بررسی XPG XENIA لپ تاپ گیمینگ ای دیتا توسط رسانه PCGAMER

رسانه تخصصی PCGAMER به نقد و بررسی محصولات حوزه بازی و گیم می پردازد. لپ تاپ گیمینگ ای دیتا هم از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله به بررسی XPG XENIA می پردازیم.

لپ تاپ گیمینگ ای دیتا

ویژگی‌های مثبت لپ تاپ گیمینگ ای دیتا :

  • داشتن فهرستی از مشخصات تحسین‌برانگیز
  • بی‌نظیر بودن شارژدهی باتری برای گیمینگ

وقتی به خرید یک لپتاپ گیمینگ جدید فکر می‌کنید، شاید برند ای دیتا (Adata) اولین نامی نباشد که به ذهن شما می‌آید؛ اما لپ تاپ XPG Xenia 15 یک شروع فوق‌العاده برای شرکتی است که بیشتر برای حافظه‌ها و مموری‌هایش معروف است. اینکه بگوییم موفقیت این لپتاپ تعجب‌برانگیز خواهد بود، شاید کمی سخت‌گیرانه به نظر برسد، مگر اینکه اتفاق عجیبی که در ویدئوی معرفی Xenia افتاد، دیده باشید.

این ویدئوی 16 دقیقه‌ای هنوز روی یوتیوب قرار دارد و چندان جذاب نیست؛ ولی اگر تمایل داشتید، می‌توانید آن را ببینید. در این ویدئو، مایک لَن، کارشناس تکنولوژی و گیمینگ (که مطمئنا از کارکنان شرکت نیست)، این سوال را مطرح می‌کند که چرا ای‌دیتا به این عرصه ورود کرده و آیا این کار «از غرور نشأت می‌گیرد یا صرفا یک اشتباه ساده است» و به صراحت می‌گوید که « XPG شکست خواهد خورد و این مسئله، ناراحت‌کننده و غم‌انگیز است.» و اولین لپ تاپ گیمینگ ای دیتا را اینگونه معرفی می کند.

ما نمی‌توانیم اینطور برداشت کنیم که ای دیتا (Adata) عمدا این ویدئو را به این شکل ساخته است. ماجرا زمانی پیچیده‌تر می‌شود که ما جعبه‌ای را که قرار بود حاوی لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia 15 باشد، از مأمور پست دریافت کردیم. جعبه، به قدری سبک بود که فکر می‌کردیم وقتی آن را باز کنیم، یک حافظه SSD ای دیتا و چند جفت رم در آن وجود دارد و در کنار آن‌ها، یادداشتی گذاشته شده که می‌گوید ای‌دیتا به دنبال کاری می‌رود که در آن تخصص دارد؛ اما تصور ما اشتباه بود. لپ تاپ XPG Xenia 15 با ظاهر باریک و ظریف خود در جعبه جا خوش کرده بود و رنگ مشکی براق و استایلی جذاب داشت. نام XPG که بر روی لپ‌تاپ نقش بسته، در فضای منفیِ یک پیکان سیاه‌رنگ ایجاد شده است.

بررسی XPG XENIA: گارت گرافیک و کیبورد

اگر به زیبایی اهمیت می‌دهید، این لپتاپ هرچیزی که بخواهید را دارد. در کیبورد آن که سوئیچ‌های مکانیکی دارد، برای هر کلید نورپردازی RGB تعبیه شده و جلوی لپ‌تاپ در زیر تاچ‌پد بزرگ نیز، یک باریکه‌ی نور وجود دارد و چراغ‌های RGB LED بیشتری هم دارد که می‌توانید با تنظیمات دلخواه از آن‌ها استفاده کنید.

به کیبورد این لپ‌تاپ با سوئیچ‌های مکانیکی اشاره کردیم. در اکثر لپ‌تاپ‌ها از این نوع کیبورد استفاده نمی‌شود؛ اما ای‌دیتا با لپ تاپ  Xenia 15 به میدان آمده تا مشخصات تحسین‌برانگیز را با ویژگی‌هایی همراه کند که از یک لپ‌تاپ با این قیمت انتظار ندارید. یک استثنا هم وجود دارد: کارت گرافیک.

بهتر است زودتر از بحث کارت گرافیک عبور کنیم؛ چرا که تنها ایراد این لپ تاپ کارت گرافیک آن است. شاید با توجه به مشخصات چشمگیری که ای دیتا در این دستگاه استفاده کرد می توانست کارت گرافیک بهتر و حرفه ای تری برای آن در نظر بگیرد.

پردازنده لپ تاپ ای دیتا XPG Xenia 15

بررسی XPG XENIA

پردازنده‌ی نسل 9 اینتل که در این لپ تاپ گیمینگ استفاده شده، اشکال خاصی ندارد. اگرچه سی‌پی‌یو Core i7 10750H هم‌اکنون وارد بازار شده است، ولی تفاوتی بسیار جزئی نسبت به پردازنده‌ی شش‌هسته‌ای Core i7 9750H با 12 thread دارد که ای دیتا برای لپ تاپ Xenia 15 در نظر گرفته است.

