USB 3.1 چی‍ست ؟

اگر این پرسش که USB 3.1 چیست برای شما بی پاسخ مانده شاید کافی باشد بدانید که USB 3.0 سومین نسخه‌ی اصلی از استاندارد یو اس بی (USB) است که نام آن توسط انجمن مجریان یو اس بی (USB-IF) به USB 3.1 Gen 1 تغییر یافته، بدون اینکه تغییری در مشخصات فنی آن ایجاد شود. USB 3.1 Gen 1 (یو اس بی 3.0) از نظر سهولت استفاده و قابلیت‌های اتصال و راه‌اندازی خودکار (plug and play) همانند نسل‌های قبلی تکنولوژی یو اس بی است، با این تفاوت که عملکرد آن، 10 برابر بهتر شده و مدیریت مصرف برق بهتری دارد. برای کاربران یو اس بی 3.1 (SuperSpeed USB- یو اس بی بسیار پرسرعت) هدف از اتصال دستگاه‌ها به کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ، همچون یو اس بی 2.0 (Hi-Speed USB- یو اس بی با سرعت بالا) است.

سرعت USB 3.1 Gen 1 یا همان USB 3.0 چقدر است؟

به لطف تکنولوژی USB 3.1 Gen 1 بهبودی در عملکرد به دست آمده که امکانِ چندین جریان انتقال داده را فراهم می‌کند و حداکثر پهنای باند را به 5 گیگابیت بر ثانیه می‌رساند. این نرخ در مقایسه با USB 2.0 که سرعتی حداکثر تا 480 مگابیت بر ثانیه دارد، قابل توجه است. اگرچه سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه، جزء ویژگی‌های این فناوری است، ولی سرعت انتقال، بسته به کنترلر و پیکربندی NAND Flash متفاوت است.

در حال حاضر، درایوهای USB 3.1 Gen 1 با کانال‌ها و معماری‌های متنوعی یافت می‌شوند. هرچقدر تعداد کانال‌ها بیشتر باشد، سرعت انتقال داده نیز سریع‌تر خواهد بود.

تفاوت نسل اول و دوم USB 3.1 چیست ؟

مدل جدید یواس‌بیِ بسیار پرسرعت (SuperSpeed USB) که با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه عرضه شده، USB 3.1 Gen 2 نام دارد و توسط USB-IF (انجمن مجریان یواس‌بی) معرفی شده است. این مدل، نرخ انتقال داده را به سرعت اسمی 10 گیگابیت بر ثانیه (یا 1.2 گیگابایت بر ثانیه) می‌رساند.

تفاوت نسل اول و دوم USB 3.1

ساده ترین راه پاسخ به این که USB 3.1 چیست

دلیل نیاز شما به سرعت USB 3.1 چیست ؟

درایوهای USB 3.1 با افزایش سرعتِ جابه‌جایی فایل‌ها نسبت به درایوهای USB 2.0 در وقت شما صرفه‌جویی می‌کنند. میزان این صرفه‌جویی، به تعداد کانال‌ها، سرعت جابه‌جایی و نوع فایل‌هایی که منتقل می‌کنید، بستگی دارد.

دلیل نیاز شما به سرعت USB 3.1

مقایسه‌ سرعت جابجایی USB 3.1 Gen 1 (یواس‌بی 3.0) و یواس‌بی 2.0

وقتی از پورت USB 2.0 استفاده می‌کنید، چه نیازی به درایو USB 3.1 دارید؟

به دلیل وجود تعداد زیاد دستگاه‌های USB 2.0 در بازار، دستگاه‌های USB 3.1 مجبور به سازگاری با نسخه‌های قبلی بودند. وقتی از درایوهای USB 3.1 بر روی دستگاه‌هایی که از یواس‌بی 2.0 پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید، باز هم از مزیت‌های عملکردی آن بهره‌مند می‌شوید.

مقایسه‌ HyperX Savage USB و DTSE9

مقایسه‌ HyperX Savage USB و DTSE9

درایوهای USB 3.1 Gen 2 با پورت‌ها و اتصالات USB 3.0/3.1 Gen 1 و USB 2.0 سازگار هستند. حتی زمانی که از درایوهای USB 3.1 بر روی دستگاه‌هایی که فقط از یواس‌بی 2.0 پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید، باز هم در زمان صرفه‌جویی کرده‌اید.

تفاوت بین Type-C و USB 3.1 چیست ؟

تفاوت بین Type-C و USB 3.1

تفاوت ساده‌ی آن‌ها این است که USB 3.1 یک استاندارد است و Type-C یک نوع اتصال است. فقط چند نوع اتصال وجود دارد که امروزه بیشتر به چشممان می‌خورد که شامل Type-A و Mini-B و Micro-B می‌شود. این نوع اتصالات روی هر دستگاهی از کامپیوترهای خانگی (PC) گرفته تا گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های GoPro دیده می‌شود. استانداردی که این اتصالات استفاده می‌کنند (USB 2.0، USB 3.1 و…)، مشخص می‌کند که سرعت این دستگاه‌ها در انتقال فایل چقدر است.

امیدواریم مطالب یاد شده در رسیدن به پاسخ این پرسش که USB 3.1 چیست به شما کمک کرده باشد. برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می کنیم به این لینک مراجعه کنید، همچنین نظرات و تجربه خود از کار با یو اس بی 3.1 را در بخش نظرات در میان بگذارید.