3 روش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

هارد اینترنالی که درون کامپیوتر شما قرار دارد به احتمال زیاد اطلاعات مهم و زیادی را در خود ذخیره کرده است. گاهی اوقات لازم است تا در مکانی دیگر به اطلاعات ذخیره شده درون این هارد دیسک دسترسی داشته باشید.

و یا در برخی مواقع ممکن است کامپیوتر جدیدی خریده باشید و صرفا قصد دارید اطلاعات هارد قدیمی‌تان را به هارد دیسک جدید منتقل کنید. اگر هر چند وقت یکبار با چنین شرایطی مواجه می‌شوید، جداسازی هارد از درون کیس و نصب آن درون کیس جدید می‌تواند روشی پرزحمت و خسته کننده باشد.

علاوه بر این، شما در طول سفر یا مکان‌هایی که به هر دلیل به اطلاعات ذخیره‌ شده درون هارد اینترنال سیستم‌تان نیاز دارید، نمی‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. در این مقاله به 3 روش متداول برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال اشاره شده است که با استفاده از آنها می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

در واقع تبدیل هارد اینترنال 3.5 اینچی به اکسترنال بسیار آسان است. شما با یک پیچ‌گوشتی، قاب، داک یا کابل مناسب و کمی آشنایی با کامپیوتر به راحتی می‌توانید در هر زمانی هارد اینترنال خود را به یک هارد اکسترنال تبدیل کنید. البته عبارت صحیح‌تر این است که هارد اینترنال خود را به عنوان یک هارد اکسترنال مورد استفاده قرار دهید.

همان‌طور که گفته شد برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال می‌توان از سه روش استفاده کرد. در ادامه به این روش‌ها اشاره و همچنین تفاوت‌های بین هاردهای اینترنال 2.5 و 3.5 اینچی و معایب و مزایای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را بررسی می‌کنیم.

تفاوت هارد اینترنال 2.5 با 3.5 اینچی

هاردهای اینترنال معمولا به دو دسته 2.5 اینچی و 3.5 اینچی تقسیم می‌شوند. در واقع هاردهای 2.5 اینچی که عموما با نام هارد لپ‌تاپی شناخته می‌شوند دارای عرض 2.5 اینچی (6.35 سانتی‌متر) هستند. این در حالی است که هاردهای اینترنال 3.5 اینچی از عرض 8.89 سانتی‌متری برخوردارند.

اکثر هاردهای اینترنال 2.5 اینچی دارای ارتفاع 9.5 میلی‌متری هستند اما بعضی از هاردها نیز ممکن است از ارتفاع 12.5 میلی‌متری برخوردار باشند. این تفاوت در ابعاد باعث شده است تا وزن هاردهای 2.5 اینچی به مراتب کمتر باشد.

هارد اینترنال 2.5

بدین ترتیب، هنگام انتخاب قاب یا باکس هارد مناسب باید این پارامترها را مدنظر قرار دهید. علاوه بر این، ممکن است هارد اینترنال قدیمی شما به جای رابط اتصال ساتا از رابط پاتا برخوردار باشد. بنابراین باید باکس هاردی را انتخاب کنید که از این رابط اتصال پشتیبانی کند.

رابط اتصال ساتا معمولا شامل دو اتصال تخت است اما رابط‌های پاتا شامل دو اتصال با پین‌های متعدد است. بنابراین از نظر ظاهری به راحتی می‌توانید تفاوت بین این دو رابط اتصال را تشخیص دهید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که هاردهای اینترنال 2.5 اینچی معمولا از سرعت چرخش پایین‌تر 5400 دور در دقیقه‌ای بهره می‌برند. این در حالی است که هاردهای 3.5 اینچی از سرعت 7200 دور برخوردارند و بنابراین سرعت خواندن و نوشتن بالاتری دارند.

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با قاب مخصوص

قاب‌های محافظ که با عنوان باکسِ هارد نیز شناخته می‌شوند، در واقع محفظه‌های مخصوصی هستند که هارد اینترنال درون آنها قرار می‌گیرد. این قاب‌ها رابط‌های اتصال متنوع شامل USB، USB Type-C، لایتنینگ و غیره را در دسترس کاربر قرار می‌دهند.

باکس هاردی که برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال استفاده می‌شود معمولا از نظر متریال و طراحی ظاهری متنوع است. بنابراین با توجه به نوع کاربری و سلیقه خود می‌توانید یک طرح مناسب را انتخاب کنید.

برای مثال بعضی از باکس‌ها دارای بدنه‌ای فلزی یا حتی چوبی هستند که علاوه بر زیبایی، استحکام بالاتری دارند. بعضی دیگر دارای ضربه‌گیرهای سیلیکونی و یا واشرهای مخصوص برای بالا بردن مقاومت قاب در برابر نفوذ قطرات آب، رطوبت و گرد و غبار هستند.

اما به طور کلی، اکثر باکس‌ها دارای بدنه‌ای پلاستیکی یا آلومینیومی هستند و رابط اتصال USB را در دسترس کاربر قرار می‌دهند. برای استفاده از باکس هارد کافیست هارد اینترنال را از درون کیس خارج و کاوری که بر روی باکس قرار دارد را باز کنید و سپس هارد را درون باکس قرار دهید.

قاب تبدیل هارد اینترنال

هنگام جایگذاری هارد به محل قرارگیری رابط‌های اتصال توجه کنید. اگر قصد تبدیل هارد اینترنال 3.5 به اکسترنال را دارید، احتمالا باکس هارد شما دارای یک کابل اتصال برق نیز هست. برای روشن شدن هارد حتما باید این کابل را هم به هارد متصل کنید.

