وای فای 6: آیا واقعا فناوری سریع تری خواهد بود؟

وای فای هر روز در حال سریع تر شدن است. در حقیقت اینترنت پرسرعت نیاز بشر است که تقاضای بسیاری هم برای آن وجود دارد. رواج روزافزون استفاده از برنامه هایی که نیاز به پهنای باند بیشتری دارند مانند: بازی ها، استریم ویدیوها و … بر روی لپ تاپ ها و تلفن های همراه این نیاز را توجیه می کند.

در این بین وای فای 6 که نسل بعدی وای فای خواهد بود، تنها سرعت بیشتری نخواهد داشت بلکه ویژگیهای دیگری را هم دربر می گیردتاثیر این فناوری ارتباطی به مرور زمان، بیشتر مشخص خواهد شد. وای فای 6 را باید علاوه بر داشتن سرعت بالا، یک ارتقا بزرگ نسبت به نسل قبل وای فای دانست، با آمدن وای فای 6، انتظار داریم به زودی شاهد استفاده از این تکنولوژی در لپ تاپ هاغ و تلفن های همراه باشیم.

وای فای 6 چیست؟

وای فای 6 نسل بعدی وای فای خواهد بود –که همچون گذشته شما را به اینترنت متصل می کند- علاوه برآن فناوری هایی بیشتری در آن استفاده شده است که موجب می شود سرعت بالا به صورت پایدارتری در اختیار کاربران قرار بگیرد.

این فناوری چقدر سریع است؟

جواب کوتاه و مختصر: ۹.۶ گیگابیت در ثانیه. که بسیار سریع تر از سرعت ۳.۵ گیگابایت در ثانیه نسل ۵ ام وای فای است.

اما یک پاسخ دقیق باید درباره این موضوع داد و آن این است که هیچ کدام از این سرعت ها در شبکه وای فای به صورت واقعی دست یافتنی نیستند. شما اگر بتوانید به این سرعت هم برسید، قطعا به آن نیاز پیدا نخواهید کرد. در ایالات متحده آمریکا سرعت دانلود معمولی 72 مگابیت برثانیه است که کمتر از 1 درصد حداکثر سرعت تئوری را در بر می گیرد.

لازم به یادآوری است که ممکن است این سرعت بر روی یک کامپیوتر واحد دست یافتنی نباشد اما می تواند در بین چندین کامپیوتر  موجود در یک شبکه تقسیم شود در نتیجه نسبت به قبل هر کدام از کامپیوترها از سرعت بیشتری بهره می برند.

وای فای 6 به دنبال حداکثر سرعت نیست

به جای افزایش سرعت یک دستگاه به صورت منفرد، وای فای ۶ به دنبال افزایش بهره وری شبکه ای با چندین دستگاه متصل است. نکته جالبی که باید بدانید این است که، هنگام دردسترس قرار گرفتن وای فای 5، هر خانواده مدرن و امروزی با پنج دستگاه به مودم متصل می شدند. در حال حاضر این تعداد دستگاه به 9 دیوایس رسیده و محققان پیش بینی می کنند طی سال های آتی از مرز 50 دستگاه نیز عبور می کند.

در حال حاضر افزوده شدن دستگاهی به شبکه وای فای شما، موجب کاهش سرعت می شود. اما هنگامی که وای فای 6 از راه می رسد، دیگر نباید برای اتصال دستگاه های بیشتر به مودم نگران کاهش سرعت بود.

در حقیقت هدف از توسعه وای فای 6 به کارگیری فناوری جدیدی است که کمک کند در صورت اتصال چندین دستگاه به شبکه وای فای 6، اختلالی در سرعت اتصال تمامی دیوایس ها به وجود نیاید. این فناوری اجازه خواهد داد تا روترها بتوانند به خوبی با چندین دستگاه ارتباط برقرار کننددر وای فای 6 هر چند دستگاه به مودم متصل شود، افت سرعتی به دنبال نخواهد داشت و کیفیت ارتباطی حفظ خواهد شد.

