ویدیوی آموزشی : آشنایی با محصول DDR RAM

یکی از قطعات اصلی کامپیوتر ها و لپ تاپ های DDR RAM ها هستند. در این سری ویدیو ها به آموزش این محصول ، بررسی ویژگی های آنها و معرفی محصولات XPG می پردازیم .

ویدیوی آموزشی قسمت اول : آشنایی با حافظه DDR RAM

حافظه ها به دو دسته حافظه های اصلی و جانبی تقسیم می شوند. حافظه های اصلی برای اجرای برنامه ها مورد استفاده قرار میگیرند. این حافظه ها نسبت به حافظه های جانبی سرعت بیشتر ، قیمت بالاتر و در نتیجه ظرفیت های کمتری دارند.
حافظه های اصلی را می توان به دو دسته RAM ( حافظه های تصادفی)  و ROM ( حافظه های فقط خواندنی) تقسیم بندی کرد. RAM ها حافظه هایی خواندنی – نوشتنی هستند . از لحاظ عملکردی موقتی محسوب می شود؛ یعتی در صورت قطع جریان الکتریسیته اطلاعات روی آنها پاک خواهد شد. داده های در حال پردازش توسط CPU به صورت موقت روی RAM ها قرار میگیرند و پس از پایان استفاده CPU از آنها به حافظه های جانبی منتقل می شوند.

همانطور که از اسم RAM که از سر واژگان Random Access Memory گرفته شده است مشخص است، موقعیت داده ها روی آن به صورت تصادفی انتخاب می شود.

انواع DDR RAM

DDR SDRAM تشکیل شده از وازه DDR به معنای نرخ انتقال داده دو برابری و SDRAM یا همان رم های داینامیک سینک است.  DDR ها به دو دسته :

  • U-DIMM: رم های دسکتاپی که به صورت افقی روی مادربرد قرار میگیرند.
  • SO-DIMM: رم های لپ تاپی که به صورت عمودی و به موازات مادربرد قرار میگیرند.

تقسیم می شوند.

رم های U-DIMM از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هستند . طول همه آنها 133.34 میلیمتر است اما ارتفاع آنها می تواند متفاوت باشد. نسل های مختلف DDR از لحاظ تعداد پین ها و محل قرار گیری شیار ها با یکدیگر متفاوت هستند. ( تفاوت محل قرارگیری شیارها به این دلیل است که نسل های مختلف با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند ).

با پیشرفت روز به روز تکنولوژی نسل های مختلف DDR هم پیشرفت کرده اند . نرخ انتقال داده از DDR 1  تا DDR4  از 200 به 3200 رسیده است.

تعداد پین ها در رم های U-DIMM از 184 به 288 افزایش یافته است. تعداد پین در رم های SO-DIMM از 200 به 260 رسیده است. همچنین در نسل های جدیدتر رم سرعت رم افزایش یافته اما میزان مصرف انرژی به مراتب کمتر شده است.

ویدیوی آموزشی قسمت دوم : آشنایی با حافظه DDR RAM

روش های مختلفی برای نامگذاری رم ها وجود دارد. نامگذاری بر اساس تراشه حافظه که با DDR شروع می شود. حالت دوم نامگذاری ماژول حافظه است که با حروف PC شروع می شوند. در این ویدیو در مورد سرعت کلاک، کلاک پالس ، اصطلاح تایمینگ  و Latency صحبت می کنیم . همچنین همانطور که می دانیم ساده ترین روش برای افزایش سرعت رم اوکلاکینگ رم است . در این ویدیو با شیوه عملکرد اورکلاکینگ بیشتر آشنا می شویم.

ویدیوی آموزشی قسمت سوم و چهارم : آشنایی با رم های برند XPG

در قسمت سوم این سری ویدیو های آموزشی به معرفی DDR RAM های برند XPG که دارای نورپردازی RGB هستند می پردازیم و ویژگی های آنها را دقیق تر بررسی می کنیم. قسمت چهارم و آخر این ویدیو ها به معرفی رم های بدون RGB برند XPG ای دیتا اختصاص داده شده است .