جدیدترین مادربرد با پشتیبانی از پردازنده‌های اینتل چیست؟

برای کسانی که قصد خرید مادربرد نسل جدید دارند، پیدا کردن مادربردی که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم با نسل 13 پردازنده‌های اینتل سازگار باشد بسیار هیجان‌انگیز است. کمپانی MSI جدیدترین مادربرد اینتل خود را به تازگی تولید و روانه بازار کرده است.

این محصول که با نام MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI DDR4 شناخته می‌شود امکانات ویژه‌ای دارد.

در این مقاله قصد داریم تمام آنچه که نیاز است درباره این مادربرد اینتل بدانید را بیان کنیم تا قبل از خرید، تمام ویژگی‌های آن را بدانید. همراه ما باشید.

مادربرد MSI MAG Z790؛ جدیدترین مادربرد اینتل

قبل از اینکه با مشخصات و ویژگی‌های مادربرد گیمینگ MSI آشنا شویم خوب است بدانید که این محصول به دلیل قابلیت‌هایی که دارد توانسته جوایز متعددی را دریافت کند.

از جمله این جوایز می‌توان به جایزه‌های Steve’s Hardware، جایزه Guru3D و جایزه TechPowerUp در سال 2022 اشاره کرد که همگی جوایز بین‌المللی هستند.

نوبت به معرفی مادربرد MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI DDR4 و بررسی ویژگی‌های آن می‌رسد. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول را بیان می‌کنیم:

سازگاری با پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مادربرد MSI MAG Z790 سازگاری آن با جدیدترین نسل از پردازنده‌های شرکت اینتل است.

حتما می‌دانید که اینتل به تازگی نسل 13 پردازنده‌های خود را معرفی کرده و این نسل به عنوان سریع‌ترین CPU های این شرکت شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید : پردازنده نسل 13 اینتل چه ویژگی‌هایی دارد؟ (راهنمای خرید)

حالا کمپانی MSI مادربرد جدید خود را با آخرین نسل از پردازنده‌های اینتل سازگار کرده است. البته این مادربرد با پردازنده نسل 12 هم سازگاری دارد و کاربران می‌توانند CPU های نسل 12 اینتل را هم به این مادربرد متصل کنند.

تمام پردازنده‌های سری Core، سلرون و پنتیوم گلد اینتل را می‌توانید روی این مادربرد نصب کنید. کافیست سوکت آن LGA 1700 باشد.

بهترین مادربرد های اینتل

پشتیبانی از ماژول حافظه DDR4

اگر به نام کامل این مادربرد دقت کنید، عنوان ماژول DDR4 را مشاهده خواهید کرد. این محصول از یکی از جدیدترین ماژول‌های حافظه که در بازار وجود دارد پشتیبانی می‌کند.

گرچه ماژول حافظه DDR5 هم به تازگی در بسیاری از مادربردها وجود دارد اما به دلیل پشتیبانی نکردن بسیاری از سیستم‌ها از آن، کمپانی MSI ترجیح داد متداول‌ترین ماژول را در مادربرد خود قرار دهد و به‌نوعی یک مادربرد DDR5 را روانه بازار کند.

این حافظه به شما امکان اورکلاک کردن را می‌دهد تا به بالاترین سرعت پردازش داده‌ها برسید. وجود فناوری XMP در این مادربرد افزایش سرعت حافظه را ساده‌تر کرده است.

کافیست برنامه XMP را در کامپیوتر فعال کنید تا سرعت حافظه به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و تا 5333 مگاهرتز برسد.

جدیدترین مادربرد اینتل با طراحی مدار پیشرفته

ساختار معماری مادربرد Z790 به گونه‌ای‌ست که بیشترین امکانات در فضایی کوچک در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

با طراحی مدار 1+1+16 DPRS تمام آنچه کاربران نیاز دارند با نهایت قدرت و با مصرف بهینه انرژی پیش روی کاربران خواهد بود.

تمام مادربردهای سری MAG کمپانی MSI از ترکیب کانکتورهای برق دوگانه و مدار هوشمند استفاده می‌کنند تا در شرایط کاری پرفشار بهترین بهره‌وری را داشته باشند.

