ویژگی هارد اینترنال پرسرعت چیست؟ + معرفی پرسرعت‌ترین هارد اینترنال

سرعت خواندن و نوشتن هارد اینترنال، یک عامل مهم در سنجش سرعت کامپیوتر است. هرچه هارد اینترنال سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بیشتری داشته باشد، به همان نسبت دسترسی به اطلاعات به خصوص اطلاعات سیستم عامل سریع‌تر انجام شده و عملکرد کلی سیستم بهتر خواهد شد.

اما چه عواملی در تعیین سرعت یک هارد اینترنال مؤثر هستند؟ یک هارد اینترنال پرسرعت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

باورهای مختلفی در مورد ارتباط سرعت هارد یا سایر ویژگی‌های آن مانند سرعت حافظه، کش هارد و یا نوع فناوری ساتا مورد استفاده در ساخت هارد وجود دارد که برخی از کاربران را در انتخاب پرسرعت‌ترین هارد اینترنال دچار سردرگمی می‌کند.

به طور کلی عواملی را که روی سرعت هارد اینترنال تأثیر مستقیم دارند، در این مقاله بررسی می‌کنیم.

همچنین مشخصات یک هارد اینترنال پرسرعت خانگی را بررسی می‌کنیم تا اگر قصد خرید هارد اینترنال دارید، انتخابتان آسان‌تر شود. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در مورد ویژگی‌های هارد اینترنال پرسرعت کسب کنید.

منظور از هارد اینترنال پرسرعت چیست؟

پیش از آنکه به بررسی ارتباط مشخصات مختلف هارد اینترنال با سرعت خواندن و نوشتن در آن بپردازیم، باید ببینیم منظور از سرعت هارد چیست و اصولاً چه هاردی را هارد پرسرعت می‌نامند!

سرعت هارد اینترنال

منظور از سرعت در یک هارد اینترنال، تعداد سیکل‌های خواندن و نوشتن و یا حجم اطلاعات خوانده/نوشته شده در واحد زمان است. معمولاً از واحد MB/S یا مگابیت بر ثانیه برای سنجش سرعت هارد اینترنال استفاده می‌کنند.

هر چه سرعت یک هارد اینترنال بیشتر باشد، تعداد سیکل‌های کمتری را برای خواندن یا نوشتن حجم مشخصی از اطلاعات صرف می‌کنند، بنابراین سرعت دسترسی به اطلاعات بیشتر خواهد بود.

این مسئله به خصوص در مورد سرعت اجرای برنامه‌ها، سرعت دستورات در سیستم عامل و سرعت اجرای بازی‌های کامپیوتری مهم است، زیرا یک هارد اینترنال پرسرعت باعث می‌شود که انتقال اطلاعات، مثلاً در مورد یک بازی، سریع‌تر بوده و بازی روان‌تر اجرا شود.

همین مسئله در مورد سایر برنامه‌ها و به‌طور کلی کار در محیط سیستم عامل هم صدق می‌کند.

البته علاوه بر سرعت هارد اینترنال، فاکتورهای دیگری مثل سرعت کابل داده هارد که به مادربرد متصل می‌شود، سرعت انتقال داده‌ها در مادربرد، نوع فناوری هارد اینترنال که از نوع HDD و یا SSD باشد و غیره، می‌تواند روی مشخصات هارد اینترنال پرسرعت تأثیر داشته باشد.

بیشتر بخوانید : حافظه کامپیوتر من HDD است یا SSD؟ راهنمای تشخیص درایو SSD

مشخصات هارد اینترنال پرسرعت

عوامل مختلفی در تعیین هارد اینترنال پرسرعت تأثیر دارند. در مقابل یک سری فاکتورها هستند که طبق باور بسیاری از کاربران با سرعت هارد رابطه مستقیم دارند اما در واقعیت این‌گونه نیست.

اجزای هارد اینترنال

ابتدا برای آنکه به مشخصات هارد اینترنال پرسرعت بپردازیم، بهتر است با مکانیزم عملکرد انواع هارد آشنا شویم:

انواع هارد اینترنال به دو دسته کلی هاردهای HDD و SSD تقسیم‌بندی می‌شوند. هاردهای SSD که جدیدتر هستند، از مکانیزم نیمه‌هادی‌ها برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنند و به دلیل عدم استفاده از اجزای مکانیکی، سرعت بسیاری بالاتری دارند.

