باکس SSD چیست؟ + 3 نکته مهم هنگام خرید آن

حافظه‌های SSD‌ از نظر نوع استفاده به دو نوع داخلی (اینترنال) و خارجی (اکسترنال) تقسیم می‌شوند. برای کسانی که چندین سال است حافظه SSD داخلی دارند و حالا می‌خواهند، حافظه را ارتقاء دهند، تهیه یک باکس SSD می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

با خرید یک باکس SSD دیگر نیازی نیست SSD اینترنال قدیمی خود را کنار بگذارید یا بفروشید؛ کافیست SSD قدیمی را داخل محفظه باکس مخصوص قرار داده و آن را به یک SSD اکسترنال و قابل حمل تبدیل کنید.

این قابلیت توسط سخت افزاری به نام باکس، جعبه یا محفظه حافظه SSD در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این مقاله همه آنچه درباره باکس SSD باید بدانید را مورد بررسی قرار داده و نکات مهم درباره خرید این باکس را بیان می‌کنیم.

باکس SSD چیست؟

باکس SSD که در خارج از ایران با نام‌های SSD Dock یا SSD enclosure هم شناخته می‌شود، یک محفظه سخت‌افزاری است که به کمک آن می‌توانید حافظه‌های SSD اینترنال که روی مادربرد کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما نصب شده را به SSD های اکسترنال تبدیل کنید.

با قرار دادن SSD اینترنال در باکس مخصوص، به راحتی می‌توانید آن را به دستگاه‌های مختلف متصل کرده و جابه‌جا کنید. بنابراین این باکس‌ها به ویژه برای کسانی که می‌خواهند از SSD اینترنال‌های قدیمی خود استفاده بهینه کنند، بسیار مناسب است.

باکس SSD ویژگی‌هایی دارد که در زیر به طور خلاصه اشاره می‌کنیم:

اتصالات

این دستگاه‌ها اغلب از اتصالات USB 3.0 یا USB-C پشتیبانی می‌کنند که سرعت انتقال بالایی ارائه می‌دهند. در واقع پس از قرار دادن SSD خود در این باکس‌ها، از طریق کابل‌هایی که سوکت USB دارند، می‌توانید آنها را به دستگاه‌های مختلف متصل کنید.

سرعت انتقال داده

SSD ها به طور طبیعی دارای سرعت انتقال بالایی هستند. باکس SSD نیز باید از این سرعت بهره‌مند باشد تا از قدرت کامل SSD استفاده شود. سرعت انتقال باکس‌ها ارتباط مستقیمی با نوع سوکت خروجی و تکنولوژی ساخت آن دارد.

سازگاری

این دستگاه‌ها باید با انواع مختلف SSD ها سازگار باشند، از جمله انواع مختلف فرم‌فاکتورها مانند 2.5 اینچ یا M.2. اما به طور کلی، هر نوع باکس به طور خاص با مجموعه اندکی از SSDها سازگاری دارد.

سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف

برخی از باکس‌های SSD قابلیت سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف را دارند و به راحتی با سیستم‌های ویندوز، مک، یا لینوکس سازگار می‌شوند. حتی می‌توانید از این باکس‌های SSD‌ به عنوان SSD اکسترنال برای گیمینگ هم استفاده کنید.

مزایای استفاده از باکس SSD

استفاده از باکس SSD یا داک حافظه حالت جامد (SSD Dock) چندین مزیت دارد که آن را به یک راهکار جالب برای نیازهای ذخیره‌سازی و انتقال داده تبدیل کرده است.

باکس هارد SSD

در زیر، مزایای اصلی باکس SSD آورده شده‌اند:

انتقال داده با سرعت بالا

باکس SSD اغلب از پروتکل‌های انتقال داده با سرعت بالا مانند USB 3.0 یا USB-C یا Thunderbolt پشتیبانی می‌کند که باعث انتقال سریع داده‌ها می‌شود.