برای اینکه این مادربرد بتواند پهنای باند بالاتر و سرعت انتقال بیشتری ارائه دهد، برای ساخت آن از مدار چاپی 6 لایه استفاده شده است.

این مادربرد با لایه مسی 2oz تقویت شده و برای ساخت آن از مواد با کیفیت بالا استفاده شده است.

مادربرد جدید اینتل

نصب آسان

برخلاف مادربردهای قدیمی که برای نصب و راه‌اندازی آنها به دانش کامپیوتر نیاز بود، در مادربرد MSI تنها با چند اتصال ساده می‌توانید سیستم را نصب کنید.

کافیست مادربرد را درون کیس فیکس کرده و سیستم برق را به آن متصل کنید. با روشن کردن مادربرد، سیستم راه‌اندازی می‌شود.

پس از بالا آمدن سیستم، اگر به اینترنت متصل باشید برنامه MSI Driver Utility Installer به طور خودکار تمام درایورهای مورد نیاز را برای شما دانلود و نصب می‌‌کند.

همچنین اگر زمان نصب به مشکل برخوردید به راحتی و تنها با چند کلیک می‌توانید تنظیمات مادربرد را به تنظیمات اولیه برگردانید.

بیشتر بخوانید : دانلود، نصب و به‌روزرسانی درایور مادربرد MSI

جدیدترین مادربرد اینتل با پشتیبانی از ویندوز 11

سازندگان این مادربرد آن را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که با آخرین نسخه ویندوز یعنی ویندوز 11 سازگاری داشته باشد. بنابراین به راحتی می‌توانید ویندوز 11 را روی این مادربرد نصب کنید.

از سوی دیگر چند LED روی بدنه مادربرد قرار داده شده که چراغ‌های عیب‌یاب آن هستند. اگر پس از نصب مادربرد مشکلی در اتصالات آن وجود داشته باشد این LED‌ها روشن می‌شوند و مکان دقیق مشکل را به شما نشان می‌دهند.

در زیر LED های بخش‌های مختلف سیستم نوشته شده که عبارت است از Boot، VGA، DRAM و CPU. هر زمان که یکی از این LED ها روشن شود یعنی مشکل از همان بخش مادربرد است.

دارای اسلات PCIe Gen 5 با محافظ فلزی

در جدیدترین مادربرد اینتل از جدیدترین نسخه از فناوری PCIe استفاده شده است. حتما می‌دانید که فناوری PCIe نسل 5 آخرین و جدیدترین نسل از این فناوری است.

کمپانی MSI برای این مادربرد جدید، اسلات PCIe Gen 5 در نظر گرفته تا جمع جدیدترین‌ها جمع باشد.

روی این اسلات محافظ فلزی مستحکمی قرار گرفته تا از بروز آسیب‌های احتمالی به آن جلوگیری کند.

این اسلات از نوع X16 بوده و به همین دلیل پهنای باندی دو برابری نسبت به نسل قبلی دارد. همچنین می‌تواند سرعت 128 گیگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار دهد.

بیشتر بخوانید : نگاهی به فناوری PCIe نسل 5 و مقایسه آن با نسل‌های قبلی

سیستم خنک کننده پیشرفته

مادربرد MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI DDR4 از دو روش برای خنک کردن قطعات سخت‌افزاری خود استفاده می‌کند.

روش اول استفاده از پوشش‌ها یا هیت سینک‌هاست. این هیت سینک‌ها روی قطعات اصلی مادربرد قرار می‌گیرند و سطح تماس هوا با قطعه را بیشتر و در نهایت دمای آن را کمتر می‌کنند.

روش دوم استفاده از سیستم‌ خنک کننده مادربرد است. در این روش تعداد زیادی فن در سرتاسر مادربرد قرار داده شده تا با توجه به نوع کاری که مادربرد انجام می‌دهد، فعال شوند.

کاربران می‌توانند به صورت دستی نوع فعالیت فن‌های مادربرد را تغییر داده و دمای مادربرد را به دمای دلخواه برسانند.

