راهنمای جامع خرید مادربرد گیمینگ در سال 2022

یک سیستم مخصوص بازی، باید سخت‌افزارهای مخصوص گیمینگ را پشتیبانی کند و این سخت‌افزارها هم می‌بایست با هم سازگار باشند. یکی از این تجهیزات مادربرد گیمینگ است.

مادربرد در اصل ارتباط‌دهنده اجزای حیاتی سیستم یعنی رم، CPU، کارت گرافیک و غیره است. فرمان‌های مربوط به هر مؤلفه در کامپیوتر و انرژی الکتریکی مورد نیاز برای عملکرد هر یک توسط مادربرد ارسال می‌شود.

سرعت کلاک مادربرد باید با سرعت کلاک ماژول رم سازگار باشد تا بتوان بالاترین سرعت را از رم دریافت کرد. تعداد اسلات‌های مادربرد باید به اندازه کافی باشد تا بتوان انواع رم و کارت‌های دیگر نظیر کارت صدا یا کارت گرافیک را روی آن نصب نمود.

یکی از کاربردهای ویژه کامپیوترهای امروزی، گیمینگ است که برای اجرای بازی‌های گرافیکی و ویدئویی به سخت‌افزارهای خاصی نیاز دارد. یعنی یک کامپیوتر معمولی که برای جستجو در وب یا تایپ و چت استفاده می‌شود، قطعاً نمی‌تواند برای اجرای بازی‌های سنگین مورد استفاده قرار گیرد.

در این سیستم‌ها، مادربرد گیمینگ به همراه رم گیمینگ و کارت گرافیک مخصوص بازی نصب می‌شود تا سیستم در اجرای بازی‌های ویدئویی با مشکل مواجه نشود. انواع مادربرد گیمینگ بر اساس ویژگی‌هایی که دارند تقسیم‌بندی می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی مدل‌های مادربرد مخصوص بازی پرداخته و ویژگی‌های آن‌ها را بیان کنیم. اگر شما هم به دنبال یک راهنمای خرید مادربرد به ویژه مادربرد گیمینگ هستید، این مقاله برای راهنمایی شما نوشته شده است.

نقش مادربرد در کامپیوترهای گیمینگ چیست؟

آیا مادربردها روی عملکرد سیستم تأثیر مستقیم می‌گذارند؟ خیر، مادربردها تأثیر مستقیمی بر عملکرد کامپیوتر شما ندارند.

با این حال، مادربردها نقش مهمی در هر کامپیوتر PC ایفا می‌کنند و یک مادربرد گیمینگ مناسب می‌تواند عملکرد سیستم را برای اجرای بازی‌های گرافیکی بهبود بخشد.

همانطور که اشاره کردیم، هر جزء در سیستم کامپیوتر به نوعی به مادربرد متصل می‌شود، بنابراین نوع مادربرد تعیین‌کننده قطعات قابل اتصال به برد اصلی، تعداد سخت‌افزارهای قابل پشتیبانی، سازگاری سخت‌افزارها با هم و امکان ارتقاء آن‌ها در آینده خواهد بود.

برای سیستم‌های گیمینگ که سخت‌افزارهای مشخصی را لازم دارند، استفاده از یک مادربرد گیمینگ ضروری است.

تعداد و نوع حافظه رم و همچنین کارت گرافیک، GPU، پردازنده مرکزی و حتی درایو هارد در یک کامپیوتر مخصوص بازی با کامپیوترهای معمولی متفاوت است.

بنابراین انواع مادربرد گیمینگ برای پشتیبانی از این سخت‌افزارهای ویژه به بازار عرضه شده است و عملاً یک مادربرد معمولی امکان استفاده از قطعات فوق را برای اجرای بازی به شما نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید درباره انواع مادربرد کامپیوتر و لپ تاپ بدانید!

مقایسه مادربرد معمولی و مادربرد گیمینگ

مادربرد در اصل، هاب کامپیوتر است و برای اتصال و تنظیم تمام اجزا و لوازم جانبی سیستم استفاده می‌شود. در این بخش به بررسی تفاوت مادربرد گیمینگ با مادربرد معمولی خواهیم پرداخت.

