راهنمای خرید SSD برای لپ تاپ (آپدیت 1402)

حافظه SSD چند سالی می‌شود که به عنوان یک رقیب جدی برای حافظه‌های قدیمی کامپیوتر و لپ تاپ شناخته می‌شود. اما حافظه SSD لپ تاپ به دلیل ظرفیت بالایی که دارد، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

خیلی از کسانی که به دنبال ارتقای سیستم خود هستند این سوال را می‌پرسند که حافظه SSD چیست؟ از کجا بفهمیم لپ تاپ جای SSD دارد؟ و اصلا چرا باید به فکر خرید SSD برای لپ تاپ خود باشیم.

اگر شما هم قصد خرید SSD دارید و سوالاتی مشابه سوالات بالا در ذهن شماست، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در ضمن، در انتها سه مدل از پرفروش‌ترین حافظه‌های SSD موجود در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

حافظه SSD در لپ تاپ چیست؟

SSD یا Solid State Drive یک نوع حافظه دائمی برای ذخیره‌سازی اطلاعات در کامپیوتر، لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌های دیجیتال است. در لپ‌تاپ‌ها، حافظه SSD به عنوان یک جایگزین برای داریوهای هارد یا همان HDD مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حافظه SSD لپ تاپ از تراشه‌های الکترونیکی مخصوصی برای ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات استفاده می‌کند. برخلاف حافظه HDD در این نوع حافظه از دیسک‌های مکانیکی برای نوشتن اطلاعات استفاده نمی‌شود.

در زیر به چند مزیت و کاربرد SSD در لپ تاپ اشاره شده است:

  • سرعت بالا: SSD نسبت به درایو هارد دیسک (HDD بسیار سریع‌تر عمل می‌کنند. بنابراین، سیستم عامل شما در زمان روشن شدن به سرعت بوت می‌شود و برنامه‌ها به سرعت باز می‌شوند.
  • زمان دسترسی کوتاه: SSD ها زمان دسترسی به داده‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند. این به معنی است که برنامه‌ها با سرعت بیشتری اجرا می‌شود.
  • مقاومت بیشتر در برابر ضربه: SSD ها برخلاف هاردهای HDD قطعات مکانیکی ندارند و به همین دلیل در مقابل ضربه‌ها و لرزش‌ها مقاوم‌ترند. این ویژگی به خصوص در صورت استفاده از لپ‌تاپ در سفر یا شرایطی که به لپ‌تاپ شما ضربه وارد می‌شود، مهم است.
  • صدای کمتر: SSD ها به طور معمول صدایی تولید نمی‌کنند، در حالی که درایوهای هارد دیسک سنتی ممکن است صداهایی مانند صدای چرخش دیسک داشته باشند. این باعث می‌شود که لپ‌تاپ شما در زمان استفاده بی‌صدا باشد.
  • مصرف انرژی کمتر: SSD ها نسبت به HDD انرژی کمتری مصرف می‌کنند. بنابراین مصرف باتری لپ تاپ شما کمتر می‌شود و طول عمر باتری افزایش پیدا می‌کند.

از کجا بفهمیم لپ تاپ جای SSD دارد؟

اگر قصد دارید لپ‌تاپ خود را ارتقا داده و یک درایو SSD بر روی آن نصب کنید، در گام اول باید به این سوال پاسخ دهید که آیا لپ‌تاپ شما از SSD پشتیبانی می‌کند؟

حافظه SSD برای لپ تاپ

برای پاسخ به این سوال از روش‌های زیر استفاده کنید:

1. مشخصات فنی لپ‌تاپ را بررسی کنید

ساده‌ترین راه برای اینکه متوجه شوید لپ‌تاپ شما از SSD پشتیبانی می‌کند این است که مشخصات فنی آن را بررسی کنید. کافیست به وبسایت سازنده لپ‌تاپ بروید یا کتابچه راهنمای لپ‌تاپ را مشاهده کنید.

تمام اطلاعات مربوط به سوکت‌ها، ماژول‌های حافظه و … در وبسایت و دفترچه لپ‌تاپ نوشته شده است. اگر نامی از SSD در مشخصات فنی لپ‌تاپ آمده باشد یقین داشته باشید که جای بخصوصی برای آن در نظر گرفته شده است.

2. از نرم‌افزارهای مخصوص استفاده کنید

روش دوم استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص است. کافیست نرم‌افزارهایی مانند Speccy یا CPU-Z را روی لپ‌تاپ خود نصب کنید تا تمام اطلاعات مربوط به سیستم را به شما نشان دهد.

چگونه بفهمیم حافظه لپ تاپ SSD است یا HDD؟

اگر در حال خرید یک لپ‌تاپ دست دوم هستید و می‌خواهید بدانید حافظه‌ای که روی این لپ‌تاپ نصب شده از نوع SSD است یا HDD، روی گزینه Start یا نوار ابزار پایین دسکتاپ کلیک کرده و عبارت Device Manager را جستجو کنید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود دنبال نام و مشخصات درایو ذخیره‌سازی که روی لپ‌تاپ نصب شده باشید. نام و مشخصات این حافظه به شکل کامل در این بخش نوشته شده است.

