ADATA SE800 : بهترین SSD اکسترنال سال 2020 از نگاه رسانه PCmag

اگر به دنبال فضای ذخیره سازی بیشتر برای اطلاعات لپ‌تاپ‌تان هستید و یا اینکه دوست دارید فایل‌های خود را بر روی یک حافظه جانبی ذخیره کنید، خرید یک هارد اکسترنال بهترین گزینه است. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی دقیق به فاکتور‌های انتخاب یک درایو اکسترنال خوب ( هارد اکسترنال یا SSD اکسترنال )داشته باشیم. همچنین از نگاه رسانه PCmag، درایو ADATA SE800  به عنوان بهترین SSD اکسترنال سال 2020 معرفی می شود. در ادامه به دلایل این انتخاب می پردازیم.

ADATA SE800 : بهترین SSD اکسترنال سال 2020

شاید در دوره زمانه‌ای که می‌توان با کمتر از ۱ دلار ۵۰ گیگ ترافیک بر روی iCloud خریداری کرد، صرف هزینه برای یک درایو اکسترنال که اتفاقا با خطرهای بسیاری نیز مواجه ممکن است مواجه شود، کاری منطقی به نظر نمی رسد. اما سازندگان هارد سعی کردند تا از روند بازار جا نمانده و با اعمال تغییراتی در ظاهر و میزان دوام هاردهای تولید شده، کاربران را مجاب کنند که خرید هارد همچنان یکی از بهترین راه‌ها برای نگهداری از فایل‌هاست. ظرفیت بالا و قیمت مناسب، دو ویژگی هستند که کاربران در هنگام خرید درایو اکسترنال، به آن‌ها توجه می‌کنند. به عنوان مثال شما می‌توانید با صرف ۵۰ دلار، هاردی داشته باشید که تا ۱ ترابایت اطلاعات را در خود جای بدهد و بتوانید به راحتی و از طریق یک کابل USB، به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

نکته مهم این است که گران بودن یک هارد اکسترنال دلیل قانع کننده‌ای بر کیفیت قابل قبول آن نیست. پیش از خرید یک هارد باید توجه داشته باشید که دو عامل در انتخاب یک درایو ذخیره سازی مناسب برای شما تاثیر گذار هستند. مورد اول ظرفیت هارد و مورد دوم نیز نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی هارد است. در اصل این دو عامل قیمت نهایی یک هارد اکسترنال در بازار را مشخص می‌کنند. علاوه بر این دو مورد، عوامل دیگری مانند اندازه، مقاومت در برابر ضربه و گرد و غبار، پورت اتصالی به کامپیوتر و رنگ بندی در قیمت یک هارد اکسترنال تاثیر دارند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات تکمیلی در خصوص عوامل موثر بر قیمت هاردهای اکسترنال را با شما به اشتراک بگذاریم.

اگر به دنبال سرعت بیشتر هستید، کدام را انتخاب می‌کنید؟ هارد درایو یا SSD

حافظه SSD در مقایسه با هارد معمولی، قطعات مکانیکی کمتری دارد و همین موضوع باعث شده که سرعت انتقال اطلاعات در آن‌ بسیار بالا باشد. بر خلاف هارد درایو‌های معمولی که از یک صفحه گردان برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنند، SSDها با بهره گیری از یک تکنولوژی مشابه با رم کامپیوتر و با استفاده از سلول‌های نوری (Flash Cells) اطلاعات را بر روی خود نگه می‌دارند.

بیشتر بخوانید: SSD بهترین جایگزین هارد دیسک

سوال اینجاست که سرعت دسترسی به اطلاعات بر روی SSD چقدر با هاردهای معمولی متفاوت است؟ به صورت میانگین، سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات برای هاردهای تک صفحه‌ای چیزی در حدود 100MB در ثانیه تا 200MB بر ثانیه است. سرعت عمل هارد در خواندن و نوشتن اطلاعات به تکنولوژی اتصالی استفاده شده برای انتقال اطلاعات و همچنین سرعت گردش صفحات دیسک بستگی دارد. این صفحات می‌توانند با سرعت‌های 5400rpm و یا 7200rpm بچرخند. این در حالی‌ است که SSDها می‌توانند حداقل تا دو برابر سریع‌تر از هاردهای اکسترنال معمولی به اطلاعات دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال شما می‌توانید یک فایل ۴ گیگابایتی را در چند ثانیه از کامپیوتر شخصی‌تان به SSD منتقل کنید.