در برخی از بازی‌ها، توابع محاسباتی می‌بایست به صورت لحظه‌ای محاسبه شوند، بنابراین مادربرد گیمینگ باید از سرعت بالایی برای انتقال داده‌ها بین پردازنده و بازی برخوردار باشد.

اگر برای این‌گونه بازی‌ها از یک کامپیوتر با مادربرد معمولی استفاده کنید، ممکن است CPU کامپیوتر نتواند پردازش داده‌ها را با سرعت انجام دهد و حتی گرم شدن بیش از حد آن شاید باعث بروز آسیب فیزیکی به برخی قطعات شود.

مادربردهای استاندارد برای کارهای سبک و روزمره مانند نوشتن مقاله و نامه، تولید اسناد، تماشای فیلم و گشت و گذار در اینترنت عالی هستند.

این کاربردها معمولاً فشار زیادی به پردازنده کامپیوتر شما وارد نمی‌کند. در مقابل، مادربردهای گیمینگ برای اجرای بازی‌های ویدئویی طراحی شده‌اند.

رم مخصوص گیمینگ دارای سرعت کلاک بیشتر، تأخیر کمتر و تعداد کانال‌های بیشتر است، بنابراین سازگاری مادربرد با رم در اینجا اهمیت پیدا می‌کند.

تفاوت مادربرد معمولی با مادربرد مخصوص بازی

مادربردهای گیمینگ اغلب دارای پردازنده‌ای هستند که با نرخ کلاک بالایی کار می‌کند، دارای خازن‌هایی با ظرفیت بالا، سیم‌های مسی ضخیم‌تر و سوکت‌های با کیفیت است.

این‌ها برخی از اجزای مورد نیاز مادربرد مناسب گیمینگ هستند که برای اجرای روان بازی و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد قطعات لازم است.

برای مراقبت بیشتر از مادربرد بازی، می‌توانید از یک خنک‌کننده CPU یا هیت سینک مادربرد با کیفیت بالا نیز استفاده کنید.

چه فاکتورهایی را باید هنگام خرید مادربرد گیمینگ رعایت کرد؟

در اینجا برخی از فاکتورهایی که هنگام خرید مدل‌های مادربرد مخصوص بازی باید در نظر بگیرید، بیان می‌شود:

فرم فکتور

اساساً، فرم فکتور مهم‌ترین فاکتوری است که هنگام انتخاب مادربردهای گیمینگ باید در نظر داشت. در حال حاضر، سه اندازه مادربرد پرفروش در بازار وجود دارد: ATX، mATX و mITX.

ATX در واقع سایز نرمال مادربرد است. این مدل از اسلات‌های PCI express تا اسلات‌های رم، باتری CMOS و موارد دیگر را پشتیبانی می‌کند.

mATX که به عنوان microATX نیز شناخته می‌شود، در مقایسه با ATX کوچک‌تر و مقرون‌ به‌صرفه‌تر است. این مادربردهای کم‌مصرف دارای فرم فکتور مناسبی هستند.

با توجه به اندازه این مادربردهای گیمینگ، خرید کیس برای این مادربردها بسیار ساده است.

بنابراین، اگر به دنبال یک مادربرد گیمینگ هستید، باید اندازه و تعداد کانکتورها، سوکت‌های مادربرد و اسلات‌های روی آن را در نظر بگیرید.

سوکت CPU

سوکت‌های CPU در مدل‌های مادربرد مخصوص بازی می‌توانند روی عملکرد و سرعت سیستم تأثیر مستقیم داشته باشند. این سوکت‌ها تعیین‌کننده نوع CPU از نظر سرعت و تعداد هسته‌ای است که توسط مادربرد پشتیبانی می‌شود.

