استفاده از RAID در درایو SSD و مزایای آن

انواع SSD برای ارتقای عملکرد لپ‌تاپ‌ها بسیار محبوب شده‌اند و سرعت و دوام آن‌ها همیشه مورد تمجید قرار می‌گیرد. با این حال، اگر انواع SSD با استفاده از RAID با هم ترکیب شوند و به عنوان یک درایوِ واحد به سیستم‌عامل معرفی شوند، می‌توانند از نظر کارایی، بسیار بهتر شوند و عملکرد چشم‌گیری را در کامپیوترهای دسکتاپ و تجاری و سرورها به نمایش بگذارند.

استفاده از RAID دو هدف اصلی را دنبال می‌کند:

  • درایوهای حافظه‌ی اضافی ایجاد می‌کند که وقتی یکی از آن‌ها از کار افتاد، سیستم همچنان به کار خود ادامه دهد، از کار نیفتاده و داده‌ای از بین نرود.
  • کارایی حافظه در ورودی و خروجی (I/O) را بهتر می‌کند. چندین سطح برای RAID وجود دارد که هرکدام میزانی از افزونگی (redundancy)، کارایی و ظرفیت قابل استفاده را ارائه می‌کنند. SSDها کیفیتی را به کمک RAID عرضه می‌کنند که هرگز در هارد دیسک‌های سنتی وجود نداشته است.

بیشتر کنترلرهای SAS RAID از SATA هم پشتیبانی می‌کنند

امروزه اکثر کنترلرهای RAID که از درایوهای SAS پشتیبانی می‌کنند، با درایوهای ساتا (SATA) نیز سازگار هستند. یعنی یک کاربر می‌تواند درایوهای SAS یا SATA را به یک نوع اسلات و کنترلر RAID متصل کند. سال‌ها پیش، کاربران این انعطاف‌پذیری را با فناوری موازی SCSI و ATA نداشتند؛ زیرا این دو فناوری مجبور بودند در سیستم‌های جداگانه‌ای استفاده شوند. به کمک این ویژگی، می‌توانید درایوهایی را برای یک کاربرد خاص و سنگین در یک سیستم طراحی کنید. این کار باعث می‌شود هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و هم ادمین‌ها تعداد سخت‌افزار کمتری را مدیریت کنند.

تا همین اواخر، بیشتر کنترلرهای RAID برای هارد دیسک‌ها طراحی شده بودند؛ اما از آنجایی که SSDها به عنوان جایگزینی برای درایوهای قبلی طراحی شده‌اند، با اکثر کنترلرهای RAID که امروزه در بازار دیده می‌شود، سازگار هستند.

بیشتر بخوانید : RAID Controller چیست ؟

مزایای استفاده از RAID در SSD

کامپیوترهای دسکتاپ و تجاری که امروزه بیشتر استفاده می‌شوند، به صورت آماده، کنترلرهای RAID را بر روی مادربورد خود دارند. این آرایه‌های RAID در یک بایوس RAID جداگانه پیکربندی شده‌اند که از طریق بوت‌آپ سیستم (bootup) در دسترس قرار گرفته است. استفاده از دو SSD با RAID 0 می‌تواند عملکرد سیستم را با کمترین هزینه‌ی ممکن، دو برابر کند. به علاوه، استفاده از دو اس‌اس‌دی با RAID 1 باعث می‌شود که اگر یک درایو از کار افتاد، درایو دیگر جای آن را بگیرد و کاربر بدون از دست دادن اطلاعات، به کار خود ادامه دهد.

در سال های اخیر، طراحان کنترلر RAID برای توسعه‌ی فناوری جدیدِ کنترلر RAID دست به کار شده‌اند تا عملکرد SSDرا بهبود دهند. این تغییرات به تأسی از موتور جدیدِ پردازش RAID، سی‌پی‌یوهای چند هسته‌ای و بافرهای کش در رم‌های DDR3 انجام شده است. علاوه بر این، برخی از برندها نرم‌افزارهایی را با کنترلر RAID مخصوص به خود ارائه می‌کنند تا در حافظه‌های هیبریدی استفاده شود. در حافظه‌های هیبریدی، هارد دیسک‌های سنتی و SSDها در کنار هم به کار گرفته می‌شوند. این نوع نرم‌افزار، خواندن ترتیبی را به عنوان یک داده‌ی «مهم» (hot) تشخیص می‌دهد و آن را مستقیما در کش SSD کپی می‌کند تا سرعت خواندن بهتر شود. برخی از طراحان RAID ادعا می‌کنند که یک کنترلر به تنهایی تا 2600 مگابایت بر ثانیه و صدها هزار IOPS توانایی انتقال داده دارد.

در سرورها، SSDها برای انتقالِ مجموعه داده‌های کوچک ایده آل هستند؛ چرا که این کار، به سرعت زیاد در ورودی و خروجی نیاز دارد. به علاوه، زمانی که کاربر، محلی را در حافظه‌ی پرسرعت برای کش در نظر گرفته تا فایل‌های تراکنشی، فایل‌های موقتِ پایگاه‌داده‌ها و جدول‌های پراستفاده را منتقل کند، SSDها بسیار کمک‌کننده هستند.

برای کامپیوترهای دسکتاپ و تجاری، پیکربندی یک آرایه‌ی RAID کوچک با چند درایو، می‌تواند کارایی کلیِ سیستم را به میزان قابل توجهی بهتر کند و کارهایی را که توسط هارد دیسک‌های کم‌سرعت، محدود شده‌اند، سرعت ببخشد. پیکربندی آرایه‌های RAID آسان است و روشی مقرون به صرفه برای افزایش کارایی و قابل اطمینان بودن سیستم در کامپیوترهای دسکتاپ و تجاری محسوب می‌شود.