هر دستگاه به چه سرعتی دست پیدا می کند؟

متاسفانه نمی توان پاسخ دقیقی به این پرسش داد. در ابتدا لازم به یادآوری است که افزایش سرعت وای فای 6 احتمالا چندان محسوس نخواهد بود. یک لپ تاپ با تکنولوژی وای فای 6 در هنگام اتصال به یک روتر وای فای 6 فقط کمی سریعتر از یک لپ تاپ با تکنولوژی وای فای 5 خواهد بود که به یک روتر وای فای 5 متصل شده است.

خوشبختانه با روی کار آمدن وای فای 6 نه تنها بهبود سرعتی به وجود خواهد آمد، بلکه ثبات عملکرد روترها در کاهش یا افزایش سرعت چشمگیر خواهد بود. این همان چیزی است که بسیاری از کاربران اینترنت به دنبال آن هستند و در نسل جدید اتفاق خواهد افتاد. این قابلیت در خانه ای که کاربران متعدد اینترنت دارد به شدت مفید خواهد بود فرض کنید یکی از اعضای خانواده در حال استریم ویدیو است، دیگری در حال بازی آنلاین، فرد دیگر در حال چت تصویری و قطعا چندین دستگاه هوشمند مانند- سنسورها- به اینترنت متصل هستند و همگی از کیفیت لازم اینترنت بهره مند هستند.

شاید سرعت اتصال اینترنت برای این کاربران افزایش چشمگیری نداشته باشد اما حفظ سرعت مهمترین نکته ای است که در وای فای 6 به خوبی شاهد آن خواهیم بود. با این حساب باید وای فای 6 را یک فناوری ارتباطی با سرعت مطلوب و حفظ سرعت در هنگام اتصال چندین دستگاه همزان محسوب کرد.

نحوه دستیابی به وای فای 6

باید دستگاهی بخرید که از این تکنولوژی پشتیبانی می کند. برای اتصال به وای فای 6 نه تنها در بحث نرم افزاری نیاز به بروزرسانی وجود دارد، بلکه باید سخت افزار جدیدی هم خریداری کرد. برای مثال باید به سراغ خرید لپ تاپ یا گوشی هوشمند نسل جدید بروید که از وای فای 6 پشتیبانی می کند.

شایان ذکر است که با مراجعه به فروشگاه و خرید یک لپ تاپ جدید نمی توانید از وای فای 6 برخوردار شوید. در مقابل دستگاه های نسل جدید به طور پیش فرض از وای فای 6 پشتیبانی می کنند. شما اگر در 5 سال آینده کنسول، لپ تاپ یا گوشی هوشمند جدیدی خریداری کنید، باید مطمئن باشید که از وای فای 6 پشتیبانی میکند.

یکی از مواردی که باید برای برخورداری از وای فای 6 مطلع باشید، تهیه روتری است که از Wi Fi 6 پشتیبانی می کند. عملا بدون روتر وای فای 6 امکان اتصال به این شبکه بی سیم فراهم نخواهد شد.

در چند سال آینده روترهای وای فای 5 نمی توانند عملکرد سریعی از خود نشان دهند و نیاز مبرم برای تهیه روتر و دستگاه های پشتیبانی کننده وای فای 6 وجود دارد.

چه چیزی وای فای 6 را سریع تر می کند؟

ویژگی MU-MIMO که شامل چندکاربر، چند ورودی و چند خروجی می شود، در روترهای نسل فعلی موجود است اما با آمدن وای فای 6 ارتقا پیدا خواهد کرد.

به کمک این فناوری یک روتر می تواند همزمان به چند دستگاه متصل شود و هیچ مانعی وجود ندارد. در حال حاضر روترهایی با MU-MIMO، قابلیت اتصال به چهار دستگاه را دارند اما با وای فای 6 این تعداد به 8 دستگاه می رسد.

Kevin Robinson مدیر آژانس وای فای معتقد است که برای MU-MIMO می توان مثال افزودن کامیون ها به ناوگان را بیان کردبه گفته رابینسون، شما قادرید هر یک از این کامیون ها را به سمت مشتریان مختلف ارسال کنید. او می گوید تاکنون چهار کامیون را می توانستید به چهار مشتری ارسال کنید، اما با وای فای 6 این تعداد به هشت کامیون و هشت مشتری می رسد.

