چگونه یک مادربرد گیمینگ ارزان‌ قیمت بخریم؟!

گیمرها برای انجام بازی‌های سنگین گرافیکی و ویدئویی معمولاً هزینه زیادی را به منظور تجهیز و ارتقاء کامپیوتر یا لپ تاپ خود صرف می‌کنند. اما علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری بسیار زیادند و طیف زیادی از جوانان و نوجوانان را تشکیل می‌دهند.

در حالی که همه این افراد امکان صرف هزینه‌های زیاد برای تهیه سخت‌افزارهای پیشرفته اجرای بازی را ندارند. آیا تولیدکنندگان قطعات کامپیوتر برای این کاربران هم فکری کرده‌اند؟ پاسخ مثبت است!

شاید تعجب کنید اما لزوماً همه سخت‌افزارهای مورد نیاز برای اجرای بازی‌های حرفه‌ای گران نیستند.

با هزینه متوسط و از میان محصولات میان رده هم می‌توان یک کامپیوتر مناسب برای گیمینگ را تجهیز کرد.

یکی از قطعاتی که برای اجرای بازی‌های حرفه‌ای باید ارتقاء یابد، مادربرد است. هرچند وظیفه اجرا و پردازش بازی بیشتر با پردازنده، حافظه رم و کارت گرافیک است، اما این مادربرد کامپیوتر است که ارتباط میان این اجزا را برقرار می‌کند.

اما آیا مادربرد گیمینگ ارزان هم در بازار وجود دارد؟ ارزان‌ترین مادربرد گیمینگ چه مشخصه‌هایی دارد و از چه فاکتورهایی برای خرید آن می‌توان صرف‌نظر کرد؟

این‌ها سؤالاتی است که برای بسیاری از کاربران به خصوص علاقه‌مندان به گیمینگ مطرح می‌شود و ما قصد داریم در این مقاله به آن‌ها پاسخ دهیم.

اگر شما هم یک گیمر هستید و می‌خواهید برای خرید مادربرد اقدام کنید، اما صرف هزینه بالا برای تجهیز سیستم برایتان مقدور نیست، تا پایان این راهنما با ما همراه باشید.

آیا مادربرد گیمینگ ارزان وجود دارد؟

تصویر عمومی این است که مادربردهای مناسب گیمینگ گران‌قیمت هستند. این مادربردها ابعاد بزرگی دارند، نورپردازی‌های بسیار حرفه‌ای و سیستم‌های خنک‌کننده رادیاتوری پیشرفته روی آن نصب شده است و تنها عده‌ای معدودی توان خرید آن‌ها را دارند. در حالی که این‌طور نیست!

امروزه برای همه کاربران کامپیوتر حتی کسانی که بودجه محدودی دارند، امکان انجام گیمینگ با کامپیوتر وجود دارد.

هرچند واضح است که صرف هزینه بیشتر برای تجهیز یا ارتقاء یک سیستم به معنی استفاده از سخت‌افزارهای حرفه‌ای‌تر است اما به این معنی نیست که برای انجام کارهایی مثل بازی‌های کامپیوتری حتماً باید یک سیستم فوق حرفه‌ای گران‌قیمت داشته باشید.

MAG B550M MORTAR WIFI

مهم‌ترین اجزای کامپیوتر که برای اجرای بازی‌های ویدئویی درگیر می‌شوند، پردازنده یا CPU، حافظه رم، کارت گرافیک و درایو هارد هستند که همگی روی مادربرد سوارند. پس خود مادربرد هم به عنوان ارتباط‌دهنده این اجزا از اهمیت بالایی در کاربردهای گیمینگ برخوردار است.

اما تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی چیست؟ پشتیبانی و سازگاری با سخت‌افزارهای گیمینگ شاید مهمترین این تفاوت‌ها باشند.

قطعاتی مانند ماژول رم و کارت گرافیک برای اجرای بازی‌های گرافیکی بسیار مهم هستند و یک سری ویژگی‌های حداقلی از نظر سرعت، ظرفیت، نرخ داده و غیره را نیز باید در نظر گرفت.

اما نکته مهم این است که برای اجرای بسیاری از بازی‌ها، سخت‌افزارهای فوق حرفه‌ای نیاز ندارید. بلکه رم‌های DDR4 با حداقل ظرفیت 16 یا 32 گیگابایت و سرعت‌های 3200 یا 3600 مگاهرتز پاسخگوی نیاز شماست. این مسئله در مورد کارت گرافیک و پردازنده CPU هم صادق است و پردازنده‌های Core i5 و یا Ryzen 5 برای بسیاری از بازی‌ها کافی هستند.