پس از متصل کردن هارد به رابط و کابل اتصال باکس، می‌توانید هارد را درون محفظه قرار دهید و سپس پیچ کاور محافظ را ببندید. بسته به نوع باکس هاردی که خریده‌اید و 2.5 یا 3.5 اینچ بودن هارد اینترنال، ممکن است یک سوکت برق AC نیز بر روی بدنه باکس وجود داشته باشد.

بدین ترتیب، علاوه بر اتصال کابل USB به لپ‌تاپ یا کامپیوتر، باید برق مورد نیاز را با استفاده از آداپتور در دسترس باکس هارد قرار دهید.

داک تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

روش دیگری که می‌توانید از آن برای تبدیل هارد اینترنال 3.5 به اکسترنال استفاده کنید داک استیشن است. داک استیشن‌ها دارای انواع مختلفی هستند و از نظر تعداد هاردهای قابل نصب، رابط‌های اتصال، ابعاد و ویژگی‌های اضافی با یکدیگر متفاوت هستند.

برای انتخاب یک داک استیشن مناسب نیز باید به نکات مشابهی توجه داشته باشید. تفاوت اصلی بین داک استیشن و باکس هارد در این است که داک‌ها معمولا فقط از رابط اتصال ساتا پشتیبانی می‌کنند و با هر دو هارد اینترنال 2.5 و 3.5 اینچی سازگاری دارند. علاوه بر این، امکان نصب دو یا چند هارد اینترنال در داک وجود دارد.

استفاده از این داک‌ها بسیار آسان است و برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال کافیست هارد را از کیس کامپیوتر یا لپ‌تاپ خارج و آن را از قسمت رابط‌های اتصال درون داک قرار دهید. دقت کنید که رابط‌های اتصال در جهت یکسانی قرار داشته باشند.

به علت ویژگی‌ها و قابلیت نصب چند هارد اینترنال، اکثر داک‌های تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال دارای سوکت برق AC هستند. بنابراین، در واقع برای استفاده از یک داک باید به پریز برق دسترسی داشته باشید.

از جمله مزایای داک تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال می‌توان به طراحی زیباتر و قابلیت استفاده آسان‌تر اشاره کرد. بدین ترتیب مواقعی که موقتا قصد تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را داشته باشید، استفاده از داک احتمالا انتخاب بهتری است.

برد تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

روش سوم استفاده از بردهای آماده است. این بردها از ابعاد و وزن حداقلی بهره می‌برند و به راحتی در جیب پیراهن شما نیز جا می‌گیرند. این نوع از تبدیل‌ها معمولا از رابط‌های اتصال IDE و SATA پشتیبانی می‌کنند و دارای اینترفیس USB هستند.

مهمترین مزیت این روش در ابعاد و قابلیت حمل بسیار بالا است که امکان تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را در هر شرایطی میسر می‌کند. اما استفاده از بردهای بی کیفیت و نامعتبر می‌تواند باعث آسیب دیدن هارد دیسک شما شود.

 بردهای آماده

علاوه بر این، اکثر بردها دارای ورودی برق نیستند و بنابراین امکان پشتیبانی از هاردهای اینترنال 3.5 اینچی را ندارند. استفاده از این روش برای تبدیل هارد اینترنال 2.5 به اکسترنال در برخی مواقع می‌تواند بهترین گزینه باشد.

معایب تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

تبدیل هاردهای اینترنال 2.5 و 3.5 اینچی به اکسترنال در بسیاری از مواقع می‌تواند بهترین گزینه برای جابه‌جایی فایل‌ها و یا دسترسی به اطلاعات مهم باشد. اما با این حال، استفاده از هر کدام از 3 روشی که در این مقاله به آن اشاره شد معایب خاص خود را هم دارد.

باکس هارد اگرچه مراحل نصب و استفاده نسبتا زمان‌بری دارد، اما نسبت به دو روش دیگر امنیت بالاتری را ارائه می‌دهد. در این روش، هارد اینترنال در برابر گرد و خاک، نفوذ آب و الکتریسیته ساکن به خوبی محافظت می‌شود و خطری متوجه اطلاعات ذخیره شده در هارد نیست.

باکس هارد

در روش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با استفاده از داک، کاربر امکان نصب دو یا چند هارد اینترنال را دارد. اما از سوی دیگر حتما باید به پریز برق دسترسی داشته باشید. بنابراین، از قابلیت حملی که باکس هارد در اختیارتان قرار می‌دهد بی‌بهره خواهید بود.

نکته مهم دیگر این است که خرید باکس هارد، داک یا برد تبدیل نامناسب و بی کیفیت به احتمال زیاد تاثیر محسوسی بر روی عملکرد هارد اینترنال شما خواهد گذاشت. بنابراین، مهمترین اولویت شما باید خرید یک محصول مناسب از برندی معتبر و امتحان شده باشد تا از حداکثر کارایی هارد خود بهره ببرید.

سخن پایانی

استفاده از باکس، داک و برد تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال به کاربر اجازه می‌دهد تا به اطلاعاتی که در هارد کامپیوتر دسکتاپش ذخیره شده است دسترسی داشته باشد. این دستگاه‌ها خیلی راحت و سریع هارد اینترنال شما را به یک هارد اکسترنال تبدیل می‌کنند و می‌توانید آن را در هر مکانی به همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید : رفع مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز و مک