چطور لپ‌تاپ خود را ارتقا دهید

ارتقا لپ‌تاپ و یا خرید یک لپ‌تاپ جدید واقعا یک تصمیم مهم است. برای اکثر ما، لپ‌تاپ برای کار یا سرگرمی ابزاری ضروری به حساب می‌آید، بنابراین پارامترهایی مانند سرعت عملکرد و حافظه از اهمیت بالایی برخوردارند.

اگرچه منطق بسیاری از افراد وسوسه خرید یک لپ‌تاپ جدید را به عنوان بهترین گزینه مطرح می‌کند، اما تعویض چند قطعه یا انجام برخی تغییرات می‌تواند از نظر مالی صرفه‌جویی قابل توجهی را برای فرد به همراه داشته باشد.

با این کار شما از نظر زمانی هم فرصت کافی دارید تا بودجه خود را افزایش داده و با معرفی شدن لپ‌تاپ‌های بهتر و قوی‌تر اقدام کنید. به هر حال، چه به دنبال به‌کارگیری تراشه‌های گرافیکی قوی‌تر، رم بیشتر یا پردازنده سریع‌تر باشید، پیش از هر گونه اقدامی برای ارتقا لپ‌تاپ باید به این نکات توجه کنید:

  • ارتقا لپ‌تاپ باعث باطل شدن گارانتی می‌شود
  • اگر صبر و تحمل ندارید این کار برای شما مناسب نیست
  • تمام قطعات لپ‌تاپ قابلیت تعویض یا ارتقا ندارند
  • ممکن است این کار به لپ‌تاپ شما صدمه بزند

آیا می‌توان پردازنده لپ‌تاپ را ارتقا داد؟

اجازه بدهید با این سوال مهم شروع کنیم! متاسفانه امکان ارتقا پردازنده لپ‌تاپ همیشه امکان‌پذیر نیست. برخی از لپ‌تاپ‌ها دارای پردازنده‌های قابل تعویض هستند اما این دستگاه‌ها معمولا گران‌قیمت و کمیاب هستند.

در اکثر لپ‌تاپ‌ها، پردازنده مستقیما بر روی مادربرد لحیم شده‌اند. جداسازی پردازنده از روی برد برای کاربران عادی یک چالش بزرگ محسوب می‌شود که بهتر است از انجام این کار منصرف شوند. علاوه بر این، حتی اگر لپ‌تاپی که خریده‌اید از پردازنده قابل تعویض بهره ببرد، باید مطمئن شوید پردازنده جدید با سوکت مادربرد سازگاری داشته باشد.

فرد درحال باز کردن لب تاپ

اگر یک کامپیوتر دسکتاپ دارید، در صفحه مشخصات فنی محصول می‌توانید پردازنده‌هایی که با مادربرد فعلی شما سازگاری دارند را مشاهده کنید. اگرچه این جمله پاسخ دقیقی به پرسش بالا محسوب نمی‌شود اما به هر حال، پردازنده‌ها در لپ‌تاپ کم و بیش غیرقابل تغییر هستند و در واقع به همان پردازنده‌ای که بر روی مادربرد لپ‌تاپ نصب شده است محدود هستید.

عملکرد لپ‌تاپتان کند است؟

اگر لپ‌تاپ شما عملکردی کندتر از چیزی که باید را ارائه می‌دهد احتمالا نشانه‌ای از مستهلک و قدیمی شدن آن است. با این حال، چند کار ساده وجود دارد که می‌توانید با انجام آنها سرعت عملکرد لپ‌تاپتان را افزایش دهید. این کار مانند فکتوری ریست است و بهترین عملکرد دستگاه را در دسترستان قرار می‌دهد.

ابتدا با بررسی فضای خالی موجود هارد یا اس‌اس‌دی لپ‌تاپ شروع کنید. برای مثال، اگر هارد دیسک لپ‌تاپتان تقریبا پر شده باشد بر روی نرم‌افزارهای در حال اجرا و یا جابه‌جایی فایل‌ها تاثیر بسیار بدی خواهد گذاشت.

علاوه بر این، کندی سرعت لپ‌تاپ ممکن است به علت کمبود حافظه رم باشد. رم وظیفه پشتیبانی از نرم‌افزارهای در حال اجرا را برعهده دارد و اگرچه فقط با افزایش رم نمی‌توان تمام مشکلات را برطرف کرد اما این کار فشار کاری پردازنده را تا حدی کاهش می‌دهد و در نتیجه پردازنده می‌تواند با سرعت بالاتری پردازش‌های لازم را انجام دهد.

با ارتقا دادن رم آغاز کنید

خوشبختانه اکثر لپ‌تاپ‌ها امکان افزایش رم را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. این کار با افزودن یک یا دو ماژول رم بر روی مادربرد لپ‌تاپ قابل انجام است.