با این توضیحات باید دید انواع مادربرد موجود در بازار از این قابلیت‌ها پشتیبانی می‌کنند یا خیر!

خبر خوب این است که اکثر مدل‌های مادربرد امروزی، از یک سری سخت‌افزارهای گیمینگ پشتیبانی می‌کنند. مثلاً بیشتر مادربردها چهار اسلات رم دارند که به راحتی می‌توانید دو استیک رم 16 گیگابایت را در ترکیب دو کاناله روی آن‌ها استفاده کنید و تقریباً هر بازی کامپیوتری را اجرا کنید.

همچنین اکثر مدل‌های مادربرد گیمینگ و حتی مادربردهای معمولی از کانکتور M.2 برای اتصال درایوهای NVME SSD پشتیبانی می‌کنند، یا کانکتور PCI Express نسل چهارم را برای اتصال کارت‌های گرافیک  جدید روی خود دارند.

این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که از میان مادربردهای موجود در بازار هم می‌توان مادربرد گیمینگ اقتصادی را پیدا کرد. در بخش بعدی، مهم‌ترین ویژگی‌ مادربردهای گیمینگ را بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب مادربرد گیمینگ ارزان

پیش از اینکه به توضیح این عوامل بپردازیم، ویژگی‌های مهمی را که باید در مادربرد گیمینگ وجود داشته باشد توضیح می‌دهیم.

هر مادربرد گیمینگ برای اجرای بازی‌های گرافیکی باید از یک سری امکانات حداقلی برخوردار باشد.

بهترین مادربرد گیمینگ ارزان‌قیمت چه ویژگی‌هایی دارد؟

چیپست و سوکت CPU

پردازنده عملیات پردازش و محاسبات کامپیوتر را انجام می‌دهد. هر پردازنده از یک سخت‌افزار چیپست که ساخت شرکتی خاص است استفاده می‌کند و به کمک سوکت‌های اختصاصی روی مادربرد متصل می‌شود.

پردازنده‌های مناسب گیمینگ از سرعت پردازش و قدرت بیشتری برخوردارند، پس یک مادربرد گیمینگ باید با CPU سازگار باشد. همچنین سوکت‌های CPU باید با سوکت‌های مادربرد مطابقت داشته باشد.

خوشبختانه بسیاری از مادربردهای امروزی مدل‌های مختلف پردازنده ها را پشتیبانی می‌کنند پس در خرید مادربرد گیمینگ ارزان متناسب با پردازنده خود مشکل نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید : تشخیص سازگاری مادربرد با سی پی یو در 3 گام

حافظه رم

ماژول‌های رم برای اجرای بازی‌های گرافیکی باید ظرفیت و سرعت بالایی داشته باشند. زیرا حجم داده‌های انتقالی بین پردازنده و رم در حین اجرای بازی زیاد است و تایمینگ رم و تأخیر کمتر آن در اجرای روان بازی اهمیت بالایی دارد.

این ماژول‌ها از نظر سرعت و ظرفیت، بالاتر از رم‌های معمولی هستند، اما ممکن است آپشن‌های اضافی نظیر هیت سینک یا نورپردازی RGB هم روی ماژول رم وجود داشته باشد که بیشتر جنبه ظاهری دارد.

نکته مهم این است که مادربرد شما باید از ظرفیت و سرعت رم پشتیبانی کند. باز هم خبر خوب این است که اکثر مادربردهای امروزی از رم‌های 16 گیگابایت و حتی بالاتر پشتیبانی می‌کنند.

همچنین اسلات‌های مادربرد در بیشتر مدل‌ها چهار عدد است که به راحتی می‌توان با افزایش تعداد استیک‌های رم در پیکربندی‌های دو کاناله، پهنای باند انتقال را افزایش داد و به این ترتیب اجرای بازی را بهبود بخشید.

علاوه بر آن، بیشتر مدل‌های مادربرد قابلیت اورکلاک دارند. با اورکلاک مادربرد می‌توان سرعت کلاک رم را به راحتی افزایش داد. بنابراین انتخاب یک مادربرد گیمینگ اقتصادی که حداقل قابلیت‌های فوق را برای پشتیبانی از رم داشته باشد، کار سختی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید : چگونه سازگاری مادربرد با رم را تشخیص دهیم؟

کارت گرافیک یا GPU

کارت گرافیک جداگانه یا به صورت یکپارچه که GPU نام دارد، یکی از مؤلفه‌های اصلی در کامپیوترهای گیمینگ است. اجرای روان بازی‌های گرافیکی و یا کاربردهای دیگری مثل رندرگیری، به قدرت و سرعت کارت گرافیک بستگی دارد.

