همه چیز درباره پارگی تصویر مانیتور (Screen Tearing)

فرض کنید در حال انجام بازی دلخواه خود با کامپیوتر هستید و ناگهان خطوطی روی صفحه مانیتور ظاهر می‌شود و تصاویر به شکل شکسته نمایش داده می‌شوند. پارگی تصویر مانیتور به این شکل خود را نشان می‌دهد.

گیمرهایی که به تازگی وارد دنیای بازی‌های ویدیویی شده‌اند و اطلاعاتی درباره مشخصات کارت گرافیک، مادربرد و مشخصات مانیتور خود ندارند، با مشاهده مشکل پارگی تصویر، دلیل به وجود آمدن این مشکل را متوجه نمی‌شوند.

در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که Screen Tearing چیست؟ چه زمانی به وجود می‌آید؟ و برای حل مشکل Screen Tearing چه باید کرد؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پارگی تصویر مانیتور چیست؟

پارگی تصویر یا Screen Tearing یکی از مشکلات رایج در انجام بازی‌های ویدیویی با کامپیوتر است.

حل مشکل Screen Tearing

این مشکل در اثر عدم تطابق بین نرخ تولید تصاویر توسط کارت گرافیک (GPU) و نرخ تازه‌سازی مانیتور به وجود می‌آید.

به زبان ساده‌تر وقتی کارت گرافیک کامپیوتر شما تصاویری با کیفیت بالاتری تولید کرده ولی مانیتور نمی‌تواند آن کیفیت را به درستی نمایش دهد، مشکل پارگی تصویر به وجود می‌آید. بنابراین به نظر می‌رسد که بخش‌هایی از تصویر بعدی یا قبلی هنوز روی مانیتور وجود دارد.

این مشکل بیشتر در اجرای بازی‌های ویدیویی اتفاق می‌افتد؛ اگرچه ممکن است در هر دستگاه دیگری که نرخ تازه‌سازی مانیتور با نرخ واقعی کارت گرافیک مطابقت ندارد هم اتفاق بیفتد.

دلایل پارگی تصویر مانیتور چیست؟

پارگی تصویر به دلایلی مختلفی ممکن است رخ دهد که در زیر مهم‌ترین دلایل آن بیان شده است:

1. عدم هماهنگی نرخ تولید تصاویر و نرخ تازه‌سازی مانیتور

یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز مشکل پارگی تصویر، عدم تطابق نرخ تولید تصاویر و نرخ تازه‌سازی مانیتور است.

هنگامی که نرخ تولید تصاویر توسط کارت گرافیک بیشتر از نرخ تازه‌سازی مانیتور باشد، تصاویر به شکل پاره روی مانیتور نمایش داده می‌شوند.

برای اینکه مطمئن شوید دلیل اصلی به وجود آمدن مشکل پارگی تصویر، همین موضوع است می‌توانید مشخصات فنی مانیتور، کارت گرافیک و بازی‌های ویدیویی را بررسی کنید و از تطابق مشخصات آنها مطمئن شوید.

2. غیرفعال بودن V-Sync یا Vertical Synchronization

فعال بودن V-Sync به عنوان یک تکنولوژی موثر در ایجاد هماهنگی بین کارت گرافیک و مانیتور بسیار اهمیت دارد.

دلیل اصلی توسعه این فناوری، پیشگیری از بروز مشکل پارگی تصویر بوده است و وقتی کاربران به شکل ناخواسته آن را غیرفعال می‌کنند، مشکل Screen Tearing به وجود می‌آید.

3. تغییر دادن تنظیمات کارت گرافیک

برخی از تنظیمات کارت گرافیک مانند Triple Buffering یا Adaptive V-Sync می‌توانند نرخ تولید تصاویر را افزایش دهند. گیمرهای حرفه‌ای برای رسیدن به سرعت پردازش بالاتر و تجربه کیفیت بهتر، این تنظیمات کارت گرافیک را به صورت دستی تغییر می‌دهند.

بیشتر بخوانید : Adaptive Sync یا فناوری تطبیق نرخ نوسازی تصویر چیست؟

این در حالی‌ست که اگر نرخ تولید تصاویر کارت گرافیک با نرخ تازه‌سازی مانیتور مطابقت نداشته باشد، با مشکل پارگی تصویر مواجه خواهند شد.

4. مشکلات درایور کارت گرافیک؛ دلیل پارگی تصویر

یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن مشکل Screen Tearing می‌تواند درایورهای کارت گرافیک باشد.

کارت گرافیک‌های قدیمی به مرور زمان با بازی‌ها و مانیتورهای جدید سازگاری ندارند و به همین دلیل ممکن است باعث بروز مشکلات تصویری مانند Screen Tearing شوند.

برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید درایور کارت گرافیک خود را آپدیت کنید یا در نهایت به فکر خرید کارت گرافیک جدیدتر باشید.

5. استفاده از کابل‌های نامناسب

شاید ساده به نظر برسد اما پارگی تصویر ممکن است به دلیل استفاده از کابل‌های نامناسب هم رخ دهد. برخی از کاربران عادت دارند کابل‌های ارزان و بی‌کیفیت خریداری می‌کنند و از بروز مشکلاتی بعدی بی‌خبرند!