حافظه SSD m2 برای لپ تاپ چیست؟

SSD M.2، یک نوع درایو حالت جامد (SSD) است که به شکل یک ماژول M.2 طراحی شده است.

این نوع درایو SSD به عنوان جایگزینی برای هاردهای 2.5 اینچی در لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های کوچک‌تر عرضه شده است.

ویژگی‌های اصلی درایو SSD M.2 عبارتند از:

  • فرم فاکتور کوچک: حافظه SSD M.2 برای لپ تاپ اندازه کوچک‌تری دارد و با توجه به فضای محدودی که در لپ‌تاپ وجود دارد طراحی شده است.
  • رابط PCIe یا SATA: حافظه‌های SSD M.2 می‌توانند از طریق رابط PCIe یا SATA به مادربرد لپ‌تاپ متصل شوند و همین موضوع سرعت انتقال داده در آنها را افزایش داده است.
  • امکان استفاده به عنوان حافظه اصلی یا حافظه فرعی: کاربران می‌توانند از درایو SSD m.2 به عنوان حافظه اصلی لپ‌تاپ یا حافظه جانبی استفاده کنند.
  • سرعت بالا: به دلیل استفاده از فناوری حالت جامد، حافظه SSD M.2 سرعت بالایی در خواندن و نوشتن داده‌ها دارد. به همین دلیل خرید ssd m2 برای لپ تاپ طرفداران بسیار زیادی دارد.
بیشتر بخوانید : مقایسه انواع فناوری‌های SSD (از SATA گرفته تا PCIe)

راهنمای خرید SSD برای لپ تاپ

حالا که با ویژگی‌های SSD لپ تاپ، مزایا و کاربردهای آن بیشتر آشنا شدید نوبت به معرفی سه مدل از پرفروش‌ترین درایوهای SSD موجود در بازار ایران می‌رسد.
در ادامه با معرفی این سه مدل همراه ما باشید:

1. درایو SSD با تکنولوژی 3D NAND مدل SU760 ای دیتا

کمپانی ای دیتا (ADATA) یکی از معروف‌ترین برندهای جهانی در زمینه تولید تجهیزات ذخیره‌سازی و لوازم دیجیتال است. اولین حافظه SSD لپ تاپ که در این مقاله معرفی می‌کنیم یکی از پرفروش‌ترین محصولات این شرکت است.

خرید حافظه SSD لپ تاپ

درایو SSD ای دیتا مدل SU760 با تکنولوژی 3D NAND ساخته شده و قابلیت‌های جذابی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

دارای ظرفیت‌های متنوع

این حافظه SSD لپ‌تاپ با ظرفیت‌های متنوعی تولید و روانه بازار شده است. شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که دارید از میان ظرفیت‌های 256GB و 512GB و 1 ترابایت یکی را برای لپ‌تاپ خود انتخاب کنید.

تکنولوژی 3D NAND Flash

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این اس اس دی لپ تاپ پشتیبانی آن از تکنولوژی 3D NAND Flash است. این تکنولوژی دقیقا چیست؟

این تکنولوژی باعث شده درایو SSD شرکت ای دیتا، در اندازه کوچک ولی با ظرفیت‌های بالا ساخته و عرضه شود. بهبود کارایی حافظه ذخیره‌سازی از ویژگی‌های این تکنولوژی است.

سرعت خواندن و نوشتن بالا

با پشتیبانی از دو حالت SLC Caching و DRAM Cache Buffer این حافظه SSD لپ تاپ می‌تواند با سرعت 550 مگابیت بر ثانیه داده‌ها را خوانده و با سرعت 520 مگابیت بر ثانیه آن‌ها را روی حافظه بنویسد.

گارانتی 3 ساله آونگ

درایو SSD با تکنولوژی 3D NAND مدل SU760 ای دیتا با گارانتی 3 ساله آونگ روانه بازار شده است.

خوب است بدانید که شرکت آونگ به عنوان یکی از برترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش محصولات ADATA در ایران شناخته می‌شود.

2. درایو اس اس دی LEGEND 700 PCIe Gen3 x4 M.2 2280

دومین SSD لپ تاپ که در این مقاله معرفی می‌کنیم یکی دیگر از محصولات ADATA است. درایو SSD M.2 مدل LEGEND 700 با رابط PCIe Gen3 x4 ساخته شده تا سرعت انتقال داده‌ها افزایش پیدا کند.

SSD برای لپ تاپ

در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های این حافظه SSD لپ تاپ اشاره می‌کنیم:

سرعت خواندن و نوشتن بالا

درایو SSD لپ تاپ ای دیتا مدل LEGEND 700 به سوکت‌های PCIe نسل 4 و از نوع X4 مجهز شده است.