ماژول‌های رم طراحی شده برای لپ‌تاپ‌ها معمولا نسبت به نمونه‌های مخصوص کامپیوترهای دسکتاپ ابعاد کوچک‌تر و ظاهر ساده‌تری دارند. این ماژول‌ها توسط سازنده لپ‌تاپ یا برندهای دیگر تولید می‌شوند و می‌توانید به راحتی آنها را تهیه کنید.

فرد درحال نصب رم لپ تاپ

اکثر لپ‌تاپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربر به راحتی با استفاده از یک پیچ‌گوشتی فیلیپس معمولی امکان باز کردن قاب پشتی لپ‌تاپ و اضافه کردن ماژول‌های رم جدید را داشته باشد. اما در برخی از لپ‌تاپ‌های دیگر، رم‌ها نیز مستقیما بر روی مادربرد لحیم شده‌اند و بنابراین تعویض یا ارتقای آنها توسط کاربران عادی تقریبا غیرممکن است.

قویا توصیه می‌شود پیش از اقدام به نصب ماژول‌های رم جدید، تمامی نکات را به دقت و چند بار بررسی کنید و از سازگاری کامل ماژول‌های رم با مادربرد مطمئن شوید.

ارتقای هارد دیسک لپ‌تاپ

اکثر تولیدکنندگان به کاربر اجازه می‌دهند هارد دیسک نصب شده درون لپ‌تاپ را با هارد دیسک جدیدی با ظرفیت بالاتر تعویض کنند. اینکه به سراغ چه ظرفیتی بروید کاملا به نوع استفاده خودتان بستگی دارد.

تصویر سه نوع مختلف از هارد دیسک

یک اس‌اس‌دی 480 گیگابایتی سرعت نسبتا بالایی را ارائه می‌دهد. تعویض هارد دیسک در لپ‌تاپ‌ها معمولا به سادگی قابل انجام است و فقط کافیست محفظه‌ای که هارد درون آن قرار گرفته است را پیدا کنید.

علاوه بر این، یک هارد دیسک اکسترنال نیز می‌تواند راهکار جذابی باشد. اکثر کاربران ترجیح می‌دهند اطلاعات خود را درون یک حافظه جانبی ذخیره کنند و با اتصال آن به پورت USB، به اطلاعاتشان دسترسی پیدا کنند.

مزیت استفاده از یک هارد دیسک اکسترنال این است که حتی پس از خرید یک لپ‌تاپ جدید هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : چگونه درایو SSD را در لپ تاپ نصب کنیم؟

از سیستم عامل جدیدتر استفاده کنید

یکی از کارهایی که می‌توانید برای ارتقا لپ‌تاپ خود انجام دهید استفاده از نسخه‌های جدیدتر سیستم عامل (معمولا ویندوز) است. در واقع در اکثر مواقع برای دستیابی به نسخه جدیدتر سیستم عامل نیازی نیست حتما یک لپ‌تاپ جدید تهیه کنید.

درست است که لپ‌تاپ‌های جدید به‌ صورت پیش‌فرض به آخرین نسخه از سیستم عامل مجهز شده‌اند، اما شما نیز می‌توانید با کمترین میزان تلاش از سیستم عامل جدیدتر استفاده کنید.

برای مثال، اگر لپ‌تاپ فعلی شما از ویندوز 8 بهره می‌برد و قصد نصب ویندوز 10 را داشته باشید، کافیست ویندوز 8 را از روی هارد دیسک لپ‌تاپتان حذف کرده و با دانلود نسخه جدید، آن را به راحتی نصب کنید.

توجه داشته باشید که ارتقای سیستم عامل در مواقعی توصیه می‌شود که لپ‌تاپ رم و قدرت پردازشی کافی داشته باشد.

اگر به مقدار رم بیشتری نیاز دارید ابتدا رم لپ‌تاپ را ارتقا دهید و سپس به نصب نسخه جدیدتر سیستم عامل اقدام کنید. اگر سرعت پردازنده لپ‌تاپتان به اندازه کافی بالا نیست و بهره‌گیری از جدیدترین نسخه سیستم عامل برایتان اهمیت زیادی دارد، خرید یک لپ‌تاپ جدید با پردازنده قوی‌تر توصیه می‌شود.

ارتقا کارت گرافیک لپ‌تاپ

بسیاری از افراد، به خصوص علاقه‌مندان به گیمینگ می‌خواهند در خصوص روش ارتقا کارت گرافیک لپ‌تاپ بدانند. درست مانند پردازنده، کارت گرافیک یا GPU نیز معمولا به صورت مستقیم بر روی مادربرد لحیم‌ شده است و تعویض یا ارتقای آن کار دشواری خواهد بود.

جالب اینکه به تازگی یک روش بسیار آسان برای افزایش قدرت پردازش گرافیکی لپ‌تاپ‌ها معرفی شده است. در این روش کاربر یک کارت گرافیک اکسترنال مخصوص را خریداری و آن را از طریق پورت USB به لپ‌تاپ متصل می‌کند.

