6 نکته کلیدی در خرید بهترین مادربردهای میان رده

شاید تصور کنید که برای بروزرسانی هر سیستم کامپیوتر باید هزینه زیادی را صرف کنید. امروزه قطعات مختلف کامپیوتر از جمله رم، CPU، کارت گرافیک و مادربرد در انواع مختلف و با قیمت‌های گوناگون در بازار موجود هستند.

بنابراین دست شما در انتخاب هر قطعه باز است و بر اساس نیاز و بودجه خود می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید. مثلاً انواع مادربرد بر اساس ساختار و ویژگی‌های مختلف در بازار ارائه شده است.

برخی از این مادربردها برای کاربردهای سنگین مانند بازی و یا اجرای نرم‌افزارهای تدوین و رندرگیری اختصاص یافته‌اند که قیمت آن‌ها به نسبت گران است. اما جای نگرانی نیست!

اگر نمی‌خواهید هزینه بالایی متحمل شوید و در عین حال برای انجام کارهای روزمره خود با سرعت بیشتر و اجرای بسیاری از بازی‌های روز قصد ارتقاء مادربرد کامپیوتر خود را دارید یا اینکه می‌خواهید یک کیس را از ابتدا سرهم کنید، باز هم جای انتخاب دارید.

انواع مادربردهای میان رده با قیمت‌های پایین‌تر و کاربری مناسب موجود هستند که به راحتی نیاز شما را پاسخ می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این مدل‌ها و انتخاب بهترین مادربرد میان رده، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نکات مهم در انتخاب بهترین مادربرد میان رده

انتخاب مادربرد یکی از مراحل مهم در ارتقاء سیستم و برنامه‌ریزی برای بروزرسانی‌های آینده است. پایداری و عملکرد قابل‌ اطمینان تمام اجزای دیگر به مادربرد بستگی دارد.

کارت گرافیک، پردازنده، حافظه، درایو SSD و غیره همه مستقیماً به مادربرد متصل می‌شوند و دقیقاً از طریق کانال‌های آن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

در عین حال، ویژگی‌های فنی زیادی برای هر مادربرد وجود دارد. برای یک فرد عادی درک همه این ویژگی‌ها شاید دشوار به نظر برسد. بنابراین برای انتخاب انواع مادربرد بهتر است از مطالبی که به صورت راهنمای خرید تهیه شده است کمک بگیرید.

معمولاً یکی از دغدغه‌های کاربران برای خرید مادربرد، بودجه محدود و در عین حال لزوم استفاده از سخت‌افزارهای جدید و بروز است.

در اولین مرحله شاید بسیاری از شما تصور کنید که ارتقاء سیستم مستلزم صرف هزینه بالا است و به دلیل همین طرز فکر ممکن است از بروزرسانی کامپیوتر خود صرف‌ نظر کنید. در حالی که این‌طور نیست!

با کمی بررسی متوجه خواهید شد که برخی از مدل‌های مادربرد موجود در بازار برای کاربری‌های سبک و با قیمت کمتر وجود دارند که به مادربردهای میان رده یا mid-range معروف هستند.

این مدل‌ها قابلیت‌های اضافی موجود در مادربردهای پیشرفته را ندارند، اما در عین حال از قابلیت‌های معقولی برای کاربردهای عادی روزمره و حتی انجام برخی بازی‌های سطح متوسط مناسب هستند. ویژگی بارز این مدل‌ها، قیمت کمتر آن‌هاست.

برای انتخاب بهترین مادربردهای میان رده، باید یک سری ویژگی را پیش از انتخاب، بررسی کنید. در این بخش، مهم‌ترین ویژگی‌های یک مادربرد اقتصادی را بیان خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : مشاهده انواع مادربردها و مشخصات آن‌ها

1. CPU و چیپست

اولین مرحله در انتخاب بهترین مادربرد میان رده، سازگاری مادربرد با سی پی یو است. گزینه‌های موجود در بازار از بین مدل‌های AMD یا Intel است. مادربردها فقط با خانواده خاصی از پردازنده‌هایی که برای آن‌ها طراحی شده‌اند کار می‌کنند.

مسلماً مدل‌های پردازنده Intel با مادربردهای همین شرکت سازگاری دارند و از آنجایی که این شرکت اصولاً مدل‌های پیشرفته را برای کاربردهای سنگین نظیر رندرینگ و گیمینگ طراحی می‌کند، برای انتخاب یک مادربرد میان رده توصیه نمی‌شود. درباره مادربردهای گیمینگ بیشتر بدانید.

در مقابل مدل‌های ساخت AMD که از پردازنده‌های Ryzen استفاده می‌کنند، از قیمت کمتری برخوردار هستند و در عین حال برای کاربردهای معمولی بسیار مناسب‌ترند.

همچنین تفاوت چیپست‌های مادربرد، فاکتور مهم دیگری است که باید در انتخاب بهترین مادربرد میان رده مدنظر داشت. چیپست سخت‌افزار کنترلی است و باید با CPU سازگار باشد، در غیر این صورت ایجاد ارتباط بین مادربرد و سایر اجزای کامپیوتر به خصوص CPU دچار مشکل می‌شود.

انتخاب CPU برای مادربرد میان رده

2. فرم فکتور

همان‌طور که در بیشتر مقالات راهنمای خرید مادربرد عنوان شده است، فرم فکتور یا ظاهر و ابعاد مادربرد باید مدنظر قرار گیرد. برای این فاکتور، یک قانون ساده وجود دارد.

هرچه مادربرد کوچک‌تر باشد، امکانات کمتری روی آن قرار می‌گیرد و هزینه آن کاهش می‌یابد. سه فرم فکتور مرسوم برای مادربردها وجود دارد: ATX، Micro-ATX، و Mini-ITX.