بنابراین اولین مزیت استفاده از باکس SSD این است که سرعت انتقال داده‌های SSD مثل قبل بوده و به هیچ وجه دچار کندی نمی‌شود.

راحتی و دسترسی سریع

باکس SSD راهی سریع و آسان برای دسترسی به داده‌های ذخیره شده در SSD را فراهم می‌کند. شما می‌توانید به سادگی SSD را به باکس متصل کرده و از آن به عنوان یک درایو خارجی استفاده کنید.

قابلیت Hot Swapping

بسیاری از باکس‌های SSD از قابلیت hot swapping پشتیبانی می‌کنند که به کاربران اجازه می‌دهد بدون ریستارت کردن کامپیوتر، در سریع‌ترین زمان ممکن، SSD را به کامپیوتر متصل کرده و از آن استفاده کنند.

تنوع در رابط SSD

برخی از باکس‌هایی که این روزها در بازار به فروش می‌رسند از طیف وسیعی از SSDها پشتیبانی می‌کنند. در واقع شما می‌توانید SSDهای با فرم فاکتورهای مختلف را داخل آنها قرار داده، به حافظه اکسترنال تبدیل کرده و استفاده کنید.

بدون نیاز به نصب

باکس SSD دقیقاً مانند فلش مموری، برای اتصال و راه‌اندازی، نیازی به نصب درایور به صورت دستی ندارد. پس از اتصال این باکس‌ها به کامپیوتر یا لپ‌تاپ، در عرض چند ثانیه فعال شده و قابل استفاده است.

قابل حمل بودن

باکس SSD حافظه شما را از حالت ثابت به حالت قابل حمل و پرتابل تبدیل می‌کند. بنابراین به راحتی می‌توانید باکس  SSD را در کیف خود قرار داده و جابه‌جا کنید.

بازدهی بالا

به‌طور طبیعی سرعت خواندن و نوشتن SSD، بیشتر از هارد‌های معمولی است. استفاده از باکس SSD به شما این امکان را می‌دهد که از مزایای بازدهی SSD در انتقال داده، ویرایش ویدئو و یا سایر وظایفی که به ذخیره‌سازی سریع نیاز دارند، بهره‌مند شوید.

هارد باکس SSD

معایب استفاده از باکس SSD

اگرچه باکس SSD مزایای ویژه‌ای دارد، اما همچنین ممکن است با معایب خاصی هم همراه باشد. در زیر، معایب استفاده از باکس SSD را بررسی می‌کنیم:

قیمت بالا

SSD ها در مقایسه با درایوهای معمولی (HDD) هزینه‌ای بیشتر دارند. این موضوع روی قیمت باکس SSD هم تاثیرگذار بوده و استفاده از این  باکس‌ها ممکن است با بودجه همه کاربران سازگاری نداشته باشد.

داغ شدن

SSD ها معمولاً در دماهای بالا به سرعت گرم می‌شوند. این موضوع ممکن است برای باکس SSD هم رخ دهد. بنابراین باید در هنگام انتخاب و خرید باکس SSD به وضعیت خنک‌کنندگی آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اندازه و وزن

SSD ها به طور کلی کوچکتر و سبک‌تر از HDD ها هستند، اما باکس SSD اندازه بزرگتری دارد و این موضوع روی ابعاد و وزن آن تاثیر گذاشته است. اگر به دنبال یک درایو اکسترنال SSD سبک و کوچک هستید، ممکن است باکس SSD شما را ناامید کند.

تحمل کم در برابر آسیب‌های مکانیکی

در مقایسه با هارد درایوهای معمولی (HDD) که می‌توانند به خوبی ضربات و لرزش‌های مکانیکی را تحمل کنند، SSD هایی که در باکس قرار می‌گیرند در مقابل ضربه آسیب‌پذیر هستند. بنابراین در هنگام انتخاب و خرید این محصول به ضدضربه بودن آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

نکات مهم در خرید باکس SSD

در این بخش، برخی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید باکس تبدیل SSD M2‌ به اکسترنال باید به آن توجه کنید، اشاره شده است.