شرکت Adata برای ما توضیح داد که چون سری Comet Lake قدرت پردازش یکسانی را ارائه می‌کرد و اکثر موتورهای بازی‌سازی، از تمام ظرفیت هسته‌های چندگانه‌ی CPU بهره نمی‌برند، انتخاب نسل نهم پردازنده‌های اینتل، تصمیم معقولانه‌ای بود. همچنین به محدودیت‌های زنجیره‌ی تأمین به عنوان یک عامل دیگرِ این انتخاب اشاره کردند. این موارد مشخص می‌کند که ای دیتا می‌تواند تلاش‌های آینده‌ی خود در تحقیق‌وتوسعه را بر پلتفرم بعدی، یعنی Tiger Lake متمرکز کند.

با همه‌ی این حرف‌ها، 9570H همچنان یک پردازنده‌ی باکیفیت برای نوت بوک گیمینگ است که شاید قدرت چندرشته‌ایِ (multithread) پردازنده‌ی رایزن 4800H از برند AMD را نداشته باشد، ولی هنوز هم عملکردی در حدواندازه‌های گیمینگ را ارائه می‌کند.

نمایشگر و باتری لپ تاپ XPG Xenia 15

نمایشگر 1080p از نوع IPS با رفرش ریت 144 هرتز، باعث می‌شود بازی‌ها چشم‌نواز باشند. اگرچه قبلا به تناسب نداشتن کارت گرافیک GTX 1660 Ti با قیمت لپ‌تاپ اشاره کردیم، ولی با این حال، یک پردازنده‌ی گرافیکی عالی با کیفیت 1080p است. با وجود 1 ترابایت حافظه SSD از نوع NVMe فضای کافی را برای ذخیره کردن بازی‌های خود در اختیار دارید. مدل این اس‌اس‌دی، SX8200 Pro از خود ای‌دیتا است. همچنین برای لپ تاپ گیمینگ Xenia 15 حجم عظیم 32 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 2666MHz در نظر گرفته شده است. شاید این رم، سریع‌ترین مدل نباشد، اما به قدری زیاد است که می‌توانید با آن، به هر تصوری رنگ واقعیت بزنید.

مدت زمان شارژدهی باتری برای بازی (و نه فقط کارهای روزمره) به بیش از دو ساعت می‌رسد. این ویژگی با در نظر گرفتن قیمت لپ تاپ گیمینگ ای دیتا، بیشتر به چشم می‌آید. همانطور که گفتیم، با سیستمی با امکاناتی کامل طرف هستیم.

بنچمارک‌ها و بدنه‌ی لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia 15

بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که XPG Xenia 15 کمی از سرعت گیمینگ و پردازنده‌ی دو نوت بوک گیمینگ دل و ایسوس با پردازنده‌ی AMD فاصله دارد که قیمت آن‌ها به ترتیب 1200 و 1300 دلار است؛ اما آن لپ‌تاپ‌ها هم ایرادهای خود را دارند. با اینکه ما عاشق لپ تاپ دل G5 15 SE با قطعات AMD هستیم، ولی از نظر عملکرد گیمینگ، گاهی اوقات لپ تاپ Xenia را شکست می‌دهد و گاهی اوقات از آن شکست می‌خورد و هیچکدام بر دیگری برتری ندارند. لپ تاپ ایسوس TUF A15 هم نمی‌تواند این لپ تاپ ای دیتا را از میدان به در کند.

دو لپ‌تاپ وجود دارند که بدنه‌ی آن‌ها نسبت به بدنه‌ی آلیاژ منیزیمی که ای‌دیتا در XPG Xenia 15 به کار برده، اندکی بهتر هستند؛ اما آن‌ها هم دیگر ویژگی‌های پرشمارِ این لپ‌تاپ ای دیتا را ندارند.

نتیجه‌گیری نهایی بررسی XPG XENIA ، لپ تاپ گیمینگ ای دیتا

خصوصیت‌های زیادی در این سری نوت بوک های گیمینگ XPG وجود دارد که باعث می‌شود هرکسی از آن خوشش بیاید. تلاش شده که هرچیزی تا حد امکان ساده باشد. طراحی ظریف، عمر باتری فوق‌العاده برای گیمینگ و فهرستی از مشخصات دیگر که به سختی می‌توانید آن‌ها را در دیگر دستگاه های هم‌قیمت پیدا کنید، از خصوصیت‌های بارز این لپ تاپ ای دیتا است. در ابتدا ممکن است اینطور به نظر برسد که GPU می‌تواند باعث شکست این لپ تاپ شود؛ ولی در این رده، همچنان عملکردی قابل توجه دارد. یک مدل از لپ تاپ گیمینگ ای دیتا XPG Xenia 15 با کارت گرافیک RTX 2070 Max-Q Design عرضه شده که مشخصات یکسانی دارد ولی قیمت آن بالاتر است و برای کسی است که می‌خواهد پردازنده‌ی گرافیکیِ سطح بالاتری داشته باشد.

در این بازه‌ی قیمتی، با خیال راحت لپ تاپ XPG Xenia 15 را پیشنهاد می‌دهیم. ما انتظار نداشتیم که با اولین لپ تاپ گیمینگ ای دیتا این‌چنین شگفت‌زده و متحیر شویم و مطمئنا امیدواریم که در بازار موفق باشد و شکست نخورد؛ نه به این خاطر که مایک لن، مجبور شود حرفش را پس بگیرد، بلکه به دلیل کیفیت طراحی که در آن وجود دارد. Adata شایستگی این را دارد که با این لپ‌تاپ ظریف و فوق العاده، به موفقیت برسد.