مقایسه 3 مادربرد گیمینگ پرطرفدار در ایران! (آپدیت 2022)

مادربرد هم مانند بسیاری از قطعات جانبی کامپیوتر از بازار فعال و پررونقی در سطح جهان برخوردار است. وجود برندهای مختلف و مدل‌های گوناگون با قابلیت‌های متفاوت باعث شده است که بازار مادربردهای کامپیوتر به خصوص مادربردهای گیمینگ به یک بازار نسبتاً پیچیده تبدیل شود و اگر کاربران تازه‌کار وارد این بازار شوند احتمالاً برای خرید یک مادربرد جدید، سردرگم خواهند شد.

در بازار ایران هم این مسئله صادق است و مادربردهای گیمینگ چند سالی است که مورد توجه گیمرها قرار گرفته و بخشی از سهم بازار قطعات کامپیوتر را به خود اختصاص داده است. اما یک مادربرد گیمینگ مناسب چه ویژگی‌هایی دارد و برای انتخاب بهترین مادربرد گیمینگ چه معیارهایی را باید در نظر گرفت؟

این سؤالی است که قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم. علاوه بر معیارهای فنی و قابلیت‌های عملکردی یک مادربرد، باید به تجربه بازار نیز توجه داشت. معمولاً مدل‌ها و برندهای مادربرد گیمینگ که بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند، جزو بهترین مادربردهای موجود در بازار هستند و توانسته‌اند در مقابل رقبا، پیروز میدان فروش در این بازار گسترده باشند.

بنابراین بررسی انواع مادربرد گیمینگ پرطرفدار در بازار می‌تواند به کاربران تازه‌کار در خرید مادربرد مناسب کمک کند. اگر شما هم به تازگی وارد بازار مادربردهای گیمینگ شده‌اید و تنوع بالای محصولات شما را در انتخاب مردد کرده است، مطالب این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد، پس با ما همراه باشید.

مادربرد گیمینگ چیست؟

مادربرد گیمینگ مانند پایه و اساس یک کامپیوتر شخصی است که مختص اجرای بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.

این تشبیه شاید کمی اغراق‌آمیز باشد، اما حقیقت این است که یک مادربرد خوب تعیین می‌کند که سیستم شما چه عملکردی دارد و از چه قابلیت‌هایی برخوردار است. عملکرد مادربرد گیمینگ مناسب عملاً روی عملکرد سایر قطعات به خصوص پردازنده، رم و GPU هم تأثیر خواهد داشت.

پیش از خرید یک مادربرد مناسب گیمینگ، باید به یک سری سؤالات پاسخ دهید. اول اینکه اندازه کیس کامپیوترتان چقدر است و چه فرم فکتوری برای شما مناسب است. دوم اینکه آیا اورکلاک کردن پردازنده برای شما مهم است؟ به عبارت دیگر آیا می‌خواهید مادربرد گیمینگ قابل اورکلاک کردن تهیه کنید؟

آیا به رم بالا نیاز دارید و قابلیت ارتقاء رم در آینده برای شما مهم است؟ چه پورت‌های ورودی و خروجی مورد نیاز شماست؟ آیا مثل یک گیمر حرفه‌ای به اتصال چندین مانیتور به صورت هم‌زمان به کامپیوتر نیاز دارید؟ با پاسخ به این سؤالات تعیین خواهید کرد که چه مادربردی برای شما مناسب خواهد بود.

معیارهای مقایسه مادربرد گیمینگ

برای انتخاب مادربرد گیمینگ مناسب، باید ویژگی‌های مختلف انواع مادربردهای گیمینگ را شناخت و آن‌ها را با هم مقایسه کرد. در این بخش، مهم‌ترین فاکتورهای مقایسه مادربرد گیمینگ را توضیح خواهیم داد.

مشخصات مادربرد گیمینگ مناسب

1. فرم فکتور

اولین چیزی که هنگام خرید مادربرد گیمینگ باید به آن توجه کرد اندازه آن است. در حال حاضر 3 اندازه مادربرد استاندارد و پرطرفدار وجود دارد، اگرچه مدل‌های فرعی بزرگ‌تر هم هستند که چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفته است.