علاوه بر بالا بودن سرعت دسترسی به فایل‌ها در SSDها، این دستگاه‌ها در مقایسه با هاردهای اکسترنال مکانیکی، بستر ایمن‌تری برای ذخیره اطلاعات هستند. از آنجایی که هیچ صفحه گردان و بازویی در SSDها وجود ندارد، شما می‌توانید مطمئن باشید که حتی در مواقعی که ضربه جزیی به درایو اکسترنال وارد می‌شود، اطلاعات شما بدون کوچک‌ترین مشکلی در دسترس خواهند بود.

اگر چه SSD ها به دلیل تنوع در تولید در مقایسه با سال‌های گذشته، با قیمت پایین‌تری به بازار عرضه می‌شوند، اما همچنان قیمت این درایوهای ذخیره سازی تفاوت معناداری با هاردهای اکسترنال مکانیکی دارد. در نتیجه‌ افرادی که همواره به دنبال ظرفیت زیاد و قیمت پایین هستند، هاردهای اکسترنال مکانیکی را انتخاب می‌کنند.

اگر به اندازه هارد اهمیت می‌دهید کدام مورد را انتخاب می‌کنید؟ هارد رومیزی و یا هارد قابل حمل

هارد رومیزی و یا هارد قابل حمل ؟

اگر شما تعداد بسیار زیادی فیلم و عکس دارید و به دنبال یک فضای مطمئن برای ذخیره کردن آن‌ها هستید، بدون شک هاردهای رومیزی یا دسکتاپ درایوها می‌توانند گزینه خیلی خوبی برای شما به حساب بیایند. این دستگاه‌ها به دلیل وجود چندین صفحه گردان، نیازمند یک منبع تغذیه جداگانه برای خود هستند. به همین دلیل است که از این نوع هارد‌ها به عنوان هاردهای ثابت نیز نام برده می‌شود.

هاردهای ثابت معمولا از یک صفحه ۳.۵ اینچی استفاده می‌کنند. این نوع هاردها تا ظرفیت ۱۲ ترابایت در بازار وجود دارند که جدیدا شاهد عرضه برخی هاردهای ثابت با ظرفیت ۱۶ ترابایت هم بوده‌ایم. طول هاردهای ثابت به صورت میانگین ۵ اینچ و عرض آن‌ها تقریبا ۲ اینچ است. علاوه بر ذخیره اطلاعاتی با حجم بالا بر روی هاردهای ثابت، این دستگاه‌ها می‌توانند به عنوان یک حافظه ارزان قیمت در کنار هارد اصلی کامپیوتر قرار بگیرند.

دسته دوم هاردهای دسکتاپ یا همان هاردهای ثابت، دستگاه‌هایی هستند که طولی برابر با دسته قبلی دارند ولی در مقایسه با آن‌ها، دو برابر عریض‌تر هستند. این هاردها بیش از یک صفحه ذخیره در خود جای داده و ظرفیت‌شان بیش از ۱۶ ترابایت است.

دسته سوم هاردهای ثابتی هستند که در مقایسه با دو گروه قبلی، از ظرفیت بیشتری برخوردارند. این هاردها بیشتر در سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. استدیوهای فیلم سازی، اتاق‌های کنترل کارخانه‌ها و مکان‌هایی از این قبیل، بیشتر به استفاده از این هاردها روی می‌آورند. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این گروه از هاردهای ثابت، امکان ثابت نگه داشتن بدنه و جا به جا کردن هارد دیسک‌ها داخلی است. بیشتر این دستگاه‌ها از هاردهای ۳.۵ اینچی پشتیبانی می‌کنند ولی مواردی نیز وجود دارند که امکان ورود هاردهای ۲.۵ اینچی نیز در آن‌ها فراهم شده است.

