آشنایی با فناوری 3D Nand Flash

آیا می دانید nand3 چیست

امروز که در عصر اطلاعات به سر می‌بریم و هر روز با فناوری‌های جدیدی روبرو می‌شویم که حجم بسیار زیادی از اطلاعات را تولید می‌کنند، اهمیت قطعات و دستگاه‌های ذخیره‌سازی دوچندان می‌شود. در این راستا همیشه دو شاخص سرعت و ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات برای کاربران دارای اهمیت بوده و هست. در این مقاله با ساختار جدیدی در ابزارهای ذخیره‌سازی آشنا می‌شویم که تحولی در این زمینه است.

نسل جدید حافظه های ذخیره سازی در حقیقت یک معماری برای طراحی فلش‌های تجهیزات ذخیره‌سازی است که با عنوان فلش‌های نند سه‌بعدی ( 3D Nand Flash) شناخته می‌شوند  و شرکت‌هایی که در زمینه تولید چیپ‌های فلش فعالیت می‌کنند به توسعه ساختار فعلی فلش‌ها با استفاده از ساختار 3D Nand Flash روی آورده‌اند تا بتوانند به بهترین کارایی و پایین ترین قیمت در بازار رقابتی تجهیزات ذخیره‌سازی دست یابند.

ساختار 3D NAND Flash به چه صورت است؟

در ساختار فلش‌های دو وجهی سلول‌ها در راستای محورهای X و Y کنار هم قرار می‌گیرند و بسته به اندازه فیزیکی سلول‌ها می‌تواند تا حجم محدودی از ذخیره‌سازی اطلاعات را پشتیبانی کند . در حالی که ساختار 3D Nand Flash لایه‌هایی از سلول‌ها روی هم قرار می‌گیرند و از راستای محور Z هم استفاده می‌شود و بدیهی است که حجم ذخیره‌سازی به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد. در کنار این ساختار فیزیکی از الگوریتم‌هایی نیز برای کاهش نرخ خطا و کاهش مصرف انرژی نیز استفاده شده تا کارایی بهینه‌ای را نیز از این معماری شاهد باشیم.

3D NAND Flash چه مزیتی نسبت به فلش‌هایی با ساختار دو وجهی دارد؟

بزرگترین مزیت ساختار 3D Nand Flash ظرفیت بالای ذخیره‌سازی در آن‌ها در قیاس با سایز فیزیکی این نوع فلش است که باعث پایین آمدن قیمت تمام‌شده به ازای هر گیگابایت می‌شود. این افزایش ظرفیت می‌تواند نوید اس‌اس‌دی‌هایی با حجم بیش از 10 ترابایت در فرم‌فکتور 2.5 اینچی و یک اس‌اس‌دی 3.5 ترابایتی را در اندازه یک آدامس بادکنکی بدهد! از دیگر مزیت‌های ساختار 3D Nand Flash می‌توان به افزایش قابل توجه کارایی نسبت به ساختار دو وجهی اشاره کرد. این افزایش کارایی در سرعت خواندن/نوشتن و نیز بهبود سرعت دستیابی تصادفی در حالت 4K بسیار مشهود است. همچنین مصرف انرژی در حافظه‌هایی که بر اساس این تکنولوژی ساخته می‌شوند تا ۴۵ درصد کمتر است.

3D NAND FLASH چیست؟

ای‌دیتا و فناوری 3D NAND Flash

شرکت ای‌دیتا به عنوان شرکتی پیشرو در تولید و توسعه‌ی حافظه‌های ذخیره‌سازی، مدت‌ها است که تحقیق و توسعه روی این تکنولوژی را آغاز کرده و هم‌اکنون می‌کوشد این فناوری را در اس‌اس‌دی‌های خود به کار بگیرد.

در همین راستا ای‌دیتا رده‌ی جدیدی از اس‌اس‌دی‌های خود را با عنوان Ultimate وارد بازار کرده است. این اس‌اس‌دی‌ها که بر پایه‌ی معماری فلش ساختار 3D Nand Flash ساخته شده‌اند، در مقایسه با نسل قبلی اس‌اس‌دی‌ها سرعت و کارایی بیشتری دارند. این اس‌اس‌دی‌ها با وجود سرعت سرسام‌آورشان، سطح پایداری بسیار بالایی دارند.

در حال حاضر سه مدل SU700، SU800 و SU900 در این رده معرفی شده‌اند که همگی از 3D NAND FLASH بهره می‌گیرند. ای‌دیتا یک اس‌اس‌‌دی مخصوص سرور نیز در این رده معرفی کرده است که با عنوان SR1030 شناخته می‌شود و این نوید به کاربران ایرانی داده می‌شود که به‌زودی می‌توانند این SSDها را در بازار ایران با گارانتی آونگ خریداری کنند.