1. نوع اتصال SSD

اولین نکته‌ای که در هنگام خرید باکس SSD‌ باید توجه کنید نوع اتصال آن است. نوع اتصال باکس SSD ارتباط مستقیمی با دستگاهی دارد که می‌خواهید درایو را به آن متصل کنید. نوع اتصال‌های روی باکس SSD به دو شکل زیر است:‌

  • اتصال SATA: رابط SATA به عنوان یک رابط مشترک بین حافظه‌های HDD و SSD شناخته می‌شود و باکس‌های SSD هم از این نوع رابط پشتیبانی می‌کنند. اگر SSD شما رابط SATA دارد، باید باکسی خریداری کنید که از این رابط پشتیبانی کند. باکس‌هاس SATA معمولاً از طریق درگاه USB به دستگاه‌های دیگر متصل می‌شوند.
  • اتصال NVMe PCIe: رابط NVMe PCIe نوع دیگری از رابط‌هاست که بسیار پرسرعت بوده و روی اسلات PCIe مادربرد نصب می‌شود. اگر SSD شما از این نوع رابط استفاده می‌کند، در هنگام خرید باکس SSD باید به وجود این رابط روی باکس توجه کنید.

SSD‌های SATA مقرون به صرفه‌تر هستند و برای کارهای روزمره و استفاده عمومی مناسب‌اند. از طرف دیگر، SSDهای NVMe قیمت بالاتری دارند اما سرعت خواندن و نوشتن آنها به طور قابل توجهی سریع‌تر هستند.

باکس‌هایی که رابط NVMe دارند برای حرفه‌ای‌ها، گیمرها و کسانی که به فضای ذخیره‌سازی بالا نیاز دارند مناسب است. برخی از باکس‌های SSD M.2 با هر دو درایوهای SATA و NVMe PCIe SSD سازگار هستند.

بیشتر بخوانید : مقایسه انواع فناوری‌های SSD (از SATA گرفته تا PCIe)

2. فرم فاکتور

باکس‌های SSD با توجه به فرم فاکتورهای SSD در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. در هنگام خرید  باکس به این نکته توجه کنید که محصول انتخابی شما از چه نوع فرم فاکتورهایی پشتیبانی می‌کند. فرم فاکتورهای SSD عبارت است از:

  • M.2
  • 2.5 اینچی
  • mSATA
  • کارت افزودنی PCIe یا AIC
  • U.2

باکس هارد SSD

3. اندازه SSD M.2

اگر قصد دارید SSD‌ از نوع M.2 را در داخل باکس قرار داده و به شکل اکسترنال استفاده کنید، قبل از خرید باکس باید به اندازه SSD M2 توجه داشته باشید. این نوع SSDها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند.

معرو‌ف‌ترین اندازه‌های SSD M2 در زیر آمده است:

  • 2230: با طول و عرض 22 در 30 میلی‌متر
  • 2242: با طول و عرض 22 در 42 میلی‌متر
  • 2260: با طول و عرض 22 در 60 میلی‌متر
  • 2280: با طول و عرض 22 در 80 میلی‌متر
  • 22110: با طول و عرض 22 در 110 میلی‌متر

باکس هارد SSD

سخن پایانی

باکس SSD برای کاربرانی که می‌خواهند SSD اینترنال قدیمی کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود را به یک SSD اکسترنال تبدیل کنند بسیار مناسب است.

در این مقاله با مزایا، معایب و ویژگی‌های باکس SSD آشنا شده و نکاتی که قبل از خرید این باکس‌ها باید بدانید را مورد بررسی قرار دادیم. شما هم می‌تواند نظرات و پیشنهادات خود درباره باکس SSD را با ما در میان بگذارید.