در حالی که در هاردهای HDD که به دلیل ظرفیت‌های بالا هنوز هم به طور گسترده استفاده می‌شوند، از دیسک‌های مغناطیسی به نام پلاتر برای ثبت اطلاعات استفاده می‌شود.

برای خواندن اطلاعات از روی دیسک، از یک هدر استفاده می‌شود که بر اساس مکانیزم نوری و یا لیزری کار می‌کند. سرعت چرخش دیسک‌های مغناطیسی و تعداد آن‌ها که به صورت موازی در هارد قرار می‌گیرد، تعیین‌کننده سرعت هارد اینترنال است.

دور در دقیقه یا RPM

یکی از فاکتورهای مهم در تعیین هارد اینترنال پرسرعت، دور در دقیقه یا RPM است.

این معیار برای سنجش سرعت چرخش پلاترهای هارد دیسک HDD استفاده می‌شود. چیزی که مشخص است، هرچه RPM یا سرعت چرخش پلاتر هارد دیسک بیشتر باشد، سرعت هارد دیسک بیشتر است.

این معیار به عنوان مهم‌ترین معیار تعیین هارد اینترنال پرسرعت و مقایسه آن‌ها با هم شناخته شده است.

معمولاً هارد اینترنال پرسرعت خانگی سرعت‌های بیشتر از 7200 RPM دارد، بهترین هارد اینترنال موجود در بازار ممکن است تا 10000 RPM هم سرعت داشته باشد.
هارد دیسک‌های سازمانی هم امروزه سرعت‌های 15000 RPM را ارائه کرده‌اند که دارای قیمت بالاتری نسبت به هارد اینترنال پرسرعت خانگی هستند.

به طور کلی یک هارد 10000 RPM دارای سرعت خواندن و نوشتن 140 MB/S است در حالی که هارد 7200 RPM سرعت خواندن و نوشتن 100 MB/S را ارائه می‌دهد.

در کاربردهای معمولی، تا چند سال قبل هارد دیسک‌های اینترنال 10000 RPM پیشتاز بازار بودند در حالی که امروزه با معرفی هاردهای SSD، جای خود را به این درایوهای حالت جامد داده‌اند، هرچند قیمت پایین‌تری نسبت به SSD دارند.

چگالی دیسک هارد دیسک

بسیاری از کاربران، با اصطلاح چگالی دیسک آشنایی ندارند، به خصوص زمانی که برای خرید هارد HDD اقدام می‌کنند، یکی از فاکتورهای مهم، چگالی دیسک هارد است.

منظور از چگالی دیسک، فشردگی دیسک چرخان و تعداد دیسک‌های مغناطیسی در هارد دیسک است.

از آنجایی که داده‌ها به صورت بسته‌های مشخص روی دیسک‌های مغناطیسی ضبط می‌شوند، هرچه چگالی دیسک از نظر ضبط داده‌ها بیشتر باشد، هدر مخصوص خواندن و نوشتن داده‌ها می‌بایست فاصله کمتری را روی دیسک‌های چرخان طی کند تا به یک داده خاص برسد.

هرچه این فاصله کمتر باشد و دسترسی به بسته‌های داده روی هارد آسان‌تر باشد، سرعت هارد دیسک بیشتر خواهد بود.

برای مقایسه بهتر دو هارد 500 گیگابایت را در نظر بگیرید که از همه نظر مشابه هم هستند، و تنها تفاوت آن‌ها این است که هارد اول دارای یک پلاتر است و دومی دو پلاتر دارد.

در این صورت نه تنها هاردی که دو پلاتر دارد سرعت بیشتری هم ارائه می‌دهد، بلکه تولید گرما در استفاده‌های طولانی در هارد دوم کمتر است.

دلیل این مسئله حرکت کمتر پلاتر برای دسترسی به اطلاعات هارد است که جابجایی‌های مکانیکی و تولید گرما را کاهش می‌دهد.