این سوکت‌های جدید سرعت خواندن و نوشتن داده‌های حافظه را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند. پس از اتصال حافظه روی لپ‌تاپ، می‌توانید داده‌ها را با سرعت 2000 مگابایت بر ثانیه از حافظه خوانده و با سرعت 1600 مگابایت بر ثانیه روی حافظه بنویسید.

لازم به ذکر است که این درایو از نوع M.2 2250 بوده و از تمام پلتفرم‌های اینتل و AMD پشتیبانی می‌کند.

طراحی زیبا با خنک کننده

مهندسان شرکت ای دیتا برای طراحی این SSD تمام خلاقیت خود را به کار بسته‌اند و محصول نهایی با طرحی خاص ساخته شده است.

فارغ از ظاهر زیبای این حافظه که به رنگ آبی تزئین شده، یک هیت سینک ساده روی آن تعبیه شده تا دمای درایو در حین کار خیلی زیاد نشود. این هیت سینک وظیفه خنک سازی SSD را بر عهده دارد.

پشتیبانی از نرم‌افزار SSD ToolBox

کمپانی ای دیتا به همراه این درایو SSD لپ تاپ، نرم‌افزار اختصاصی ارائه داده است. نرم‌افزار SSD ToolBox که برای حافظه مدل قبل هم ارائه داده شده بود، امکانات ویژه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد.

به عنوان مثال می‌توانید با نصب این نرم‌افزار روی لپ‌تاپ خود، وضعیت سلامت SSD، دما و طول عمر باقیمانده آن را رصد کنید. همچنین وضعیت فضای خالی حافظه از طریق این نرم‌فزار به شما اطلاع داده می‌شود.

دارای گارانتی 3 ساله آونگ

درایو LEGEND 700 مانند مدل قبلی با 3 سال گارانتی آونگ عرضه شده است. بنابراین در طول این 3 سال هر مشکلی برای SSD لپ تاپ شما به وجود آید می‌توانید با نمایندگی‌های آونگ تماس گرفته و برای تعمیر یا تعویض SSD روی آنها حساب کنید.

3. حافظه اس اس دی مدل LEGEND 850 ای دیتا

در آخر یکی از پرفروش‌ترین و حرفه‌ای‌ترین حافظه‌های SSD لپ تاپ که شرکت ای دیتا روانه بازار کرده را به شما معرفی می‌کنیم. درایو LEGEND 850 با ظرفیت‌های بالا و سرعت انتقال داده فوق‌العاده‌ای که دارد بسیار پرطرفدار است.

راهنمای خرید SSD برای لپ تاپ

در ادامه برخی از ویژگی‌های این SSD را بیان می‌کنیم:

سرعت خواندن و نوشتن فو‌ق‌العاده بالا

اصلی‌ترین ویژگی حافظه LEGEND 850 سرعت بالای آن است. این درایو سرعت خواندن و نوشتنی معادل 4500 و 5000 مگابایت بر ثانیه ارائه می‌دهد که در نوع خود بی‌نظیر است.

بنابراین به راحتی می‌توانید حجم بالایی از فایل‌ها و فیلم‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به این حافظه انتقال داده یا روی آن اجرا کنید.

با ظرفیت‌های متنوع

به حافظه ذخیره‌سازی چند گیگابایتی نیاز دارید؟ درایو LEGEND 850 پیشنهادات زیادی را روی میز قرار می‌دهد. می‌توانید از بین مدل‌های مختلف 512GB و 1TB و 2TB هر کدام که با بودجه و نیاز شما سازگار است را خریداری کنید.

مجهز به رابط PCIe Gen4 x4

این حافظه SSD لپ تاپ به رابط PCIe Gen4 x4 مجهز شده و این یعنی جدیدترین نسخه از رابط‌های PCIe که سرعت بالا را تضمین می‌کند در دستان شما خواهد بود.

به لطف وجود رابط PCIe 4.0، سرعت انتقال داده‌ها در حافظه LEGEND 850 تا سه برابر بیشتر از درایوهای PCIe نسل 3 و تا 9 برابر سریع‌تر از حافظه‌های با رابط SATA است.

دارای گارانتی 5 ساله آونگ

وقتی با یک حافظه فوق‌حرفه‌ای سروکار دارید باید مدت زمان گارانتی آن هم بیشتر باشد. شرکت آونگ به عنوان بهترین نماینده شرکت ADATA در ایران، برای این حافظه اس اس دی لپ تاپ، گارانتی 5 ساله در نظر گرفته تا سنگ تمام بگذارد.

سخن پایانی

روز به روز بر طرفداران حافظه SSD لپ تاپ افزوده می‌شود. این نوع حافظه به دلیل سرعت بالایی که در خواندن و نوشتن داده‌ها ارائه می‌دهد بسیار محبوب شده است.

در این مقاله شما را با چند نمونه از بهترین حافظه‌های SSD لپ تاپ موجود در بازار ایران آشنا کردیم که با گارانتی آونگ عرضه شده است. نظر شما چیست؟ می‌توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.