حافظه رم

اندازه اسلات رم یا DIMM بر اساس اندازه مادربرد مورد نظرتان تعیین می‌شود. مادربردهای استاندارد ATX اغلب به 2 تا 4 اسلات رم نیاز دارند در حالی که انواع اصلی mATX و mITX دارای دو اسلات DIMM هستند.

توصیه می‌شود همیشه مادربردی خریداری کنید که حداقل 4 اسلات رم داشته باشد. اسلات‌های اضافی به شما امکان می‌دهند سیستم خود را در آینده ارتقاء دهید.

تعداد اسلات‌های مادربرد گیمینگ

پورت SATA/M.2

حافظه‌های هارد درایو مانند HDD و SSD برای هر سیستم به ویژه کامپیوتر مخصوص بازی بسیار مهم هستند. یک مادربرد گیمینگ مناسب باید دارای پورت‌های SATA باشد. همچنین برای عملکرد بهتر سیستم در اجرای بازی، استفاده از درایوهای SSD M.2 توصیه می‌شود.

اسلات‌های PCI Express

برای لذت بردن از گرافیک بهتر، مادربردی تهیه کنید که دارای تعداد کافی اسلات PCI Express باشد. در یک سیستم گیمینگ، به عنوان کارت گرافیک اصلی به یک مدل PCI Express x16 نیاز دارید.

علاوه بر این، اگر می‌خواهید از چندین GPU در سیستم خود استفاده کنید، اسلات‌های PCI express بیشتری مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید : انواع اسلات های مادربرد را بشناسید! (اسلات PCI، رم و …)

پورت‌های USB

مادربردهای جدیدتر امروزه با تعداد زیادی پورت USB عرضه می‌شوند.

نمونه‌های معمولی دارای حداقل 6 پورت هستند در حالی که مدل‌های بالاتر تا 10 پورت یا بیشتر را هم پشتیبانی می‌کنند.

توانایی‌ تنظیم اورکلاک

بهترین مادربرد گیمینگ برای پشتیبانی از اورکلاک طراحی شده است. مادربردهای بازی اغلب امکان تغییر تنظیمات سیستم Bios را به کاربر می‌دهند تا گیمرها بتوانند با اورکلاک مادربرد، سرعت بیشتری را از حافظه رم سیستم دریافت کنند.

بیشتر بخوانید : اورکلاک مادربرد در 8 گام؛ آموزش اورکلاک کردن مادربرد

امکانات اضافی

مادربردهای گیمینگ اغلب دارای امکانات جانبی بیشتری هستند مانند پورت‌های نمایشگر، پورت USB 3.0 اضافی، یک یا دو Firewire، یک کانکتور LAN یکپارچه و موارد دیگر.

این قابلیت‌های اضافی با هدف بهبود تجربه بازی در مدل‌های مادربرد مناسب بازی در نظر گرفته شده‌اند.

بررسی سازگاری مادربرد و CPU

در این بخش سازگاری مادربرد با سی پی یو را بررسی می‌کنیم.

خوشبختانه، برای اینکه بدانید مادربرد گیمینگ شما با CPU سازگار است یا نه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید چیپست مادربرد (مانند چیپست B450 AMD) با سوکت پردازنده CPU (مانند AM4) سازگار باشد.

سوکت مورد استفاده تقریباً تمام CPU های مدرن AMD از همین نوع AM4 می‌باشد.

سازگاری مادربرد گیمینگ با CPU

هنگام انتخاب مادربرد گیمینگ، باید مدلی را انتخاب کنید که سوکت آن از نوع سوکت CPU باشد. برای انجام این کار، به نوع چیپست مادربرد نگاه کنید که به زبان ساده همان مدل مادربرد است.

چیپست‌های مختلف (مانند چیپست‌های B450 یا B550 AMD) از سوکت‌های مختلف CPU پشتیبانی می‌کنند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که نوع سوکت CPU خود را پیدا کنید. سپس مادربردی را انتخاب کنید که از نوع سوکت CPU مورد نظر شما پشتیبانی کند. نوع سوکت مادربرد همیشه در مشخصات آن ذکر می‌شود.

