نحوه اتصال هارد اینترنال به لپ تاپ چگونه است؟

هارد اینترنال لپ تاپ با هارد PC فرق دارد. برای اتصال یک هارد اینترنال جدید به لپ تاپ و یا تعویض هارد فعلی، روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

اگر به هر دلیلی هارد لپ تاپ شما مشکل پیدا کرده و می‌خواهید هارد جدیدی را روی آن تست کرده یا هارد خود را عوض کنید، باید نحوه اتصال هارد اینترنال به لپ تاپ را بدانید.

اتصال هارد اینترنال به لپ تاپ در مدل‌ها و برندهای مختلف، فرق دارد. در برخی از مدل‌ها باید مستقیماً به مادربرد لپ تاپ دسترسی پیدا کنید تا بتوانید هارد را تعویض کنید. در بعضی مدل‌های دیگر، محل قرارگیری هارد اینترنال به صورت یک باکس جداگانه بوده که دسترسی به آن آسان‌تر است.

همچنین اتصال هارد اینترنال با USB نیز به لپ تاپ ممکن است. در این حالت می‌توان از باکس‌های تبدیل که هارد اینترنال را به یک هارد اکسترنال تبدیل می‌کنند، کمک گرفت.

بیشتر بخوانید : 3 روش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

در کل اتصال یک هارد اینترنال جدید به لپ تاپ در بیشتر مدل‌ها کار چندان سختی نیست و تنها نیاز به دقت و شناخت پورت‌ها و اتصالات هارد دارد.

در این مقاله نحوه اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ را به شما آموزش می‌دهیم. اگر می‌خواهید هارد خود را عوض کنید یا یک هارد لپ تاپ در اختیار دارید که محتوایش برایتان ضروری است و می‌خواهید بدون قرار دادن آن در داخل لپ تاپ، به محتوایش دسترسی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم همراه ما باشید تا ترفندهای این کار را به شما آموزش دهیم.

نکاتی که پیش از اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ باید رعایت کرد

تعویض هارد دیسک لپ‌ تاپ تقریباً یکی از ساده‌ترین به‌روزرسانی‌هایی است که برای یک لپ تاپ می‌توان انجام داد.

اولین قدم برای اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ و یا تعویض آن، مراجعه به کتابچه راهنمای لپ تاپ است زیرا همه جزئیات در مورد نحوه اتصال هارد اینترنال و تعویض آن در کتابچه ذکر شده است.

در صورتی مدل لپ تاپ شما از آن دست باشد که تعویض هارد اینترنال در آن ساده است، به راحتی با توجه به مراحل ذکر شده در کتابچه می‌توانید این کار را شخصاً انجام دهید.

جدا کردن هارد لپ تاپ

برای این کار یک سری نکات مهم وجود دارد که لازم است بدانید. همچنین برای اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ و تعویض به ابزارهایی نیاز خواهید داشت که در ادامه بررسی می‌کنیم.

ابزارهای لازم برای تعویض هارد دیسک لپ تاپ معمولا تنها شامل پیچ گوشتی سر کوچک می‌شود.

سایر موارد بسته به لپ تاپ شما ممکن است مورد نیاز باشد:

  • پیچ‌گوشتی پنج ضلعی
  • انبردست
  • موچین نازک
  • ذره‌بین

برای جداسازی و اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ، یک سری نکات مهم را باید رعایت کرد:

1. به‌زور متوسل نشوید!

هنگام جدا کردن هارد لپ تاپ به هیچ قسمتی از لپ تاپ فشار وارد نکنید. در لپ‌ تاپ، تمام قطعات به یکدیگر متصل هستند و زمانی که می‌خواهید از روی لپ‌ تاپ هر قطعه را جدا نمایید، فشاری به قطعات وارد نکنید.

بسیاری از تولیدکنندگان لپ تاپ، قطعات مهم را زیر پایه‌های لاستیکی، برچسب و یا پنل قرار می‌دهند. در صورت نیاز به دستورالعمل‌های موجود در کتابچه راهنمای لپ تاپ مراجعه کنید.

2. از نزدیک کردن آهنربای قوی به لپ تاپ و قطعات آن خودداری کنید

در صورتی که قطعات دارای آهن‌ربای قوی در نزدیک شما قرار دارد، آن‌ها را دور کنید. نزدیک کردن آهنربا به قطعات کامپیوتر و لپ تاپ به خصوص هارد اینترنال، می‌تواند به آن آسیب وارد کرده و باعث پاک شدن اطلاعات روی آن شود.

3. دقت در جداسازی قطعات

لپ تاپ مانند یک کامپیوتر رومیزی نیست. قطعات آن بسیار کوچک هستند و مانند یک پازل در کنار هم قرار می‌گیرند، بنابراین ممکن است هنگام تلاش برای جداسازی و اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ، برخی از قطعات به طور تصادفی جابجا شوند.