اشتباهات رایج در انتخاب هارد اینترنال پرسرعت

علاوه بر فاکتورهایی که در بالا ذکر شد، بسیاری از کاربران معیارهای دیگری را هم برای تعیین هارد اینترنال پرسرعت و خرید هارد در نظر می‌گیرید در حالی که این فاکتورها ارتباطی با سرعت هارد ندارند:

نسخه ساتا هارد دیسک

برخی تصور می‌کنند هارد دیسک HDD ساتا 3 نسبت به نسخه ساتا 2 دارای سرعت بیشتری است، این تصور اشتباه است!

در توضیح این مسئله باید گفت که ساتا 2 دارای سرعت انتقال 300 MB/S است در حالی که ساتا 3 این سرعت را به 600 MB/S رسانده است.

این در حالی است که حتی پرسرعت‌ترین هارد اینترنال با 15000 RPM نهایتاً می‌تواند سرعت انتقال داده معادل 200 MB/S را ارائه دهد. بنابراین حتی اگر از ساتا 3 هم استفاده کنید، باز هم سرعت انتقال داده محدودیت دارد.

بیشتر بخوانید : مقایسه انواع فناوری‌های SSD (از SATA گرفته تا PCIe)

تفاوت نسخه‌های ساتا هارد دیسک

برای درک بهتر این قضیه، یک بزرگراه را مانند ساتا 2 در نظر بگیرید که حداکثر سرعت در آن 300 کیلومتر بر ساعت است در حالی که بزرگراه دیگری مانند ساتا 3 دارای حداکثر سرعت مجاز 600 کیلومتر بر ساعت است.

حالا فرض کنید هارد دیسک شما یک اتومبیل است که حداکثر سرعتی که می‌تواند با آن حرکت کند تنها 200 کیلومتر بر ساعت است. بنابراین مهم نیست که اتومبیل شما در کدام بزرگراه در حال حرکت است زیرا نهایتاً می‌تواند به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برسد.

حافظه کش هارد دیسک

فاکتور دیگری که به اعتقاد بسیاری از کاربران برای تعیین هارد اینترنال پرسرعت برای کامپیوتر باید در نظر داشت، حافظه کش هارد است.

این عقیده هم اشتباه است و هیچ ارتباطی بین سرعت هارد و حافظه کش درایو وجود ندارد. برخی حافظه کش را با عنوان بافر هارد دیسک هم می‌شناسند.

بافر هارد دیسک همانند حافظه رم خود هارد است و به صورت متوالی، داده‌های دریافت شده را ذخیره می‌کند. بنابراین سرعت یک هارد دیسک با حافظه کش نسبت به هاردی که حافظه کش ندارد، مسلماً بیشتر خواهد بود. اما اشتباه بزرگ همین‌جاست!

چه حافظه کش هارد شما 2 مگابایت باشد و چه 8 مگابایت، سرعت دسترسی سیستم عامل به اطلاعات این حافظه فرقی نمی‌کند.

در توضیح باید گفت که سیستم عامل پیش از دسترسی به اطلاعات هارد، بررسی می‌کند که آیا اطلاعات موقت در حافظه کش وجود دارد یا خیر، در صورت وجود اطلاعات بدون نیاز به دسترسی مستقیم به دیسک‌های هارد، اطلاعات را از بافر می‌خواند.

اما مدت نگهداری این اطلاعات در حافظه کش کوتاه است و از طرفی سرعت دسترسی سیستم عامل به این اطلاعات محدود است. بنابراین هیچ تفاوتی ندارد که حافظه کش هارد دیسک کامپیوتر شما چقدر باشد.

ظرفیت هارد دیسک

شاید شما هم شنیده باشید که هارد با ظرفیت بیشتر، پرسرعت‌تر است.

این تصور هم اشتباه است! مسلماً ظرفیت هارد دیسک تنها به حجم داده قابل ذخیره روی آن اشاره دارد و سرعت دسترسی به این داده‌ها، به عوامل دیگری وابسته است.

نکته دیگر این است که حجم داده‌های قابل ذخیره‌سازی و ظرفیت یک هارد دیسک بر اساس مگابایت و یا ترابایت سنجیده می‌شود در حالی که سرعت خواندن و نوشتن بر حسب مگابیت بر ثانیه است و این دو با هم متفاوت هستند.