در بازار دستگاه‌های ذخیره ساز اطلاعات، به این نوع هاردها DAS (مخفف عبارت Direct Attachment Storage) گفته می‌شود. افرادی که اطلاعات کافی ندارند ممکن است این هاردها را با هاردهای NAS (مخفف عبارت Network Attached Storage) اشتباه بگیرند.

نوع دیگری از درایوهای ذخیره سازی، نوع قابل حمل هستند. امروزه بیشتر خریداران درایوهای قابل حمل به دلیل ویژگی‌های مثبت SSDها، استفاده از آن‌ها را به هاردهای اکسترنال معمولی ترجیح می‌دهند. این دستگاه‌ها بسیار سبک، کوچک و ظریف هستند و به راحتی در داخل کیف دستی و یا جیب افراد جای می‌گیرند. البته هاردهای مکانیکی قابل حمل نیز در بازار وجود دارند که در مقایسه با درایو اس اس دی اکسترنال اندکی سنگین‌تر هستند ولی باز هم می‌توان آن را بدون نیاز به یک منبع تغذیه جداگانه استفاده کرد.

به دنبال ماکزیمم سرعت هستید ؟ درایو‌های Raid را در نظر بگیرید

raid درایو اکسترنال

اگر یک هارد درایو با ظرفیت بالا با بیش از یک صفحه گردان خریداری کنید، نرم افزارهایی وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها، هارد خود را به یک RAID Array تبدیل نمایید. بسته به نیاز خود به سرعت، ظرفیت و یا افزونگی اطلاعات، شما می‌توانید از حالت‌های مختلف RAID استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: استفاده از RAID در درایو SSD و مزایای آن

به عنوان مثال اگر به دنبال دستیابی به سرعت SSDها با استفاده از هاردهای مکانیکی هستید، می‌توانید با RAID کردن چندین هارد، سرعت انتقال اطلاعات را افزایش دهید. از طرفی دیگر نیز با بهره‌گیری از نسخه‌های مختلف تکنولوژی RAID مانند نسخه‌های ۱، ۵ و یا ۱۰ می‌توان ظرفیت ذخیره اطلاعات را افزایش داد و در مقابل خطرات احتمالی که باعث از بین رفتن فایل‌ها می‌شوند، آمادگی لازم را داشت.

به دنبال کدام نوع از اتصال هستید؟

در کنار مکانیزمی که اطلاعات در هارد و یا SSD ذخیره می‌شود، نحوه اتصال این دستگاه‌ها به کامپیوتر نیز می‌تواند تاثیر جدی بر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات داشته باشد. با چرخی در اینترنت، می‌توانید اتصال‌هایی را بیابید که برخی از آن‌ها مانند eSATA آن چنان که باید سریع نیستند. در حال حاضر سریع‌ترین رابط اتصال یک هارد به لپ‌تاپ Thunderbolt 3 است. امروزه جدیدترین مدل‌های لپ‌تاپ‌های اپل و ویندوز از این تکنولوژی ارتباطی استفاده می‌کنند. پورت‌های Thunderbolt 3 قابلیت پشتیبانی ازUSB Type-C را هم دارند. استفاده از این رابط می‌تواند سرعت انتقالی بیش از 40GB بر ثانیه را به دنبال داشته باشد. یکی از بهترین قابلیت‌های درایوهای ثابتی که از Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کنند، همراه داشتن یک Display port و یک USB Hub است که به کاربر این امکان را می‌دهند تا مانیتور، کیبورد و موس خود را بدون هیچ مشکلی به آن‌ها وصل کند.

هاب ای دیتا

سرعت شگفت انگیز پروتکل اتصالی Thunderbolt 3 تنها در زمانی به نمایش درمی‌آید که کاربر از SSD و یا تکنولوژی RAID استفاده کند. اگر لپ‌تاپ شما از پورت Thunderbolt 3 پشتیبانی نمی‌کند و شما هم قصد صرف هزینه اضافه را ندارید، بهترین جایگزین استفاده از اتصال USB است. چرا که بسیاری از هاردهای موجود در بازار از این اتصال پشتیبانی می‌کنند.