اگر محتاط نباشید یا از زور زیاد استفاده کنید، ممکن است به سیستم کامپیوتر و قطعات حساس آن آسیب بزنید. با این حال، هر لپ‌ تاپ دارای ساختمان متفاوتی است.

در یک مدل، هارد دیسک ممکن است در محفظه خودش قرار گیرد و در مدلی دیگر، هارد در زیر یک سری قطعات باشد که مجبور باشید ابتدا آن‌ها را جدا کنید. در صورتی که معماری لپ تاپ‌تان پیچیده بود و کتابچه راهنما هم نتوانست کمکی به شما کند، توصیه می‌کنیم از یک متخصص کمک بگیرید.

نحوه اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ

اگر لپ تاپ شما علائم خرابی هارد دیسک را نشان می‌دهد، بهتر است آن را قبل از فرسوده شدن یا سوختن کامل تعویض کنید. با این کار فرصت خواهید داشت تا داده‌های ذخیره شده روی آن، از جمله سیستم عامل را روی یک درایو ذخیره‌سازی دیگر منتقل کنید.

در راهنمای زیر، نحوه تعویض و اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ و همچنین روش‌های راه‌اندازی مجدد سیستم عامل را توضیح خواهیم داد.

این راهنما هم برای تعویض یک هارد دیسک معیوب و هم برای تعویض هارد دیسک قدیمی با یک هارد دیسک جدید با فضا و سرعت بیشتر قابل‌استفاده است.

1. از فایل‌های مهم بک‌آپ تهیه کنید

قبل از انجام هر یک از مراحل مربوط به تعویض و اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ، از همه فایل‌های مهمی که می‌خواهید نگهداری کنید، بک‌آپ بگیرید.

برای این کار از برنامه‌های مخصوص تهیه نسخه بک‌آپ استفاده کنید. نسخه بک‌آپ خود را نیز می‌توانید روی فضاهای ذخیره‌سازی ابری نگه‌داری کنید تا از امنیت و قابلیت اطمینان آن‌ها مطمئن باشید.

2. یک درایو ریکاوری ایجاد کنید

برای نصب مجدد سیستم عامل روی هارد دیسک جدید، باید یک درایو ریکاوری ایجاد کنید که سیستم عامل روی آن بوت شده و سپس بتوان آن را نصب نمود. همچنین می‌توانید از نسخه‌های سیستم عامل قابل ذخیره روی DVD و یا درایو USB استفاده نمایید.

3. هارد دیسک قدیمی را جدا کنید

ابتدا مطمئن شوید که لپ تاپ خاموش بوده و سپس از یک سیم برای اتصال بدنه فلزی لپ تاپ و قطعات به زمین استفاده کنید تا اضافه‌بار الکتریکی باقی‌مانده در قطعات و خازن‌ها تخلیه شود.

حساسیت هارد اینترنال به اندازه‌ای است که در برابر شوک‌های الکتریکی کم ناشی از تخلیه خازن‌های داخلی لپ تاپ نیز ممکن است آسیب ببیند.

سپس به کمک دستورالعمل مربوط به مدل لپ تاپ خود و ابزارهایی که در اختیار دارید، با دقت کامل، هارد اینترنال را از لپ تاپ جدا کنید. برای شروع ابتدا پشت لپ تاپ را باز کرده و به دنبال باکس‌هارد اینترنال بگردید.

سپس کابل ساتا متصل به هارد با دقت جدا کرده و کابل مربوط به تغذیه هارد را هم از آن جدا نمایید. در صورت وجود، پیچ‌های نگه‌دارنده هارد را باز کرده و آن را به آرامی از باکس مربوطه خارج کنید.

4. هارد جدید را نصب کنید

در مرحله بعد، هارد دیسک جدید را در باکس مربوطه قرار داده و پیچ‌های آن را ببندید. سپس کابل‌های ساتا و تغذیه آن را متصل کرده و از محکم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در نهایت قاب پشت لپ تاپ را ببندید.

5. سیستم عامل را نصب کنید

سیستم عامل ویندوز که از طریق درایو ریکاوری ایجاد کرده‌اید، در این مرحله به کمک شما می‌آید. فلش و یا DVD حاوی سیستم عامل ویندوز را به لپ تاپ متصل کرده و آن را روشن کنید. خوشبختانه خود ویندوز به صورت خودکار عمل پارتیشن‌بندی هارد دیسک جدید را انجام می‌دهد.

برای شروع پس از روشن شدن لپ تاپ، با زدن دکمه‌های تعیین شده (Esc، Delete و غیره) به منوی بوت وارد شوید. سپس سورس بوت سیستم را از ریو فلش مموری و یا DVD انتخاب نمایید.