با مراجعه به مشخصات پورت‌های مادربرد و بررسی PCI Express می‌توانید بررسی کنید که آیا مادربرد از کارت گرافیک شما پشتیبانی می‌کند یا خیر.

بیشتر مادربردهای موجود در بازار از پورت PCIe پشتیبانی می‌کنند و تنها باید نسخه آن را بررسی کنید. معمولاً پورت PCIe x16 برای اتصال کارت گرافیک روی مادربرد استفاده می‌شود.

حافظه ذخیره سازی

بازی‌های کامپیوتری برای اجرای روان و بدون تأخیر علاوه بر حافظه رم برای ذخیره موقت داده‌ها، به یک حافظه ذخیره سازی سریع نیز نیاز دارند. به این خاطر که بخشی از فایل‌ها و اطلاعات بازی به صورت دائمی روی آن ذخیره می‌شود و در فرآیند اجرای بازی باید از آن فراخوانی گردد.

بنابراین یک حافظه سریع می‌تواند در اجرای ه چه بهتر بازی‌های کامپیوتری مفید باشد.

پورت ساتا روی مادربرد برای اتصال درایوهای ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. این پورت هم در تمام مدل‌های مادربرد وجود دارد، پس انتخاب یک مادربرد گیمینگ ارزان جای نگرانی وجود ندارد.

نکته مهم این است که برای بهبود اجرای بازی استفاده از درایوهای SSD به جای HDD توصیه می‌شود که البته قیمت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید : HDD یا SSD؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

فاکتورهای قابل‌ چشم‌پوشی!

مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب مادربرد گیمینگ را در بخش قبل توضیح دادیم. بر اساس این توضیحات مشخص است که بیشتر مدل‌های مادربرد موجود در بازار از این قابلیت‌ها برای اجرای بازی‌های کامپیوتری برخوردار هستند.

پس دلیل قیمت بالای مادربردهای گیمینگ حرفه‌ای چیست؟ یکی از علل تفاوت قیمت مدل‌های مادربرد گیمینگ ارزان‌قیمت با مدل‌های حرفه‌ای آن، آپشن‌های اضافی است که در این مدل‌ها قرار داده شده است.

آپشن‌هایی مثل هیت سینک‌ های بیشتر یا لوله‌های حرارتی، نورپردازی RGB یا پدهای حرارتی گران‌تر برای جذب گرمای قطعات روی مادربرد و غیره از این جمله‌اند.

بسیاری از این قابلیت‌ها که اختلاف قیمت زیادی را بین یک مادربرد گیمینگ اقتصادی و یک مدل گران‌قیمت ایجاد می‌کند، قابل‌حذف هستند.

مثلاً در صورتی که صرفاً از کامپیوتر برای گیمینگ استفاده می‌کنید و می‌توانید با کابل شبکه به مودم خود وصل شوید، تراشه وای‌فای برای شما ضروری نیست و یا نورپردازی RGB فقط یک ویژگی ظاهری است. با حذف برخی از این آپشن‌ها می‌توان یک مادربرد گیمینگ ارزان را در بازار ایران یافت.

مادربرد RGB

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید یک کامپیوتر گیمینگ برای خود سرهم کنید اما هزینه بالای قطعات آن شما را ناامید کرده است، باید گفت که جای نگرانی نیست! با صرف هزینه کمتر هم می‌توان یک کامپیوتر گیمینگ را تجهیز کرد.

مادربردها دارای تنوع بالایی هستند و انواع مختلفی از ‌آن‌ها برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری در بازار ارائه شده است. با چشم‌پوشی از یک سری قابلیت‌های اضافی که در مادربردهای گیمینگ حرفه‌ای و گران‌قیمت وجود دارد می‌توانید یک مادربرد گیمینگ ارزان برای سیستم خود تهیه کنید.

البته خرید مادربرد گیمینگ ارزان به معنی خرید یک مادربرد ضعیف یا قدیمی نیست، بلکه می‌توان با حذف یک سری از آپشن‌ها، یک مادربرد گیمینگ اقتصادی را از بازار خریداری کرد.

در بازار ایران هم نمونه‌های متنوعی از مادربردهای گیمینگ وجود دارد. گروه آونگ با تنوع بالای محصولات، شما را در خرید بهترین مادربرد گیمینگ ارزان‌قیمت یاری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : مشاهده انواع مادربردها و مشخصات آن‌ها