بررسی سازگاری مادربرد و حافظه رم

هنگام انتخاب مادربرد گیمینگ، باید مطمئن شوید که مادربرد انتخابی‌تان با ماژول‌های رم مورد نظرتان سازگار است.

برای اطمینان از سازگاری مادربرد با رم، کافی است موارد زیر را بررسی کنید:

  • مادربرد باید از نوع RAM پشتیبانی کند (DDR4 یا DDR5): استاندارد مرسوم رم DDR4 است و اخیراً DDR5 هم به تازگی روی مادربردهای Z690 اینتل برای پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل عرضه شده است. مادربردهای گیمینگ فقط از یک نوع رم (DDR4 یا DDR5) پشتیبانی می‌کنند.
  • مادربرد باید از سرعت رم پشتیبانی کند: در مادربردهای گیمینگ، پشتیبانی ماژول رم از نظر سرعت بسیار مهم است. اگر در لیست سرعت‌های رم پشتیبانی شده مادربرد، عبارت OC را مشاهده کردید، به این معنی است که سرعت باید به صورت دستی از طریق تنظیمات Bios تنظیم شود تا ماژول رم با سرعت مورد نظر کار کند.
  • ظرفیت رم نباید از ظرفیت قابل پشتیبانی مادربرد بیشتر باشد: باید بررسی کنید که برد اصلی حداکثر تا چه حافظه‌ای را می‌تواند پشتیبانی کند. مادربردهای گیمینگ مدرن از ظرفیت‌های 32 گیگابایت به بالا را پشتیبانی می‌کنند.
  • مادربرد باید دارای تعداد اسلات رم کافی باشد: مادربردهای ATX با اندازه کامل دارای 4 اسلات رم هستند، اما مادربردهای Micro ATX یا Mini ITX ممکن است فقط 2 اسلات داشته باشند. تعداد بیشتر اسلات رم، امکان استفاده از رم گیمینگ را در ترکیب دو کاناله و افزایش نرخ انتقال، فراهم می‌کند که در نهایت باعث می‌شود بازی روان‌تری را تجربه کنید.

تا اینجا با مهم‌ترین فاکتورها هنگام خرید مادربرد گیمینگ آشنا شدید. برای کمک به شما در انتخاب مادربرد مناسب بازی در بخش بعدی دو محصول پرفروش مادربرد گیمینگ msi را که به صورت خاص برای گیمینگ طراحی شده‌اند، معرفی خواهیم کرد.

بهترین مادربرد گیمینگ کدام است؟

اگر به دنبال خرید مادربرد گیمینگ هستید و مشخصات آن را هم به خوبی می‌شناسید، حتماً در جستجوی محصولات بازار با نام تجاری msi برخوردار کرده‌اید.

شرکت msi یکی از شرکت‌های پیشگام و باسابقه در تولید محصولات سخت‌افزاری و مادربردهای جدید است که عملکرد محصولات آن به خصوص در کاربردهایی مثل گیمینگ یا رندرگیری، باعث شده که است مادربردهای ساخت این شرکت جایگاه ویژه‌ای در بازار این محصولات برای خود ایجاد کنند.

در این بخش دو محصول پرفروش مادربرد گیمینگ ساخت شرکت msi را که توسط گروه آونگ در بازار ایران، عرضه و گارانتی می‌شوند، معرفی خواهیم کرد. درباره گارانتی مادربرد بیشتر بخوانید.

مادربرد گیمینگ MSI MEG X570 UNIFY

مادربرد MSI MEG X570 UNIFY یک مادربرد فوق حرفه‌ای گیمینگ است که از پردازنده‌های ساخت شرکت AMD نسل دوم و سوم مدل Ryzen پشتیبانی می‌کند.

این مادربرد از فناوری پیشرفته‌ای برای پشتیبانی از ماژول‌های رم برخوردار است و با رم‌های استاندارد DDR4 با حداکثر سرعت 5000 مگاهرتز سازگار است.