مراحل نصب سیستم عامل را طی کرده و برای سادگی، سعی کنید از گزینه‌های پیش‌فرض استفاده کنید و هیچ چیز را تغییر ندهید. پس از این مرحله ممکن است سیستم از شما بخواهد که لپ تاپ را ری‌استارت کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش نصب ویندوز 11 به زبان ساده [+ ویدیوی آموزشی]

همچنین در حین نصب سیستم عامل هم ممکن است چندین بار لپ تاپ ری‌استارت شود. به محض اینکه سیستم برای آخرین بار ری‌استارت شد، صفحه ورود به ویندوز ظاهر می‌شود و به این ترتیب کار نصب سیستم عامل پایان یافته است.

اتصال هارد اینترنال به لپ تاپ با USB

یک روش دیگر برای دسترسی به اطلاعات هارد اینترنال روی یک لپ تاپ دیگر، اتصال هارد اینترنال با USB از طریق باکس‌های تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال است. این باکس‌ها با نام باکس تبدیل ساتا به USB نیز شناخته می‌شوند. برای این منظور به یک کابل اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ نیز نیاز خواهید داشت.

متصل کردن هارد اینترنال به کمک کابل USB

ابتدا لازم است هارد دیسک خود را از لپ تاپ به روشی که در بخش قبل توضیح داده شد، جدا نمایید. سپس یک باکس تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال تهیه کرده و هارد اینترنال را داخل آن قرار دهید. معمولاً پیچ‌هایی برای محکم کردن هارد داخل باکس وجود دارد که باید آن‌ها را محکم کنید.

سپس کیت مدار الکترونیکی را که همراه باکس در اختیار شما قرار گرفته است، به پورت ساتا روی هارد اینترنال متصل نمایید. این کیت مدار، اتصال ساتا را به یک اتصال USB 2.0 تبدیل می‌کند. سمت دیگر کیت را از طریق یک کابل اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ به سیستم خود وصل کنید.

برای اتصال، از پورت‌های USB روی لپ تاپ خود استفاده کنید. با اتصال هارد اینترنال، درایوهای موجود در آن همانند درایو هارد اکسترنال توسط سیستم لپ تاپ شناسایی شده و نمایش داده می‌شوند. به این ترتیب می‌توانید به همه اطلاعاتی که قبلاً روی هارد اینترنال ذخیره کرده‌اید، دسترسی پیدا کنید.

همچنین اگر بازیابی اطلاعات هارد اینترنال مدنظر باشد، با این روش می‌توانید آن را به صورت یک هارد اکسترنال به لپ تاپ متصل کرده و از ابزارهای ریکاوری هارد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش گام‌به‌گام بازیابی اطلاعات هارد اینترنال

نکات مهم برای اتصال هارد اینترنال به لپ تاپ

هرچند جدا کردن و اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ کار پیچیده‌ای نیست، اما ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد. در صورتی که مهارت و تجربه کافی در این مورد ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از متخصصین کمک بگیرید.

  • اگر مطمئن نیستید که چگونه جداسازی و یا اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ را انجام دهید، ابتدا در این مورد تحقیق کنید. مدل لپ تاپ خود را در اینترنت جستجو کرده و دستورالعمل‌های مربوط به این کار را پیدا کنید. در غیر این صورت ممکن است به هارد و یا سایر قطعات سیستم خود آسیب وارد کنید.
  • به یاد داشته باشید که همیشه باید روی یک سطح ضد الکتریسیته ساکن و در حالت قطع اتصال برق از سیستم لپ تاپ، کار کنید زیرا اتصال کوتاه یا اتصال بدنه سیستم به زمین می‌تواند باعث از دست رفتن داده‌ها و آسیب‌های الکتریکی به هارد اینترنال شود.
  • اگر می‌توانید دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و در انجام کارهای مکانیکی، مانند استفاده از پیچ‌گوشتی و خواندن نمودارها مهارت دارید، قطعاً تعویض و اتصال هارد اینترنال به لپ‌ تاپ برایتان کار دشوار نیست.
  • پیش از جدا کردن هارد قبلی، اتصال کابل‌های تغذیه و ساتا را به دقت به ذهن بسپارید و پس از نصب هارد اینترنال جدید، از اتصال محکم آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.

سخن پایانی

اتصال هارد اینترنال به لپ تاپ، کار دشواری نیست، به شرطی که اولاً دقت کافی داشته و دوماً از مدل لپ تاپ، محل قرارگیری هارد اینترنال و نوع اتصالات آن اطلاع کافی داشته باشید. در صورتی که تجربه کافی در این زمینه داشته باشید، به راحتی می‌توانید هارد اینترنال خود را تعویض کرده و یک هارد جدید روی لپ تاپ خود نصب کنید.

همچنین اگر فقط دسترسی به اطلاعات هارد اینترنال روی یک سیستم دیگر برایتان مهم است، بهتر است از روش اتصال هارد اینترنال با USB به لپ تاپ که از طریق باکس‌های تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال صورت می‌گیرد، کمک بگیرید. با این کار، هارد اینترنال خود را به یک هارد اکسترنال تبدیل کرده‌اید که هر زمان اطلاعات آن قابل‌دسترسی خواهد بود.