک و غیره دارند، زیرا همه این قطعات کم و بیش استاندارد شده و از همین رو از اسلات‌های مشابهی برای اتصال به مادربرد استفاده می‌کنند.

تعداد اسلات‌های مادربرد و مقدار رمی که مادربرد می‌تواند در خود جای دهد عمدتاً به مدل مادربرد بستگی دارد. این البته روی قیمت‌گذاری این قطعه نیز تأثیرگذار است. از این رو، مادربرد با پورت‌های SATA و/یا مادربردهای سازگار با اسلات‌های RAM هزینه بیشتری خواهند داشت.

با این حال، یک قاعده کلی در بازار مادربردها این است که AMD تمایل دارد کمی ارزان‌تر از اینتل باشد.

اینتل به عقیده اکثر افراد، عملکرد بهتری دارد، حتی با اختلاف اندک نسبت به AMD. به همین دلیل اینتل قیمت بالاتری را برای محصولات خود به خصوص مادربرد در نظر گرفته است.

از این رو، AMD اکنون به عنوان گزینه به‌صرفه از نظر اقتصادی در نظر گرفته شده و بهترین مادربردهای میان رده بازار را معرفی کرده است، در حالی که اینتل یک گزینه مطمئن برای انتخاب سخت پسندان است.

سایر ویژگی‌های مادربرد، مانند مقدار رمی که می‌تواند در خود جای دهد یا تعداد پورت‌های SATA آن، تا حد زیادی به طراحی و قیمت شرکت‌های سازنده مختلف بستگی دارد. بدیهی است که می‌توان انتظار داشت که برای مدل‌هایی با اسلات‌های بیشتر هزینه بیشتری باید پرداخت.

سازندگان دیگر مادربرد هم از تراشه‌های ساخت دو شرکت AMD و اینتل استفاده می‌کنند، بنابراین نمی‌توان با نگاه کردن به برند سازنده تراشه تشخیص داد که مادربرد قطعاً ساخت یکی از این دو شرکت است. اغلب روی جعبه مادربرد نوشته می‌شود که با پردازنده‌های AMD کار می‌کند یا اینتل.

اما راه قابل‌اطمینان‌تر این است که نوع سوکت مادربرد را یافته و بررسی کنید. به عنوان مثال، مادربردهای دارای سوکت LGA 1156 و LGA 1366 مادربردهای اینتل هستند در حالی که مادربردهای دارای سوکت AM2 و AM3 قطعاً مادربردهای AMD خواهند بود.

بیشتر بخوانید : آشنایی با انواع سوکت‌های مادربرد + ویژگی‌های هر کدام

چرا مادربردهای اینتل گران‌تر هستند؟

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا مادربردهای اینتل گران‌تر از محصولات مادربرد AMD هستند؟ چند دلیل برای این مسئله وجود دارد، یکی از آن‌ها این است که اینتل برای استفاده از چیپست‌های خود هزینه مجوز از تولیدکنندگان مادربرد دریافت می‌کند.

علاوه بر این، پردازنده‌های اینتل سریع‌تر و به طور کلی قابل‌اعتمادتر از AMD هستند، بنابراین قیمت بالاتری دارند. همچنین، مادربردهای اینتل اغلب دارای ویژگی‌های بیشتری نسبت به سایر برندها هستند. این شامل مواردی مانند پشتیبانی از پردازنده‌های سریع‌تر (مانند پردازنده‌های نسل 13) و اسلات حافظه بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره انواع پردازنده اینتل (Intel CPU) و مقایسه آن‌ها

مزایا و معایب مادربردهای اینتل

مادربردهای اینتل یک سری ویژگی و مزیت را ارائه می‌دهند که متمایز از سایر برندها است. به عنوان مثال، مادربردهای اینتل از اورکلاک مادربرد پشتیبانی می‌کنند که به شما امکان می‌دهد از CPU خود بهره بیشتری ببرید.

آن‌ها همچنین از چندین کارت گرافیک پشتیبانی می‌کنند که برای گیمرها یا هرکسی که می‌خواهد از کامپیوتر خود برای عملیات سنگین استفاده کند ایده‌آل است. به طور کلی، مادربردهای اینتل عملکرد، دوام و ویژگی‌های بهتری را نسبت به سایر برندها ارائه می‌دهند.

به همین دلیل است که آن‌ها گران‌تر هستند. با این حال، اگر به یک مادربرد قابل‌اعتماد و قدرتمند نیاز دارید، یک مادربرد اینتل ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم با جدیدترین مادربرد اینتل را آشنا شوید.

مادربرد اینتل؛ انتخاب سخت پسندان

شاید مهم‌ترین و تنها عیب مادربردهای اینتل، گران‌تر بودن آن‌ها باشد. همان‌طور که گفته شد یک علت عمده گران‌تر بودن این مادربردها، کیفیت بالای ساخت است و به همین خاطر، تقاضا برای خرید این مادربردها بیشتر بوده و به همان نسبت با افزایش تقاضا، قیمت این محصولات در بازار بیشتر شده است.

مزایا و معایب مادربردهای AMD

مهم‌ترین مزیت مادربردهای AMD نسبت به رقیب همیشگی خود یعنی اینتل، قیمت پایین‌تر است در حالی که عملکرد آن‌ها اختلاف قابل‌توجهی با هم ندارد.

به عبارت دیگر برای کسی که عملکرد قابل‌قبول مادربرد کافی است اما می‌خواهد هزینه کمتری برای مادربرد صرف کند، محصولات AMD بهترین انتخاب هستند.

در مقابل عملکرد کمی ضعیف‌تر نسبت به تراشه‌های اینتل، سرعت کمی پایین‌تر در برقراری ارتباط به واسطه استفاده از ساختار مداری ضعیف‌تر، مهم‌ترین معایب مادربردهای AMD هستند.

مادربرد AMD؛ یک انتخاب به‌صرفه

سخن پایانی

دو نام اینتل و AMD در میان محصولات مادربرد بیش از بقیه شناخته شده هستند. معمولاً کاربران هر یک از این دو برند را به واسطه یک ویژگی مهم می‌شناسند. تفاوت مادربرد amd و Intel در پشتیبانی از پردازنده و سوکت تراشه CPU است.

یعنی هر یک از این دو شرکت تنها از پردازنده‌های ساخت شرکت خود پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل پردازنده اینتل به مادربرد AMD قابل اتصال نیست و بالعکس. اما تفاوت دیگر این دو محصول به خاطر قابلیت و عملکرد آن‌ها، در قیمت است.

برای خرید یک مادربرد AMD هزینه کمتری را در مقایسه با مادربردهای اینتل می‌پردازید در حالی که محصولات اینتل با کیفیت بالاتر، گران‌تر و در عین حال پرطرفدارتر از مادربردهای AMD هستند.