سه اندازه متداول مادربرد گیمینگ عبارت‌اند از ATX ،mATX و mITX. استاندارد ATX یک مادربرد با اندازه استاندارد است که بسیاری از قابلیت‌های معمولی مانند اسلات‌های PCIe و غیره را نیز شامل می‌شود.

mATX یا microATX مادربردهای کوچک‌تری هستند که برخی قابلیت‌ها مانند اسلات‌های PCIe در خود ندارند. این مادربردها همچنین از نظر قیمت نیز ارزان‌تر هستند، پس اگر به دنبال یک مادربرد گیمینگ ارزان هستید، باید در بین فرم فکتورهای mATX یا microATX جستجو کنید.

در نهایت، mITX یا mini-ITX، کوچک‌ترین فرم فکتور در بین این مدل‌ها است و معمولاً ابعادی در حدود 170 میلی‌متر در 170 میلی‌متر دارد. البته اشکال این مادربردها این است که قابلیت‌های بسیار کمتری نسبت به دو سایز مادربرد قبلی دارد اما هرکدام طرفداران خود را دارا می‌باشند.

همچنین اندازه مادربرد دیگری به نام eATX وجود دارد که بسیار بزرگ‌تر از مادربرد استاندارد ATX است و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. پشتیبانی از GPU

همه کامپیوترهای شخصی به ابزاری برای نمایش اطلاعات در قالب تصویری نیاز دارند تا کاربر بتواند از آن استفاده کند.

در ساده‌ترین عبارت، این قابلیت به معنای نمایش تصاویر بر روی مانیتور است. مؤلفه‌ای که این عملکرد را در یک کامپیوترهای معمولی انجام می‌دهد کارت گرافیک یا GPU است و باید مطمئن شوید که مادربرد شما می‌تواند از نوع GPU مورد نیاز برای گیمینگ پشتیبانی کند.

برخی از CPUهای موجود در بازار دارای پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه هستند که ابزاری برای نمایش خروجی به مانیتور ارائه می‌دهند. این CPU ها، پردازنده‌های گرافیکی نسبتاً کم‌مصرفی هستند که برای کارهای معمولی عالی هستند، اما فقط از بازی‌های گرافیکی سبک و معمولی پشتیبانی می‌کنند.

اگر به یک GPU قدرتمندتر نیاز دارید، چه برای بازی یا برای برنامه‌های سنگین مانند ویرایش ویدیو، احتمالاً یک GPU مستقل نیاز خواهید داشت.

در این صورت، باید به خاطر داشته باشید که چه نوع پردازنده‌های گرافیکی را می‌توانید به مادربرد خود وصل کنید، و اینکه مادربرد گیمینگ مورد نظرتان چند پردازنده گرافیکی را پشتیبانی می‌کند.

3. پشتیبانی از کارت‌های توسعه

مادربردها علاوه بر CPU می‌توانند اجزای مختلفی از جمله کارت گرافیک، کارت صدا، کارت شبکه، درایوهای ذخیره‌سازی و اتصالات دیگری را به یکدیگر متصل کنند. در طول سال‌ها انواع پورت‌های توسعه طراحی شده، اما خوشبختانه ساختار کلی آن ساده‌تر شده است.

مادربردهای گیمینگ امروزی، در درجه اول با پورت‌های Peripheral Component Interconnect Express (PCIe سروکار دارند و البته برخی از مادربردها شامل اسلات PCI برای دستگاه‌های قدیمی هستند.

PCIe مهم‌ترین پورتی است که امروزه برای اتصال بیشتر قطعات از آن استفاده می‌شود.

چهار اندازه اسلات PCIe وجود دارد و آخرین استاندارد مورد استفاده رایج PCIe 5.0 است که بر روی آخرین بردهای سازگار با پردازنده Ryzen و Intel موجود است. چهار اندازه اسلات توسعه، x1، x4، x8 و x16 هستند که x4 و x16 رایج‌ترین آن‌ها می‌باشند.

مادربردها بر اساس تعداد اسلات‌های مادربرد و همچنین محل قرارگیری آن‌ها متفاوت هستند. به منظور بررسی انواع مادربرد گیمینگ، باید مطمئن شوید که اسلات های توسعه کافی برای اضافه کردن سخت‌افزارهای مختلف روی مادربرد وجود دارد.

بیشتر بخوانید : انواع اسلات های مادربرد را بشناسید! (اسلات PCI، رم و …)

4. پشتیبانی از رم

CPU به مکانی برای ذخیره اطلاعات در حال پردازش نیاز دارد که به آن حافظه دسترسی تصادفی یا RAM می‌گویند و امروزه کامپیوترهای شخصی معمولاً به حداقل 4 گیگابایت رم مجهز هستند.

