آیا چیپ M1 در مک استهلاک SSD را افزایش می‌دهد؟

به تازگی نگرانی‌هایی در خصوص کامپیوترهای Mac مجهز به چیپست جدید M1 اپل و مستهلک شدن زودهنگام اس‌اس‌دی در این کامپیوترها مطرح شده است. این نگرانی‌ها باعث شده است تا بسیاری از کاربران در خصوص اینکه میزان کارکرد و استهلاک اس‌اس‌دی کامپیوترشان در چه سطحی است، کنجکاو شوند.

مانند هر قطعه دیگری، اس‌اس‌دی‌ها نیز به مرور زمان مستهلک می‌شوند. اما از آنجایی که یک درایو SSD ابعاد کوچک دارد و بی‌سروصدا است، عملا تشخیص اینکه چه زمانی از عملکرد بهینه‌اش فاصله گرفته دشوار است.

از سوی دیگر، عملکرد بد یک درایو ذخیره‌سازی (از هر نوعی) می‌تواند به معنی از دست رفتن اطلاعات باشد و این موضوع قطعا هر کاربری را نگران می‌کند. از دست دادن اطلاعات واقعا بد است.

اخیرا، گزارش‌هایی در خصوص مک‌های مجهز به چیپست M1 اپل منتشر شده است که ظاهرا در آنها، روند مستهلک شدن اس‌اس‌دی سریع‌تر از حالت معمول است. هنوز دلیل این موضوع مشخص نشده و اپل نیز در رابطه با آن بیانیه‌‌ای منتشر یا راهکاری ارائه نکرده است.

اما آیا این موضوع واقعا یک مشکل است؟ خب، باید بپذیریم که مستهلک شدن یک درایو اس‌اس‌دی هرگز اتفاق خوبی نیست، اما وضعیت به صورتی که رسانه‌ها نشان داده‌اند بد و عجیب محسوب نمی‌شود.

مک‌های M1 دستگاه‌های جدیدی هستند، اما اس‌اس‌دی‌هایی که در مک‌های قدیمی‌ وجود دارند و اطلاعات مهم شما را ذخیره‌ کرده‌اند چه وضعیتی دارند؟

میزان استهلاک درایو چقدر است؟

چیپ M1 مک

میزان استهلاک یک اس‌اس‌دی با پارامتر TBW یا مجموع اطلاعات نوشته شده به ترابایت ارزیابی می‌شود. این خیلی خوب است که یک پارامتر عددی برای نشان دادن عمر یک قطعه سخت‌افزاری وجود داشته باشد. مثلا برای هارد دیسک‌ها نیز پارامتر MTTB (متوسط زمان باقیمانده تا خرابی هارد درایو) وجود دارد.

به‌طور معمول، یک اس‌اس‌دی 250 گیگابایتی از نرخ TBW معادل 60 تا 150 بهره می‌برد. این یعنی حتی در پایین‌ترین حالت یعنی عدد 60، عمر محصول بسیار بالا خواهد بود. در واقع، یک کاربر معمولی نمی‌تواند به صورت روزانه بیشتر از 100 گیگابایت اطلاعات را در درایو 250 گیگابایتی خود Write کند.

بیشتر بخوانید : آموزش کلونینگ هارددیسک در ویندوز و مک

این نرخ البته به نوعی یک تخمین محتاطانه است و در بسیاری از مواقع می‌توان اس‌اس‌دی‌هایی را دید که حتی از نرخ اعلام شده نیز طول عمر بالاتری داشته باشند. از سوی دیگر، درایوهایی نیز وجود داشتند که معمولا به دلیل مشکلات دیگر، زودتر از TBW تخمینی از کار افتاده‌اند.

علاوه بر این، تولیدکنندگان اکنون نرخ‌های TBW بالاتری را ارائه می‌کنند. اما به هر حال شما می‌خواهید بدانید اس‌اس‌دی کامپیوتر مک شما چقدر مستهلک شده، درست است؟ در ادامه روش انجام این کار را به شما نشان می‌دهیم.

بدین منظور به 3 مورد زیر نیاز دارید:

1) نگران نباشید!

2) خب، اگر نگران هستید Homebrew را دانلود و نصب کنید.

3) ابزار DriveDX را دانلود کنید.

ابزار DriveDX یکی از بهترین گزینه‌های موجود است که در یک نگاه نشان می‌دهد اس‌اس‌دی کامپیوتر مک شما تا چه حدی مستهلک شده است.

دو شاخص در DriveDX وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید، Life Percentage Used (میزان کارکرد به درصد) و Data Units Written (مجموع اطلاعات نوشته شده). هر دو شاخص در بخش Health Indicators از منوی سمت چپ قابل دسترس هستند.

صفحه آنالیز اس‌اس‌دی در DriveDX

کپشن عکس: آنالیز اس‌اس‌دی یک مک‌بوک پرو 2018 توسط DriveDX

به همین راحتی!

همان‌طور که گفتیم، نیازی نیست خیلی نگران استهلاک اس‌اس‌دی مک‌بوک خودتان باشید. اکثر اس‌اس‌دی‌ها معمولا پیش از رسیدن به عدد تخمینی TBW از کار می‌افتند که دلایل مختلفی دارد. در واقع عوامل مختلفی وجود دارد که می‌توانند باعث از کار افتادن اس‌اس‌دی در یک کامپیوتر شوند.

نکته مهم این است که همواره از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورتی که اس‌اس‌دی کامپیوترتان با مشکل مواجه شد، به طور کامل اطلاعاتتان را از دست ندهید.