همچنین در بخش‌هایی از مادربرد، فضایی برای خنک کننده‌های آبی در نظر گرفته شده تا کاربران در صورت نیاز از این روش هم برای خنک کردن سیستم استفاده کنند.

جدیدترین نسل مادربرد

دارای فناوری Audio Boost 5

وجود سیستم صوتی پیشرفته در جدیدترین مادربرد اینتل جذابیت‌های آن را دو چندان کرده است. این مادربرد از فناوری Audio Boost 5 پشتیبانی می‌کند تا صدای تولید شده توسط اسپیکرها، استریو و با کیفیت باشد.

برای این محصول از پردازنده صوتی ALC4080 استفاده شده که شامل خازن‌های صوتی با کیفیت، کانکتورهای صوتی و محافظ DE-POP برای جلوگیری از ایجاد نویز می‌شود.

جدیدترین مادربرد اینتل با نورپردازی جذاب

جذابیت بصری یکی دیگر از ویژگی‌های جدیدترین نسل مادربرد MSI است. این کمپانی برای مادربرد جدید خود نورپردازی RGB خاصی در نظر گرفته است.

با استفاده از نرم‌افزار MSI Mystic Light می‌توانید میلیون‌ها نور رنگی با افکت‌های متعدد را بر روی مادربرد خود مشاهده کنید. با این نرم‌افزار می‌توانید افکت‌های شخصی خود را بر روی مادربرد قرار دهید.

افکت‌های مختلفی در این نرم‌افزار وجود دارد و برای گیمرهایی که به نورپردازی اتاق گیمینگ خود علاقه دارند، وجود چنین افکت‌هایی بسیار هیجان‌انگیز است.

نکته مهم این است که نورپردازی مادربرد MSI با ترکیب چراغ‌های LED و نورهای RGB انجام شده است.

چراغ‌های LED روی سطح مادربرد قرار دارند و نورهای RGB به شکل نوارهایی در بخش‌های دیگر مادربرد تعبیه شده‌اند.

بیشتر بخوانید : آشنایی با انواع فن RGB مادربرد [ + آموزش اتصال آن‌ها ]

پشتیبانی از فناوری‌های شبکه

کمپانی MSI فکر اتصالات شبکه شما را هم کرده است! این مادربرد به تمام فناوری‌های شبکه که باید روی سیستم کامپیوتری نصب باشد مجهز شده است.

از جمله این فناوری‌ها می‌توان به فناوری WiFi 6E اشاره کرد که برای اتصال به مودم‌های بی‌سیم در نظر گرفته شده است.

همچنین این مادربرد به فناوری بلوتوث نسخه 5.2 مجهز شده که به عنوان آخرین نسخه بلوتوث شناخته می‌شود.

علاوه بر این وجود کانکتور LAN 2.5G این امکان را به شما می‌دهد تا مودم یا سایر تجهیزات شبکه را به راحتی به مادربرد MSI متصل کنید.

جدیدترین مادربرد

مناسب برای گیمرهای حرفه‌ای

جدیدترین مادربرد اینتل تمام آنچه گیمرهای حرفه‌ای برای بازی کردن نیاز دارند را در اختیارشان قرار می‌دهد. قبلا در مورد مادربردهای مناسب گیمینگ مفصل صحبت کرده بودیم که توصیه می‌کنیم از دست ندهید.

سرعت پردازش بالا، پورت‌ها و اتصالات متعدد، پشتیبانی از جدیدترین پردازنده و ماژول حافظه، پشتیبانی از سیستم صوتی حرفه‌ای و نورپردازی تمام چیزهایی‌ست که گیمرها را به هیجان می‌آورد.

سخن پایانی

در این مقاله جدیدترین مادربرد اینتل که توسط کمپانی MSI تولید شده را معرفی کردیم. مادربرد MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI DDR4 تمام آنچه کاربران حرفه‌ای نیاز دارند را در اختیارشان قرار می‌دهد.

نظر شما درباره این مادربرد حرفه‌ای چیست؟ می‌توانید نظرات خود درباره این مادربرد را با ما به اشتراک بگذارید.