معرفی پرسرعت‌ترین هارد اینترنال

برای آنکه شما را در انتخاب پرسرعت‌ترین هارد اینترنال موجود در بازار برای کاربردهای مختلف راهنمایی کنیم، در این بخش چند محصول را که ساخت شرکت وسترن دیجیتال است، معرفی خواهیم کرد:

هارد اینترنال پرسرعت وسترن دیجیتال WD Gold Enterprise Class SATA

این محصول یک هارد با کلاس سازمانی است و با ظرفیت‌های 1 تا 20 ترابایت در بازار موجود است.

هارد WD Gold Enterprise Class SATA

ظرفیت بالا برای ذخیره اطلاعات در سطح سازمانی در این محصول در نظر گرفته شده است. همچنین این هارد عمر مفیدی معادل 2.5 میلیون ساعت MTGF را ارائه می‌دهد. سیستم حفاظت در برابر ارزش و مصرف انرژی پایین از ویژگی‌های این هارد است.

هارد دیسک WD Red، ساخت وسترن دیجیتال

هارد وسترن قرمز رنگ یک هارد با قابلیت 24/7 است که برای کاربردهای تجاری در مقیاس بزرگ و متوسط طراحی شده است.

هارد WD Red

به صورت خاص این هارد برای سیستم‌های NAS با حداکثر 24 bay ارائه می‌شود. سازگاری با محیط‌های سیستم NAS و RAID و همچنین سیستم حفاظتی در مقابل لرزش و نویز از قابلیت‌های دیگر این هارد است.

ظرفیت‌های فعلی موجود برای این هارد 2 ترابایت است. این محصول همانند محصول قبلی توسط شرکت وسترن دیجیتال ساخته شده و شرکت آونگ آن را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند.

هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال WD Blue

این محصول یک هارد اینترنال همه‌کاره برای کاربردهای روزمره است. ظرفیت‌های ارائه شده از 1 تا 8 ترابایت می‌باشد و برای کامپیوترهای دسکتاپ، بهترین انتخاب است. حافظه کش این هارد از 64 تا 256 مگابایت است و تا 24 ماه تضمین برای این محصول از طرف شرکت آونگ برای مشتریان ایرانی ارائه شده است.

هارد WD Blue

لازم به ذکر است که محصولات هارد اینترنال وسترن دیجیتال دارای گارانتی 2 ساله آونگ هستند، همچنین خدمات ریکاوری رایگان برای این محصولات به مدت شش ماه در نظر گرفته شده که پشتوانه‌ای برای اعتماد مشتریان است.

بیشتر بخوانید : ریکاوری رایگان هارد وسترن دیجیتال فقط با گارانتی آونگ

هارد اینترنال پرسرعت وسترن دیجیتال WD Purple Surveillance

این محصول به صورت خاص برای سیستم‌های حفاظتی و امنیتی طراح شده است و در برابر نوسانات حرارتی بالا و ارتعاشات تجهیزات در محیط‌های NVR مقاوم است.

هارد WD Purple Surveillance

همچنین قابلیت عملکرد 24/7 این هارد دیسک را برای استفاده در دستگاه‌های DVR و NVR مناسب ساخته است.

ظرفیت‌های موجود برای این محصول از 1 تا 14 ترابایت است و هر درایو در سیستم‌های نظارتی دوربین مداربسته تا 4 دوربین را پشتیبانی می‌کند. 24 ماه گارانتی و 6 ماه ریکاوری رایگان از ویژگی‌های این محصول است که توسط شرکت آونگ ارائه می‌شود.

سخن پایانی

برای انتخاب هارد اینترنال پرسرعت فاکتورهای مختلفی را باید در نظر گرفت، در حالی که برخی از عوامل که به اشتباه در بین کاربران کامپیوتر باب شده است، عملاً با سرعت هارد دیسک ارتباطی ندارند.

در این مقاله با مشخصات یک هارد اینترنال پرسرعت برای pc و عوامل مؤثر بر سرعت هارد آشنا شدیم. همچنین فاکتورهای اشتباهی که برخی از کاربران در انتخاب پرسرعت‌ترین هارد اینترنال در نظر می‌گیرند، معرفی کردیم.

آنچه در پایان باید گفت این است که یک هارد اینترنال پرسرعت بر اساس دور در دقیقه یا همان RPM و چگالی و تعداد دیسک‌های چرخان تعیین می‌شود و عواملی مانند فناوری ساتا و یا حافظه کش در سرعت هارد تأثیری ندارد.