به واسطه پشتیبانی از اسلات‌های PCIe 4.0 سرعت فوق العاده‌ای را برای کارت‌های M.2 دریافت خواهید کرد. همچنین برای جلوگیری از داغ شدن و آسیب قطعات، از لوله‌های حرارتی مخصوص و بزرگ در هیت سینک این محصول استفاده شده است.

مادربرد MSI X570

هیت سینک‌های مخصوص FROZR در این مادربرد، به صورت خاص برای کاربردهای گیمینگ به کار رفته است و امکان خرابی قطعات روی مادربرد را حتی در استفاده‌های طولانی‌مدت به صفر می‌رساند.

فناوری اسلات‌های توسعه در این مادربرد باعث شده است که سرعت انتقال داده‌ها بین رم و پردازنده تا 65 گیگابایت بر ثانیه افزایش یابد که تقریباً دو برابر نسل‌های قبلی مادربرد است و این یعنی از بابت اجرای روان و بدون تأخیر بازی‌ها خیالتان راحت خواهد بود.

بیشتر بخوانید : مقایسه 3 مادربرد گیمینگ پرطرفدار در ایران! (آپدیت 2022)

مادربرد گیمینگ MSI MEG X570S ACE MAX

مادربرد MSI MEG X570S ACE MAX از پرفروش‌ترین محصولات شرکت msi در بازار ایران است که توسط گروه آونگ عرضه و پشتیبانی می‌شود.

سازگاری با پردازنده‌های شرکت AMD، امکان استفاده از این مادربرد را برای بسیاری از کاربردها مانند گیمینگ و رندرگیری در کنار استفاده‌های روزمره فراهم می‌کند.

همانند محصول قبلی، این مادربرد هم از اسلات PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند که برای افزایش سرعت در اجرای بازی‌های گرافیکی طراحی شده است و همچنین استفاده از سیستم خنک‌سازی مدرن با هیت‌سینک‌های بزرگ آلومینیومی، امنیت قطعات نصب شده روی مادربرد را در حین اجرای بازی‌های سنگین تضمین می‌کند.

مادربرد MSI X570S ACE

در این مادربرد چهار اسلات رم وجود دارد که برای نصب رم‌های DDR4 با حداکثر سرعت 5300 مگاهرتز مناسب هستند و قابلیت اورکلاک مادربرد امکان دست‌یابی به این سرعت بالا را برای گیمرهای حرفه‌ای فراهم کرده است.

فناوری AUDIO BOOST 5 HD در این مادربرد تجربه فوق‌العاده‌ای را هنگام اجرای بازی‌های اکشن برای شما به وجود می‌آورد.

جمع‌بندی

مادربرد هسته کامپیوتر است، یا به عبارت دیگر یک هاب است که منابع تغذیه کامپیوتر و اتصالات مختلف را بین قطعات آن برقرار می‌کند.

در انواع مادربرد گیمینگ، سخت‌افزارهای خاصی نظیر رم مخصوص یا کارت گرافیک پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین یک مادربرد گیمینگ مناسب می‌بایست از سرعت رم، تعداد اسلات‌های رم، سوکت CPU و سایر مشخصه‌های یک کامپیوتر گیمینگ پشتیبانی کند. مادربردهای گیمینگ متنوع هستند، بنابراین می‌توانید مدلی متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

مادربردهایی که با مشخصات مورد نیاز برای اجرای بازی‌های گرافیکی مطابقت ندارند، عملکرد کندی داشته و در نهایت منجر به گرم شدن بیش از حد قطعات می‌شوند که می‌تواند به قسمت‌های مهم سیستم از جمله CPU آسیب رسانده و در نتیجه هزینه زیادی را به شما تحمیل کند.

اگرچه قیمت مادربرد گیمینگ نسبت به مادربردهای معمولی به دلیل ویژگی‌های انحصاری‌شان بیشتر است، اما در مقابل امکانات زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که در مادربردهای معمولی وجود ندارد. این قابلیت‌ها برای اجرای بدون تأخیر و روان بازی در سیستم مهم است.