معمولاً انتخاب مدل‌های کوچک‌تر شما را از نظر ارتقاء ماژول‌های رم و یا اسلات‌های PCIe محدودتر خواهد کرد. پس بر اساس بودجه‌ای که دارید و نیازهای فعلی و آینده خود، سعی کنید بهترین مادربرد میان رده را انتخاب کنید.

3. اسلات‌های رم

اکثریت مادربردهای موجود در بازار از چهار اسلات RAM استفاده می‌کنند. مدل‌های Mini-ITX معمولاً دو اسلات دارند، در حالی که بعضی از مدل‌های خیلی رده بالا دارای هشت اسلات هستند.

حجم مناسب رم در سال 2021 در منابع مختلف 16 گیگابایت عنوان شده است. با این حال 32 گیگابایت ممکن است برای کاربردهای پیشرفته مورد نیاز باشد.

بنابراین برای انتخاب یک مادربرد میان رده با هزینه معقول، انتخاب مادربرد دارای 4 اسلات با پشتیبانی از حداکثر 16 گیگابایت برای هر اسلات، یک انتخاب فوق‌العاده است و بسیاری از نیازهای شما را پاسخ خواهد داد.

با این حال، در صورتیکه از دو استیک رم در ترکیب دو کاناله استفاده کنید، حتی بسیاری از بازی‌های ویدئویی را هم می‌توانید با کامپیوتر خود اجرا کنید.

بیشتر بخوانید : چگونه سازگاری مادربرد با رم را تشخیص دهیم؟

4. پورت‌ها و کانکتورها

اول از همه باید تأکید کرد که همه پورت‌های مادربرد الزاماً برای کاربردهای معمولی ضروری نیستند و با حذف برخی آپشن‌ها می‌توانید انتخاب بهترین مادربرد میان رده را برای خود ساده‌تر کنید.

به عنوان مثال اگر از اتصال اترنت استفاده می‌کنید، کارت وای‌فای روی مادربرد ضروری نیست. یا پورت‌های Thunderbolt یک گزینه ویژه روی مادربردهای پیشرفته هستند.

مادربردهای میان رده عموماً حداقل دارای یک پورت USB 3.0 هستند که در کنار دو یا چند پورت USB 2.0 به راحتی پاسخگوی نیاز شما خواهند بود.

کانکتور SATA برای اتصال درایوهای هارد ضروری است. اگر قصد انجام بازی‌ و یا استفاده از نرم افزار های سنگین را ندارید، عملاً سرعت کمتر هارد دیسک خیلی مهم نخواهد بود، پس شاید با استفاده از یک HDD هم کارتان قابل انجام باشد.

با این وجود پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از کارایی سیستم‌تان در آینده، اگر بودجه کافی دارید حداقل روی یک درایو SSD سرمایه‌گذاری کنید.

پورت‌های DisplayPort، پورت صدای S/PDIF و Thunderbolt قابلیت‌هایی اکثرا غیر ضروری هستند که برای اتصال مانیتور و یا اسپیکر به کار می‌روند. پیش از انتخاب بهترین مادربرد میان رده، بررسی کنید که آیا به این امکانات نیازی دارید یا خیر.

در صورتی که این امکانات مادربرد در اولویت شما نیستند، می‌توانید با صرف هزینه کمتر مدلی تهیه کنید که این ویژگی‌ها را نداشته باشد.

پورت پشت کیس

5. خنک‌سازی

سیستم خنک‌کننده مادربرد اولویت بالایی ندارد، اما اگر قصد خرید یک CPU پیشرفته یا اورکلاک مادربرد خود را دارید، توصیه می‌کنیم از سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته VRM با هیت سینک‌های بزرگ و فن‌های قوی‌تر استفاده کنید.

مسلماً چنین مادربردی در رده پیشرفته قرار می‌گیرد و برای کاربردهای گیمینگ سنگین یا رندرگیری استفاده می‌شود. بنابراین برای کاربردهای روزمره و به منظور انتخاب بهترین مادربرد میان رده، یک سیستم خنک‌سازی معمولی را انتخاب کنید که قیمت بالایی هم ندارد.

6. نورپردازی RGB

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که مادربردهای گران‌قیمت پیشرفته را نسبت به مدل‌های میان رده متمایز می‌کند، امکانات RGB یکپارچه است. در مدل‌های مادربرد پیشرفته، از نورپردازی RGB آدرس‌پذیر استفاده می‌شود که جلوه‌های رنگی زیبایی را به کمک رشته‌های LED به وجود می‌آورند.

این قابلیت عملاً ظاهری است و در عملکرد مادربرد تأثیری ندارد. بنابراین برای انتخاب بهترین مادربرد میان رده می‌توان از این فاکتور به راحتی چشم‌پوشی کرد. به این ترتیب هزینه‌های لازم هم کاهش قابل‌توجهی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : مادربرد من از RGB پشتیبانی می‌کند؟ پشتیبانی مادربرد از RGB

جمع‌بندی

اگر برای ارتقاء سیستم خود به دنبال انتخاب بهترین مادربرد میان رده هستید، باید ویژگی‌های مورد نظرتان را اولویت‌بندی کنید.

معمولاً یک سری از قابلیت‌ها در مادربردهای امروز ظاهری هستند و آپشن‌های اضافی محسوب می‌شوند مانند نورپردازی‌های RGB و یا تراشه وای‌فای.

مسلماً نمونه‌های مختلفی از مادربردهای میان رده در بازار موجود هستند که از نظر اقتصادی مقرون‌ به‌ صرفه‌اند و می‌توانید از میان آن‌ها بهترین مادربرد میان رده را انتخاب کنید.