اینکه چه مقدار رم برای کامپیوتر خود نیاز دارید بستگی به نحوه استفاده از آن دارد و 8 گیگابایت معمولاً یک گزینه مطمئن برای کاربردهای عادی است.

رم‌های امروزی از طریق یک اسلات مستطیلی به مادربرد متصل می‌شود که ماژول حافظه دوگانه درون خطی (DIMM) نام دارد. تعداد اسلات های DIMM در مادربرد تعیین می‌کند که مادربرد شما از چه ظرفیت رمی پشتیبانی می‌کند و تعداد این اسلات ها معمولاً از دو تا هشت متفاوت است.

ظرفیت از DIMM های مجزا هر یک از 1 گیگابایت تا 128 گیگابایت متغیر است، اسلات های DIMM ظرفیت بالا بسیار گران هستند و معمولاً برای استفاده در سرورها خریداری می‌شوند. وقتی مادربرد خود را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که اسلات‌های کافی برای رم در آن وجود دارد.

علاوه بر اندازه، نسل‌های مختلفی از رم‌ها وجود دارد که در اصطلاح به آن DDR می‌گویند.

آخرین نسلی که روی حافظه کامپیوترهای دسکتاپ نصب می‌شود DDR5 است که سرعت پایه بالاتری دارد و از ماژول‌های با ظرفیت بیشتر پشتیبانی می‌کند. بنابراین برای مقایسه مادربرد گیمینگ مورد نظرتان باید تعداد و استاندارد قابل پشتیبانی و به طور کلی، سازگاری مادربرد با رم را نیز بررسی کنید.

بیشتر بخوانید : چگونه سازگاری مادربرد با رم را تشخیص دهیم؟

5. پشتیبانی از درایو ذخیره‌سازی

پشتیبانی مادربرد از اتصال درایوهای ذخیره‌سازی شامل HDD و SSD از موارد پراهمیت در بررسی انواع مادربرد گیمینگ است. استاندارد SATA و ATA برای اتصال درایو ذخیره‌سازی در بیشتر مادربردهای امروزی متداول است.

همچنین نسخه سوم استاندارد ساتا به نام SATA 3.0 ارائه شده است که سرعتی بیش از 6 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

جدیدترین نسخه این اتصال به نام SATA 3.2 که از فرم فکتور M.2 استفاده می‌کند، سرعت انتقال بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این سرعت بیشتر به خصوص برای گیمرها سرعت لود شدن بازی برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد، بسیار مفید است.

علاوه بر این، اتصال درایوهای ذخیره‌سازی جدید SSD از استاندار NVM Express یا به اختصار NVMe پیروی می‌کند که از طریق باس PCIe به مادربرد متصل می‌شود. این پروتکل جدید از پهنای باند بیشتر، مصرف توان کمتر، تأخیر کمتر و غیره برخوردار است.

همچنین سرعت خواندن بیش از 3 گیگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 1.5 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. پشتیبانی مادربرد از اسلات‌های PCIe برای اتصال درایوهای SSD پرسرعت به خصوص برای انواع مادربردهای گیمینگ بسیار مهم است.

6. پشتیبانی از پورت‌های اتصال جانبی

برای مقایسه مادربرد گیمینگ، باید به تعداد و نوع پورت‌های اتصال جانبی نیز توجه داشت.

انواع مادربردهای گیمینگ معمولاً از تعداد زیادی پورت USB پشتیبانی می‌کنند و حداقل 6 پورت در آن‌ها در نظر گرفته شده تا انواع تجهیزات گیمینگ مانند ماوس، کیبورد، دسته بازی و غیره به آن‌ها متصل شود. همچنین پورت‌های HDMI برای اتصال هم‌زمان مانیتورهای مختلف در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید در مورد پورت‌های مادربرد بدانید!

معرفی سه مادربرد گیمینگ پرطرفدار در ایران

حالا که با معیارهای مقایسه انواع مادربردهای گیمینگ آشنا شدیم، سه مادربرد گیمینگ پرطرفدار در بازار ایران را در این بخش معرفی خواهیم کرد.

این مادربردهای گیمینگ ساخت شرکت MSI بوده و توسط شرکت آونگ در بازار ایران عرضه می‌شود و گارانتی و خدمات پس از فروش این محصولات هم به عهده شرکت آونگ است. درباره گارانتی مادربرد آونگ بیشتر بخوانید.