البته اتصالات USB نیز حالت‌های فراوانی دارند. مشهورترین اتصال USB در دنیا، همان کابل‌های با سر مستطیل شکل هستند که با نام Type-A شناخته می‌شوند. چند سالی هم هست که کابل‌هایی با سر بیضی شکل با نام Type-C در لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های موبایل قرار گرفته و روز به روز به محبوبیت آن‌ها اضافه می‌شود. اتصال Type-C علاوه بر استانداردهای Thunderbolt 3 از استانداردهای USB 3.1 نیز پشتیبانی می‌کند. اگر در هنگام خرید دستگاه، با اتصالات Type-C مواجه شدید، حتما پیش از پرداخت هزینه از امکان اتصال هارد به لپ‌تاپ یا کامپیوترتان مطمئن شوید. در غیر اینصورت شما نیاز خواهید داشت تا بستر ارتباطی بین هارد و لپ‌تاپ را با استفاده از یک رابط جدا مهیا سازید.

آیا نیاز به خرید یک هارد اکسترنال ضد ضربه هست؟

اگر از هارد درایو خود در جاهای مختلف استفاده می‌کنید، قطعا در خصوص مقاومت آن در برابر ضربه نگران هستید. برخی سازندگان هارد برای حفظ امنیت دستگاه، تنها به پوشش‌های پلاستیکی اکتفا می‌کنند. این در حالی است که برخی دیگر از تولید کنندگان هارد و SSD سخت‌ترین استانداردها مانند IP67 و IP68 را برای دستگاه‌های خود دریافت می‌کنند.

درایو اکسترنال ضد ضربه

بیشتر بخوانید: آشنایی با استانداردهای IP و MIL-STD در گجت ها

اگر یک هارد قابل حمل خریداری می‌کنید، حتما برای شما مهم است تا هاردتان ظاهر زیبایی داشته باشد. به همین دلیل هاردها در طرح‌های گوناگون و رنگ‌های متنوع در بازار وجود دارند. شاید تنها چیزی که بیشتر خریداران در زمان خرید یک هارد به آن اهمیت نمی‌دهند، خدمات پس از فروش است. چرا که اگر هارد شما در یک حادثه آسیب ببیند، شرکت‌ها معمولا آن را جز شرایط گارانتی به حساب نمی‌آورند. تجربه ثابت کرده حتی اگر هارد به دلیل یک اشکال فنی از سمت سازنده با مشکل مواجه شود، شرکت بدون داشتن تعهدی در خصوص فایل‌های موجود بر روی هارد، تنها اقدام به تعویض محصول با یک نمونه نو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با ADATA HD830 ضد ضربه ترین هارد اکسترنال دنیا

این را هم در نظر داشته باشید امروزه هاردهای اکسترنال، علاوه بر ذخیره‌سازی اطلاعات، قابلیت‌های دیگری نیز به کاربران عرضه می‌کنند. به عنوان مثال برخی از هاردهای اکسترنال امکان خواندن اطلاعات از روی یک SD card را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. این قابلیت به صورت ویژه برای عکاسان طراحی شده است و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در سریع‌ترین زمان ممکن، SD card خود را تخلیه کرده و سریعا به عکاسی خود ادامه دهند. همچنین هاردهایی وجود دارند که می‌توانند اطلاعات موجود بر روی خودشان را از طریق یک شبکه وای‌-فای در میان کاربران آن شبکه به اشتراک بگذارند. برخی از هاردها نیز با در اختیار داشتن یک باتری، می‌توانند گوشی همراه شما را شارژ کنند.

و اما بهترین SSD اکسترنال از دید رسانه Pcmag

بهترین SSD اکسترنال سال 2020 : درایو SSD اکسترنال مدل SE800 ای دیتا

نکات مثبت : کوچک، سبک و سریع. به شدت مقاوم با قیمتی بسیار منطقی. پشتیبانی از اتصال USB-C و USB-A

نکات منفی: کابل‌های بسیار کوتاه

نظر کلی: ADATA SE800 تمام چیزهایی که شما از یک درایو SSD اکسترنا جیبی انتظار دارید را به شما ارائه می‌کند. سطح صیقلی و مقاوم در کنار یک قیمت اقتصادی ADATA SE800 را به یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های خرید تبدیل می‌کند.