تصویر لپ تاپ و eGPU خانگی

با این کار نه تنها توانمندی‌ لپ‌تاپ در اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای تخصصی تا حدی چشم‌گیری افزایش می‌یابد بلکه قابلیت‌های جدیدی مانند امکان استفاده از یک مانیتور به عنوان مکمل نمایشگر لپ‌تاپ نیز در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب کارت گرافیک لپ تاپ

افزودن یک درایو سی‌دی یا دی‌وی‌دی

به لطف استریمینگ، لوح‌های فشرده مانند گذشته محبوبیت ندارند و به همین دلیل اکثر لپ‌تاپ‌های جدید نیز فاقد درایو سی‌دی یا دی‌وی‌دی هستند.

خوشبختانه برای لذت بردن از بازی‌های قدیمی یا فیلم و سریال‌هایی که هنوز بر روی دیسک نگهداری می‌شوند می‌توان از یک درایو نوری اکسترنال استفاده کرد.

این یکی از ساده‌ترین ارتقاهایی است که می‌توانید برای لپ‌تاپتان به ارمغان بیاورید. کافیست درایو اکسترنال را با استفاده از پورت USB به لپ‌تاپ متصل و از آن استفاده کنید.

چطور لپ‌تاپ خود را برای گیمینگ ارتقا دهید

در اکثر مواقع، امکان ارتقا کارت گرافیک لپ‌تاپ برای بهبود تجربه گیمینگ وجود ندارد. همان‌طور که اشاره شد، در اکثر لپ‌تاپ‌های جدید، پردازشگر گرافیکی بر روی مادربرد لحیم شده و تعویض یا ارتقای آنها بسیار دشوار است.

روش‌هایی که تجربه گیمینگ شما را بهبود می‌دهند

در ادامه روش‌های نسبتا ساده‌ای ارائه می‌شود که هر کاربری قادر به انجام آنها است. در صورتی که عملکرد سیستم ناپایدار یا خیلی کند است با انجام کارهای زیر می‌توانید تا حدودی وضعیت را بهبود ببخشید.

1. تمیز کردن لپ‌تاپ

خاک و کثیفی‌های دیگر با کاهش جریان هوا می‌توانند باعث افزایش دمای پردازنده و کارت گرافیک لپ‌تاپ شده و تاثیر نامطلوبی بر روی عملکرد سیستم داشته باشند.

2. دیفرگ کردن هارد دیسک

اگرچه سیستم عامل ویندوز به صورت خودکار فایل‌های شما را دیفرگ (Defrag) می‌کند اما بهتر است هر از گاهی به صورت دستی وضعیت دیفرگ هارد دیسک لپ‌تاپتان را بررسی کنید.

3. نسخه DirectX را آپدیت کنید

در منوی ویندوز عبارت «dxdiag» را تایپ کنید تا نسخه دایرکت ایکس را ببینید. استفاده از آخرین نسخه پشتیبانی شده از DirectX می‌تواند عملکرد کارت گرافیک لپ‌تاپ را بهبود ببخشد.

4. اورکلاک کردن کارت گرافیک

ابزارهایی وجود دارند که با کمک آنها می‌توانید حداکثر کارایی را از کارت گرافیک لپ‌تاپتان دریافت کنید. این ابزارها با افزایش ولتاژ و فرکانس هسته (Clock) پردازشگر گرافیکی، قدرت پردازشی آن را افزایش می‌دهد. این ابزار همچنین دارای قابلیت مانیتورینگ پایداری سیستم است.

این کار به مقداری دقت نیاز دارد و ممکن است با زیاده‌روی در بالا بردن پارامترها باعث افزایش بیش از اندازه گرما، خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ و حتی آسیب دیدن دائمی پردازشگر گرافیکی لپ‌تاپ شوید. علاوه بر این، با اورکلاک کردن هر قطعه‌ای از لپ‌تاپ، گارانتی آن باطل خواهد شد.

بیشتر بخوانید : بررسی XPG XENIA لپ تاپ گیمینگ ای دیتا توسط رسانه PCGAMER

جمع‌بندی

ارتقا دادن لپ‌تاپ برای افزایش قدرت پردازشی و تجربه کارایی بهتر، همیشه آسان‌ترین راه به حساب نمی‌آید. در این مطلب سعی کردیم چند مورد از آسان‌ترین کارهایی که می‌توانید برای ارتقای لپ‌تاپتان انجام دهید را ارائه کنیم.

اگر قابلیت شخصی‌سازی و ارتقای سخت‌افزار کامپیوتر برایتان مهم است و به خصوص به بازی‌های کامپیوتری علاقه زیادی دارید احتمالا خرید یک کامپیوتر دسکتاپ نسبت به لپ‌تاپ گزینه بهتری است. اما اگر فقط قصد افزایش رم و فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپتان را داشته باشید به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.