مادربرد MSI MEG X570S ACE MAX

مادربرد MSI MEG X570S ACE MAX اخیراً توسط شرکت MSI ارائه شده و با پشتیبانی از انواع پردازنده‌های AMD رایزن جدید، مشکل بسیاری از گیمرها را از نظر سازگاری مادربرد با سی پی یو حل کرده است. این مادربرد از استاندارد DDR4 رم تا سرعت 5300 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و قابلیت اورکلاک کردن را هم دارد.

مادربرد گیمینگ MSI

چهار اسلات PCIe نسل 4 در این مادربرد برای اتصال درایوهای SSD استاندارد NVMe در نظر گرفته شده است، همچنین دو پورت USB 3.2 در این مادربرد تعبیه شده که برای اتصال تجهیزات گیمینگ با سرعت انتقال بالا بسیار مفید است.

پشتیبانی از فناوری Wi-Fi 6 و برنامه اختصاصی MSI Center که امکان سفارشی‌سازی تنظیمات بایوس مادربرد را فراهم می‌کند، از دیگر قابلیت‌های این محصول است.

مادربرد MEG Z690 UNIFY

مادربرد MEG Z690 UNIFY از جدیدترین انواع مادربرد گیمینگ ساخت MSI است که از نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل پشتیبانی می‌کند.

مادربرد Z690 همچنین از معدود مادربردهایی که رم‌های استاندارد DDR5 را پشتیبانی می‌کنند، این محصول است و سرعتی بالغ بر 6666 مگاهرتز را ارائه می‌دهد که در صورت اورکلاک کردن، بیشتر هم خواهد شد.

خرید مادربرد گیمینگ MSI

استفاده از اسلات های PCIe 5.0 و دو پورت USB 3.2 از ویژگی‌های ارتباطی این مادربرد است. این محصول هم همانند مادربرد قبلی، از Wi-Fi 6 و برنامه اختصاصی شرکت MSI به نام MSI Center پشتیبانی می‌کند.

مادربرد MSI MPG Z690 CARBON WIFI

در نهایت محصول سومی که به منظور مقایسه انواع مادربردهای گیمینگ معرفی خواهیم کرد، مادربرد MSI MPG Z690 CARBON WIFI نام دارد که مثل محصول قبل، از جدیدترین مادربردهای گیمینگ ساخت MSI است. این مادربرد از پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل با سوکت LGA 1700 پشتیبانی می‌کند.

مادربرد گیمینگ پرقدرت MSI

همچنین رم استاندارد DDR5 توسط این مادربرد پشتیبانی می‌شود. استفاده از دو اسلات PCIe 5.0 و دو پورت USB 3.2 امکان اتصال انواع لوازم جانبی گیمینگ را به این مادربرد فراهم کرده است.

سیستم خنک‌سازی این مادربرد با بهره‌گیری از هیت سینک لوله حرارتی با ضریب حرارتی 7W/mk، خنک‌سازی بیشتری را به خصوص در صورت اورکلاک کردن فراهم می‌کند.

پشتیبانی از دو برنامه انحصاری برای سفارشی‌سازی تنظیمات بایوس و اتصال به اینترنت که به ترتیب MSI Center و LAN Manager نام دارند، از قابلیت‌های اضافی این محصول است.

سخن پایانی

برای مقایسه مادربرد گیمینگ باید فاکتورهای مختلفی را بررسی کرد. مادربردهای امروزی که به منظور اجرای بازی‌های ویدئویی طراحی شده‌اند، تفاوت‌هایی با مادربردهای معمولی دارند و این تفاوت‌ها باعث شده است که قیمت این محصولات بالاتر باشد.

هرچند این تفاوت قیمت در مقایسه با قابلیت‌هایی که انواع مادربردهای گیمینگ ارائه می‌دهند، برای گیمرهای حرفه‌ای اهمیت کمتری دارد. در این مقاله معیارهای مختلف مقایسه انواع مادربردهای گیمینگ را بررسی کرده و سه محصول پرطرفدار در بازار ایران را بررسی و مقایسه کردیم.

به عنوان نکته پایانی تأکید می‌کنیم که معیارهای بررسی انواع مادربرد گیمینگ با مادربردهای معمولی فرق دارد و برای کاربردهای معمولی کامپیوتر، بررسی این معیارها و صرف هزینه بالاتر برای خرید مادربرد، منطقی نیست.