دیگر فناوری جدید به کار گرفته شده،OFDMA نام دارد که از تقسیم چندگانه فرکانس بهره می گیرد. این فناوری اجازه می دهد تا روتر در یک زمان، داده را به چند دستگاه ارسال کند. رابینسون افزود که برای OFDMA هم می توان مثالی زد و آن همان کامیون است. در این مثال کامیون می تواند چندین محموله را به مقصد برساند. در OFDMA بیش از 75 درصد بار به یک مشتری اختصاص داشته و باقی نیز به مشتری دیگر ارائه می شوددر این فناوری روتر سینگال را به چند دستگاه ارسال می کند

بهبود عمر باتری با وای فای 6

یکی دیگر از ویژگی های وای فای 6 بهبود عمرباتری است. با استفاده از این تکنولوژی دستگاه ها می توانند زمان برقراری ارتباط خود با روتر را برنامه ریزی کنند درنتیجه به زمان کمتری برای ارسال و دریافت اطلاعات نیاز دارند همین امر موجب می شود آنتن های آنها مدت کمتری کار کند. فعالیت کمتر موجب مصرف کمتر باتری و افزایش طول عمر آن می شود. البته قابلیت مورد اشاره با فناوری Target Wake Time انجام می گیرد که روتر زمان ارسال داده به دستگاه را تنظیم می کندبرای استفاده از چنین فناوری نیاز دارید تا لپ تاپ شما به اینترنت دسترسی دائمی داشته باشد که چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.( مگر زمانی که شما خواب هستید) در مقابل، این قابلیت مناسب دستگاه های کوچک تر پشتیبانی کننده از وای فای است – مانند سنسورها – که از انرژی کمتری بهره گرفته و در هر حال وضعیت خود را بروزرسانی میکنند. 

امنیت وای فای 6 بهبودیافته تر است

سال گذشته وای فای با پروتکل امنیتی WPA3، بزرگترین بروزرسانی امنیتی را طی یک دهه گذشته انجام داده است. با این پروتکل هکرها سخت تر میتوانند رمز عبور شما را هک کرده و به شبکه نفوذ کنند. حتی داده هایی که به دست هکرها می افتد، چندان مهم نخواهد بود.

نسل فعلی دستگاه ها قابلیت پشتیبانی از WPA3 دارند اما این مورد اختیاری است. برای دستگاه های پشتیبانی کننده از وای فای ۶، داشتن پروتکل WPA3 اجباری است. به همین دلیل در این نوع دیوایس ها سطح امنیتی بهتری را مشاهده خواهیم کرد.

وای فای 6 شروع به کار کرد

دستگاه های پشتیبانی کننده وای فای 6 در حال حاضر موجود هستند، اما پیش از آن باید روترهایی با چنین فناوری خریداری کرد که قیمت بسیار بالایی دارند. تعداد محدودی از لپ تاپ ها به پشتیبانی وای فای 6 می پردازند و چندان گسترده نیستند.

با این حال وای فای 6 را می توان روی گوشی های هوشمند نسل جدید مشاهده کرد. بخصوص اسمارت فون هایی که به پردازنده هشت هسته ای اسنپدراگون 855 کوالکام مجهز هستند.

دقیقا مشخص نیست که آیا این چیپ قابلیت پشتیبانی از وای فای 6 را دارد یا خیر. اما گلکسی اس 10 سامسونگ اخیرا با پردازنده اسنپدراگون 855 و پشتیبانی وای فای 6 به بازار عرضه شده استوای فای 6 از سال آینده فراگیر خواهد شد و اتحادیه وای فای در تلاش است تا از پاییز امسال، برنامه اعطای گواهینامه وای فای ۶ را آغاز نماید که تضمین می کند دستگاه های دارای این گواهینامه به خوبی با این استاندارد سازگار هستند. دستگاه ها ملزم به دریافت این گواهینامه نیستند اما همین امر نشان دهنده آن است که وای فای ۶ در حال فراگیرتر شدن است.