کابل‌های نامناسب (مانند کابل HDMI یا DisplayPort) با کیفیت پایین، توانایی انتقال تصاویر با سرعت بالا را ندارند و همین موضوع می‌تواند باعث بروز مشکل پارگی تصویر شود.

مشکل Screen Tearing چیست

6. پارگی تصویر به دلیل سرعت پاسخگویی پایین نمایشگر

همیشه مشکل از کارت گرافیک یا کابل یا تنظیمات نرم‌افزاری سیستم عامل نیست! در برخی از مواقع به دلیل محدودیت‌هایی که مانیتورها دارند، مشکلاتی در نمایش تصویر به وجود می‌آید.

اگر مانیتوری داشته باشید که سرعت پاسخگویی (Response Time) آن مناسب نباشید، ممکن است در نمایش تصاویر با سرعت بالا مشکلاتی مانند تاری تصویر یا پارگی تصویر را به وجود آورد.

روش‌های حل مشکل Screen Tearing

حالا که با دلایل به وجود آمدن مشکل پارگی تصویر مانیتور آشنا شدید باید به فکر راه‌حل باشید. برای رفع مشکل screen tearing، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

1. فعال کردن V-Sync

ممکن است به طور ناخواسته تنظیمات V-Sync کامپیوتر خود را غیرفعال کرده باشید. اگر با مشکل پارگی تصویر مواجه شدید در گام اول بررسی کنید که آیا V-Sync فعال است یا خیر؟

این فناوری می‌تواند باعث هماهنگی بین نرخ تولید تصاویر در کارت گرافیک و نرخ تازه‌سازی تصاویر مانیتور شود و مشکل screen tearing را رفع کند. برخی از بازی‌ها و برنامه‌ها همچنین تنظیمات مجزا برای V-Sync دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

2. استفاده از G-Sync یا FreeSync برای رفع پارگی تصویر

کمپانی‌های AMD و انویدیا به صورت مجزا دو فناوری اختصاصی برای حل مشکلات مربوط به پارگی یا تاری تصویر توسعه داده‌اند.

اگر مانیتور شما از فناوری G-Sync (برای کارت گرافیک‌های Nvidia) یا فناوری FreeSync (برای کارت گرافیک‌های AMD) پشتیبانی می‌کند، می‌توانید با فعال کردن این فناوری‌ها مشکل پارگی تصویر را برطرف کنید.

این دو فناوری به طور اختصاصی برای کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD طراحی شده‌اند و حتما مانیتوری که استفاده می‌کنید هم باید از آنها پشتیبانی کند.

3. محدود کردن نرخ تولید تصاویر

در خیلی از مواقع دلیل اصلی پارگی تصویر این است که کارت گرافیک تصاویری با نرخ بسیار بالا تولید کرده برای مانیتور ارسال می‌کند. در این صورت می‌توانید با ایجاد محدودیت‌هایی در نرخ تولید تصاویر، مشکل Screen Tearing را برطرف کنید.

کافیست به تنظیمات کارت گرافیک رفته و نرخ تولید تصاویر را با نرخ تازه‌سازی مانیتور خود هماهنگ کنید. توجه داشته باشید که تغییر تنظیمات مانیتور یا کارت گرافیک کار حساسی است و به هیچ وجه بدون اطلاعات کامل، این تغییرات را انجام ندهید!

حل مشکل Screen Tearing

4. به‌روزرسانی درایورها برای رفع پارگی تصویر

همانطور که در بخش قبل گفتیم، یکی از مهم‌ترین دلایل بروز مشکل Screen Tearing درایورهای قدیمی کارت گرافیک‌هاست.

بنابراین بهتر است اطمینان حاصل کنید که درایورهای کارت گرافیک شما به‌روزرسانی شده‌اند. گاهی اوقات مشکلات سخت‌افزاری باعث بروز مشکلات مانند screen tearing می‌شوند و به‌روزرسانی درایورها می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

5. استفاده از کابل و تجهیزات مناسب

به هیچ وجه از کابل‌های قدیمی، ارزان و بی‌کیفیت برای اتصال مانیتور به کامپیوتر استفاده نکنید. با وجود کابل‌های بی‌کیفیت، حتی اگر گران‌ترین کارت گرافیک و مانیتور را هم داشته باشید باز هم با مشکلات تاری و پارگی تصویر مواجه خواهید شد.

سخن پایانی

پارگی تصویر مانیتور یا همان Screen Tearing یکی از مشکلات رایج در اجرای بازی‌های ویدیویی با کیفیت روی سیستم‌های قدیمی است. این مشکل زمانی به وجود می‌آید که کارت گرافیک و مانیتور در زمینه تولید و پردازش تصویر با هم هماهنگی نداشته باشند.

در این مقاله دلایل بروز مشکل Screen Tearing و روش‌های برطرف کردن آن را بررسی کردیم. شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود برای حل مشکل Screen Tearing را با ما در میان بگذارید.